28 Aralık 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

28 Aralık 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

ÇARŞAMBA 28 KÂNUNUEVVEL 1932 7 inci sene No. NUSHASI 5 KURUŞTUR 2473 Sabip ve Başmuharriri Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET AY AKINA ».a—— Gazi Hz.nin ilk Ankarayı teşriflerinin yıldönümü, kazalardan gelen 2 bin atlı ve4bin misafirin iştirakile dün ve gece parlak bir surette tes'it edildi.. AYAKLA AA AAA AYA GA ACIKLARI AAA AAA AA AAA GARA LYA Eyi En Büyük Bayramını Kutluladı Gazi Hz. nin Ankaraya ilk gelişlerinin yıl dönümü emsalsiz bir surette tes'it edildi Gazi Ankarada ANKARA, 27 (Telefonla - Baş mmuharririmizden) — 335 senesi nin bugünü Ankaranın tarihinde, taliinde parlak bir yıldız. oldu. Anadolu ve Rumeli Müdafani Hu- kuk Cemiyeti Reisi Mustafa Kemal Paşa heyeti temsiliye ile beraber | yük ata olarak daima artan bir EEE sz bugün Ankaraya gelmişti. O za- man kuvvet ve vesait Bamma 0- nun malik olduğu şey, yalnız yü- reğinde taşıdığı çelik (iradeden, sarsılmaz imandan ibaretti, O La rihten on altı sene sonra bugün- ... Büyük Gazi, maddi ve mane- vi en büyük kudret ve salâhiyetle çelik bir kale gibi genç Türkiye emsil ediyor, Ta- yeni hareket ve hamlelerle biraz daha kuvvetlendiriyor. Gazinin o günlere ait sai hatıralarını çok yakımdan bilirim. Onun, Ankar: mşehrileri i is çin duyduğu sempatiyi | kim bil- mez? Tarih; Gazi ile Ankarayı biribirinden ayırmaz iki mevcudi- yet gibi görüyor. Büyük Reis seyahat veya tatil günesebetile hükümet merkezi den ayrıldığı zaman Ankara san- ki içinden bir şey gibi sarsılır. O dönünceye kadar şehrim bütün mubitlerini bir hüzün ve iş- tiyak havası kaplar. Ankaralıla- rın Gaziyi nasıl bir sevgi ve heye- canla karşıladıklarmı bu temiz insanların ilk söylediği nutuktan mokndar © mütehassit olduklarını hep hatırlarız. Bu samimi tezahu- yat urasında bugünkü diyanet İş- leri Reisi muhterem Hoca Rifat E- fendinin mütevazı © ve necip bir hareketini Gazi daima hatırlar ve ki büyük davayı ek | her şeyden ziyade paraya ihtiya: vardı. Bunu daha oevvelden ve kendiliğinden düşünen Hoca Rifat Efendi heyeti temsiliyenin emrine bin lira vermişti. Miktarca müte- vazı olan bu para o zamanki ah- val ve şerait içinde ilk ihtiyaçları karşılamaya kâfi gelmişti. Anka- ra, buyün hakiki bayramı yapı- yor. Bu bayramın büyüklüğünü anlamak için Ankaralıların uzun uzadıya yorulmaları lâzım değil- dir. On beş sene evvelki maddi ve manevi Ankara bugünkü Ankarayı ölçmek lir. O gün- den bugüne kadar yine maddi ve manevi sahalarda Ankaranın al. dığı mesafe, her Türkün gururunu okşayacak, atiye ait ümit ve ima.| nma kuvvet verecek kadar büyük tör. Mustafa Kemalin, Anka merkez yapmasında çok kuvv sebepler, mulâhazalar ırdır. hareketin derin ve hak e buki heyeti tem. ise yalnız şark ve Anadolu Müdafaai Hukuk Ce- miyetlerini temsil ediyordu. — Bu meki Ankara daha — merkezi ir vaziyette bulunuyordu. . Bun- başka Gazinin * Ankaraya tarihte Osmanlı meb'usan Meclisinin İstanbul'da toplanması kararlaşmıştı, Mustafa Kemal bu karara iştirak etmemiş, ecnebi iş- gal kuvvetlerinin İstanbul'da bu Meclisi yaşatacağıa bir dakika $- nanmamıştı. Hattâ bunun içindir ki İstanbul'daki yakın ve mah- rem meb'us dostlarıma bir an ev. vel İstanbul'u terkederek Anka- Ta'ya gelmelerini yazmiiş, söylet- işti. Ona inananlar, selâmeti dinlemiyenlerse Malta- dılar. Mustafa o Kemal meye güveniyordu ?: O, milletteki kabiliyetin büyüklüğünü