14 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

14 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Bandırma'da Zeytin Bolluğu Bandırma (Husust) — Bar- dırmanın Edincik nahiyesinde ve Erdek kazasında diğer senelere nisbetle bu sene pek fazla zeytin olduğundan her sene bu mevsim- lerde toplanılması biten zeytinle- lerin bu sene henuz arkası alım- mamıştır. Zeytinci mıntakası olan bu muhitte istihsal edilen zeytinler herkesin elinde kalmakta ve satış yapılmamaktadır. Geçinmeleri sırf zeytine mün- hasır olan birçok kimseler zeyti- nia pâra etmediğini görünce elin- deki malı yüz paraya, beş kuruşa satmakta ve İaşesini temine ça- hışmaktadırlar, Zeytinlerini satamıyanlar Ed- remit ve Ayvalık yağlarına reka- bet edecek derecede gayet hefis yağ imal etmek suretile satışı temin arzusunda iselerde yağ fi- yatlarınında düşkün olmasından bu da yapılamamaktadır. M. M Mardin'de Havalar Düzeldi Yollar Açıldı Mardin (Hususi ) — Bir baf- tadanberi — devam eden kar ve Hipi dinmiştir. — Güneş bütün &- caklığı ile yaz günlerini andırmi- ya başlamıştır. Bu suretle kar ve tipi dolayısile şehrimizde kalmış olan yolcular yollarına — devam etmeğe — başlamışlardır. — Şebir sokaklarında — eriyen kar suları dereler halinde akmaktadır. Be- lediye bütün sokakları temizlet- mekle — meşguldür. Şehrimizin biricik eczacısı Vasfi Bey ölmüş tür. Şehirde başka eczacı olma- dığı için eczabane kapatılmıştır. Adana'da Tarla Fareleri Öldürülüyor Adana ( Hususi ) — Merkeze bağlı olan yirmi üç ve Kozan kazasına bağlı otuz üç köyün tarlalarında — buluan — farelerin dörtte Üçü tamamile imha edil- miştir. Adanada Bir Kaçakcı Yakalandı Adana (Hususi) — Kuruköprü mahahallesinde — oturan — Hasan oğlu bakkal Mustafanın dükkâ- nında Üç kilo kaçak tütün yaka- lanmış ve hakkında takibata baş- lanm ştır. Tokatta Bir Tito Tokat (Hususi) — Soğukpınar mahallesinde oturan Rus Bey oğullarından 18 yasında Cemal n tifoya tutulduğu anla- şılmış, hastalığın sirayetine mey- dan verilmemek için tedbirler alınmıştır. 5 Nazilli'de Tren Yetmişlik Bir Kadın- cağızı Ezerek Öldürdü Nazilli -(Hususi) Denizli treni Nazilli'ye gelirken yetmiş- lik bir kadını çiğnemiştir. Ayşe Nine ismindeki bu kadıncağz Hacı Beyin kahvesi önünde hat- tın Üzerinden geçmekte iken tren birdenbire gelmiş ve kadıncağızı altına almıştr. Tren makinisti kazaya muttali olur olmaz treni durdurmuş, fakat kadın tekerlekler araşından ölü olarak çıkarılabilmiştir. »>SON POSTA Tire'de Urgancılık Bu Şirin Beldede Urgan Ve Dokuma Tire (Husue- a) — Tiremiz ötedenberi ur- gancılıkla ve do- kumacılıkla şöh- ret almıştır. Ür- gancılarımız son zamanlarda ha- lat ve kınnap Üzerinde de mu- vaffak olmuşlar- dır. Bu eserlerin nÜmunesini tec- rübe eden İstan- bul Liman İnhi- sarı İdaresi, Ti caret Odamıza mübim siparişler vermiştir. Bu siparişlerin bir kıs- mı gönderilmiştir. Bu halatların her birisi yekpare olarak 250 metre uzunlukta (300) kilo sikle- tinde imal edilmiştir ki: El sana- yi için pek mühim bir muvaffa- kiyettir. Tire urgancıları; Avrupa mamulâtından daha sağlam ve daha ucuz olarak - istenilen bur- gatada ve uzunlukta her çeşit urgan ve halat imal etmektedir- ler. Tire kendirlerinin fevkalâde | dayanıklığına ve beyazlığına in- zimam eden san'atkârlarımızın Merzifon'da Fırka İdare Heyeti İntihabı Yapıldı Merzifon ( Hususi ) — Halk Fırkası idare heyeti intihabı ya- pılmış, fırka reisliğine tüccardan Arap Zade