29 Aralık 1932 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

29 Aralık 1932 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

PERŞEMBE 29 KÂNUNUEVVEL 1932 No. 2474 7 inci sene NUSHASI 5 KURUŞTUR Afyon işi Afyon kaçakçılığı Afyon işi, Türkiye aleyhinde | senelerdenberi bir (otariz mev- zuudur. Bu yüzden aleyhimiz- de yapılan propagandaların fe- na tesirlerini birçok memleket- lerde, muhitlerde hissediyoruz. Öyle ki afyon meselesi, bizim için sıhhi ve içtimai bir mesele olmaktan çıkmış, esaslı bir si- adi mahiyet almış- İakikatte Türkiyenin sami mi vaziyeti ne kaçakçılığı tah- rik, ne de insanlara zarar ver- mek cihetini müsamahadır. Yal nız kazanç di bir sebep do Tayısile, daha mühim sebepler dolayısile de (meşru olmıyan yollara sapmak yeni Türkiye- min şiarı değildir. Bugünün mevzuu olan afyon işini iki cepheden mütaleaya mecburuz: 1 — İstihsal cephesi, 2 — Satış ve ihraç cephesi. İstihsal miktarı; herhalde ihtiyaçla, satış imkânile müte- afyon is- tihsal edersek, ihraç edemediği miz kısmını dahilde sürmek, da hile yutturmak yoluna gidilir. Bu itibarla afyon ziraatinin tah didi bir zaruret oluyor. Bu tah- didin şekli nasıl olmalıdır? Bu- mu burada şimdiden tesbit et- mek. müşkül olur. Fakat şura- sı muhakkak ki, bugün afyon ekilen o her sahanın kabiliyeti, ayni derecede değildirler. Mun hasıran afyon ekilen yerler ol- duğu gibi afyondan vazgeçile- rek başka mahsul yetiştirmeğe müsait yerler de vardır. Hükü- met, bunu esaslı ve âdilâne bir tetkik ve tevzi sayesinde temin edebilir. Fırka ve hükmetçe afyon me selesi hakkmda tesbit edilen e ii bem siyasi, bem de ik ihtiyaçlarımıza uygun- dur. Reisicümhur Hazretleri- nin riyasetlerinde toplanan İc- ra Vekilleri o Heyetinde kabul edilen bu esaslar; Fırka grupun da iki gün müzakereden sonra tasvip edilmiştir. Gazinin bu meseledeki yüksek alâkası; dün nlatmağa kâfidir ki, ye- afyon şal tenezzül etmez. Kaçakçılığa mâni olmak, Afyon ziraat ve ticaretini murakabe altında bu lundurmaktan çekinmez. Bil- bassa bu mesele etrafmda bey- nelmilel taahbütlerden. teşriki mesaiden hiçbir sebeple geri- kalmaz. Cümhuriyet Hükümetinin bu kararı nazari sahada kalacak değildir. İstanbulda evvelce ka patılan fabrikaların bir daha a- çılmaması takarrür Oetmiştir. “Dünyanın tıbbi ve fenni ihtiya « için beynelmilel müşterek ve menfaat kasdinden &ri bir fubrikanın kurulması, uyuşturu cu maddelerin fenalıklarının ö- nüne geçmek için en müessir bir çaredir. Buna imkân bulu- Dacağı zamana kadar Türkiye, tıbbi ve fenni ihtiyaçlara mah- sus imalâtı devlet inhisarı ida- resinde ve dahilde bir fabrika ile temin edecektir.” Hükümet ve fırkaca takarrür eden esaslardan en mühimmi, ham afyon harici ticareti işinin ticari bir birlik merkezine hasrı hakkındaki karardır. Hemen ade edelim ki, bu ticari birlik tamamen bir devlet müessesesi olacak, bu işle uğraşan tacirle- re inhisar gibi verilecek değil- dir. Aşağı yukarı bir milyon li- Ta sermaye ile teşekkül edecek olan bu birlik doğrudan doğru- ya devletin malı olacak, kâr ve menfaat mülâhazasile değil, işi tanzim ve