29 Mart 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

29 Mart 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Buhran İİaLkıııda Başkaları Ne Diyorlar? * M., Davis Bartout Esbak Başvekillerde: Hastalık ağırdır, çok ağırdır. Fevkalâde ehemmiyetli hizmetle- rin kıymetlerini azaltmıya çalış- maksızın söylemek lâzımdır. ki yaziyet 1926 dakinden çok daha karışık, çok daha fecidir. Hâdi- seler, hazine — kifayetsizliği. hududunu aşmıştır. Buhran daha gelip daha yükseğe gitmektedir. Aşağı yukarı, daiml bir ihtilâlkâr hâdis — olmuştur. öyle yavaş ve sessiz ihtilâller vardır ki xararları bir darbe ile vukubulandan — daha — büyüktür. No isim verilirse verilsin, birinde, cümburiyet kanunlarını uzun zaman mühmel menfaat ve hizmetine koyabilecek ya malik, az kalabalık, müttehit ve karar sahibi kişiden mürekkep, bir nezarat veya bir komite İâzım- gelecektir. vaziyet selâmetin irade ve umum! * M. Joseph Caillaux “ Hülyaya ne hacet. Avrupa- da nisbi bir siyasi istikrar tees- süs edecek — olsa ve belki en nazik bir mesele olan — para İstikrarı tahakkuk etse bile iktısadi bakımdan kapanmış olan buhran, talik edilmiş olup defnedilmiş olmıyacaktır. Vereceğim konferansın bir gayesi vardır: Fikirleri uyandır- mak ve aynı zamanda şunu an- lamaları icap eden gençlere, da- ha doğrusu — genç kafalı adam- lara hitap etmektir: Hali bazırda yeni bir iktısat meydana geliyor. Anlaşıldı. Ayan Reisi M. Jeanneug (17 ikinel kânun nutkundan) “İşlerin başladığını gösteren alâmetler, hakikatte de oldukları gibi, zayıf ve seyyal olsalar dabi, temenni edelim ki, umum! bir kalkınmanın ilk işaretleri olsun. Eğer böyle değilse, iktısad! ni- | zamımızın artık Ömrünü ikmal etmiş olduğu ispat edilmiş demek olacaktır.,, Tashih İstatistik Rakamlarında Bir Kelime Yanlışlığı 22 şubat tarihli gazetemizin “Hergün, sütununda - İstatistik yıllığında neler gördüm,, serlev- hası altında devlet yıllığından aldığımız bazı malümatı yazarken İki ismin biribirine karışması yü- zünden, makalemizin hatalı çık- tığını gördük. Ankarada muhtelif hastalıklardan 12,564 kişinin öldüğünü yazmıştık, Halbuki bu miktar vefiyat Ankara- da değil İstanbulda vukubulmuştur. Birinci isim karışması bundadır. Aynı yazıda 931 senesinde İs- tanbulda 31855 kişinin öldüğünü yazmıştık. Bu vefiyat ta İstan- bulda değil, Türkiyede olmuştur. İkinci isim karışması da bunda- dır. Yazımızı — tertip esnasında İstanbul yerine Ankara, Türkiye -| yerine de İstanbul — yazmak suretile — gayri ihtiyar! — olarak yaptığımız bu yanlışlıktan dolayı özür dileriz. Esrar Satanlar 75 Kilo EsrarlaYakalandılar| bir para vakası yahut bir | uzaktan | ünki | günün | bırakılmış | hattâ — | Biz 931 senesinde | Bilgi maldan iyidir, İnsan malı 3 kaybedebille, çaldıra bir gioda yaktırabilir. Fakat bilgi kay- yanmaz yane Dün CENEVRE, 28 )( A.A. ) İngil noktai nazarına cevap olarak muştur : siyast bir manayı tazaâmmün tefelir " öyledi. tabir caizse, Türkiye'deki namına bu bapta varit tefehhümü izale etmek isterim. Cetvelimizi tanzim — ederken kuvvellerinin kısmı