27 Aralık 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

27 Aralık 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

SA LI 27 KÂNUNUEVVEL 1932 7 inci seve No. 2472 NUSHASI $ KURUŞTUR Hoover, Roosevelt | Ve Borçlar 15 Kümümzere gal, se giltere başta olmak üzere, bazı etler Amerikaya olan borçlarını te ve bazıları tedi meselesinde bundan sonra atılacak olan adımın mahiyeti ne olacak? Böy Ie bir adımın atılmasına en engel, Amerikada son intihabat üne yine tahaddüs eden veziyettir. İnti- habatta Roosevelt kazandı. Hoover kaybetti. Binaenaleyh borçlar mese esini halledecek olan adam Roose velt'tir. Ancak Roosevelt 4 Marta kadar devlet idaresini eline alamıyor. Simdi iktidarı elinde tutan asi de giderayak böyle ehermmiy: ide meşgul olmasında bir fayda yol. Bu vaziyette Hoover, yeni edilen Cümhurreisine bir teklifte bu teslihatın ihyası için almacak tetbirlerim biri- birine bağl: meseleler olduğunu söy Tiyerek bu meselelerin heyeti mecmu asım devletlerle müzakere etmek ö- | zere bir komisyon tayinini Roose-| velten istedi. Eğer bu teklif Roo-| sevelt tarafından kabul edilseydi, devlet idaresinin cümhuriyetçiler- 'den demokratlara intikali, beymelmi- | let münasebetlerde bir sarsıntı mey. dama getirmiyecekti Ancak yeni Cümhurreisi düşün dükten ve istişare ettikten Hoover'in teklifini reddetmeğe karar vermiştir. Roosevelt tarafından tek- lifi kabul edemiyeceği bal ilen cevap, yeni Amerika Ci bu üç meseleye karşı takip e tin mahiyetini tenvir) Gazi Hz. Ankaraya ilk teşrif buyurdukları 27 etmesi itibarile dikkate şayandır. | Evvelâ Roosevelt, üç mesele a- | rasındaki münasebetin Hoover tara- fından iddia edildiği kadar yakın ol- duğunu kabul edemiyor. En nihayet | borçlar, teelihat ve iktısadiyat biri- birine bağlanabilirse de herhalde ev- velâ ayrı ayrı tetkik ve müzakere e- dilmek lazımdır diyor. 1 — Tahdidi teslihat meselesin- de Hooverin takip ettiği siyaseti tasvip ediyor. Bunu tahakkuk ettir- mek için daha çok çalışmak lüzim geldiğini ve tahakkuk edince, borç- ların tediyesini de teshil edeceğini bildiriyor. Binaenaleyh yeni Cümhur reisi, borçlarin silâhları azaltma ara. sındaki münasebeti bu yolda görü | yer. 2 — Borçlar meselesine gelisceş Amerikn ile görüşmek isteye: et varsa, varsın teklif eti Böyle teklif lee yapı vey, icra makamının, yani Cümhur- reisinin, borçlular ile temas etmesi ve noktai nazarlarını tesbit etmesin den ibarettir. İlk adımda Ameriksyı bağlayacak bir siyaset ie mücehhez olmak lâzsn değildir. 3 — Dünya iktısadiyatının ilya 8 için alınacak tetbirler diğer iki me seleden büsbütün ayrıdır, Ve ayrı Halef ile selef arasında esasa ta allök eden noktalarda bu kadar gö- rüş farkı olduğuna nazaran, teşriki mesai tabii mevzuu bahtolamaz. Bi neenaleyh borçların tetkiki meselesi, 4 marta kadar tehir edilmek lâzım. dır. Nasıl ki Hoover de cevabı aldık- tan sonra “Mir. Roosevelt'in bu ku» rarına hürmet etmeğe barçluyum” demiştir. Bununla beraber, eğer yeni Rei- sicümhur teşriki messi için müsbet bir teklifte bulunmuş olsaydı, Hoo- verin ona da “hürmet” ederek tâbi olacağı şüphesizdi. Ancok Vi Güm hurreisinin 4 Marttan evvel herhan. £i bir mes'uliyet altıma girmekle «i- Yasi mahzur gördüğü anlaşılıyor. Bo siyasi mahsur ilki taraflıdır: 1 — Dahili politika cephesi: Ro- Ssevelt düşünmüştür ki Cümburiyet İ fırkası ve Hoover bu borçlar mesele- sinde çıkmazdadırlar. Siyasi düşman İarmı ve fırkasının 1936 dn tekrar mücadeleye girişeceği adamları bu Şıkmazdan kurtarmak için el uzatma İ ğı Roosevelt istememiştir. 