26 Aralık 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

26 Aralık 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

PAZARTESİ 26 KÂNUNUEVVEL 1932 7 imei sene Ne, 2471 NUSHASI 5 İngiltere İran Davası Cenevre'de İngiliz - İran ağ şirketi azının ilgası üzerine İrr iltere ile İran arasında tabad- düs eden ihtilâf, Milletler Ce miyetine intikal etti. Milletler İ Cemiyeti Meclisi, birkaç gün İ evvel, toplanarak İngilterenin | siküyetnamesini dinledi. İran, Milletler Cemiyetine mümessil | göndermediğinden mesele pas- hir edildi. re Mecliste İranı temsil ede- i Haber verildiğine gö için İngiltere ile İran arasında müzakere cereyan ettiği bik rilmektedir. Eğer bu müzakere ler müsbet bir netice vermezse, Milletler Cemiyeti, paskalya ta tillerinden sonra ltere ile Iran arasındaki ibtilâfın m devam edecektir. tarafından Millet- umumi kâtipliği- ne > tevdi edilen şikâyetvamenin metnini okuduktan sonra.gerek İngilterenin ve gerek Milletler e şerefi namına bu - Ingiltere ihtilâfinm bir salan neticelenmesi lâzm gel kanaatine varmamak müm İ Dava şudur: İran hülkümetile imtiyazlı bir şirket arasında bir ihtilaf çılamıştır. Bu ibtilâfm halli için müzakere başlamış.iki taraf anlaşamamışlar. Hükü- met imtiyazı feshettiğini bildir mekle beraber, şirketle müzake reye devam etmeğe hazır oldu- Zunu da ilâve etmiş. Mesele bu safhada iken İn- giltere müdahale ediyor. Ve derhal ilga hakkındaki kararın geri alınmasını Bu talep kabul edilmediği tak- dirde ihtilâfm La Haye mahke- havale © edileceği ilâve r. İngiliz hülümeti, ibti Iâfın İran hükümetile bir şirket arasmda olduğunu ve binacna- levh bu nevi ihtilâfları görecek merci beynelmilel bir mahke- me değil, İran mahkemeleri ol- duğunu asla nazarı itibara alnı yor, İran hükümeti, bu noktaya iliz hükümetinin nazarı dik teslim etmek lâ petrolleri İngil- tere için hayati bir ehemmiyeti haizdir. Herkes bilir ki bu pet- roller İngiliz donanmasının > Evvelâ zmdır ki İran tiyaclarmı tatmin Ve İngiliz hükümetinin bu ie: dar ileri gitmesinin sebebi de budur. Bununla beraber, pet- roller başkalarının eline geç- mek gibi bir tehlikeye maruz kalmamıştır, Bilâkis İran hükü meti şirketin işlerine müdaha! bile etmemistir. Müzakerenin devamını iltizam ettiğini bil dirmistir, Birmenaleyh İran hü- İ kümetile şirket arasındaki mü- zakere kapıları o henüz kapan- mamış iken İngiliz hükümeti- nin müdahale ederek bir hükü- metle bir şirket arasındaki da- yayı beynelmilel bir ihtilâf sek- Time koyması asla tecviz edilmi yecek bir vaziyettir. Kaldı ki bir hükümetin yaban cı bir memlekette herhangi bir iktısadi veya mali teşebbüse si rişen tebeasının hafaza yolunda bu ii ileri gidebileceği bir meseledir. On dokuzuncu asrm ikinci nısfm- da bazı devletler, bu yolda mü- dahaleyi iktısadi emperyaliz- manın icabatı telâkki etmişler- di. Ve çok müdahaleler olmuş tur, Birçok devletler de yaban- &r bir memlekette mali ve ikti yadi bir teşebbüse girişen tebe- «larının, bu teşebbüslere giri şirken, her ihtimali nazarı iti- bara aldıklarını ve binaenaleyh bu tebealarla yabancı hükümet arasında bir ihtilâf'çıkarsa, bu- ha müdahale etmemeği pren- olarak kabul talep ediyor. İ KURUŞTUR Tıbbi imalât devlet inhisarında bir fabrika