27 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

27 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

İzmir Zahire Borsasında Faaliyet İzmir (Husasi)— Şubatın ikinci haftasında İzmir sabire borsası da 4341 okka afyon, 177,500 okka arpa, 1120 okka bakla, 93,930 okka pamuk, 5682 kantar palamtt, 28,450 okka zeytinyağı satılmıştır. Son hafta zârfmda izmirden ecnebi İlmanlarına 6,698 kilo tütün 4282 kilo afyon, 404,433 kilo palamut, 66,382 kilo palamut hu- lasası, 22,040 kilo meyan kökü, 150,000 kilo arpa, sevkedilmiştir. 1 temmuz 1932 den 14 şubat 033 tarihine kadar ecnebi liman larına şunlar gönderilmiştir : 14,790,939 kilo tütün, 70,060 kilo afyon, 18,134,948kilo palamut, 3,008,976 kilo palamut bulâsası, 3,B33,529 kilo meyan kökü. İzmirde afyon fiati 14-16 şubatta geçn haftaki fiatlere nazaran elli kuruş yükselmiştir. İzmirde stok 85,700, mıntakada 25,000 kilodur. Zeytinyağı fiati de geçen haftaya nazaran yü selmiştir. Bakla, arpa, pamuk fiatlerinde tebeddül yoktur. I temmuz 932 tarihinden 14 şubat 933 tarihine kadar İzmirden muhtelif memleketlere 48;916,992 kilo üzüm 24,447,826 kilo incir sevkedilmiştir. Ceyhan'da Eski Bir Cinayetin Faili Yakalandı Ceyhan (Hususi) — Bir sene evvel Adanada ailesini öldürerek kaçan Adana'nın Döşeme mahal lesinden Emin oğlu Mehmet dün çarşıdan mahalle içersine gider- ken görülmüş ve jandarma baş çavuşu Mustafa Efendi tarafından derdestine teşebbüs edilmiştir. Katil yakalanacağını anlayınca tabancasım teşhir ederek başça- vuşun. Üzerine ateş etmek iste miş, fakat muvaffak olamamış, yakalanmıştır. —R. A, T Ceyhanda Bir Dolandırıcılık Ceyhan ( Hususi) — Temsil vermek Üzere Adanadan buraya gelen Coşkun temsil heyeti men suplarndan Sıdıka Hanımın İsta- siyonda (bavulu kaybolmuştur. Sıdıka Hanımın bavulunda 200 lira kiymetinde ipek elbiseleri ve çamaşırları varmış, Zabıta tahkikat ve tabarriyat yapmak- tadır. Malkara'da Kış Bütün Şiddetile Devam Ediyor Malkara (Hususi) — Kazamız ve havalisinde bir haftadanberi etli kar dev: vi Keli a en e sisler de husule geldiği için ekseri yolcular yollarını kaybetmektedir. ler. # Şahin nahiyesine tabi Yü- rücek köyünde malül gazilerdenÇo- lak Osman Ağa nabiye müdürlü- ğüne müracaatle nahiyede bulunan metruk taşların kendisine mecca- nen verildiği takdirde köye su getirterek üç dört köyün bütün hayvanlarını sulamak zere 25 yalaklı bir çeşme yaptıracağını bildirmiştir. Osman ağa evvelce de böyle büyük bir çeşme yaptırmıştır. Bu hayrı sever ada- min merala da (çeşme yaptır maktadır. Nİ rr» İzmir'de Belediye Makines ir E4 Pa fi 4 ?#81 ABERLERİ EF 24041 Belediye Çok Büyük İşler Başardı Ve Beş Senelik Bir Plân Yaptı İzmir, (Hususi) — Evvelce. İzmirde en fazla tenkide uğrayan vs en çok dedikodü mevzuu olan (belediye) idi. Belediyenin müthiş bir açığı vardı. Bankala- ra olan teahhüdünü ve eski borçlarını ödeyemiyordu. o Ala- caklılar hergün belediye kori- dorunda sizlanıp duruyordu. Behçet Salih Bey belediya riyasetini Okabul ettiği zaman belediyenin mali vaziyeti büsbü- tün fonalaşmıştı. Belediyeyi am cak İkinci ve kuvvetli bir is tikraz kurtarabilir, deniyordu. İyi bir doktor olarak tanınan Behçet Salih beyden, doğrusunu söylemek icap ederse, bu yeni ve mühim vazifede fazla bir varlık beklenmiyordu. o Behçet Salih Bey de olsa olsa, selefleri gibi hareket edecekti. Bahçet Selih Bey Işbaşında Behçet Salih Bey, bütün tah- minler hilâfına belediye riyase- tünde