31 Ocak 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

31 Ocak 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Orman Yangınları Ve Bir Rivayet Dörtyol ( Husust ) — Amanos dağlarında bir kaç gün evvel bü- yük bir yangın çıktı. Yangın bü- yük bir düman kütlesi halinde dört gün devam etti. Orman ka- sabaya yakın olduğu için alevler adeta şehri aydınlatmakta idi. Bu vaziyet karşısında bir kısım halk- ta büyük bir endişe duymuştu, Yangının ilk başladığı akşam, | resmi, husus? teşekküller ve balk | için canla | yangını söndürmek başla çarpışmışlardır. Bu suretle yangının şiddeti bir az azalmış ise de dumanlar dört gün devam etmiştir. Nihayet yangın söndü- rülmüş ve büyük bir tehlikenin Önü alınmışlır. Zarar ve ziyanın mühim mik- tarda olduğu — söylenmektedir. Bundan bir müddet evvel bir or- maa yangını daha çıkmışt.. Bir tâlih eseri olarak o vakit yağan mebzul yağmurlar sayesinde yan- gin sönmüştü, Halk arasında dönen, fakat teeyyüt etmeyen rivayetlere göre, milli servetlerimiz! mahveden bu orman yangınları batıl bir itikat- | tan ileri gelmektedir. Bu rivayete göre göya, yağmur ve yağış mev- simi kurak giderse bunun yegâne çaraleri ormanlara ateş vermek imiş!.. Bu asırda bu rivayet yağmur- dan ziyade ancak tebessüm va gözyaşı davet edeceğine göre ors man yangınlarile ehemmiyetli su- retle mücadele etmemiz Iâzımdır. Maraş'ta Son Günlerde Birçok Ka- çak Eşya Yakalandı Maraş ( Husus! ) — Pazarcık kazasının Tevkili köyünden İbra- bim kâhya oğlu Hüseyin, Şükrü mabhallesinde İsmail oğlu Ta- hirden aldığı kaçak eşyayı ikl merkeple naklederken — cürmü- meşlhut halinde yakalanmış, eş- yaları müsadere edilmiş, kendisi de İhlızas mahkemesine sevko- lunmuştur. $ Öteden beri kaçakçılıkla meşgul olan Bedestenli Ali Ef. oğlu Mustafa Ef.nin dükkânında kaçak eşya zuhür etmiş, müsa- dere edilmiş, kendisi de İhtısas Mahkemesine sevkolunmuştur. $ Elbüstan'ın Kaşanlı köyün- den Ali, Hasan, Huro, Kâmil, Mehmet, İbrahim ve Selman ile Islahiye'den Süleyman, huduttan sekiz merkep yükü kaçak eşya geçirirlerken — yakalanmışlardır. Bunların hayvanları da müsadere edilmiş, hepsi birlikte İhtısas Mabhkemesine - sevkolunmuşlardır. Bu kafilede yakalanan eşya 814 parçadır. 8 merkepten başka bir tay ve bir kısrak ta müsadere edilmişlir. Antep'te Bir Kaçakçı Yakalandı Maraş, (Hususi) — Gazlante- bin Güveççi köyünden Mehmet oğlu Şevket iki yük tütün nak- lederken jandarmalar - tarafından görül nüş ve kıma bir müsademe« den sonra yakalanmıştır, tütünler müsadere edilmiş, Şevket ihtisas mabkemesine sevkolunmuştur. | j & ” K £ - Göynük, (Hue susi) — Kasaba- mız 18375 nüfus- la Ankara - İz- tanbul — şosesi Bzerinde Geyve istasyonuna 65 kilometre mesa- fede küçük bir kasabadır. İhra- cat merlkezi Geye ve İstasyonudur. Coğrafi vaziyeti ftibarile ( 2800 ) metre mesafelik | iki dağ arasına sıkışmış zümrüt “18ON POSTA 'MLEKET HABEARLERİ Göynük'te Meyva Bayramı! Bu Şirin Kasaba Her Sene Mühim Mik- darda Afyon Ve Zahire İhrac Ediyor Bu sene zar- fında kasabada yeniden — 5370 metre mürabbaı kaldırım İnşa &- dilmiştir. Göynükte ra- mazan — geceleri pek neş'eli geç- mektedi. — Halk kahve gaxinolarda sabura — kadar eylenmektedir. Camilerde rama zanın — birinden itibaren — türkçe ezan ve kamet gibi iki küçük Göynükten bir manzara ve Göynükün şolrane sutardan bir köşe okunmaktadır. nehrin etrafına dizili ve 480 ha- neden ibaret şirin bir yerdir. Kasabanın