2 — Eğer şimdi müdahalesi, hari Be kani olsaydı, belki de hu dahili Politika mülihazasım bertaraf ede. bilirdi. Fakat Roosevelt düşünmüş- tür ki, Hoover ile uzaktan bile teş- tiki mesai eder gibi görünmek, onun bu meseleler . hakkındaki siyasetini benimser bir vaziyet almaktır. Avru Pa devletlerinin işlerine elverdiği za- İleri gittikleri malümdur. Zavallı ır bir senelik merateryom ilân Mdeyim dedi, Amerikan bütün borç rını bağışladığı neticesini çıkardı- ar. Roosevelt te işbaşma gı türlü maiteleliime mzylan ve: "ecek bir harekette bulunmak iste çömiş olacaktır. Binsenaleyl yeni Üümburreisi 4 Martta temiz sabifeli , . el i İsmet Pş nm mm 1m anl sonra | Bazı müstacel lâ- . Bu (Tarihi sesim kolleksiyonumuzdan) kânu- maevvelde hükümet > önünde selâmlanıyorlar GaziHz.nin Ankaraya gelişinin yıldönümü Bugün Ankara büyük bay. ramını tezahuratla tes'it edece ANKARA, 26 (Telefon) — Yarın (bugün) Gezi Hazretleri Bin Ankaraya gelişinin yıldözü | müdür. Ankara büyük pi mın, bu tarihi güne lâyik tezu hüratla tes'it edecektir. Bayra ma iştirak için kazalardan ve nahiyelerden yüzlerce atlı ve Madenciler dünkü içtimalarınds.. Madenciler hararetli bir içtima yaptılar Rüsumun tenziline ait kanunun çabuk çıkması için teşebbüs. Ankaradaki temasları yapmak için de bir Madenciler Birliği beyeti umu- miyesi dün saat 11 de dördüncü Vakıf handa toplanmıştır. Maden ci meb'uslardan © Edip Servet ve ayıp Beylerin de iştirak ettiği bu içtima çok hararetli olmuştur. İçtimada evv: mama Anka: nan ve tem; birçok aza etin muhik noktai nazarı dikkate almasından ve ma» parlak z ktir yaya köylüler gelmiştir. Köylü İer şehirden davül zurma çal rak geçmişler ve Gazi heykeli selâmlıyarak üçer defa: “.- Bin yaşa, var ol Gazimiz diye bağırmışlardır. Şehir köy- | lüleri misafir etmiştir. Yarn | (Devamı $ inci sahilede) devam edilecek! iyasetimizde tutulan doğru tayişle bahsetmişlerdir. sonra bazı mesailin halli ülkümetle yeniden te- mas edilmesine karar verilmişti Bilhassa rusumun tenziline ni maden kanununun bir an evvel Meclisten geçirilmesi ile Iktısat ve Nafia Vekiletlerile mutabık kalı- yoldan Bus Heyeti umumiye diğer mesele- erin müzaketesi işin vakit geri AAA hususta yarmki Fırka grupunda müzakere cereyan etmesi muhtemeldir. Meclisin tatilinden sonra Reisi- İ, Gömü Hz. min seyahate çıkmaları ve bu meyanda | Uyuşturucu maddeler mailime iel zel Fırkada y Münakaşalar || İsmet Paşanın ve vekillerin izahatı Bugünmüzakereye devam olunacak ANKARA 25 (Telefonla) — Uyuşturucu maddeler hakkında lera Vekilleri Heyetinin dünkü fevkalâde içtimanda müzakere ve tesbit edilen cunaları hükü- met bugün fırka grupuna arzet miş ve bu mühim mesele etra- fında münakaşa açılmı Bu münasebetle söz alan Başvekil, İktisat ve Sıhhiye vekilleri mese leyi devlet ve insatılık cephesin den iktisat, sıhhat ve ai belerinden tahlil ve i sonra kü hatipler hükümetin teklif ettiği esaslar. lerdir. Bundan işgal eden müteaddit İl da zautabık olduklarını beyan etmişlerdir. Bu mayanda bazı hatiplerin hükümetin teklifleri. ni takviye eden beyanatlarında hariçte sleyhimizdeki tahrikâta vesile teşkil eden bu mesele et- rafında yersiz ve hakan dedi- koduları mahküm edecek heye- ( Devamı 5 inci sahifede ) M. Matsuoka