sezmişti. Fakat sarayın ve ecnebilerin tah- Yikâtı yüzünden memleketin bir- şok yerlerinde yakılan muhalefet Ve isyan ocaklarını nasıl söndüre- <ektir? yalnız ecnebiler değil, bir Şok samimi vatandaşlar bile Mus- | Dün ve gece Ankara sevinç için- de büyük Maarif Vekilinin Parlak Bir Hitabesi Mustafa Kemal adı, ANKARA, 27. A.A. — Bugün | Gazi Hazretlerinin Ankaraya ilk gelişlerinin 13 üncü yıldönümü- mü büyük kutlulamış- bayram tezahüratile lardır. İki gündenberi Vilâyetin bütün kaza, nahiye ve köyle den 2000 atlı ve 4 bin yaya milli kıyafetleriyle gelmişler, bugü tozahürata iştirak etmişler enler Ankara şehrinin misafiri o- larak Belediye tarafından ağırlan mışlardır. Bugün Ankaranm resmi, husu- si müesseseleri çarşıları, dükkân. ları kapalı kara, Gazi Hz. Ankaraya geldikleri xa- man Vali Vekili Yahya Galip B. (Mersin mebusu Ferit Celâl Beyin krokisi) in altındaki mey- danda lime Vali ve Belediye yrama gö karde) Salkim Naşit Hakkı Beyin nutku Belediye azasından Naşit Hak- | kı Bey bir nutule-söyledi. Ankarı nin bugünkü sevinci çok büz yük olduğunu, Rumeli ve Anado- İi Müdafaayi Hukük Cemiyetini kuran, Erzurum ve Sıvas köngrele Büyük Reisin Anki dille izah ettikten sonra kir (Devamı 5 inci sahitede) geline, beyhudedir, dabara Engin denizin ortalarmda çırpın- maktan ne çıkacak? Türk vatan- daşları bugün'Ankara'nın bu bay- rammı kış olmasına rağmen gür zel bir havada, lekesiz bir güne- şin altında kutlularken, tarihin o geçmiş günlerini de | Behemehal hatırlamalı, yaşatmalıdır. Çünkü buna benzer günleri kutlulamak, müşkül anları hatırlamak, yemi mesaimiz için bize yeni yeni kuv- vet ve enerji verir. Siirt Meb'usu bayramını kutluladı Türk tarihinde kurtarıcı ve yaratıcı Bü- (Tarihössesim kolleksiyonumuzdan) Gazi Hz. nin 335 senesinde ilk Ankaraya gelişi intibalarından Gazi Hz. Ankaralı hemşerileri- ne sönmez sevgilerini bildirdiler ANKARA, 27 A.A; — Bu gece Ankara Halkevinde verilen mü- samerede şair Behçet Kemal Beyin Ergenekon isimli temsili bir şiiri kendisi ve bir arkadaşı tarafından çok güzel dekorlar içinde okun- muş ve bunu takiben milli danslar yapılmıştır. Bundan sonra Ankara Vali ve Belediye Reisi Nevzat Bey kürsiye gelerek şu beyanatta bulunmuştur: Aziz Ankarahlar; Sizinle biraz konuşacağım. Ve Büyük bir müjde vereceğim. Şim: di beyetimizle beraber en Büyüğümüz Gazi Hasretlerinin huzurların- dan geliyorum. Ankara şehrini bütün Ankara vilâyetlilerinin en bü- (Devamı 5 inci sahifede) Bozüyük kereste fab- rikasında yangın Makine dairesi yandı, zarar tah » minen 260 bin liradır. Fabrika bir müddet işleyemiyecekt... ; Kasit olmadığı anlaşıldı saat 7 de çıkan bir yangın netice- sinde maalesef tamamen yanmış, büyük gayretler sarfile fabrika- nın depoları ve kereste stokları Â kurtarılabilmiştir. Bozüyük kereste fabrikalarının Kefeli handaki merkezin: len bu malümat üzerine, sahil him B. evvelki akşam Bozüyük'e gitmiştir. Fabrikaların İstanbul merkezi- ne vâki olan müracaatımıza, İbra- him B. in birkaç gün Bozüyük'te kalacağı, yangının sebebi zuhuru- na dair buraya henüz tafsilât gel mediği cevabı verilmiştir. Bu mer- keze yalnız bir telgraf gelmiştir. Verilen malümata göre, her bah saat 6 da, fabrikanm düdüğ. alar ve bunun üzerine amele iş| İline giderek" osakları “yakar, Evvelki sabah ta böyle olmuş, sa- at 6 da düdük çalmış, mütoakiben | amele işe başlarnıştır. Yangın, bun | dan bir saat sonra, yani | sant 7 de başlamıştır... Buradaki merke- | sin tahminine göre, aleşin elek. trik kontağından çıkması mel olduğu çibi, makinel (Devamı 5 inci sahifede) İbrahim Bey Bozüyük mebusu İbrahim Be- ye ait Koi kereste fabrikası. makine da: evvelki sabah im işle. | Iki şirket mi? Deniz Nakliyatı —...