7 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

7 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

SON POSTA — Hersün Amerik;ı'ya a Ne "Oluyor ? * Kendinizi, bütün dünya hâdi- selerini bir bakışta seyir imkânını veren bir rasathanede farzediniz. Gözünüzün önünden meraklı ve heyecanlı sinema sahneleri geç tiğini görürsünüz. Bir tarafta AL- manyada komüniatlerle faşistler boğaz boğara kavga ediyorlar. Öte tarafta fabrikalar durmuş, Fakat en büyük istifham İşa- reti, objektifimizi Amerikaya çe- virdiğimiz zaman, kafamzı bur kuyor. Dünyanın bu en zengin, ea mamur ve en müreffeh memleke- tine ne oluyor? Amerika medeniyet binasının içtimal ve iktısadi temellerinde büyük çatlaklıklar hâsıl olmuştur. Birleşik devletlere dahil dev- letler içinde birbiri ardınca mo- ratoryomlar ilân ediliyor, buan- kalar kapanıyor, - ticarethanoler Wflâs ediyor. Garp tarafta köy- lüler tarlalarını terhin etmişlerdir. Bankalar merhun araziyi, müşteri bulamadıkları için, satamıyor. Viriciniya'da otomobil sahip- leri otomobillerini İşletmek için benzin alamıyorlar. Bazı garp devletleri dahilinde kâğıt para yerine şirketlerin çıkar- dığı kartlar, yahut tahtadan para kultanılıyor. Halbuki hugün Ame- Tikada tedavül halinde bulunan kâğıt paranın mikdarı her zaman- dan fazladır. Garp — devletlerinde — büyük buğday müstahsillerinin ellerinde iki senelik buğday vardır. Bun- ları satamadıkları - için kömür gibi yakarak kullanıyorlar. İki sene evvel haftada 10 dolara çalışmıyan daktilo kızlar Wimdi haftada bir dolara razıdır- lar. z Evvelce günde üç beş dolara para demiyen elektrikçi, sobacı gibi ssnaf buzün haftada üç dolar kazanamıyor. Halbuki bir kaç sene evveline kadar bu İşçi- ler işlerine kendi otomobillerile giderlerdi. Hulâsa Amerikada hiçbir şey- de sabit bir kıymet kalmamıştır. Eşya fiatleri altüsttür. Dün 100 dolara yaptırdığınız elbiseyi bu- gün 20 dolara satın almak müm- kündür. Amerika hükümeti Banka iflâş- Tarının önüne geçmek için bir yardım komitesi - teşkil etmiş ve emrine 300 milyon dolar vermişti. Komisyon bu parayı bitirdi. Fa- kat ihtiyaç kapanmadı. Bilakis bütün devletler dahilinde balk Banka'ara hicüm ederek pacalas rını çekmiye çalışıyor. Hükümet- ler moratoryom ilânına mecbur oluyor ve hergün yüzlerce Banka Vflâs ediyor. Bütün bu haberleri okudaktan Sonra hayret içinde insan kendi kendine soruyor: Amerika nereye gidiyor? İzmirde Bir Kollej İzmir, T ( Husust! ) — Halk Fırkasında dün yapılan bir top- lantıda şehrimizde “ Tan yeri , ösimli " bir kolloj.toalslüş' tirür' '.