27 Şubat 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

27 Şubat 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

( Baştarafı 1 inci sayfada ) protesto ettiler. Okuyucularımız düakü “ Son Posta ,, da gençle- rimizin heyecanlı tezahüratına ait tafsilâtı ea ince teferrüatına ka- dar okudular. Biz Türk gençliği- nin Türk yurduna ait dileklerini öğrenmek ve yazmak vazifemizi İhmal edemerdik. Bu sebepledir ki “ Son Posta ,, muharrirleri yüksek tahsil gençlerile ve balk ile temas ederek onların fikirle- rini ve mutalcalarımı topladılar. Gençler Diyor ki: Gençlerimizin ve balkın söy- lediklerini şu satırlarda okuyacak- gınız Mazhar Bey ( Hukuk Fakülte- tinden ) * — Türk gençliği son yap- tığı nümayiş ile Türk yurdunda Türklüğe bürmet gösterilmesini letediğini bildirmiştir. ,, Nusret Sadık Bey ( Hukuk ,Fakültesi birinci sınıftan ) “ — Büyük Gazimizin açtığı millt dil savaşının heyecanlı bir devresinde türkçeyi tahkir eden- lere karşı gençlerin — heyetanlı tezabüratımı yerinde buluyorum. Gençlik bu hareketile mili! vazi- fesini yapmıştır. ,, Nahit Bey ( Hukuk Fakültesi ikinci sınıf talebesinden ) * — Türk ülkesinde Türklüğü tahkir edenler karşılarında daima | Türk gençliğini — göreceklerdir. Gençlik mill! vazifesini yapmakla Mmüftehirdir.,, Tahammül Edemeyiz! Ferit Bey ( Hukuk talebesi ) * — Damarlarındaki kanlara warıncaya kadar Türk ekmeğile eanlanan kimselerin Türk topra- ğında onun mukaddesatına iğrenç gekilde dil uzatmalarına- yüksek Törk gençliği asla tahammül ede- mez. Kendilerine hadlerini bildir- mek için tezahurat yapmayı Türk gençliği kendisine bir vazife ad- detmiştir.,, Kemal B, ( Hukuk Fakültesi Akinci sınıftan ) * Gençlik vazifesini yapmıştır.,, Mastafa B. ( Hukuk Fakültesi Üçüncü sınıftan ) * Hâdise milit hissin tezahl- sünden ibarettir. Talebe haklıdır. Türklüğü tahkir edenlere ders vermek kadar tabii bir şey ola- MAaz. » Talât B. (Hukuk ikinci â- iftan ) * — Türk diline teczvür eden bir adama icap eden ders verik miştir, , Hâlis B. (Hukuk üçten ) “ — Hâdise gayet yerindedir.,, Gençliğin Cevabı Necdet B. ( Edebiyat Fakü- tesinden ) * “— Mesele bence okadar mühim bir çey değildir ve şudur: Haddini bilmiyerek Türklüğü tahr kir etmek cesaretinde bulunan bir eenebiye Türk gençliğinin ufak bir cevabı. ,, Yabancı İsimler Adnan, Zahir Beylerle Meliha H. ( Edebiyat Fakültesinden ) * Hâdise, Türklüğe ve Türk Hsan na tecavüzlerin gençlik tara- fından nazıl karşılanacağını, nasıl cezalandırılacağım çok iyi gös- terdi. Bu hâdise La Jönes, Pa- riniyen, Glorya ve aaire gibi isimler taşıyan müesseselere de ders olmalıdır. Türkiyede yalmz türkçenin, yalnız Türk kültürünün Nüm r Efendiler, İy TAMAMR . OĞEM KN MA eee LA T g HÂDİSENİN SON $ i Biliniz Ki: | bâkim olmasımı istiyoruz. ,, Fevzi Rıza Bey ( Hukuk tale- besinden ) “— Bu hâdise millt heyecan- ların bir tezahürü ve türkçemizi tahkir edenlere karşı gençliğin bir aksülâmelidir. İstiklâl cadda- sinde de, İstanbulun - diğer semt- lerinde ve öz vatanımızın her bir bucağında olduğu gibi türkçenin bâkim olması zamanı gelimiş ve geçmiştir bile, Mağazalarda, yolda, sinemada bize başka dillerle hitap eden yatandaşlarımız artık kendi öz dilimizi kullanmalıdırlar. Bu hâdise onlara bir ders vermiş, bizi de milli —meselelerde ve bilhassa Türkiyemizde türkçenin hâkim olması gayesinde daha çok