11 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

11 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Düzce'de Bataklıklar Kurutuldu Düzce ( Husus! ) Yetmiş senelik bir tarihe malik olan Düzce'de şayanı dikkat bir imar faaliyeti vardır. Düzce'nin etra- fını saran ve şehri bir hastalık kumkuması haline koyan batak- lıklar Sıhbiye Vekâleti tarafından kurutulmuş ve bu saha ahali ta- raf ndan münbit ve mahsuldar tarlalar haline getirilmiştir. Halk mötemadiyen köy yolları kum ve çakılla döşenmekte, ber yerde kanallar köprüler kurulmaktadır. Kasaba içerisinde üstü açık ne kadar lâğım varsa kapatılmıştır. Şimdiye kadar 31900 metre dere temiz- lenmiş, 12062 metre ark açılmış, 1178004 metre murabbaı bataklık kurutulmuş, 89600 ağaç kesilmiş, ve bütün bu işler için 7,5 ton mahlöt ilâç sarfolunmuştur. Sıtmalı kanların temizlenmesi Için de azami gayret sarfedilmek- tedir. Sıtmalı mıntakadeki bütün köylüler senede iki defa muaye neye tâbi tutulmakta ve hasta çalışmakta, açılmakta, olanlar tedavi edilmektedir. Şim | diye kadar 9616 kişi muayene- den geçmiş, 4455 kişinin basta olduğu anlaşılmış, bunlardan 2909 | kişinin tedavisi ikmal edilmiştir. Sıtma Mücadele Heyetimizin fa- aliyet sahası 46 kasaba ve 130 köye inbisar etmektedir. Salihli'de Bir Hayır Cemiyeti Teşekkül Etti Salihli ( Hususi ) — Binbaşı Şekip Beyin refikası Lütfiye Har munın riyasetinde: olmak Üzere Banka Müdürü Turğut, Doktor Sâlim, Manifatoracı Abdullah ve Mustafa Beylerden mürekkep bir Hayır Cemiyei tesin edilmiştir. Bu Hayır Cemiyeti mekteplerde 50 fakir çocuğa hergün yiyecek ve giyecek vermiye başlamıştır. Müessisleri takdire şayandır. Salih'i'de Bir Çay Ziyafeti Salihli (Hususi) — Muallimler Birliği bir çay ziyafeti (tertip etmiştir. Ziyafette şebrin bütün güzideleri bulunmuş, ziyafeti mü- teakıp yine muallim beylerden mürekkep bir heyet tarafından alafranga bir konser verilmiştir. Garip Bir Buğday Hırsızlığı Yapıldı Bucak ( Hususi) — Pazar ye- | rinde Hacı Hasan Ağa ile Osman ustanın Obuğday ambarlarında garip şekilde bir hırsızlık yapık mış, 200 şinik buğday çalınmış Bandırma Çok Güzelleşti Çalışan Bir Halk Ve Fa'al Bir Belediye | Yeni Bir Şehir Kurmaktadır susi) — Bandırma mühim bir tica- ret merkezidir. Iktısadi buhran tesirleri o diğer yerlere nisbeten burada daha az hissedilmektedir. Balıkesir, Kara- cabey, Gönen, Erdek ve Edin- cik havalisi hak kının kısmı aza mı Bandırma ta- rikile İstanbula geçmekte ve ticari muameleleri de buraca yapılmakta olduğundan memlekete mühim miktarda para | Fenike'de Çeltik Fabrikasında Nefis Pirinç İstihsal Ediliyor İ Bandırma (Hu- İ Finike, (Hususi) — Bu sene Fenikenin çeltik zeriyatı 10,000 dönümü susuzluk ve bu araziyi mebzulen sulayan Alakır çayının kuruması yüzünden kâmilen mah- volmuştur. Elde edilen miktar bir Hasadın nihayeti alınmış köylünün yüzü gülmüştür. Öyle ümit olunur ki önümüz deki mevsimde çeltik zeriyatı