büyük bir varlık gösterdi. Gelmenin en şumullü manasile geceli gündüzlü bir çalışma plânı hazırladı. Belediyede bazı mühim ıslahat yaptı, Kadroyu daralttı, Mevcut memurlara daha fazla çalışma İçin imkânlar hazırladı. Yeni belediye reisinin faali- yet sikleti bataklıkların kurutuk masında toplanıyordu. İzmir hak kı bataklıklar yüzünden bütün sene sıtma İçinde eziliyordu. İzmirin senede 250000 liraya var ran kinin masrafı vardı. Batak lıkların kurtulması bususunda gös- terilen faaliyet iyi neticeler verdi. Bundan başkâ varlıksız belediye, Gazi meydanı gibi güzel bir park İzmire hediye etti Belediye Reisi Diyor KI Reis Behçet Salih B. beledi- yenin mali vaziyeti bakkında bana şu izahatı verdi: — Belediyenin İş bankasına malüm olan iki milyon liralık borcunun 932 taksiti olan 475000 lirayı tamamen verdik. Bu seneki taabhödümüzü de tamamen ve- receğimizi Ümit etmekteyim. Belediye Tahsllâlı Tahsilât çok Iyi gitmektedir. Bakaya tahsilâtına bilhassa ehem- miyet verdiğimiz için yüzde 114 tahsilât yapmaktayız. X Esasen eski borçlarımızı, ya- pılan bu fazla tahsilâttan ver- mek imkânı hasıl oldu. 8ir Anlaşamamazlık Şimdi belediye ile mezbaha şirketi arasında bir oanlaşama- mazlık vardır. Mezbaha ile bele- diye arasında evvelce yapılan mukaveleye göre; belediye, mu- kavelenin (o ektedildiği tarihteki altın kıymetini dalma temin et meyl yaptığı mukavele ile kabul etmişti. o Altın kıymeti düştü ğünden, Mezbaha Şirketi mah- kemeye müracaat etti. Aradaki farkm tesviyesini İstedi. Söylendiğine göre; mabke- menin verdiği karar aleymize çıkmıştır. Bize bu busussa teb- İzmir Belediye Reisi Duktor Behçet Salih B. ligat yapılmadı. Bu takdirde mez- baha Geretleri bir miktar arjacak ve et fiyatları bir miktar yük- selecektir? Vesalti Nakliye Şimdi vesaiti nakliye mese- lesini tanzim etmiye çalışıyoruz. Otübüslerden halkın İstifadesini temin için bazı esasat kabul etlik. Yeniden İzmire gelecek otobüsler için bir nümune kabul ederek Otobüs şirketleri sahiple- rine bildirdik. Bu nümune halkın İstirahatını temin edecektir. Beş Senelik Plân Şimdi bütün faaliyetimiz, be- lediye için beş senelik bir plân kabulünde toplanmaktadır. Be lediyemiz için Okabul edilecek beş senelik plânın esaslarını ter bit ettik Bu bususta tetkikat yapmaktayız. Bu plâna, spor kulüplerinin birer spor #na sabip edilmeside da bildir. Bu plânın O imuvaffakiyet- le tatbik edilmesi için elimizden gelen imkânları fazlasile kullar- mıya çal şacağız. — Adnan e de Bir İnkılâp Abidesi Yapılıyor Kubilây Meydanı Da Hazırlanıyor Menamende inkılâp meydanı Menemen ( Hususi ) — İzmir Valisi Kârm Paşa İle Fırka Reisi ve Balıkesir Meb'usu Hacim Muhiddin Bey buraya © gelerek yapılacak İnkılâp Abidesi hak- kında bazı kararlar vermişlerdir. Bu kararlara nazaran abide iş tasiyon civarında kışlanın arka sma düşen tarafa nazır Yıldır- tepeye yapılacak, Kubilâyın şehit Bergama'da Haydutlar Bir Yolcu Öldürdüler Bergama (Hususi)— Reşadiye nahiyesine merbut Buzköy mev- kiine yakın bir yerde Üç seyyar satıcı yollarını şaşırarak metruk bir ahırda gecelemiye karar ver- mişler ve yatmışlardır. Ba üç yolcu uyurlarken meçhul şahıslar tarafından basılmışlar, içlerinden birisi (öldürülmüş, ikisi de ağır surette yaralanmışlardır. Yarala- nanlar vak'adan jandarmayı ha- berdar etmişlerdir. Katillerin hü- viyetleri tespit edilmiş, takip ve derdestleri için Jandrmalar çıka- rılmıştır, edildiği belediye öntindeki