dört tarafı bağlık ve bahçelik olup halkı ekseriyetle ziraatle uğraşır ve senede harice 50 vagon zahire, 3- 4 bin tabut yumurta,6000 okka afyon, meşhur olan peynirinden 100,000 okka ve Bir Katil İdama Mahküm Oldu Malatya ( Husust) — Çarşıda fişek balinde tülün satarken ya- kalanan Kasım oğlu Ali 8 ay hapse 3Ö4 lira para cezasına, Hafız. Mehmet Tevfik — efendi İsminde birisini parasına tamaan öldürmekten suçlu Fistanlı Hanefi idama mahküm edilmişlerdir. Malatyada Kaçakçılarla Müsademe Malatya ( Husust ) — Bildim mezraasile Harabe deresi arasın- da kaçakçılarla jandarmalarımız arasında yarım saat devam eden bir müsademe olmuş, neticede kaçakçılardan Atikanlı İbrahim | Ho arkadaşı Mahmut ele geçmiş, diğerler kaçak eşyalarını bıraka- vak kaçmıslardır. Çankırı'da Ugaz Civarında Pirinç Zeriyatı Çoğaldı Çankırı, (Hususi) — İlgaz or- manı civarındaki köylerin ehalisi pirinç zeriyatına ehemmiyet ver- miye başlamışlardır.. Bu sene Ügazda külliyetli miktarda ve Tosyü'-pirinçleri ayarında pirinç kstihaal — edilmiştir. Pirinçlerimiz Tosya pirinçlerile rekabet etmek- te, mebzulen istihsal edildiği Için de okkaşı 15 kuruşa kadar satı- maktadır. Köylü yüzde yüz malı- sul veren pirincin kıymetini an- lamış bulunmakta ve tarlalarını p:ıîinç tarlası haline ifrağ etmek- tedir. Edirnede İki Tevkif Edirne, (Hususi) — Edirme defterdarlığında — teftişat yapan maliye — müfettişleri gördükleri lüzum Üzerine sabık merkez mal- mücdürü Mustafa ve muhassasati zatiye kâtibi Kemal Efendileri tevkif etmişlerdir. Malatya'da | mebzul — ormanlarından — 30,000 metre mik'ap kereste ihraç edı Göynük Belediyesi, 302 hinde mektep olarak inşa edilmiş olan basit bir binada bulunmakta İken reisliğe seçilen Fahri Beyin himmetile yapılan yeni ve asri binaya taşınmıştır. Elâziz'de Himayei Etfâl Yüz Ço- cuğa Elbise Verdi Hâziz'de Keban Kayası Camll Elâziz (Hususi) — Şehrimizde ra aazan, büyük bir meş'e ile ka pılandı. Ramarzanın - birinden itibaren camilerde ezan ve kamet türkçe olarak okundu, Ramazan gecelerinde umum! mabhaller sa- hura kadar açık bulunuyordu. " kahvelerde tombala oyunu günün eğlencesi idi. Bayram münasebetile şehr- mizdeki Himayel etfâl — şubesi yüzü mütecavüz çocuğa elbise vermiş ve ra' sevindire miştir. Samsun Halk Fırkasında Samsun, (Hususi) — Antalya Meb'usu Nazifi Şerif B. Samsun CH F. riyametine İntihap edilmiştir. Havzada İlkbahar Havza, (Hususi) — Havalar llkbaharı andırmaktadır. Köylüler bundan azami istifadeyi temin etmekte ve durmadan tarlalarını işlemektedir. Göynük iktısat ve tasarruf cemiyeti heyeti idaresi Şeker bay- ramın meyva bayramı olmak Örere kabul etmiş ve bu hususta ciddi faaliye'sarfetmiştir. Ziraat bankası vas.tasile meyva bayramında bütün halkın seve seve aldığı özüm incir gibi meyvalar getirilmiştir. —İ Gemlik'te Bizans Devrine Ait Bir Eser Bulundu Gemlik, (Hususi) — Bir dük- kân Önünde Bizans devrine alt çok kıiymetli bir küp bulunmuş- * Bu küp senelerdenberi sokak ortasında dururken Tarih Encümeni Azasından Mimar Sedat Bey tarafından görülmüş ve der- hal kaymakam beye ihbar edile- rek Bursa müzesine nakli İstenik miştir. Gemliğin Hamidiye kö- yünde üzerinde kabartma kadın ve erkek resimleri bulunan bir de mermer bulunmuştur. Tetkik İngiliz Hava Nazırı Berut, 28 (Hususf) — İngilix Hava Nazırı şebrimize gelmiş ve buradan Bağdat'a hareket et- miştir. Kastamoni'de Gölviran İsminde Kükürtlü Bir Göl Var