büyük bir inkişafa nail olacak ve daha fenni bir surette İ milyon kilodan fazladır. zeri- yat yapılacaktır. Geçen sene te- sis edilen çeltik fabrikasından çok temiz ve ecnebi pirinçlerine kat kat faik mefasette pirinç is tihsal edilmektedir. Bu netice köylüye yepyeni bir ziraat çıgırı açmıştır. — F.N. Merzifon tır. Hırsızlar buğday çalmak için | ambarın duvarını burğu ile del mişler ve buradan akan buğdayı | çuvallara (doldurup lerdir. Afyon'da Çok Kıymetli Asarı Atika Bulunuyor Afyol Gliss) — Enladöğ kazasının Hisar köyünde, kadim Amoryon harabelerinde Bizans devrine ait çok k'ymetli altı baş» suna nakledilmiştir. Bundan başka hangi Roma ve Bizanslılara ait sskükât bulunmuştur. devre | * olduğu anlaşılamıyan bir 18- | götürmüş- | dönümü mütecavizdir. Birkaç bin | | | Bandırma'nın umumi manzarası bırakmakla beraber Belediyemize de yüksek bir varidat temin ot- mektedir. Şirin Bandırmanın gay- yar ehalisi az bir zaman zarfında boş kalan yangın Ü yerlerini yeni yeni binalarla doldur- muşlardır. Her ay | yalnız iskeleden | on iki bin lira kazanç temin 6- den belediyemiz | azami gayret sar- file o memleketi imara çalışmakta ve (290) bin Vira sarfile Bam dırmaya on saatlik mesafede bulunan tatlı sa köyün- den iyi su getirtmektedir. Muzaffer ! İzmitte Çok Heyecanlı Bir Maç Yapıldı liği a İzmit İdman Yurdu Oyuncuları İzmit, (Hususi) — Tersane sahasını dolduran binlerce seyirci önünde İdman Yurdu ile İttihatspor takımları arasında bir revanş maçı yapılmış, çok beyecanlı bir oyun oynanmış, fakat ber iki takım da biç sayı yapamadan berabere kalmışlardır. | Muayene Ve Tedavi Evi Tedavi evi ve hükümet Doktoru Ahmet 6. | Merzifon, (Hususi) — Geçen sene açılan muayene ve tedavi evi, kasabamız için büyük bir varlıktır. Bu bayır yuvasının tedavi ettiği hasta miktarı bugüne kadar 1562 kişidir. Bunlardan 371 ine bedava ilâç verilmiştir. Müesseseye hükümet tabibi Ahmet Bey bakmaktadır. Buram adeta küçük bir hastane mümunesidir. Beş yatağı vardır. Antalya ( Hususi ) — Gümrük İBaşkâtibi Necmi Bey Mardin Rüsu- mat Mubasibi Mes'ullüğüne tayin edilmiş, yerine İstanbul -itbalât İ Gümrüğü © Başkâtibi (o Mustafa | Bey gelmiştir. Antalya Gümrüğünde Tebeddülât) lık bulunmuş ve âsarıatika depo- | Sındırgı'daki Tütün Kaçakçıları Sındırgı ( Hususi) — Kınık köyünde İbrahim, Mehmet ve şaşı Hakkının tütün kaçakçılığı yap- tıkları anlaşılmış, cümlesi İhtisas Mahkemesine sevkedilmişlerdir. Büyük Bir Maarif Hareketi Var i Gaziantep, (Hususi) — Vilg- | İ yetimizin, bu sene maarif saha- | sındaki faaliyeti kayde şayandır. Vilâyetimizde tamam 70 mektep ve bu mekteplerde de 151 mu- allim vardır. Okuyan telebe mik- tarı 4127 dir. Bu yekün geçen seneye göre dörtte bir fazladır. Bu sene Maarif Müdürlüğü | sahai faaliyetetini millet mektep- lerinde teksif etmiştir. Yalnız merkez vilâyetle kaza merkezle- rinde olmak Üzere 25 millet mek- tepleri açılmıştır. Devam eden | halkın