küllisinin göre Ayvrupa — kıt'asının nazarı dikkatte tutmuştuk. Binaenaleyh Türk ordusunun heyeti umumiyesile Bir Tekzip 55 inci Sovyet Alayı İsyan Etmemiştir Moskova, 28 Sibiryada Doriyada bulunan 55 inci alayın balardan sızan haber asılsızdır. | Esason bu alay Doriyada değildir. Yolsuzluk Mu? İzmir, 29 ( Hususl ) — Aydın | suiistimal meydana çıkarılmıştır. Müfettişler kasa ve defterlere vaz yet etmiştir. Tahkikata devam edilmektedir. Kaymakamlar Arasında Ankara, 29 (Hususi) — Foça Kaymakamı Gafaur Bey Tireye, Silvan Kaymakamı Haşim Bey | Kızıltepeye, Havran Kaymakamı Mustafz. Bey. Çala tayin edil mişlerdir. Suryedeki Eml'âkimiz Suryelilerin Türkiyedeki, Türk- | derin Suryedeki emlâklerinin tas- fiyesi için bükümetimizle Fransa arasında — aktedilen — itilâfmame mer'iyet mevkiine girmiş ve kon- | soloshane alâkadarların 15 hazi- | rana kadar talepname vermele- | n Gümrük muhafaza başmüdüri- | yeti memurları din gece Orta- köyde dokuz numaralı Dikranın evinde yetmiş beş okka esrar yaka'amışlarcır. — Esrar — Mısıra gönderilmek üzera ayakkabı man- tarı şeklinde hazırlanmıştır. Üze- rinde “kudret, markası ve akı- tra —kelimesi — vardır. Bundan 17 sene evveline a't 28 mart gününün ha- berlarinden ik'sini şuraya yazıyorur: & Ajçans Havasın bildirdiğine göre uzun meozilli || — toplar ile 125 kilometreden Pur'sin bambardimanına devam edilmektedir. Şehri mezkâürüun dünkü manzarası İSTER İNAN | İngillere Hariciye | <ü | Nazırı M. John Simon silâh bırakma konferansında | plânını müdaffa için söz aldığı sırada Türk şu beyanatta bulun- — Muhterem Türk murahhası, giliz vesikasına Avrupa efektifleri cetvelinde Türki- ye'nin zikredilmemiş olduğunu ifade ve halta bunu edebileceği Gerek kendt memleketim, dostlarımızın olabilecek herhangi sul bizim haricinde | Kral Türkiye hakkında verdiği isyan ettiğine dair Japon mem- | demiryolu levazımında mübim bir | tarafından derin tetkikat yapıl- Bilgi paradan iyidir. Para bite- bilir, para İşe yaramıyabilir, para kıymetlni kaybedebilir. Fakat bilgi j bitmer, ıuıııeim ..,.,he(nrı | SON , TELGRAF HABERLERİ Cevap münhasıran Avru, len hususi rejim muhik — olacağ ilâve — edebilirim Hükümetinin arasında — her kıt'ası haricinde beyanatında İn- suretinde | gerek, menfaati vaziyetile sından müşabehet vardır. mışsak Türkiyenin cetvolo ithal edilmiş bulunma- sının hiçbir manası olmadığını muhterem Türk mu- | rahhasımın bilmesini isterim. Türkiye emin olabilir ki Atalarımız bize demişler kl: Bigi | ko- mus- kolda altın bil landa taşıyan vaffak olabili: sına muhtaç © ktir. Bu bileziği imse her vakit h çbir. vakit başka- İngiliz Hariciye Nazırı Verdi pa kıt'ası orduları için derpiş edi- e tâbi tutulmasını teklif etmenin emin değildik ve şunu da bu hususta Büyük Britanya Türkiyenin — vaziyeti iki — memleketin.. de — Avrupa başlıca menfaatleri olması nokta- Eğer ki, eğer Türk hükümetinin arzusu bu merkezde ise Tür- kiyeyi mevzubahi: retile herhangi b mesaiye silâhları edılmımı;hr Gazi Hz. Ve Yeni Türkiye Viyana, 28 — Ayvusturyanın | sabık Ankara