27 Aralık 1932 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

27 Aralık 1932 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Andifili Eski Bir Cümhu- riyet Merkezidir Kaş ( Hususi ) — Kazamızın merkezi olan Andifili kasabası- nin Milâttan evvel 300 bin nü- fuslu bir Cumhuriyet — Merkezi olduğu — anlaşılmakta ir, — Buna dair birçok asâr elde edilmiştir. Kasaba civarında (Kasantos) na- mı verilen yekdiğerine 7 - 8 tant mosafede küçük tepecikler üze- riade yapılmış — küleler vardır. Bunların mülhakatla filâma vası- tasile konuşmak için yapıldıkları anlaşılmaktadır. Bu kulelerin civa- rında saraylara ve daha birçok bina harabelerine de tesadüf edil- mektedir. Birçok ecnebiler tarafından zi- yaret edilen Andifili kasabasında ve kalelerin bulundukları sahalar- da birçok kıymetli eserler vardır, fakat hafriyat yapılmadığı için bunlar — çıkarılamamıştır, birçok yerlerin halk tarfından tesadüfen yapılan hafriyatta çıkan eserlerin kıymetleri takdir edilmediği için tahrip ve imha edilmektedir. Yavi harabeleri denilen yerde suni bir tepe vardır ki aynen Mısır ehram- larını andırmakta, — alâkadarlar tarafından ehramlar” kadar ve belki de daha fazla kıymeti haiz olduğu söylenilmektedir. Müzoler idaresinin bu civarda hafriyat ya- pacağı şayi olmuş, fakat henüz resmi hiçbir malümat gelmemiştir. Emine Memişin Kafasını Taşla Yardı Ve Öldürdü Tgın, (Hususi) — Burada bir tarla meselesinden feci bir cina- yet olmuştur. Çatak karyesinden Şükrü, Emine, Memiş isminde üç köylü kavga etmişler, bunlar- dan Emine kız, Memişin kafasıe na taş vurarak öldürmüştür. Ka- til yakalanmıştır. Biga'da Muallimler Birligi Müsa- mereler Tertip Ediyor Biga ( Hususi ) — Burada kış geceleri gayet sönük geçmekte- dir. Kasabadaki yegâne Hiyatro kış — münasebetile kapanmıştır. Yildız sineması her gece matine- Terine devam etmekte ve kasa- Banın yeğüne eğlence yerini teş- kil — eylemektedirler. Manmafih Muallimler Birliği münevver hal- km bedit ihtiyacını nazarı dik- kate ara sıra müsamereler terti- bine — başlamıştır. Sakarya — ve Dumlupmar — mektepleri talebe- leri Muallimler Birliği binasinda ilk müsamereyi vermişlerdir. Mü- samere 'Çok inuvaffak — olmuş ve miniminiler şiddetle — alkışlanmış- lardır. Diyarıbekir'de Halk Evi Yeni Binasına Taşındı Diyarıbekir (Hususi) — Halk Evi yeni bir binaya nakledilmiş- tir. Yeni binada bir kütüphane | tesis edilmiş, birde okuma odası açılmıştır. Lisan kursları böyük rağbet görmektedir. Halk, Halk Evinin bu nur saçan faaliyetinden çok memnüundur. ve eve büyük bir rağbet gösterilmektedir. Edirne (Huıu— si) — Edirne'li- ler sesli sinema- ya — kavuştular, Buraya sinemayı ilk getiren Ah- met Necip Bey olmuştur. — İlk eser olarak sesli sinemada “Paris damları altında, isimli Fransızca sesli ve sözlü fi- lim — gösterilmiş- tir. — Sinemaya sesli filim dolayı- sile pek büyük tehacüm göste- rilmiş, —muhbtelif matineler yapıl- mıştır. Bir hafta sonra Türkçe sesli ve sözlü filimler başlıyacaktır. Edirne Sucuk Fabrikası Burada birde sucuk imalât- banesi açılmıştır.. Bu fabrika Edirne'de ilk açılan sucuk ima- | , Zonguldak'ta Halkevi Çok -Hayırlı İşler Yapıyor Zonguldak ( Hususi ) — Zon- | guldak Halkevi kısa zamanda büyük bir varlık göstermiş, bü- yük ve muntazam bir bando | teşkil etmiş, bir musiki dersha- nesi, lisan kursları açmıştır. Ban- do her merasime iştirak etmekte, musiki dershanesine kız ve erkek doksanı mütecaviz talebe müda- vim bulunmakta, iki