idare noktai nazarm- dan hareket edecektir. Türkiyede ve Türkiye namı na afyon kaçakçılığı yapanlar arasında hakikiTürkler yoktur. Kazanç fikrile Türkiyenin ismi ni kirletenlere karşı müsamaha h bulunmakta adalet yoktur. | Bu itibarla kaçakçılığın bundan böyle en sıkı ve şidd ta maruz bırakılması; hüküme tin esaslı bir kararıdır. Herhal- Şirket müdürlüğünü Belediye namı. ifaya devam edecek olan M. Kastelno Terkosun Bulgar çarşısındaki su deposu Terkostan Kurtuluş! Satınalma mukavelesi Ankarada imzalandı Pazar sabahı idare Belediyeye geçiyor, yeni şekil ne olacak? Kadrolarda değişiklik olmıya.. ga hissedarların vaziyeti Terkos şirketinin hükümete ve | belediyeye devri muamelesi tama men ikmal edilmiştir. İtilâfname | evvelki gün Ankarada hükümet, belediye ve şirket mümessilleri ta- rafından imza edilmiştir. Terkos şirketi 1 kânunusani 1933 pazar | gününden itibaren beledi? e geç miş bulunacaktır. Terkos işi için Ankaraya gitmi na ğe lediye reisi Muhittin, belediye fen | bazı işleri takip için daha birkaç gün Ankarada kalacaktır. Beledi ye reis muavini Nuri Bey dün bir muharririmize Terkos meselesi İ- sms şu İzahati vermiştir: senebaşından itibaren Terkon şirketi belediyeye geçmiş bulunacaktır. Bu husustaki bütün muamele ikmal edilmiş ve itilâf- (Devamı 6 ncı sahifede) Otomobillerin vergi şekli değişiyor Yeni lâyiha meclise veriliyor | Belediye rüsumu ve kazanç vergilerinde esas ne olacak? Şoförler cemiyeti otomobiller den alınmakta olan Halbuki beygir kuvveti faz- verğinin | la olan otomobiller eski sistem tenzili ve bu verginin büsbütün ve gibi bu nevi otomobiller başka esaslar üzerinden alınma sı için hükümet nezdinde bir te- şebbüste bulunmuştur. Şimdi, otomobillerden alınmakta olan vergiler beygir kuvveti üzerin- den hesap edilmektedir. Yani beygir kuvveti fazla olan otomo biller fazla vergi vermektedir. karreralı tatbik etmek suretil ştır. Yeni sistem- ienebilerde benzin sarfiyatı az ve eski sistemlerde çoktur. Bu sebeple eski o sistemler az çalışıp az kazandıkları halde sık sıl tamire muhtaç oldukla- rından masrafları da fazladır. | (Devamı 6 ncı sahifede) Gazi Hazretlerinin Ankaraya ilk geldikleri günün yıldönümünü (es'it intibalarından.. ve medeni bir vazifeyi de hükümetin ve fırkanın prog- | hükümet, büyük Türk milletine | ifa etmiş olacaktır. #amında da işaret edildiği gibi ve ailesinden bulunduğumuz bü Siirt Meb'usu Mısır Hükümetinin Cevabı Wesele dostane bir surette kapandı ANKARA 28 (A.A) — Öğrendiğimize göre Mısır iye Nezareti cevabi no | Kahire o maslahatgüzarma tevdi etmiştir. sus olmakta ve bundan Ka- hire o maslahatgüzarlığının telgrafla bildirilmiş — olacs- ğı cevabın Misir notası hü- lâsasınm iyi telâkki edildiği anlaşılmaktadır. İki kardeş memleket münasebetlerinde ansızın beliren bulutların bu suretle tammaile dağılma- sında iki taraf efkâr u- mumiyelerinin çok mem- nun olacağı hissolunmakta- dır, Hariciye encümeni toplanıyor ANKARA, 28 (Telefon- la) — Hariciye encümeni yarın saat 15,5 ta içtiman davet olunmuştur. Harici- ye vekilinin ercümende hat vermesi o muhtemel