22 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

22 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

22 a Hergün Vatan DIŞHNIIIİCİ Türkler Ne Yapıyor? — Bulgarlstanda Kıreaali kasabasın- da *Özdilek,, leminde türkçe bir gözete çıkıyor. Bu gazetede * Her şeyde birlik, baş'ığı altında bir makale gördük. Makale, Bulgarlı- tanda yaşıyan — millettaşlarımızın bagünkü içtimal vaziyetini - tabil muharririn | görüşile - göster- mesi itibarile buraya naklediyoruz * Hergün, her zaman — miülli işlerimizde; derneklerimizde ve gönül vererek bağlandığımız da- vamızın” gerçekliğini — anlatmıya uğraşırken karşımıza binbir türlü engeller çıkmakta olduğunu he- plmiz görüyor ve bunlardan acı “acı şikâyetler yapıyoruz. Bu şikâ- yetler yıllardanberi söylenmekte, fakat bir türlü önünü almak, iyi bir yaşayışa erşbilmek yolu bu- lunamıyor. Bu biçimde yaşadıkça, birlik dolayından uzak bulunduk- ça bulunamıyacaktır da. Serbest Bulgaristan kanunla- rının bize verdiği birçok haklar« dan, biribirimizi — çekiştirirken, ona, buna maşa olurken, fayda- lanmadık, hâlâ faydalanmıyoruz da,,. Bulgaristan hükümetine bağ- landıgım z gündenberi denedi- gimiz partilerden bugüne kadar ne millet için ve ne de başa baş iyilik gördük. Bu denemelere devam etmeyi istemek kadar dü- şöncesizlik olamaz. Bunun İçin son günlerde “Dellorman,, gaze- tesinin ve diğer kardeşlerimizde yazı yazan arkadaşlarımızın “ el yas! birlik , dolayına toplanma» mızı İstemeleri ve bunun zamanı gelip geçtiğini yana yakıla ane latmaları, pek yerinde ve amanında bir haykırıştır. Buna ses vermek ve bunu gerçeklendirmek — için çalışmak hepizin Üzerine düşen milli bir vazifedir. Dünün acıları, - fakirlikleri, bizim İçin en höyük bir deretir. Bugünkü halimizle biz, hiçbir vakit kendimizi vatandaşlarımıza olduğu gibi gösteremeyiz. Çünkü partizanlara —âlet olmaktan ve enların kirli emellerinin meydan bulmasına yaramaktan ileri gide- bildiğimiz yok. “Siyasl birlik,, in bize ne ka- dar lâzım olduğunu ve fayda ge- tireceğini hangi yüzden bakarsak bakalım, alacağımız netice hep bir, hatta daha aydınlıklı olacak» tır. Bunun için daha fazla yaz- mak artıktır. Bunun gibi daha birçok İş- lerimizde birlik olmamız mecbu- riyetleri hergün kafamıza vur- maktadır. Bu memlekette yaşıyan 700,000 Türklün içinde, yarının da bilgisi, medeni düşünce ve yaşayışı hâkim. Âmir kılmıya uğ- raşan dört buçuk gazetemir, ce- miyetimiz, — gençliğimiz — vardır. Gideceği yer belli ve aydınlıklı olan bu varlığın ayrı ayrı yollar- dan gitmesi artık göze bat- maktadır. Tıbbiyede Tıp Fakültesi meçlisinin dün aktettiği içtimada Fazülte reisi Recep Bey ile kâtibi umum! Behçet Sabit Bey arasında -bir münakaşa çıkmış, neticede kâtibi umumi Behçet Sabit B. vazifesin- den İstifa ettigini bildirmiş ve Düyunu Umumiye Binası Maarife Verildi Metruk - bir vaziyetta duran Düyunu Umumiye binası kız kok- leji ittihaz edilmek üzere Maarife devredilmiştir. Dünya, dost olanlar için dostla | deludur. SON POSLA, Dünya kavgayı sevenler için düş- la doludur. Biz ne isek, dünyada onu buluruz. Kibar, terbiyeli, nazik, dost adamlar, dost bulmakta güçlük çekmezler. “SON : TELGRAF HABERLERİ Muhalifler Hükümetten Cüm- huriyete Sadakat İstiyor Atina, 22 (Hususi) — Hükümetin Ayan meclisini İlga etmiye karar verdiği salâhiyettar. kimseler tarafından söylenmektedir. M. Venizelos böyle bir hareketi isyan talakk! edeceğini söylemiştir. ATİNA, 22 (Hususi) — Meb'usan Meclisi ayın 27 