çalış- mıya sevkeden bir Amil olmuşsa ne İyk...,, Vazife Meselesi Şükrü Ahmet Bey ( Edebiyat Fakültesinden ) *— Türk toprağında Türk ekmeğile yaşayan iusanların her S . Saldan: Ahmet, AN Beyler, Sabiha H. ve Talât B. şeyden —evvel adabı. muaşeret prensibile borçlu oldukları şeyi bu şükran ve mimnet vazifesini hak- kile ödemiye çalışmaktır. Milli “Mukaddes Varlıklarımıza Dil Uzatan- larınCür'etlerine TahammülümüzYok!,, dilimize ait en küçük sul niyeti, en kat'? manialarla karşılamak her Türkün en mukaddes vazife- sidir. Mült varlığımıza, millt hay- siyetimize böyle haddini çok aşan cüretlerle tecavüz eden müecsse- selerin yalnız maddi değil, aynı zamanda manevi ve esaslı müey- yidelerle — cezalandırılmasını isti- yenlerdenim. Türk memleketinde Olyon, Bazar dö Levan Kalivs rosi — cinsinden — mağaza isim- leri ea bitaraf — milliyetçileri bile çok haktı olarak sinirlendi ren İsimlerdir. Gençliğe düşen vazife özx vatandaki kozmopolit fikirleri kökünden yıkmaktır.,, Ceyda Namık H. (Tarih şube- sinden) “— Meseleyi bu sabah gaze- telerde okudum. Gençlik Türk- lüğe yapılan bu hakareti affede- miyeceğini göstermiştir.,, Gençlik Haklıdır Fahire H. (Hukuk fakülte- sindan) “— Balkondan hâdiseye tama- ——— eee e e- raamam a ayişHaâdisesindenKimse Tevkif Edilmiş Değildir | ( Baştarahı 1 inci baylıda milik delâil top- lamakla meşgul olmaktadır. Di- ğer taraftan tale- be hâdise mabak line toplu bir hal- de gelmedikleri için haklarında *“men'l tecemmn,, kanununun da tat- bik — edilmesine | imkân görülemi- | yeceği söylen mektedir. Kenan B. Diyor Ki Bu hususta ken- disile — görüşen bir muharririmize Müddelumumi Kanan Bey kısaca şunları söyle- imiştir : “ — Tahkikata devam ediyo- raz. Tevkif adilen kimse yoktur. Esasen hâdise terkifi icap ettire- cek mahiyette değildir. Kanum- larımız cam ve çerçeva kıranlar hakkında ne gibi hükümler koy- muşsa bunlar hakkında da tah- kikat ve şikâyet neticesinde aynı yolda muamele edilir. ,, Haydarpaşa'da Evvelki gün nümayişe İştirak eden gençlerden bir kısmının Haydarpaşuya — geçerek şirketin oradaki işletme dairesini ve ya- taklı vagonların pencerelerini taş- ladıkları şayiası çıkmıştı. Bunun Üzerine “Son Posta,, muharrirleri Haydarpaşaya giderek - tetkikat yaptılar ve öğrendiler ki bu şayia- nıB aslı yoktur. Haydarpaşa istas- yon müdürü bir mubarririmize demiştir ki: " Buraya kimse gelmedi, Bittabi vagonlara ve şirketin bura» daki şubesine bir gey olmamıştır.,, Bir Bilet İşi İçin İtalyan tabiiyetinde ve tahmi- nen otuz yaşlarında elan Janone bundan bir ay evvel Vagonli Şir- ketinin Beyoğlundaki gişesi şef- liğine tayin — edilmiştir. Janone maiyetindeki —memurlara serviz esnasında fransızca konuşulmas- nı söylemiştir. Bundan bir hafta evvel kişe memurlarından Naci Bey bir bilet işi için girketin Galatadaki — şubesinde — memur Semuh Beyle türkçe bir telefon muhaveresi — yapmıştır. — Janone muhaverenin — fransızca — yapıl- masını ve aksi takdirde ceza ve- receğini söyliyerek Naci Beye bir ibtarda bulunmuştur. Naci B. /| Meseleye Sebep Olan Adam İstifasını Türkiyede türk- çe konuşulması Tâzımgeldiği ceva- bını vermiş, bu- nun Üzerine şef kızmıştır. Bir müddet her iki memur arasında bir söz sağanağı devam etmiştir. Bunu mütecakıp Şef elendi me- mur Naci Beye oa beş gün mecbur! mozunl yet vermek ve ayrıca aldığı kum- siyondan da tews kifat yaptırmak İstemiştir. - Nacli Bay on beş ge mezun addedildiği için aylığından elli lirası kesilmiştir. Hüsnü B. Diyor KI Vagonli Şirketinin Türkiya mümessili Hüsal Sadık Bey dâ şanları söylemiştir 1 *— Beyoğlu şubesi şefi M. Janone ile memurlarımızdan Naci Bey arasmında bir anlaşma yanlış- bği olmuştur. Vegonli — beynel: milel bir müessesedir. Burada her dil konuşulur ve yalnız frantız- ca konuşulması bakkında bir emir verilmiş değildir. 