Bu meyanda Mısırla hâdis olan son vaziyetin ve gelen cevabi notanın tatmin edici mahiyetinden (o bahsetmesi muhtemeldir. Encümende müterakim işler deintaç edi ecektir. Ufukta Harp Gözükmüyor Yunan ordusunda geniş tenkihat yapıldı ATİNA, 24. — Yunan hükümeti, bütcede mevcut “Itı yüz milyon kü edbirleri meyanın- ia ordu. kadrosu- yum azaltılmasını düşünmüştür. Bu asavvur ortaya çık dafansını zafa uğ- satacağı ithamile, muhaliflerin ve bil. hassa ML. Venize- losun şiddetli hü- cumlarıma uğramış | Ceneral Kondilis tır, Bunun üzerine hükümet ordu kad! rosunda tenkihat icrası kabil olup) olmadığı meselesinin tetkikini aske- | ri şuraya havale etmiştir. Askeri şura, prensip itiberile or. İ du kadrosunun indirilmesini muva- | fık görmedi, fakat uzun seneler için | ufukta harp tehlikesi görmüyon ise, (Devamı 6 ncı sahifede) Bulgar Kabinesi M. Muşanof çekildi. M. Malinof | Başvekil oldu l SOFYA, 28. A.A. — Başvekil M. Muşanoff kabinenin istifasını Krala vermiştir. Kral istifayı kabul ederek yeni hükümetin teşekkülüne kadar muvakkaten bakmalarını eşki nazırlardan istemiştir. Kral istişare- lerine başlamış, Sobranya reisi M. Malinofu çağırmıştır. SOFYA, 28. A. A. — Başvekil M. Mowchanoff, - kabinenin istifasını Krala vermiştir. İstifa kabul edilmiştir. Kral istişn relerine başlamış. Sobranya reisi M. İlerinin narları; doldurulan | (Devamı 6 sahifede) Bursa tir, /7 YAKINDA Tenkitler Haksızdır 'Dün reisler komitesi toplandı ve kararını tespit etti Çekleri almak için muay- yen bir mühlet veriliyor Muhtelif mübadele komisyo nu Reisler komitesi dün toplan mış ve İstanbuldaki Rum etab- lilerin mallarına mukabil 150 bin İngiliz lirasından yapılmış olan tevziat meselesini tetkik M. Holştad Pi Komisyonun Teknik ürosunca yapılmış olan tetki- neticesinde istihkak sahip- lerine yüzde 15 nisbetinde tev- iziat yapılmıştır. İstihkak sahip Güzeli de Bugün seçiliyor İzmir güzeli Neriman H. İzmirde tertip edilen güzel- İlik müsabakasında tüccardan Numan Beyin kızı Neriman H. mın birinci geldiğini İzmir mu- habirimiz bildirmiş ve dünkü nüshamızde tağsilâtı ile yazmış İtık, Bugün ös Neriman Hanı- min resmini basıyoruz. İ İkinciliği Hüseyin o Hüsnü | Paşanın kızı Yıldız, kaymakam Suphi Beyin kızı Fikret Hanım da üçüncülüğü kazanmışlardır. Güzeller şerefine bu gece İz- mir palasta bir balo verilecek- Bursada güzeller bugün seçiliyor Bursada tertip edilen güzel- lik müsabakası da bugün saat 17.30 da Bursa Belediye daire- si salonunda yapılacaktır. Makedonya Nizamettin Nazif Zaman zaman yakın de- virlerin tarihini hatırla- tan büyük aşh ve dais- sıla romanı Sahip ve Başmuharriri , Siirt Meb'usu MAHMUT Umumi Neşriyat ve Yazı Müdürü ETEM İZZET Beyazıt camisi avlusunda açılan yerli mallar sergisi Bugün ramazanın biri Hangi camilerde mukabele okunup vaız verilecek? Camilerin hepsinde ezan ve mukabele türkçe okunuyor Bugün Ramazanın birinci gü- | okunacak camilerden başlıcaları nüdür. Ramazan için yapılan bü- tün hazırlıklar ikmal edilmiştir, ve bu hazırlığın en mütebarız hu- susiyeti ezan ve o mukabelelerin her camide türkçe