yüz kişi de lisan kurslarında — okumaktadır. Köycelük şubesinden bir heyet bütün köyleri dolaşmaktadır. Bu beyet hasta köylüleri meccanen muayene ederek - ilâçlarmı ver- mekte, İçtimai muavenet şubesi de ilk ve ortamekteplerdeki fakir talebeyi beslemektedir. Zonguldak Şoförler Cemiyeti Zonguldak'ta şoförler de ara- larında bir cemiyet teşkil etmiş- ler ve cemiyetin nizamnamesini hazırlamak “üzere Halk fırkası salonunda ilk içtimamı yapmış- lardır. Nizamname tesbit edildik- ten sonra bir ikinci içtima yapı- lacak ve idare heyeti seçile- cektir. ... İzmir'de İnkılâp Filmini Çeviren Zatin Seyahati İzmir ( Husust ) — lakılâp ta- rihimize ait büyük bir film çe- virmek Üzere Rusyadan memle- ketimize gelen M. Zarhi, Sakar- ya'yı, Bursa'yı, Balıkesir'i ziyaret ettikten sonra Manisa'dan şehri- mize gelmiştir. Rus filim müte- hastısının yanında muharrir Reşat Nuri Bey de bulunmaktadır. Misa- firler birkaç gün sonra şehrimiz- den ayrılacaklardır. İzmirde Bir Çocuk Yandı İzmir ( Hususi ) — Tepecik'de Yenimahallede, Yusuf EFendinin zevcesi, çocuğunu mangal başında bırakarak komşuya gitmiş, ekmek kızartmakta olan çocuk, ateş sıç- ramasile tuluşarak yanmıştır. * MEMLERET HABERLERİ -Edirne'de Sesli Sinema Elektrik Fabrikası Tasarruf Haftasında Abonelerinden Bir A Edirne lâthanesidir. Fabrikada çalışan bütün amele ve müstahdemin mesai zamanında lâstik eldiven kullanmakta, — ellerini sürmemektedirler, Cümhuriyet alneması mamulAta Bozöyük, (Hasust) — Cümhuriyet Halk fırkası Kaza Idare heyetl! intihabı yapılmış riyasete Nafız Bey intihap edilmişlir. Resim kaza ylık Parayı Almadı Elektrik Fab- rikası Şehrimizdeki Marelli - elektrik fabrikası tasarruf haftası zarfında abone olan müş- terilerden bir ay- hık sarfiyat bede- Hni almamıştır. Ramazan Bayra- mında Yapılacak Maçıar Ramazan bay- ramı mümasobe- tile İstanbul Lk sosi futbol takıma şehrimize — da- vet edilmiştir. Bu takımla San'at Mektebi, Erkek Muallim Mektebi, Hse takımları imaçlar yapacaklardır. Edirne'de havalar çok güzel gitmektedir. Galba bu sene kış Edirne'ye uğramıyacaktır. kongresine iştirak eden muhtelif ocak ve nahiye teşekkülleri murah- haslarını göstermektedir. .. ... * Göynük'te Bir İhtiyarın Feci Akibeti Göynük, (Hususl) — Burada 75 yaşında Hacı Zobarın Mustafa, isimli vaktı hali yerinda bir ih- tiyar vardı. Bu ihtiyar 3-4 sene evvel burada evlendi ve bütün malmı mülkünü satıp refikasile beraber İstanbula — gitti. Hacı Zobaranın İstambulda işleri fena gitmiş olacak ki adamcağız bir #ene sonra pejmürde bir vaziyetle kasabaya avdet etti ve dilenerek geçinmiye — başladı, belediye de ona oturması için boş bir med- rese odası göstermişti. Hacı Zo- baran evvelki akşam bu medrese odasında sobasını yakarken - #0- ba devrilmiş ve ihtiyar adam dökülen ateşlerle yanarak öl- müştür. Facin ancak ertesi sabah öğrenilebilmiş, medrese civarın- dan geçenler yamk bir et ko- kusu duyarak Hacı Zobarın oda- sına girmişler, façiayr görmüşler, hâlâ yanmakta olan odanın ate- şini söndürmüşlerdir. Hacı Zoba- rın bu feci akibeti Göynüklüleri metsessir etmiştir. , Şarkışla'da Sıhhi Mücadelelerden Bü- yük Faideler Temin Edildi Şarkışla (Hususi) — Burada soğuklar başladı, mamafih bu se- ne soğuklar pek de tekin gelmedi. müstevli bir şekilde gırip ve kızıl hastalıkları Ş gösterdi, fakat derhal tedbirler alındı, önüne çilmiye çalışılıyor, burada f mücadele cidden şayanı takdır bir vaziyettedir. Frengi hastalığı ya- pılan mücadele