ile temin olunacak ANKARA, 25 (Milliyet) — Heyeti Vekilenin dünkü içtima- 1 geceyarınna kadar devam st- guğa hadar devam etmiştir. ... ANKARA, 25 (A A.) — ie va Vekilleri Heyeti Reisicüm- har Gazi Mustafa Kemal Haz retlerinin yüksek © Reisliğinde | doplandı, Son müzakere de müs- bet netice alınamı- yacağını gösteriyor! Faiz mikdarının arttırılması hakkındaki teklif, müzakere- nin ilerlemesine engel oluyor Vâsıf Beyle yapılan müzakere ANKARA, 25 (Milliyet) —İ- talya ile yapılması mevzuu bahis mali kombinezon etrafında Büyük Elçimiz Vâsf Beyin Romada yap- tığı son temaslar hakkında tereş- güh eden bazı haberlere göre mü- zakerelerden bir netice © elde et- mek ümitleri zayıflamıştır. — İtal- yan müeseselerine olan o devlet borçlarımızın yekünu 17 milyon Türk lirasına baliğ, olmaktadır, olunması mutasayver (30) milyonluk yekündan (17) milyonu bu suretle barçlara kı şılık tutulacak ve geriye Yas) milyon da İtalyadan satm lınacak eşyayı karşılıyacak kredi addolunacaktı. İtalyı lifi böylece hül Görülüyor ki lan borcun (17) milyonu bulması, birinin istikraz yakünunun üçte hükümetimize nakten tasavvurunun bertaraf vesile teşkil etmiş ve geriye kalan üç milyonun da on milyonluk eşya Roma Büyük Eilçimiz Vâsıf Bey (Devamı 2 inni sahifede) Sanayiimiz nasıl inki- şafedebilir,neyapmalı Dün sabah bir içtima yapıldı kânunusanide Ankarada İk- il Vekili Celâl Bey tarafından açılacak olan Âli İktısat Meclisi Tüznamesinde mühim bir mesele vardır: Türkiye sanayii hasıl te- mamdan evvel gönderilmesi, sam Dün sabah Sanayi Birli ğinde bu işle meşgul olmak üzere bir büyük komisyon toplanmış ve uzun bir içtimadan sonra Ali İktı- sat Meclisine gönderilecek müta- lenname tespit edil komisyon Birlikte toplanan meseleyi şu iki noktadan mütalea etmektedir: A. — Müesses fabrikaların in- (Devamı 4 üncü sahifede) Nazmi Nari Bey aeeyame sema dir, | meselâ Rusya komümüstlik ilân rı birinci prensibi zayıflatmış, ikinci prensibi tekviye etmiştir. Yani devletler, yabancı memle- ketlerde iktısadi ve ticari teşeb büslere giren tebealarile gittik çe daha az gul olmak zaru- retiküler: Benler kârı, za- Jia göze alarak yabancı mem- leketlerde kendi hesaplarına te İsebbüsata girişiyorlar. Beynel- milel münasebetlerin o bugün aldığı şekli nazarı itibara alıp ta bir devletin başka türlü hare ket edebileceğine ihtimal ver- mek mürkün değildir. Çünkü lar arasmda birçok İngiliz ler de vardır . ait malları doğru dan müsadere etmiş" tir, Eğer İngiltere bu tebesya ait hukukun muhafazası için Milletler Cemiyetini tahrik et- meğe çalışırsa, mantikan İran davasında olduğu gibi, Cemi- yet karışmak mı etinde kalacak demektir. İngilterenin kendi tebeasına karşı olan va- zife ve mes'uliyetleri - hakkın- daki tefsir kabul edilirse. Rus- ya ecnebi tebeaya ait olan mal- ları iade etmelidir. Böyle bir talep Rusya ile muhakkak harp Uyuşturucu maddelerin ta- kibi vaziyetini ve buna ilişikli olan sıhhi, iktisadi ve sirai me- seleleri tetkik eyledi. Gerek umum İnsanlık için, gerek milletin yüksek menfeat- İleri için bu hususta şimdiye ka- Taksileri Muayene Heraraba boyanmak mecburiyetindedir Bütün arabalar bu sabahtan itibaren muayene edilecek Jıtanbuldaki bütün taksi oto- mobilleri