okunacak ol- masdar. İlk teravih namazı o dün gece şehrin büyük camilerinde kalaba- İsk bir cema: fından eda €- dilmiştir. Müftülükçe türkçe va- ız vermeğ olan deriilm Ef. lerin si Evkaf müdür- lüğüne verilmiştir. Vaız verilecek ve mukabele şunlardır: Fatih, Beyazıt, Ayasof- ya, Yeraltı, Beşiktaş Sinanpaşa, Dolmabahçe, Atikali, Hurkaişerif, Arap camii, Damat İbrahim Pş., Mercan, Selçuk, Türkali, Sulta- nahmet, Eyüp, Kılıçalipaşa, Sul tan Selim, Üsküdar cedit Valde, Ortaköy Mecidiye, Şehzade, Hes kimoğlualipaşa, © Nuruosmaniye camileri, Evkaf idaresi bu sene Mahya kurulacak camileri tayin etmiştir. Bunlar: , başlıcaları Yenicami, (Devamı 6 ncı sahitede) Gürültülü bir içtima ve bir tahsisatın lâğvı Borsa lâboratuvarsız mı kalıyor Bir iddiaya göre evet.. Fakat tahsisat gene kaldırıldı Ticaret odası meclisi dün hara- retli bir içtima yapmış ve Oda büt- gesile Ticaret borsası bütçesi tastik edilmiştir. Kara Mustafa zade Ahmet Beyin riyaseti altında bu içtima- ön evvelâ Oda büteçsi tetkik edilmiş tir. Oda bütçesi 1933 senesi için 166.000 lira gelir ve gider olarak tevazin bir şekilde tertip edilmişti. Oda kadrosunda | hiç bir değişiklik yı tı. Yalnız geçen sene mu vakkaten ücretle kabul edilen rapor Galip Bahtiyar Bey kad roya dahil edilmişti. Yeni sene büt gesinde beynelmilel Şikago sergisi- me iştirak için de 2000 lira, Milli sa nayi birliğinin her sene | büyük bir muvaffakiyete devam ettir: İatasaray yerli mallar Nurettin Münşi Bey sergisi için | olarak mütavazin bir şekilde tertip 2000 lira ayrılmış ve Ziraat sergisi | edimi. Borsa kadrosunda da de- ne de 100 lira tahsis edilmişti. | dişiklik yoktu. Yalmız, — Borsa baş Bundan tonru Ticaret borsası ye- | kimyakeri Nureddin Münşi Beyin İni sene bütçesinin müzakeresine ge | #enelerdenberi almakta olduğu tah- İ çildi. Borsa bütçesi de 69750 im (Devamı 6 ncı sahifede) Seyahat notları TİCARET Büyük Türk edibi arkadaşım (Cumhuriye ettiği sa bir şaheserde seyahatimin cin- sini anlatmıştı: Muhakkak bir ö- lümden beni kurtarmış olan dost- torlarım İhsan Rifat ve Fazıl Şe- refeddin Beylerin tensibile, İstari» | bulda tedavisi kısmen yapılan böbreklerim ve yüreğim hakkın- İda fikrini almak üzere (Frank. İ fart) a, dünyanın en yüksek mü- tehassız profesör o (Volhard) : İ görmeğe gelmiştim Gayet usta bahçıvanların ma- haslarile düzeltilmiş büyük bir | bahçede (Frankfurt) belediye hastanesi içinde ayrı bir bina teş- kil eden Volhard'ın kliniğine git- tiğim zaman, bir “müze veya bir san'at akademisi hapısın.' âhmet Haşim dan giriyorum zannettim. Bu kli- niğin, fennin manasını ters anla- muş birtahım dar hafalı, zevksiz ve anlayışsız adamların kurduğu bir yer olmadığı balli idi. Altmış yaşına rağmen henüz - | yemyeşil bir çınar tazeliğile du: ran ve hastanenin merdivenlerini bir kedi / sür'atile çıkan güzel kumral | sakallı, neşeli ve şaka. «profesör (Valhard), mümtaz asistanları: yüksek edebiyat 0- kuyucusu, san'at dostu ve musiki kaynakları idi. (Volhard) w kliniği yalnız böbrek ve yürek hastalıkları nın tedavisi yeridir. Üc hatın bü- (Devamı 6 ncı sahifede)