sayeninde ehem- miyetli derecede azalmıştır. Frengi mücadele heyeti Şır!nılıdı HoO, Gemerekte 250 Akçakışlada 250 hastayı daiml tedaviye tAbi tut- maktadır. Yeni bastalık müsabı yoktur. Bu hastaların eskiden teş- his edilememek ve cahilce kana- atların kurbanı olmak — yüzünden kalmış hastalardır. Sirayet im- kânı tamamen tahdit edilmiştir. Belediyemiz de çok faideli ça- lışmalar yapmaktadır. Belediyenin teyakkuzu sayesinde mahrukat fiatleri yükselmemiştir, bir batman kömür 12 kuruşa, bir araba odun yüz kuruşa satılmakta, caddeler hergün siprülmekte, geceleri, her yer ilküslerle tenvir edilmektedir. Evlenme bareketleri mahsus bir derecede artmıştır, s#on bir- kaç ay zarfında burada 27 çift evlenmiştir. Faydalı Bilgiler Bir Renk FHastalığı Doktorlukta bir Dalton haş- talığı vardır. Buna, ayni zamanda “renkleri fena görmek ,,de derler. Bu hastalığa uğrayanlar ya bazı renkleri hiç görmezler, yahut bir kaç rengi biribirine karıştırırlar. Bu hastalığın Dalton isınini alma« sı, ilk defa bu adda bir bagiliz aliminia kendi düşündüğü bu are zayı gayet İyi ve etraflı bir su- retta tesbit etmiş olmasıdır. Dale ton yalnız kırmızıyı görmedi, Gör rüşündeki bu aksaklığın farkına yarır varmaz etraf.nda tetkikat yaplı ve yep yeni bir hastalığı meydana çıkarmıya muvaffak ok du. Bu hastalık, umumiyetle do« gğumdan itiyar eden bir arızadır. Büyük Tüneller Dünyanın en uzun tüneli, Gare bi avrupadan memleketimize ge- len trenin yolonu kısaltmak - için bir müddet evvel İsviçrede açılan Semplon Tünelidir. Esasen bu şimendifer, bu tünolden geçtiği için onun iamini almıştır. Uzune kağa tam 19 kilometre 730 met- redir. Ve bu yürzden rekor kırar. Mamafih son zamanlarda açılan ve içinden çifte hat geçen ikinci bir tünel daha vardırki — uzunluk itibarile Sempilona yaklaşınakta- tır. Bu yer altı geçidi İtalyada- dır. Ve Bolonya ile Floransa şe- hirleri arasında bulunmaktadır. Uzunluğu 18 kilometre 510 met- redir. Appenen dağlarının altın- dan geçer. Üçüncü yer altı ge- çidi isviçrede ve Sen Gotar da- gındadır. Uzunluğu 14 kilometre 900 metseyi bulur. Butüneli açan: lar, Roma - Milan arasındaki me- safeyi bir buçuk saat kısaltmak için bu muazzam masrafı göze almışlardır. Bigada Türkçe Ezan Biga ( Hususi ) — Burada her camide ezan, kamet ve iç ezani türkçe okunmaktadır. Çarşı camil möezzini Hafız Kâmil, Sandık Emini Halim, Müderris zade Ab- dullah Efendiler her gece müez- zinlere muhtelif usullerde türkce ezan talim etmektedirler. Türkce oezan burada halkın fevkalâde memnuniyetini mucip olmuştur. Cemiyet Kuruyorlar Tire ( Hususi ) — Buradaki mohtelif esnaf grupları ve sana- yiciler aralarında — tesanüt ve teavlin temini için — cemiyetler teşkil etmiye karar vermişlerdir. Lkevvel cemiyet teşkil etmek gerefini kazananlar berberlerdir. Berberler cemiyetlerini kurmuşlar ve faaliyete başlamışlardır. Diğer esnaflar da cemiyetlerini kurmak — Üzere — hazırlanmakta- dırlar. Burada noter Hurşit Bey tar rafından “Yeşil Tire, isimli bir aylık mecmua çıkarılmaktadır. Mecinuanın gayesi halkı, bilhassa köylüyü mümkün mertebe tenvir — etimek ve kaza dahilinde bir ay zarfındaki hareketleri, havadisleri — köylüye bildirmektir. Uşakta Bir Müsamere Uşak (Hususi) — Gazi Mus- tafakemalpaşa ilkmektebi tale- beleri iklüsada dair güzel bir müsamere — tertip — etmişlerdir. Müsameredö kalabalık bir davetli kütlesi — bulunmuşltur. — Küçüklerf müsamerelerinde çok muvaftas » olmuşlar ve çok alkışlanmışlard'?? : N