Kastamoni (Hususl) — Kasta- moni ile Taşköprü arasında Gölvi- ran isimli bir göl vardır. Bu gölün suyu kükürtlü olduğu İçin çiftçiler kendirlerin elyafını ayırma İşini bu gölde yaparlar, Göl, isminin işaret ettiği kadar bir su birikine tisl değil, İstanbuldaki Beyazıt bavuzu kadar bir şeydir ve içine ancak 500 kendir yıgını alabik mektedir. Bunun İçin köylüler işlerini sıra ilo görmektedir. Ma- amafih gölün büyütülmesi tekar- rür etmiştir. Ortadan Kaybholmuş! Adana, (Husasi) — Osmanlı bankası veznedarı Hakkı Bey hakkında yapılan tahkikat evrakı adliyeye tevdi edilmiştir. Kendisi de aranınaktadır. Kibumüsani 31 Yemek Bahsindeki FHatalarımız Londra hıfzıssıhba enstitilsü re- isi M - Grant Ramsay, lingilterede, yemek bahsine dair bir konferans serisi mralamıştır. İngiliz dokto- runun bilhassa Üzerinde durduğu nokta “gdalanma yanlışlıkları ,, dır. Umumiyetle fazla beslenmek iyi ve uzun müddet yaşamayı tev lit etmez. Bir çok hatalhı kanaatları tar- hih edeceği içindirki bu zatın fi- kirlerini son posta karileri İçin hülâsa etmeyi faideli buldum. doktor Granl'a göre: Alınan yemeklerin insan büm yesi Üzerindeki tesirleri, yirmi dört saatlte üç, dört defa değişen ihtisaslarla her yemekten sonra bir müddet devam edip gider. Bu tesirler hesapsırdır. Çalışmak kaybetmek demeke tir. Alınan yemekler ise bu kaybı yerine getirmiye matuf bulunur. Hakikt bir sıhhat, kazanç ile kayıp arasında müvazene hasıl olması demektır. Hastalık zamanında ise, te- messül kabiliyetimiz — tabil bir halde değildir. Bazan kazancr mızdan fazla kaybederiz, bazan da, bunun aksine olarak kaybr mızdan fazla kazanç yaparız. Hayat, ıki aksi hareketin daim! bir muvazensi demek olduğuna göre bunlardan birinin tahripçi, diğerinin tamirci olmasi man- tıkidir. Dikkat adilecek olursa gö- rülür ki, dünyanın en a hhatfi milletleri, ancak lâzım olan gıda ile yaşıyanlardır. Yemeklerin — nevi, — bilhassa busust bir ehemmiyet verilmiye değer. Her yemek, bir. kısım albemin, bir kısıun yağ, dört, beş kısm da karbondan — mi- rekkep olmak gerektir. Miktarı ' bir kısım olmak lâzım gelen ak bominin yarısı hayvani, yarsı da nebat! olmak İâzımdır. Sonra, yemek bahsinde, mev- sim moktasından değişiklik şart- tır. Sofrada, her mevsimin ica- bına göre sebze ve meyva bu- hunmak gerektir. Ayni zamanda yemek masanın göze hoş gelecek tarıda süslenmesi, ruhi bir zaru- rettir ki iştiha artlırmak nokta- sından çok faydalıdır. Yemekte bir miktar çiğ gıda almıya dikkat etmelidir. Yaşlıca hayvan etleri, genç hayvan et- lerinden daha besleyicidir. Bu noktadan; sığır eti dananınkine, koyun eti de kuzununkine tercih olunmalıdır. Hamurlu — tatlılar, yemek sonunda yenilirse hazmı zorlaştırır. Hele birkaç defa s0- ğumuş ve sonra tekrar sitılmış yemeklerden fayda beklememeli- dir. Bunun haricinde bir dikkat edilecek nokta da, evvelki in bazmı tamam olmadan îl.ıı:.dmuı defa solraya oturmamalıdır. Fazla gıda temin etmek gayesile ve hazım tamamı olmadan &k tık yiyecek yemek, mideye, barsaklara ve hazım ci hazile alâkadar guddelere karşı fena muamele yapmak cdemektir. Büyük insanlar, saat dört ve: ya beşte behemehal kahvenlti etmek mecburiyetini duymama* hdırlar. Bu nevi kahvsaltılar, ber nüz bünyeleri yeni teşekkül ademt çocuklarla, kol işçilerine ve Öğ” leyin kâfi gıda alamamış olan kimselere tavsiye olunabilir. Londra Hıfzıssıha - Enstiti Relsinin yimek bahsinde yaptığ! tavsiyeler bunlardır. *