11 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

11 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

V1 Könumuevyel 1 Aarafından ( Fz. ne hediye edilen eserin teretimest CANAKKALE -130-— Yazan: Ceneral Oylander komiseri Fuat Pöoy ö şeiliri Türk Topçusu Kısmen - İskât Edilmişti Görünüşe nazaran Türk - topr çusu da kismen iskân edilmişti ve ancak faşılalı bir surette eteş ediyordu. Bu vaziyet karşsında eldeki ihtiyat kuvverlerile ne ya- pılacaktı? Asıl mesele bu idi. 18 taburun bepsini de'ileri | ye sürmek Çanakkale kuvvei se- feriyesinin bütün taliini son bir hareketle denemek, varını yoğu- nu son bir tecrübe uğrunda feda etmek demekti. Çünkü — bunlar- dan ve ufak tefek frke ihtiyat- larından maada elde başka mu- harip kıt'a yoktu. Ayni zamanda Türklerin ihtiyat — kuvvetlerinin miktarı malüm değildi. Binaena- leyh ihtiyat, bir kısım kuvvetin her ihtimale karşı elde bulundu- rulmasını âmirdi. Fakat vaziyet, ihtiyat kuvvetlerinin hiç olmazsa mısfının derbal taarruza sevkedil- mesini icap ettiriyordu. Ancak bu kuvvetlerin 42 inci fırka ta- rafından açılan gediğe sevkede- rek bu fırkanın elde ettiği mu- vaffakiyeti inkişaf ettirmek mi, yoksa ilk taarruzların kırıldığı cephelerden yeni bir taarruza mı sevketimek lâz mdı? Bu iki cihetten hangisinin daha muvafık olacağı aşikârdı. Fakat bu muharebe Çanakkale kuvayı — seferiyesinin yaptığı ilk #iper muharebesi idi ve ihtiyat kuvvetlerini mağlübiyeti tamirden ziyade elde edilen muvaffakıyeti inkişaf ettirmek için kullanmak prensibi henüz umumi bir. sw- rette tcessüs etmemişti. Binaeualeyh ve maalesef her iki kolordu kumandanı da eldeki ihtiyatlarla ilk hücuma mukave- met için tekrar teşebbüs edilmesine karar verdiler ve işlerin iyi gitti- ği cepheyi takviye etmek için hiçbir şey yapılmadı. Fransızların sol taraflarında bahriye fırkası olmak üzere o gün öğleden son- ra saat 4 te tekrar Kereviz dere üzerindeki düşman siperlerine hücum etmeleri kararlaştırıldı. Bunun için de birinci bahriye livasının Üç taburu - ihtiyattan alınarak tekrar mensup - bulün- duğu fırkaya iade edildi. Sinci Gurkha taburu da Hindistan livası tarafından Zığındere sırtları Üze- rinde yapılacak yeni bir taarruzu | takviye etmek Üzere İleri sev- kedildi Bir saat sonra Fransızların tayin edilen saatte hücuma ha- zırlanamıyacakları anlaşıldı. Saat beşte de Jeneral Gouraad Jeneral Hunter Weston'a bir haber gön- dererek Frana x kitaatımnın 6 gün yeni bir taarruz yapabilecek bir halde olmadıklarını bildirdi. Bu şerait altında bahriye fırkasıma bücumu da tehir edildi ve ancak Havvke bahriye tabarunun - sol cenahimı — ileri sürerek — 42inci firkanın açık bulunan sağ cenahi ile irtibat temin etmesi em- redildi. Bu sırada da İngiliz hattınm solunda Hindistan livası Ziğım- dere — sırtlarında ilerilemek - için ikinci bir hücuma kalkışmıştı. Fakat buradaki Türk piyadesini Savmak veya yerinden oynatmak kabil değildi. Ateşleri de #«on eden — siperleri zaptetmek | derece isabetli idi. Binaenaley Hindistan Hvası cesurane — bir büçumdan sonra ağır zayist ve- rerek geriye püskürtüldüler ve beşinci Gurkha taburunun bütün İngiliz zabitleri bu” muharebede maktul düştüler. Zığın dere Üstünde bulunan 14 üncü sikh taburunun zayiatı da çok ağırdı. 