bugünden itibaren umu- mi muayeneye tâbi tutulacaklar» dır. Bugün Hürriyeti Ebediye te- pesinde taksi otomobilleri numara srasile muayene (edileceklerdir. Muayene cuma gününe kadar de- (Devamı 2 inci sahifede) İranda Bir istifa Saray nazırı Timur- taş Han istifasını verdi TAHRAN, 25 A.A. — Şahlığm mühim erkânmdan (olan sarayı yah nazırı Timartaş Han, istifa et- miştir, Kemalettin Sami Paşa Berlin B. Elçimiz İstanbula geldi rrraesee Bunun gibi yüzlerce misal zikredilebilir, Borçların faizle- ri tediye edilmemesi de nihayet bir nevi müsaderedir. Bunların tahsilini de Milletler Cemiyeti- ne mi havale edeceğiz? Millet- lerin sulh ve müsalemet yolun- daki teşebbüslerinde hakiki bir yardımcı olması isteniyorsa, Milletler Cemiyetine böyle va» zifeler verilmemelidir. Bu cemi yet şüphesiz, sakat mukavelele- rin tatbikma ve batak borçların tahsiline vasıta olmaktan baş- ka maksatlarla kurulmuştur. ” gmRMEMMMRAENI LE AA ANL LL AE LERLE Gİ Gerek umum insanlık, gerek milletin yüksek menfaatleri için bu hususta şimdiye kadar takip olunan siyasetin icapları etraflı bir program halinde tayin olunacaktır. 2 e dar takip olunan siyasetin bö | Büyük Millet Meclisinin takdir | milel muhavelelerine | iştirak E tün icaplarını etraflı ve daimi | ve tasvibine arzedilecektir. meselesinin intacı, gs bir program halinde © tayin ve Fırkoda müzakereye kona- 2. — Uyuşturucu maddeler E tanzim etmeğe harar vermiştir. | cak program maddeleri şunlar. | imâl eden ve bugün kapatılmış Mesele eveelâ C. H. Pırka- | dir: bulunan İstanbuldaki O hususi ZE sında bütün teferrüatı ile mü- 1. — 1932 La Haye, 1925 | üç fabrikanın bir daha açılma. süköre ölünecek ve neticeleri | Censere, 1891 Cenesve baymak | (Devamı 4 üncü sahifede) “© M. Matouska Dün geldi Japon dostumuz bugün beya- natta bulunacak Japonyanın Cemiyeti Akvam nezdindeki heyeti | mur: Reisi M. Matouska, dün sabah eka presle Cenevreden şehrimize gel- miş ve Sirkeci istasyonunda Ja- pon Maslühatgüzarı ve sefaret er- kün tarafmdan istikbal edilmiş- tir, Kendisine Cenevredeki Japon Tokyo Hazieiye Nenarei siyaziye birinci kâtibi M. Garzas- ka refakat etmektedirler İnfilâk neticesinde yanan otomobil yol üstünde. Müthiş bir otomobil kazası oldu!. Bir otomobil yandı, tramvay yoldan çıktı, birkaç kişi hafif yaralandı Dün sabah saat yedi buçukta, | ralı otomobildir. Hâdise şöyle ol- indiği De Slsesen | mesele | meri Bebekten Eminönüne gelmekte olan 219 numaralı tramvay kata. ri, Güzel San'atlar o Akademisi karşındaki tevakkuf mahallinin önündeyken 2693 numaralı taksi gtomabili Beşiktaştan gelmiş sağ: örerek bu vay faciası ol. zmuş, otomobil ta- mamile & yanmış ve parçalanmış, M. Matouska Sirkeci istasyonunda (Devami 2 inci sahifedi Arkadaşımız Burhan Ca- hit Bey dünden itibaren gazetemizde bu serlevha altında hadiselere, vak'a- lara dair bir fıkra yazma- ğa başlamıştır. Yazıları bü- yük bir kari tabakası ta- rafından sevilen Burhan Cahit Beyin bu yazılarının da ayni rağbete mazhar olacağın ümit ediyoruz. Bugün Şu dağın ardı pliler Halkevinde verilen Mölyilinele. Dün Gaziantep'in yp s»İ| kurtuluş günü idi asım Bu mucizeler dolu müdafaa ve kurtuluşun hatırası hararetle tes'it edildi Faust'un mürekkep lekeleri Ahmet Haşim