“*.. St & mllyonlarca işsiz sokakları doldur- muş. Kafanızda birbiri ardınca büyüyen İstifhamlar hâsıl oluyor. | — —e — İ I B Üç İnsaa B ' Resimli Makale Bazı insanların bayatı kavga ve mücadele içinde geçer. Insanlar vardır ki biç ses çıkare madan, hiçbir şeye karışmadan gün- lerini gün ederler. — —a SON DAKİKA Atina 7 (Hususi) — Yunanistan' karışıklık devam eylemektedir. Dik- tatörlüğünü ilân eden Jeneral Plas- tirasta devrilmiş, mevkiinden çekil- miş, Jeneral Otoneos yeni bir darbei hükümet yapmıştır. —— ——a——MTM———MM—L—M tevkif Sözün Kısası Münderecatımızın çoklu- gundan — dercedilememiş- tir. veŞY İnhisarlar Vekîl;_ Gazetelere Beyanatta Fulundu Şıhıimiı;; ;uluu İnhisarlar Vekili Ali Rana Bey — vuku- Bir kısım insanlar İse dalma baş- |bulan beyanatında ezcümle demiş- kalarının poşinden giderler. " ——LEEMe oT Yeni Bir Darbei Hükümetle Jeneral Plastiras Devrildi Vaziyete Jeneral Otoneos Hâkimdir Jeneral Otoneos vaziyete hâkimdir. I Jeneralın riyasetinde derhal yeni bir hükümet teşekkül etmiştir .Yeni hüku metin Hariciye Nazırı sabık sefirler- den M. Mavrodis'tir. Jenral Kondilis edilmiştir. Meclis — martın 26 sında toplanacaktır. Bursa'da — |Türkiye -İrak | Yeni Bir Koza İstasiyonu Dostluğu Yapılıyor Ankara, 7 (Hususi) — Zirasat Vekkleti on bin lira sarfederek Bursa'da kışlık bir ipek ko- zası İstasyonu — tesisine — karar vermiştir. Zirant —mütehassısı profesör Halke gölmiş ve işe başlamıştır. Almanyadan — yenli Üç profesör daha getirilmektedir. Erkek Kız İzmir ( Husus! ) — Kulada bir köylü kızı köy delikanlılarından birisine nişanianmıştır. İki geuç bir müddet yavaklu kaldıktan sonra nihayet nikâhla- rı kıyılmıştır. Fakat... Gelin Ha- nimin erkek olduğu muayenesi neticesinde anlaşılmıştir. Yeni Kararname Ankara, 7 (Hususl) — İktısat Vekâleti son kontenjan İistesinde vaki bazı yanlışlıkları — tashih maksadile bir kararname bazırla» mıştır.. Bu kararname çarşamba günü' İcra Vokilleri heyetinde müzakere edilecektir. v ea < mülkiye müfettişliği tarafından Üzerine zabıtaca aranmıya başlar edilmektedir. mman asarı atika müzesi memurlarından Tevfk Efendi bulunsmamıştır. K den kaçlığı veyahut bir avde saklandığı tahmin Berut, 6 ( Husust ) — Irakın yeni Roma sefiri sabık Baş Vekil Nuri Pş. şebrimize gelmiştir. Nurl Pş. kendisile “ Son Posta ,, na- mina görlüştüğüm zaman bana dedi ki: “ — Türkiyenin ve Türkiye Hariciye Veklli Tevfik Rüştü Be- yin Irakın Cemiyetl Akvama girişl münasebatile izhar ettikleri dow- tane hissiyatı İrak Mecligine arzet- tim. Bizim komşu Türkiye Cüm huriyeti ile dostluğumuz ilelebet devam edecektir..,, — İspirtolu Benzin Lâyiha Başvekâlete Verildi Ankara, 7 (Husust!) — Bonık: ne lspirto karıştırılması hakkın- daki kanun lâyihası Başvekâlete tevdi edilmiştir. Yüzde kırka ka- dar benzine İspirto karıştırılabk leceği İüyihada tasrih edilmiş, fakat kat'1 nisbetin tayini hükü- mete bırakılmıştır. Halen İspirto istihsalâtımız benzine ancak yüz- de on misbetinde ispirtoe karıştı- rılmasına müsaittir. İSTER İNAN İSTER İNANMA! Dünkü gazetelerden birinde şöyle bir haber vardı “İskân işlerine bazı sahtekârlıklar karıştığı İçin gösterilen İüzum Tevfik Efendi, tahkikatı ve tevkif edileceğini