— Seyrisefain üç kıs- ma ayrılacak Kabotajın devlet inhisarına a- iyiha yakımda Vekiller Heyerinde müzakere ve B, MM. ne sevkedilecektir. Seyrisefain idaresinin yeni teş- kilâtı, 933 haziranı bidayetinden itibaren tatbik edileceğinden, ye- ni lâyihanım kanuniyet kespetme- 8i için vakit vardır. Yeni lâyiha, hem Seyrisefain'in yeni teşkilâtımı, hem de hususi va- purçularm teşkil edecekleri şirket hakkında ahkâmı ihtiva etme kanuniyet edin- | vapurcularn | aziyette çalışabilmeleri- | he müsade edilmektedir. Öğrendiğimize göre, yeni lâyi- hanm ilk maddesi (Türk liman ve iskeleleri arasında — kabotaj, Devlet, | devletin inhisarındadır. bu inhisarı, Seyrisefain dış hatlar idaresinin ve hususi vapurcuların teşkil edecekleri Anonim şirketin mevcut göre, bunlar ara- (Devamı 5 inci sahilede) Ticareti Bahriye Müdürü Zehi Bey Eski bir vergi Defterdarlık 80 bin lira istiyor oi de tahsili emval kanununa tevfikan Nesim Taranto Efendi- nin eşyasına haciz koymuştur. Nesim Taranto Efendi Hukuk mushkemesine müracaatle Defter- darlık aleyhine dava açmış vergi- li emval kanunu mucibin- değil sulh mahkemesi kararı alınabileceğini iddia etmiştir. Defterdarlıktan aldığımız ma- lümata göre mi ye muamele vergisi yerine kaim olan kazanç vergisi kanunu mucibince © vergi borçları tahsili : emval kanunu mucibince tahsil edilir. Şimdiki halde Nesim Taranto Efendi tehiri icra kararı alrtıştır. Defterdarlıkta bu gibi vergi baka yası meseleleri çoktur. Yarın Milliyet'te Ahmet Haşim Beyin TİCARET serlevhalı güzel bir yazısı Heyeti Vekile azası içtimadan çıkarken Uyuşturucu maddeler Hükümetin programı dün Fırkada Kabul edilmiştir Hükümetimizin kararı hariçte büyük bir alâka ile karşılandı ANKARA 27 (A.A) —C. e dere ergen ama. ka- m merak imami nihayet olduğu müzakereye lareli Meb'usu Nahit Bey ve birçok arkadaşlarının imzası ile vczilen ve| ve afyon istihsal ve ticareti hakkın- dünkü gazetelerde neşredilmiş olan, | da hükümetin 25-12-932 tarihinde proğram ve kanun mevzuu maddele| arzettiği proğramın kabulünü teklif ri kabul ve tasvibini teklif eden tak| O (Devamı $ inci sahifede) Macaristanla da takas mukavelesi yapıldı Her iki hükümet Merkez Ban. kaları eşya müba. delesini kontrol edeceklerdir p lerini çıkararak Iktısat Vekâletinin son zaman- larda bazı memleketlerle — ticari münasebatımızın tanzim ve inkişa fı için yaptığı teşebbüsler müsbet ve muvaffakıyetli neticeler ver- mektedir. Macar mehafilinden çıkan ma- Mimala nazaran Türkiye ile M ristan arasmda dabir (takas Sönkmvelesi aktedilmiştir. Bu mukaveleye nazaran her i- ki hükümet merkez bankaları, her ay mal mübadelesinden mütevel- Başvekil Paşa atla bir ge. zinti yaptılar besap bakiyel yekdiğerine bildirecek (| ve bir ay zarfında fazla mübayaatta bu- lunan memleket gelecek ayda it- halâta başlamadan muvazenenin tecssüsünü bekliyecektir. o Ge- rek Türk lirasmın ve gerek Pen- gonun kıymeti borsa kıymetleri üzerinden tanzim edilecektir. Yeni takas mukavelesinin bu mukayelenin altinden evvel yapı" lan ticari işlere taallüku olmıya- caktır. . Ankara at meraklıları ve biniciler Başvekil İsmet Paşa Hz. »in refakatlerinde geçen gün Ankara civarında bir gezinti yap- mışlardır. Resim, bu gezinti esnasında almıştır.