15 İngiliz zabitin- den on ikisi, 14 Hintli xzabitten on biri ve 514 mevcuttan 380 i maktul düşmüş veya yaralanmıştı. Biraz sonra kolordu ihtiyatın- dan iki tabur daha - tefrik edilerek sol cenaha, — Jeneral Cox'un emrine gönderildi. Acil bir İlüzum — karşısında kullanılmak üzere bir tabur da 88 inci livanın cephesine gönde- rildi. Bu suretle öğleden sora saat beşte 8 inci kolordunun emrinde bulunar 12 tabur ihti- yattan 7 taburu harcanmış, ancak 5 tabur kalmştı. Çanakkale Safori Fakkında İngiliz Hükümetinin Kararı Yeni teşekkül eden Çanak- kale komisyonu, sefere devam edilip edilmiyeceği hakkında ev- velki komisyonun başlamış oldu- ğu müzakereye devam etmek özere 7 haziranda içtima edebildi. İçtimadan birkaç gün evv biri Lort Kitehner ve diğeri Miz- ter Churechill torafından kaleme alınan iki muhtıra komisyon azar sına dağıtıldı. 28 mayıs tarihini taşıyan me- morandomunda — Lort Kitchner Fransa ve — Flândır'daki — va- ziyetin tehlikeye ilka — edilme- mesini ve her ne kadar ebhemmiyetli olursa olsun ikinci derecede harekâla — kalkışılarak İngilierenin emniyet ve selâme- tini biçbir. suretle ihlâl edik memesini umumi bir prensip olarak — ileri —sürüyor, — fakat diğer taraftan garp cepbesinde kat'i bir netice istihsal edilmedi- ği ve burada müdafaa vaziyetin de geçmek zarureti hasıl olduğu takdirde, bu presibin başka cep- heferdeki harekâta devam etmeğe mani olamıyacağını da ilâve edi- yordu. Çanakkale seferine gelince. Lord Kitchener bu Memorando- munda 14 mayısta müzakere edi- len atideki üç çarei helli takrar mevzabahsediyordu: 1 — Selferden vazgeçerek Gelibolu — yarımadasını — tahliye etmek; 2 — Çok miktarda takviye kıtaatı göndererek süratle bir neticei kat'iye İstihsal etmek; 3 — Jeneral Hamilton tw- vetlerini pek fazla tezyit etme- den yavaş yavaş ve tedrici bir surette kabil olduğu kadar ileri harekâtına devam etmek, ( Arkası var | | | SON POSTA Telefon Meselesi Tahkikat Safha- sına Girdi ( Baştarafı 1 inci sayfada ) söy- lemektedir: — “Mesele sarihtir. Bu işe epeyce zaman evvel vaz'ijyet edik miştir. İş tabil mecrasını takip ederek — ilerlemektedir. Mesele hükümetçe herhalde bir karara raptedilecektir.,, Diğer taraftan haber aldığı- mıza göre Telefon şirketi evler- deki telefonların 500 mükâleme- sinden 32, tacir telefonların 550 mükâlemesinden 35 lira almak- tadır. Mükâlemeler beş yüzü geç- tiği takdirde her mükâlemeye üç kuruş zamedilmektedir. Buna nazaran beş yüzü dolduramıyan abonelerden beher mükâleme için (6) kuruş alındığı halde beş yüzü aşan mükâlemelerden beş Byür- den fazlası için mükâleme baş na dokuz kürüş almmaktadır. Şir- ketten aldığımız malümata - göre ç senedenberi ayni tarife tatbik edilmektedir, Tarifenin Tarife Komisyonunun olabilir. değişmesi * ancak kararile » İleri atılan noktai nazar gale- | be ettiği ve şirketin tarilesini indirmiye mecbur kaldığı takdirde halktan — fazla alınan — parae- ma — iada edilip edilmiyeceği meselesine gelince; —şimdilik bu hususta mütalea beyan edilme- mektedir. c — Himayoi Etfalin Teşekkürü İstanbul Emin önünde güneş mağa- zası tarafından fakir kızlar için sekiz manto teberrü edilmiştir. Teşekkürler ederiz, FRATELLİ SPERCO Enrico Sperco ve mahdumları balefleri | Galara Gıncı Vakıf han (Sabık Arapyan | Han) Dinet