miktarı, geçen seneye na- zaran çok fazladır. İzmit'te Bir Yangın Çıktı Hemen Söndürüldü İzmit, (Hususi) — Unkapanı çarşısında sebzeci Recep Ef, nin dükkânından yangın çıkmış etra- fn sirayetoe meydan (verilmeden söndürülmüştür. Yangınn man galdan sıçrıyan ateşten çıktığı anlaşılmış, Recep dikkatsizliğin- den dolayı adliyeye verilmiştir. Küunüevrel “ İktisadi Bahisler Adana'da Çekit Buhranı Var Mıdır? Adana, (Hususi) Burada çekit buhranından endişe edik mektedir. Bütün Adanalılar şim“ di bununla meşguldürler. Hükö metin şimdinen tedbirler almâ“ sndan O bahsedilmektedir. Bul” randan memnun olacakları tah“ min edilen çekit yağı fabrikacıl” rn da buhrandan hararetle bal setmeleri tuhaf ve garip görülmeli tedir. Bu sene ekilecek pamuk' ve koza yerinin dönümü bilinme”! den buhrandan bahsedilerek fev-' kalâde tedbirler istenmesi acele bir hüküm addedilmektedir. Eki lecek dönüm miktarı 750,000 ilâ| 1,500,000 gibi biribirine (ouzak rakamlar ile ifade olunmaktadır. Maamafih bu sene © ekilecek dönüm miktarının geçen senekim den az olması çok muhtemeldir. Bu sene pamuğa hazırlanan dö İ nüm miktarını 900,000 dönüm İ olarak kabul ve bir dönüm için İ de altı okka çekit hesap eder” İ sek çifteiye ekim için 5,400,000 İ çekit lâzım olacaktır. Hayvanlara yem olarak da bir o kadar he! sap edilirse çiftçimizii bu seneki çekit ihtiyacı 10-11 milyon okka kadar olur. İhtiyaç plânçosu bü olduğuna göre acaba elde ne kadar çiğit vardır, işte bu belli değildir. 930-931 pamuk rekok temiz ihracat ve dahili tle birlikte 75,729 balye Bundan alınan 30 küsür ımı'y69 okka çekitten on milyon küsür okkası çiftçinin yemlik ve te humluğuna ve on iki milyon ok*| kası dahildeki çekit yağı fabrika larının istihlâkine sarfedilmiş, se kiz milyona yakın bir kısmı da çekit halinde harice göderilmiştir. Bu sene rekoltenin 35,000 37,500, balye ve bundan alinacak İ çekide 15-16 milyon okka olacak İdenebilir. 10-1imilyon çekit ihtiyac” İ m karşıladıktan başka 5-6 milyon İ okka çiğidin artacağı anlaşılmak” tadır. Eğer çekidin ibracına mü“ sadekâr davranılırsa işin sarpâ saracağı (o muhakkaktır. Buhran henüz doğmamıştır. İşi kökünden | ve etrafile tetkik etmeden bul randan bahsetmek doğru olmasa gerektir. — sarfiya” eds Keşan'da Şap Hastalığı Çıktı - Mek“ İtepler Bir Müsamere Verdi Keşan, (Hususi) — Kazamızda ve mülhakatında şap hastalığı İ zuhur etmiş, bu yüzden bayvan İ pazarı kapanmıştır. Zafer ve İnönü Mektepleri müştereken bir müsamere tertip etmişlerdir. Müsamere- Halk Fır- kas salonlarında verilmiş, yüzlerce davetli hazır bulunmuştur. Mini İ mini mektepliler müsamerede çok muvaffak olmuşlardır. Adana'da Mevsim Hastalıkları Başgösterdi Adana, (Hususi) Mevsim hastalıklarile ehemmiyetli surette meşgul olunmaktadır. Bu havalide elyevm göze çarpan hastal klaf kazamık, lekeli humma, menenjit hastalıklarıdır. Fakat ( tedbirle” zamanile 'alındığı için korkulacak vaziyet yoktur.