incl pazar günü İlk İçtimaını yapacak, riyaset divanı intihabından sonra Meclis perşembe günü ikincl defa toplanacaktır. Reisliğe M. Metaksas , M. Çaldaris 3 nisan pazar celsesinde kabinenin beyannamesini okuyacaktır. Söylendiğine göre hükümet . cümhuriyet esaslarına riayet ettiği takdirde Venizelos partisinden muza- en kuvvetli nam: Yeni Teşkilât îîrk-[taly; e Adananın İsmi Seyhan Vilâyeti Oluyor Ankara, 22 (Hususi) — Bazı vilâyetlerin kaldırılması ve birleş- tirilmesi hakkında meclise verilen lâyihaya göre Mersin ve İçel vi- lâyetleri merkezi Mersinde ok mak ve İçol vilâyeti — isminl taşımak — süretile, — Artvin — ve Rize vilâyetleri merkezi Rize- de olmak ve Çoruh vilâyeti i- mini taşımak suretile, HFakâri, Aksaray, Cebelibereket, Şibinka- rahisar — vilâyetleri — kaldırılarak kazaya tahvil edilecek, Adana vilâyetinin ismi de Seyhan vilâyeti olacaktır. Beden Terbiyesi Bu İş Hususi Bir Müste- şarlıkla İdare Edilecek Ankara, 22 (Husust) — Ma- arif Vekâleti beden terbiyesi işine fevkalâde ehemmiyet vermekte- dir. Gençliğin zinde ve kuvvetli olarak yetiştirilmesi için beden terbiyesi derslerine çok ehemmi- yet verilecek ve beden terbiyesi tahsili için Avrupaya yeniden ta- lebe gönderilecektir. Beden ter- biyesinin bir merkezdin ve veri- lecek omirler dahilinde idaresi için bir " Beden Terbiyesi Müs- teşarlığı , ihdas etmek mevzubahs olmaktadır. —— aa aa Jeneral ler — basıldığı leri emrini oturmuştur. stikraz Müzake- resi İlerliyor Ankara, 22 ( Husust ) — İtak yanlarla istikrar muamelesi etra- fında yapılan müzakereler çok ilerlemiştir. Birkaç gün içinde neticenin — alınması bekleniyor. Müzakerelerin bu kadar iyi yürü- T:.Ii:j" l“l.ldf!::i.k'îlrhiyo il iya arasın 'ul ayri tabil hiçbir hâdise yoktur. Kat — 933 Bütçesi İsmet Paşa Dün Fırkada İzahat Verdi Ankara, 22 (Hususi) — Fırka grupunun dünkü İçtimaında Baş- vekil Paşa yeni bütçe hakkında izahat vermiştir. İsmet Paşa İzahatında yeni itilâf münesebetile bötçenin Di- yunu ÜUmumiye faslının çelecek sene bir milyon lira —artacağını da — söylemiş ve husust ida- relerin tasarrufa riayet etme- leri, bütçelerinin kontrol ve tah dit edilmesi esaslarını kal tırmak üzere bir İı_omiıyon Bt mesini teklife tmiştir. Teklif kabul olunmuştur. Dahili Istikraz Ankara, 22 (Hususi) — Dahilt istikraz tahvillerinden İş Bankası 250 bin İiralık, Ziraat Bankası da bir milyon liralık almıya ka- rar vermişlerdir. heret görecektir. Plastiras'ı Bulamadılar Atina, 22 (Hususi) — Plastirası aramak baha- nesile zabıta tarafından yolsuz olarak bazi ev için Başvekil bütün zabıta kuv- vetlerine halkın hürriyet ve rahatını ihlâl etmeme- vermişlir. basılan Korintios metrepolidins tarziye verilmesi de kararlaştırılmıştır. | Plâstirasın deniz yolu ile kaçmaması İçin taras- sutta- bulunan torpido fırtınanın şiddetinden karaya Böyle yolsuz surette evi | Yaraladı İzmir, 22 (Hususl) — Ödemiş hastahanesinde akıl hastalığına müptelâ — muallim — Fuat y hastahaneden — taburcu - edilince hükümet doktoru Rıza Beyin muayenehanesine gitmiş ve ta- bancasile doktoru — boğazından ağır sürette yaralamıştır. Fuat Bey cinayeti işledikten sonra kaçarken düşmüş ve elin- deki tabanca ateş almış, çıkan kurşun kalbine isabet ettiğinden derhal ölmüştür. Doktar Rıza Bey bu adamın deli olduğunu tesbit ederek has- talığın tedavisine üzum göster- miş bulunuyordu. Barzan _ğeyhi Irak Hükümeti Asi Şeyhi Affetmek İstiyor Bağdat, (Hususi) — Türkiye- ye iltica eden asi Barzan Şeyhi Ahmet ile maiyeti hakkında umumi! af ilân edilmesi için ha- zırlanan bir lâyiha parlamentoya tevdi odilmiştir. Parlamento ka- nunu kabul ve tasdik — ederse elyevin Türkiyede bulunan Bar- zan şeyhinin ve maiyetinin tek- rar buraya dönmesi ve eski ye- rine yerleşmesi mümkün — ola- caktır. İSTER İNAN İSTER İNANMA! 