Tahsin, azalıklara da Ferendeci Zade Ali, Ahirzaman Zade Hamdi, Hazinedar Zade Cemal, Arapzade Haşim Beyler seçilmişlerdir. Bundan sonra Mec- lisi Umuml azaları da intihap edilmiş, diş doktoru Zeki, Mirza zade Ahmet, Ahirzaman zade Hamdi Beyler seçilmişlerdir. Gönen'de Teklilğî_z— Odunları Evine Taşıyıvermiş! Gönen ( Husust ) — Gönem- den Edinciğe gitmekte olan kö- mür yüklü bir araba kırılmış arabacı başka bir uraba tedarik etmek Üzere Edinciğe gitmiştir. Bu arabadaki kömürleri gece kazamız kır korucularından Killik köyünden Ahmet kendi evine taşımıştır. Ertesi gün kömürlerin sahibi avdet etmiş ve kömürleri- nin çalındığını anlıyarak zabıtaya müracaat etmiştir. Kömürler sahibine fade edi- lerek Ahmet varifesinden çıkarıl- mış va hakkında kanuni muame- leye başlanmıştır. Cebelibereket'te Bir Şahsın Evinde Kaçak Eşya Bulundu Cebelibereket (Hususi) — İn- hisar takip memurları tarafından Mehmet Ef£. isminde birisinin hanesi aranmış bir adet mavzer tüfenği, 398 defter siğara kâğ dı ve mühim miktarda ipekli kaçak eşya bulunmuştur. Mehmet El ihtisas — mahkemesine sevkedil mişlir. Bir Ka Sanayii Çok İleridedir Tirede urgan borsası mehareti; memleketimizin her ta- rafının bu husustaki ihtiyacını temin edecek vaziyettedir. Bugün, Tirede 600 urgan çar- kı işlemektedir. Bu seneki kendir istihsalâtımız bir buçuk milyon kilodur. Bu kendirler urgancı esnafları tarafından yapılıp Ege mıntakasile Antalya, Bursa, Kor- ya batta Yunan adalarına gön- derilmektedir. Bu mıntakaların ip ihtiyacına yalnız Tire urgan- cıları cevap veriyorlar. Hali ha- zırdaki düşkün —fiatlere göre Çankırı'da Canlı Bir Maarif Hare- Şankırı Muallimleri Bir Kon- feranstan çıkarken Çankırı ( Hususi ) — Burada Maarif hayatı çok uyanıktır. Ma- arifperver halkın verdiği kuvvet ve teveccühle günden güne iler- lemektedir. Muallimler moslekle- rine büyük bir merbutiyet gös- termektedirler, İlkmektep mual- limleri her hafta —muntazaman toplanarak mesleki konferanslar ve nümunoe dersleri tertip etmek- tedirler. Geçen bhafta ilk tedrisat mi- fettişi Bekir lamet Bey bir kon ferans — vermiş, “topla tedrisin pisikolâjik esasları ve toplaştırma gsulünün ilkmekteplerdeki tedri- salta tatbiki, mevzuunu izah et- miştir. Merkezde bulunan (22) muallim de bu toplantılara işt- rak etmektedir. Yaln:z şu cihetin ehemmiyetle mazarı dikkate alınması icap et- kazamıza, bu san' at yüzünden senede — yarım milyon lira para giriyor. Tire mım- takasının kendir istihsal — kudretl çok — yüksektir; senede on ve ni- hayet on iki mik yon kilo kendir istihsal edebile- cek — kabiliyette araziye maliktir. Cümhuri yet hükü meti mizin sanayi — teşkilâ- tından memleke- timizin de — müstefit — olması ve bu suretle Torbalı, Kuşadası Bayındır, Ödemiş kazalarile Ay- dın vilâyeti merkezinin ortasında ve hepsine de şimendifer ve şose yollarile bağlı — bulunan — yeşil Tiremizde bir halat ve çuval fabrikası inşa edilmesi kuvvetle tahmin edilmektedir. Kazamızda uzun boylu tetkikatta bulunan Türk - Rus mütehassıs heyetle- rinin intibaatından bu fabrikanın inşasının pek yakın olduğu istid- 1âl edilmiştir. 