kat 1-10 Tel, B. O. 47921 CIE ROYALE NEERLANDAİSE yapur şirketi - Amsterdim Anvers Roterdam,Âmeterdam ve Hamburg için yakında hareket edecek vapurlar: Ulysses vaparu 10K. övvele doğru Crestes vapuru ©2 Lünunuevyelo doğru. Compagnle Royale Neasrlandalse | vapur şirketi — vasıtasile ve bilumum Neerlandaises vapur acanlaları arasıne dakl muhabörat sayesinde DÜNYAKIN BÜTÜN LİMANLARI için emtia kabul edilir ve DOĞRU KONŞİMENTO vuri- Jeb lir. - Yakında Burgaz, Varna ve Köstenceye hareket ödecek vapurlar Orestas yapuru 15 K, evvele doğru. Hurcules vapürü 28 Ki Gvvele doğru. Hermes vapura 11.K, saniye doğra Ametardamdan beklenen vapurlar: Örestes vapuru 15K. ev vele doğru' Hercules vapu: -*Vvola doğru Hermes vapuru D1 K. saniye doğru Amsterdamdan hareket edecek vapurlar apuru TK. evvele doğru. Herm pury Si K. evvole doğru NIPPON YÜSEN KAİSHA (Japon vapur kumpanyası ) Yokohama, Kobe, Dairen, 'T Shaughai, HonXong, Singapor, S Port Sait, İzmir, İstanbu Ceuevro, liamaları arasında doğru posta, ÇAktırımasız ve doğru ) Toyaoka vapuru 20 K. | evvele doğru. Dakar Maru vapuru 19 K, sasis| doğru. Ta'silât için Galafa'da —Altınci vakıf Hanında FRATELLİ SPERCO, ENRİCO, SPERCÖO ve MAHTUMLARI halefleri vapur acentalığına müracaat, Te 4-4792-1 | P ANKARA'da « | Her türlü asrt konforları, güzel manzarası, S.hhi odaları ve mükeminel servisile tanınmış BELVDPALAS OTELİ Geçirmekte olduğumuz iktısad! buhran sebebile fiatlarında “Mühim Tenzilât Yapmıştır. Ğ Hağdutlarm İzigzerî nde.. —. Sayfa ( Baştaarfı 1 inci sayfada) vaktile gelip gidenleri — polise anlattım. Polisler temin ediyor: Katiller mutlaka yakalanacaktır. Para Yüzünden!.. Maktul kadının gelini de mu- harririmize şunları söylemiştir: — Kaynanamın zenginliği her kesin ağzında — dolaşırd.. Ben bilmiyorum. Fakat herkes dedi- kadu — yapıyordu. Kaynanamda bol para varmış. Kimseye beş para vermezmiş. Bu sözleri elbette katiller de duymuşlardır. Ben öyle zannediyorum ki katiller bu söz- lere inanarak kaynanamın para- larını ele geçirmek istemişler, bunun için de — zavallı kadını boğmuşlardır. — Fakat — polisler durmadan uğraşıyorlar. Belki de bu berifler yakalanacak. Yabancı Değil Muharririmiz bu kısa görüş- melerden sonra cinayetin işlenme şeklini tahkik etmeğe girişmiş, yeni izler elde etmiştir. Kuvvetli bir ihtimal olarak deyebiliriz ki katil veya katiller, kadımı tan- yan, evi ve evin teşkilâtını bilen kimselerdir. Çok muhtemeldir ki ölen kadının zenginliği bakkında- ki dedikoduları — işiten şerirler, günlerce evi gözetlemiş, mada- mın gelip gitme, yatıp uyuma saatlarını öğrenmişlerdir. Bir ih- timal daha: — Belki de şerirler, madamın tanıdığı bir kadın vası- tasile evin içi ve — eşyaların yerleri hakkında da — malümat Alınışlardır. Saat Üçte Sah günü, yani — cinayetin işlendiği gün. saat üçte maktül Madam Antuvanet sokaktan gel- miş, merdivenleri çıkmıya başla- mıştır. Bu sırada madamın kom- şularından manikürcü Matmazel Aleksandıra — aşağı — iniyormuş. İhtiyar kadın, komşusuna ses- lenmiş: — Ben çıkıyorum, sen ini- yorsun. Matmazel cevap vermiş: — Evet madam... Nasılsınız bakalım? — Biraz hastayım, doktora gidecektim gidemedim. Yarm gi- deceğim. Matmazel Aleksandra: — Geçmiş olsun, dedikten sonra madamı akşam misafirliğine