40,000 gülle almıştır. Çekoslorakya son günlerde Şu Ajana telgrafinı okuyunüz « Faris, 17 — Tanzim edilen Yugoslavya — hükümeti, — 1823 ist senes nden senesine kadar Çekos ovakyadan 900 top, 50,000 tüfek, 1,100,000 gülle, 105 milyon Eşek, 300,000 «ilo infilâk maddeleri, 800 tayyare bombası ve 1930 senesinden 1932 senesine kadar da 403 top, 3,000 stiklere göre mitsalyoz, | müzakerelerinin Yugoslâvyaya yeniden 700 top göndermiştir. Yugos- lavyanın diğer ecnebl memleketlerden satın aldığı esliha, mühimmat, top, tayyare dabil değildir. Bu haberi okuduktan sonra, al'&hları — biraknıa ciddiyetine, arlık İSTER İNAN İSTER İNANMA! Bir Muallim Bir Doktoru A A Sözün Kisasi Münderecatımızın çoklu- gundan — dercedilememiş- tir. L | Gazi Hz. |Ankara'da Yünişi Gezdiler Ankara, 22 (Hususi) — Reisi- | cümhur Hz. dün şehrimizde bir gezinti yapın şlar ve Sarıkışla ci- varındaki İş Bankasının mensucat fabrikasını — gezmişlerdir. Büyük Gazi Hz. fabrikayı | baştan aşağı gezmişler yapağı ve Merinos yünvleri hakkında izahat almışlardır. Gazi, gördükleri — inkişaftan dolayı takdir ve memnaniyetlerini İktısat Vekili Celâl Beye söyle- mişlerdir. Gazi Hz. buradan Keçiörene giderek Anakucağını gezmişler, Bebe kursunu görmüşlerdir. Gazinin Ankaralılara Hitabesi Ankara, 22 — Ankara bele- diye meclisi, Gazi günü yapılan şenliklerde Büyük R: halkına beyanatınmı bir kitabe halinde tesbit etmiye karar ver- miştir. Bu İş için altın, demir ve ; tunçtan bir (trofe) yapılmıştır. Eti stilinde olan bu sütun bele- diye meclisi salonuna konacaktır. Atina Müzakeresi İktısat Vekilimiz Nisanda Gidecek Ankara, 22 (Hususl) — İkt- sat Vekilimiz nisan sonlarında Atinaya gidecektir. İki memleket iktısat nazırları her ikl memle- ketin ticaret ve — iktısadiyatını alâkadar eden bütün — meseleleri görüşecekler ve müsbet anlaş- malar yapacaklardır. Darülfünun Nisandan İtibaren Islah Ediliyor Ankara, 22 (Husust) — De- rülfünüunu —ıslah edecek — olan profesör Malşin mukavelesi Ve- kilier Heyetinde kabul ve tasdik edilmiştir. Profesör bu sene Da- rülfüönunun ıslahına çalışacak ve ayda ( 1600 ) küsur lira maaş alacak, bir senede Üç ay mezua olacaktır. Ayrıca prol e 1600 lira yol masrafı verilecek ve bir nisanda ıslabata başlanacaktır. , Çorum'da Türkçe Aleyhindekilerin Muhakemelerine Devam Ediliyor Çorum, 22 ( Hususl! ) — Dün Ağırceza mahkemesinde Bartının Akgöz köyünden Feyzullah ile Kocaloz köyünden Hasan ve Tunuslu Habip muhakeme edil- mişlerdir. Feyzullah ezan esnasında ka- rışının doğurmakta olduğunu ve şaşkınlıkla ezana arapça başla- yıp yarısında aklı başına geldi- gni ve türkçe bitirdiğini söyle- miştir. Hasan da farkında olmadan Arapçu kamet verdiğini söyledi, Tanuslu Habip te Türkçe ezan aleyhinde bulunmadığını söyledi, muhakeme istinabe için başka güne bırakıldı. Gayrimenkullere Tecavüz Ankara, 22 (Hususi) — Gayrl menküllere vaki olan tecavüzler muhakeme neticesine kadar vali- ler veya kaymakamlar tarafından kaldırılacak, bundan sonra aynl | adamlar tekrar o gayri menkule tecavüz ederlerse üç aydan bir | seneye kadar hapir| ve otuz İira- | dan elli liraya kadar para cezası | vereceklerdir.