'e , Tire'de Bir Hanımın Kıymetli Teberruu Tire (Hususi) — Kazamızın Kahrat köyünden Hacı Mehmet zevcesi Ayşe Hanım yapılmakta olan köy sularına on altı dönüm tarla hediye etmiştir. Yola, köp- rüye, suya, mektebe yardımı, atalarımız hayır işleri başında tutardılar, Ayşe Hanmım birçok zenginlerimiza örnek olacak bü- yüklük göstermiştir. Muş'ta Halk Yabani Domuzlarla Mücadeleye Başladı " Müş ( Husust ) — Vilâyetimiz dahilinde pek çok yaban domuzu vardır. Mezruata pek çok zarar yermekte olan bu muzır hayvan- ların itlâfı için adeta umüum! bir seferberlik ilâi edilmiştir. Bütün jandarmalar ve memurlar bu hay- vanları öldürmek için halkla bera- ber sürek avına çıkmışlardır. Her sürek avında külliyetli miktarda domuz — avlanmaktadır. — Fakat burada domuz etinden iİstifade edecek imalâthane olmadığı için avlanan domuzlar İmha edilmek- tedir. mektedir. Çankırıda mektep bi- naları ihtiyaca kâfi değildir. 4 mektep bulunan Çankırıda daha bir iki mektebe hliyaç vardır, Eğer yeniden iki mektap yapr hırsa Çankırıda talebe miktarı (500) kadar artmış - olacaktır. Vilâyet meclisinia bu ciheli na- zarı dikkate alarak mektep İnşest için tohsisat vereceği Ümit edil- mektedir. Dişlerden Doğan FHastalıklar Uzviyete musallat olan hiçbir hastalık yoktur ki mücavirinde bulunan nahiyedeki uzuvlardan bir veya birkaçını sirayet tarikile alâkadar etmesin. Bu dıirki vücutta husule bastalık; yalnız olarak, müstakil- len nazarı mutalcaya alınmaz. Nasıl ki bir kalp hastasında hazım tihazı, sinirler, böbrekler ve saire gibi hemen bütün beden nazarı dikkate alınırsa ağız ve dişten | menşelni almış herhanği bir has- talık içinde yalnız © nabiyenin değil, bedenin sair yerlerindeki akislerini de nazarı itibara almak icap edeceği tıbca kabul edil- miştir. Tetkikatı fenniye ve meslekiya göstermiştir ki ağız ve diş bakım- sızlığı — yüzünden ağzda, çene altında, boyunda, mide de bar- saklarda husule gelen iltihaplar, suibazımlar, mide karbaları ve tevcasilleri, evram gibi akıbetleri çok defa — ciddiyet kesbeden birçok — marazların — dişlerden menşeini aldığı ve alabileceği muhakkaktır. Filhakika dişlere lâmm olan ehemmiyeti — vermiyerek — onlari alelâde bir sıra dizilmiş cansız kemikler gibi zannedenlerin ve bilhassa diş ve ağız hastalıklarını: vücudun bazan çok uzak vahiye- lerinde yapacağı mühim tesirleri düşünmiyenlerin ber zaman aldan- dıklarını görüyoruz. Şa son asırdatıp tetkikatının çok büyük inkişafa mazhar olmasış diş ve ağız bakımsızlığı dolayısile vücut bulan ( Diş ve ağız hasta» lıkları ) nin da uzak — yerlerde busule gelebilen bir takım maraz- lardaki rolünü meydana koydu. Hulâsa — olarak — söyliyelim; ortada bugün kabul edi'miş bir hakikat var. Diş ve ağz hasta- lıkları; diğer vücut hastalıklarile sıkı bir surette alâkadardır... İşte biz de; ( Halka doğru ) neşriyatile efkârı umumiyede bir mevki yapmış olan * Son Posta ,, da bu hususta Üzerimize düşet wazifeyi yapmıya çalışacağız: Sıra takip edecek olan bu yazılarımızda münasebettar olduğu! hastalıklardan kısaca fakat müfit malumatı verecek sonra da (Ağız diş bakımı)jna ait ( Korunma çar releri |ni Sade ve ameli bir şekik do ifade etmiye gayret edeceğik F.R. Malatya'da Belediye Köpekleri Öldürüyor Malatya (Hususi) — Kar ya; devam etmektedir. Kuraklık t likesi tamamen zail olmuştur. Şimr' diye kadar şehir dahilinde kı seksen santime kadar yükselmi tir. Şehir haricinde karın irtifil 150 santimdir. Kar münasebetil Adanadan şehrimize mebzul mik” tarda un ve arpa sevkedilmiştif Ekmek gayet mebruldür. Soğuklardan — İstifade belediye, köpekleri de itlâfa Tamışlır. Öldürülen köpekler hal keldırlmekta, taaffüne müf dan verilmemektedir. Meletye Şehir Meclisi Malatya — (Hususip — ŞEEP meclsi içimalarına başlamış!' edi itibarlar | gelen bir