çağırmış, fakat ihtiyar kadın bu daveti kabul edemiyeceğini söy- liyerek şu cevabı vermiştir: — Maalesef gelemem. Bu akşam altıda misafirim gelecek! Kapı Aralık! İhtiyar kadının genç komşusu Matmazel Aleksandra akşam saat dokuzda işinden dönmüş, merdi- venden çıkarken Si numaralı dairenin kapısının aralık olduğunu görmüş, aldırmamış, kendi daire- sine girmiştir. Genç kız biraz sonra sokağa çıkmış, bu sefer saat I1 de tekrar dönünce ma- damın kapısının daha fazla aralık olduğunu —görünce içeriye ser- Tenmiş : — Madam Antuvanet !.. Fakat içeriden ses gelmeyince madamın kapıyı açık unutarak uyuduğunu zannetmiş ve kapıyı çekip kapatarak evine ıhıı&y te polisin tahkikatile sabi olmuştur ki o akşam ihtiyar kadın meçhul eller tarafından evinin mutfağında elektrik telile boğul- muştur. Esrarengiz Saat Tahkikat ilerledikçe yeni ha- kikatlar çıkıyor. Madamın öldü- rüldüğü mutfakta araştırma yapan polisler mutfağın kenarında bir saat bulmuşlardır. Fakat bu saat her zaman madamın yatak oda- sında dururdu ve bozuktu. Saa- tin hiçbir sebep yokken mutfakta bulunması şu ihtimali — canlandır- maktadır: — Katil veya katiller ihtiyar kadını dışardan gesin daha az duyulabileceği bir yere götürmek istemişler, bunun için de kadınla tanışmalarından — iatifade etmiş- erdir. Odada oturdukları sırada saatin tamir edilmesini bahane ederek — mutfağa — götürmüşler, kadını da peşleri sıra çağırmış- lardır. Madam mutfağa geldik- ten sonra şerirler evvelâ kafasına ağır ve sert bir şey İndirmişler ve kadın bu darbe ile yere yuvar- lanmıştır. Bu sırada canavar he- riflet oracıkta ellerine geçirdik- leri elektrik telile madamın gırt- lağını sıkmışlar — ve feci cinayet- lerini tamamlamışlardır. Acabal.. Bu malümatı okuduktan sonr. — Acaba katil, ölen kadının © gün akşam Üzeri beklediğini söylediği, fakat ismini vermediği misafir olınasın, sualinin, habıra gelmemesi mümkün müdür? Fakat derbal ilâve edelim ki bu s.rf bir faraziyeden ibarattir, Son dakika Zabıta sağlam — bir ipucu yakalamış, hatta bu dakikada katili tutmuş addedilecek — bir vaziyete girmiştir. Memurlarımızı tebrik etmekle beraber tahkikatı işkâl etmemek için bu nokta Üzerinde tafsilât vermeyi doğru bulmuyorurz. ——— ——— ——— | İstanbul Belediyesi İlânları Vesaiti nakliye resminden olan borcuaaan Gorayi hacz: üp B-12- 932 tarihiade — satılacağı ilân edilen Kadıköy halk otcbüs şirketine ait 3504 numaralı otobüse talip zuhur etmediği: len ikinci müzayidesi olan 12 - 12- 932 tarihine müsadif pazartesi , ünü saat 14 te Kadıköyünde hal binası önünde bilmüzayide satılacağı olunur. ilân İstanbul Gümrük Muhafaza Baş- müdürlüğünden: Kırk “ 40 , adet ordu. tipi sahra telefonu pazarlıkla satın almacaktır. | — 40 “ kırk ,, adet ordu tipi sahra telefonu pazarlıkla açık kırdırmaya konulmuştur. 2 — Kırdırma şartları kâğıdının tasdikli suretleri İst, Günrcük Muhafaza Başmüdürlüğü satınalma komisyonundan alınacaktır. 3 — Kırdırma Ankarada Gümrük Muhafaza Umum Kuman- danlığında kurulacak alım satım komisyonu tarafından yapılaca tır. 4 — Kırdırma 26- 12- 932 tarihine rastlıyan pazartesi çünü saat (14) “on dört,, tedir. 5 — Heristekli biçilmiş bedelin yüzde 7,5 u olan (240) liralık muvakkat güvenme (teminat) larile belli saatten evvel komisyona gelmeleri,