Dün gitti Asya kıtasının iki ucundaki milletler biribirini aklim şehrimizden Roma'ya hareket ot- miş ve istasyonda Jai tir. M, Matsuoka, dün akşam Pe- rapalas otelinde gazetecileri ke- mali nezaketle kabul ederek 40- Talan suallere cevaben mühim ba- yı bayanatla bulunmuştur. tabını cezbeden bir Memleketimize ilk defa olarak gelmekle beraber bize karşı dos- M. Mafsuoha tane hisler beslediğini söyliyen M. Matsuoka Ankara'ya giderek Bü- yük Gazi'ye arzı hürmet edeme- diğine teessüf ediyor: — Japonya'da bir söz vardır: Bir nazar, yüz defa evlâdir, Ben Türkiye hakkında çok şeyler işittim, ve sonra burada kaldığım kısa bir müddet zarfın. olan terekkileri görüp M. Matsuoka, samimi bir çay masası etrafında topladığı gazete (Devamı 5 inci sahifede, AÇLIK | GREVİ | Mahiküm kı komünlsü | ler grev İ yaptılar. Müddeiumumi Kenan Beyin beyanatı | Matanbul Tevkifanesinde bulu- nan ve komünistlik tahrikâtı yap- maktan mahküm ve mevkuf bu | lunan komünistler cumartesi gü nünden itibaren açlık grevi yap- İ msya başlamışlardır. Grevin sebebi şudur: Bu tahrikât o yapanlardan bir Henan Bey kısmı mahiim olduktan sonra ha- kimler ve Cümhuriyet aleyhinde nümayiş yapmışlardır. O zaman bunlar tekrar hâkim karşısına çı- karılmışlardır. im bu suçlulara ceza ola- ra vurulma- Maznun- (Devamı $ inci sahifede) ————ş— e Rana Bey Gü Mütehassısı Ne yapacak? Tütün kanunu hakkındaki mütalealar tetkik ediliyor Bir kaç gündenberi şehrimizde bulunmakta olan Gümrükler ve İnhisarlar o Vekili AH Rana B. Gümrükler ve İnhisarlara ait iş | CDevamı $ inei sahitede) itmekten | İ 2 nci sahifede | Ahmet Haşim Beyin yazısı lar parangaya vurulmalarımı pro- | Sahip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat vı ARANAN ABAYA EE Hz.de cenup vilâyetlerimizde bir tetkik seyahati yapacak ANKARA, 26 (Telefonla) yihaların müzakeresinden sonra Millet Meclisinin iki aylık bir kış tatili yapması takarrür etmişi lm Rİ İstanbulu da şereflendirmeleri ihtimali kuvvetlidir. İsmet Paşanın da yakında cenup vilâyetlerimize bir tetkik seyahatine çıkacağı haber verilmektedir. AAA Şehrimizdeki i otemobille- rinin hoya muayenesine dün baş lanmıştır. Dün Hürriyeti ebediye tepesinde 250 otomobil muayene edilmiştir. Muayenede Belediye mühendisleri ve seyrüsefer memur ları hazır bulunmuşlardır. Muaye neler cumartesiye kadar devam edecektir. Muayenede hazır be- lunmıyan otomobillere sene başın- İ dan sonra işlemek müsaadesi ve- İ rilmiyecektir. Muayeneler de ne | kadar otomobilin yeni ve eski bo- | yalı olduğu, nekadarı da talimat- name mucibince koyu nefti renk- te olduğu tetkik © edilmektedir. Neticede mühim bir kısım oteme- billerin boyaları henüz yeni oldu- ğu anlaşılırsa nefti renge boyan- | mak müddeti daha bir sene tem İ dit edilecektir. Henüz şimdilik İ temdit kararı verilmiş değildir. azı Müdürü | : Hüriyeti ebediye tepesinde muayene için sıraya dizilen arabalar. | Otomobilini muayene 'ettirmiyenlere iş yok! Bütün taksilerin muayenesine dünden itibaren başlandı Bir-sene temdit var mı? Bir taksi muayene ediliyor Veremle mücadele Fakir çocukların iaşesi için 77,000 lira sarfedildi Verem sanatoryomu ve Ali Paşanın beyanatı Verem Mücadele Cemiyetinin açtığı sanatoryom.. Verem mücadele cemiyeti velsi Dr | tr ki: Ali Pi. verem hastalığının şehrimiz- | de yaptığı tahribat halıkında demiş- — Veremi hazırlayan sefalektim (Devamı $ inci sahitede)