mey- danlığa da bir kitabe rekzedi- lecektir. Abidenin kaidesi 6, irtifada 25 metre olacaktır. Ka- rar Dabiliye Vekâletince tasvip edildiği takdirde derhal Inşaata başlanacaktır. Belediyenin önün- deki meydanlık Kubilây meydan- lığı ismini almıştır. Burası gayet güzel bir park haline ifrağ olu- nacaktır. Gerede'de Karlar Eridi Ve Ulusu” Taştı Gerede (Hususi) — Devamlı bir surette yağan ve irtifa bir metreyi bulan kar artık kesilmiş ve erimeğe (başlamıştır. Karm erimesi yüzünden Ulusu çayı taş- mış, ovayı kaplamıştır. Su çeki- lines teressübâtı gübre yerine ge- çeceği için çiftçi bu taşıştan memnun olmuştur. Çayın taşması balığı bollaştırmıştır. Balığın ok- kas beş kuruşa satılmaktadır. Yabanabat - Gerede şosası öze- rinde iki köprü yıkılmıştır. Bu yüzden münakalât biraz müşkül İeşmiştir. —S. E Dünya Ziraat Haberleri Holanda Soğanları Almanya hükümeti Holanda çiçek sovanlarının ithalini meet mesine mukabil Holanda turfanda çiçek yetiştiren bahçe sahipleri badema Almanya'dan maden kö- sağ almamıya karar vermişler İhracatın Kontrolu Romanyanın ihracat ofisi mer- kezi Naksebende olmak Üzere bir ihracat kontrol istasyonu tesis eylemiştir. Bu İstasyonun vazifesi civar ve mülhakattan ihrac edi lecek meyvalar evvelâ bu istas- yona getirilecek ve cinslere, de recelere ve evsaflarına göre tas nif edilerek matluba muvafık ev- sah haiz olanların ihracma mü saade edilecektir. Muvafık evsafı haiz olmıyanlar memleket dahi- linde sarfolunacaktır. Bu cümle den olarak yüzde on nisbetinde bozuk olan cevizlerin de ihracı menedilmiştir. Avusturya Elmaları 932 senesinin mahsulü olarak Avusturyada ihraca elverişli 12 bin vagon elma vardır. Almanya bu elmaları hudut istasyonunda muayeneye tâbi tutarak Kalifor- niya biti denilen böcekten ârf olanlarını kabul etmektedir. Fazla Sovanlar Yakılıyor Bu sene Holanda'da yetiştiri- len çiçek sovanları fevkalâde art- mıştır. Bu yüzden fiatler pek dö- şüktür. Buna çare olmak Üzere hükümet bir kanun neşretmiştir. Bu kanuna göre her bahçe sahibi sovan yetiştirmiye tahsis eylediği araziden hektar başına (10 dö müm ) iki bin kilo çiçek soğan imha etmiye mecburdur. Bu «© ğanlar resmi teşkilâtlar yarı ile) yakılmaktadır. Bu surr': vakr lacak çiçek soğanının miaar. on beş bin ton tutmaktadır. i asgari hesapla kıymeti 200 bin liradır. Gul Sergisi İspanyanın Barslon şehrinde açılan beynelmilel gül serğisine on beş millet iştirak etmiştir. Sergide dünyanın en büyük balk- çavanlarının eserleri teşhir olun muştur. En büyük gül mükâfe- tını Kaliforniya gülcülerinda meş bur Hovvarth Smith kazanmıştır. Birinci mükâfatı kazanan yeni gül Viktoria Harrington nev'idir. Rengi koyu kırımızı, sapları uzun çiçeği diktir. Bu gül Mister Smit tarafından elde edilmiş vebü (| suretle dünyanın gül nevileri on dört bin on bir adedini buk muştur. Amerika Mey vaları Kanada ve Kalifornia'nın elm& bahçelerinde (ağaçlardan elme toplamak için araba Üzerine otur” tulmuş bir makine imâl edilmiş tir. Bu arabalı devşirme makine leri ağaçların yanından geçerek elmaları toplamakta ve boy boy ayırarak sandıklara dökmektedir. Ameli Bahçıvanlık Dersleri Amerikada orta ve ilk mek” teplerde bahçıvanlık işlerinin 69 kolay ve ameli usullerini göste” mek ve sebze, meyva, çiçek Y© tiştirilmesi içi çocuklara m mat verilmesini mecburi bir program tatbik edilmekte " çocuklara mahsus sebze, giçek ve meyva bahçeleri yaptırılmak” tadır. — Lütfi Arif kağiği