'M. Jancne bir telefon —muhaveresinin fransırca yapılmasını İistemiş ve memür ile aralarında bir ihtilâf çıktığı İçin memür hakkında cezal bir karar vermek istemişlir. Halbuki her- hangi bir memurun maaşını kes- mek salâhiyeti biç bir şefin elinde dağildir.,, - ee maemanam e — —e AFHASI men şahit oldum. Geçlik her hane gi bir millit hâdise karşısında olduğu gibi bu vaziyet karşısın- da da verifesini yapmıştır.,, Peyman H. (Hukuk son wnr fından) “— Bu hareketi gayet tabil buluyorüm, — Türkiyede yaşayan her ecnebi müessesenin Türk mil- liyet ve lisanına hürmet etmesi lâzımdır. Etmiyenlere karşı uksülâ- mel göstermek — herbalde çok tabiidir.,, Makbule H. (Hukuk taleber sinden) “— Hüdiseyi tabil buldum, Gençlik cevabını verdi. Bu cevap çok beliğ ve manalıdır.,, İclâl H. (Hukuk talebesinden) “— İçimizden kopan heyecan yalmız bir gençlik hareketi değil, milli varlığımızın tekâmülünü göşe ” teren canlı bir misâldir, Bu, yalnız gençlerin nefretini gösteren bir heyecan değil, bütün Türk milletinin, Türk camiasınış şuurlu bir heyeceamıdır.,, İyi biliniz ki Sabri Celâl Bey (İnhlsar İde- resi sabık memurlarından) “— Dost, düşman — bütün devletlerin ve — Insanların artık iyice bilmeleri lâzımdır ki: . Türk yavrusunun izzeti nefsl cerihadar edilemez. Mütevazi Türk, mütevekkil Türk, cesurj Türk yavrusu İzzeti nefsine ve milli varlıklarından her hangi birk ne karşı vaki olacak her tecavik zü mutlak sahibine iade ede- cektir. Bütün dünya öğrenmelidir ki: Bugünkü Türk evlâdı, no suk tanların kulu, ne kapitülasyonların esiri, ne de şu veya bu politi- kanin baziçesi değildir. Bugünkü Türk meslinin — baliki Mustafa Kemaldir. Onun hbiçbir esaret zinciri görmemiş, hiçbir. kuvvet önünde bir kere eğilmemiş başı, bizim başlarımızın nazımıdır. Ne kadar unutkananız efom diler! İşgal — ordularınız sürülerile, kabırlarile, zulümlerile azlı vas tanımızı — istilâ ettiği devirdeki tüngülerinizin, silâhlarinızın mne danlarınızın adedial unutuyorsu nuz, biz o azametli günlerinizde de izzetl nefsimizi feda ettik mi idi! Memleketimize, aziz vatanı mıza para kazanmak için gelen efendiler, bundan sonra olsun buraya gelirken bizim, asırlana medeniyetini kuran tarihimizi ve onu bugün yaşalan Büyük Ge zinin evlâtlarınin kim olduğunu öğrenerek geliniz, olmax mı?, Hacı Mehmet Bey(İncill zade, mütekait rabit) “ — Son muharebe bize tari bir istiklâl bahşetti, Bu istiklelk mize hürmet edenlere arami hür« riyet verdik. Fakat buna muka» bil Milli letiklâlin an büyük ök çüsü olan dilimize de hürmet İnte- rir. kucağımızda pare — kazanan ecnebilerin, birim bu hakkımını teslim etmeleri Jâzımdır. Gençlis ğin coşkualuğunu çok yerinde buluyorum. Ekmeğini.i yiyenlerıe | den nankörlük görmek çok fesl oluyor.,, Sabiba H. (Kumkaçı tı.mray caddesi) — Oğlum ben 75 yaşındayım- katiklklimisi kazandıktan sonra bile memleketimirde — bülâ dilimizle ( Deramı 9 vecu saşfada |