haber alınca müze İşlerine sarfedilmek üzere elinde bulunan 250 lira avansı alarak ortadan kaybolmuştur. » Fakat bu hüdisenin hangi şebhirde vukubulduğu gazetede yazılmadığına göre, bunun kolay kolay keşfedilebileceğine, — İSTER İNAN İSTER İNANMAI Gazi Günü Parlak Tezahuratla Tes'it Edildi Bolu, 7 (Hususi) — Dün Bo- luda Gazi bayramı günü yapıldı. Gece ve gündüz emealsiz teza- hüratla derin sevinç duyguları, minnet ve şükran hisleri İzhar edildi.. Gazl Hr. ne telgraflarla arzıtarlmat — olundu. -Ğ İzmir'de Belediye Halka Balık Dağıtacak İzmir 7 (Husust) — Rukfeller mücssesesi hesabına Yunanistan- daki bataklıkları kurutmıya me- mur profesör Rayi geldi. Kurutulk makta olan buataklıkları gerdi Tatbik —edilen usullu beğendi ve günde 68 sürfe yiyen tatlı su balıkları göndereceğini — vadetti. Belediye bu balıkları teksir ede- cek ve havuzlarına koymak Üzere ahaliye dağıtacaktır. M. Çermak Öldü Nevyörk, 6 — Rolsicümhur M. Ruzvelt'e yapilan suikastte ağır surette yaralanan Şikago Belediye Roisi M. Çermak ök- müştür. | larımı, tir ki: “— Mütehassıs heyet İnbisar- lar idaresinin teşkilât ve fabrika- mevzuatını ve sair esaslı işlerini tetkik edip bunların hangi cihetten ıslaha muhtaç olduğuna dnir rapor verecektir. İnbisar İdaresinin bazı tesisa- tında yapılması zarurt olan isla- hatın bu sene yapılacağını Ümlt ediyoruz. Yeni bütçede propa- ganda ve sergilere iştirak için de tahsisat vardır. Tuz fiatlerinin tenzili meselesini tetkik ediyoruz. Bir Tevkif İzmir, 7 (Husust) — İzmir sabık iskân memurlarından Ah- met Bey sahtekârlık maddesin den tevkif edilmiştir. Münhal Meb'usluklar Ankara 7 ( Husus! ) — Halk Fırkası yakında münhal meb'us- luklar — için namzetlerini — ilân edecektir. Namzetler meyanında Pertev Paşa ile sabık Ardehan meb'usu Tahsin Beyin de bulu- nacağı tahmin edilmektedir. Gayrimübadiller Yeni Bono!Çıkarılmıyacağı Anlaşıldı Ankaraya gitmiş olan gayri- mübadiller heyetl avdet etmiştir. Mevcut bonolar - bitmiş olduğu için yeni bono çıkarılmıyacağı anlaşılmıştır. Bir Kaza Ayvansarayada oturan Hayko isminde biri sarhoş bir hbalde tabancasını karıştırırken ateş ala- rak bacağından yaralanmıştır. Sahte Polis Müfettişi Zabıta Sirkecl civarında bir çok kimseleri dolandırat ve kem disine bazan avukat bazan de Polis müfettişi süsü vererek öte- kini berikini dolandıran Ali Riza Sarhoşluk Deli Ziya isminde bir adam sarhoş olduğu halde dün sabah Teşvikiye camiinde arapça ezan okumıya teşebbis etmiştir. Deli Ziye müddei umumiliğe verilmiştir. Hanımlarımız Gittiler 19 martta Marsilya'da topla- nacak olan beynelmilel kadınlar konferansına İştirak edecek olan murahbaslarımız Lâmia — Refik ve Seniha Rauf Hanımlar dün Marsilyaya hareket etmişlerdir. Cavit Paşanın Cenazesi Dün vefatını tecssürle yazdı- gimz 16 1ncı firka - kumandanı — Cavit Paşa dün morasimle defae- —— dilmiştir. FABETER zi Daslk YÜ ğ ğ