Sefiri M. Ogüst Türk — müsellâh anlayışımıza bulunmasım bir konferansta, harpten sonraki Türkiyenin in mdan ve büyük | Gazinin icraatından büyük bir | takdir ve hürmetle bahsetmiş, şiddetle alkışlanmıştır. Kontenjan Başka Bir Usul Bulundu Ankara, 29 (Hususi) — Kon- tenjan sistemi terkedilmek üzere- dir. Bunun yerine — deyletlerle ayrı, ayrı anlaşmalar yapılacak- tır. Kendilerile anlaştığımız mem- leketlerden gelen mallar konten- jan harici çıkacaktır. Büyük sınal tesisatı tarafından getirilmekte —olan makine ve malzeme kontenjan harici çıka- caktır. Ziraat Kursları Ankara, 29 ( Husust ) — İlk- muallimlerine — tatilde açılması hakkın- Vekâletleri mektep zirat kurslar da Ziraat ve Maarif maktadır. Bu hususta Meclise bir ccHir 1914 senesi Ağusto: olmuştur. bah,, mevzulu — bir İSTER çok - hahişker ve silâhlı kuvvetleri « Dün eaat dört sa'onunda Ziya Gökalp Bey tarafından s cetveldeki listeye ithal etmek su- ir hatayı tashih hususunda teşriki bulunacağız. Türkiyenin muahede ile tahdit Çorum'da |Ezancıların Muhakemesine Devam Ediliyor Çorum, 29 (Hususi) Dün de ağır ceza mahkemesinde Amasyalı Mehmet ile Resull ve Murat oğlu Ali muhakeme edil- mişlerdir. Maznunların — suçları hakkında mahallinde Istinabe ile şahit dinlenmesi için muhakeme başka güne bırakılmıştır. Kazanç Vergisi Ankara, 29 (Hususi) — Bütçe Encümeni kazanç vergisi hakkın- daki - lâyihayı ortasında heyeti umumiyeye sevkedecektir. Afyon İnhisarı Ankara, 29 (Hususi) — Afyon birliği yerine bir Afyon İnhisar idaresi tesisi hakkında hazırlanan lâyiha bugünlerde meclise verile- cektir. Afyon tacirleri 31 mart nihayetine kadar ellerindeki istok afyonu ihraç etmiş olacaklardır. Bu müddet 1 hazirana kadar uzatılmıştır. Türklüğe Hakaret Takibatı Yataklı Vagonlar Şirketi Mü- dürlerinden M. Jannone hakkında takibat yapılmasına Büyük Millet Meclisince izin verildiği için bu husustaki evrak ikinci müstantik- liğe tevdi edilmiştir. ISTER İNAN ISTER İNANMA! sundaki dehşetli menzaranın ayni Darülfünun — konfı “Medeni İInti- buçukta konferane verilmiştir. İNANMA! | yemekten | çocukları olmasına | denbire sönmüştür. | Ve bu hususta yanı- | | den sonra Sözün Kısası Bizden Amerika'ya Göç Eden Moda.. âi F aa Karı koca, ikisine de ayni derecede bağlı olduğum bir aile ki, yirmi senedenberl ocakları, ©o ocakta pişen hisse — bekliyen bir rağmen bir-« Artık kadın başka çatı altında, erkek başka çatı altındadır, çocuk ta bu iki çatının arasındadır. Ancak ayda bir defa, o da mahkeme huzu- runda birleşirler, ve bana rastgel- dikleri zaman bu ayrılma işinin bu kadar zamandanberi bitmemiş olmasından şikâyet ederler. Fakat bu sabah masamın Üzerinde bul- duğüm iki satırlık bir. mektup bana öğretti ki, aileyi yıkan ihtilâf bitmiş ve yirmi senelik ocak tekrar tütmiye başlamıştır. eminim ki bu akşam sofra kenarında birleştiğimiz za- man, kadın da erkek te boşanma işinin derbal halline imküân ver- miyen kanundan ve bu kanunda yazılı azami müddetleri hâkimden — şükranla ceklerdir. vardır tüten bir kullanan bahsede- * Bu hâdise bana boşanma İş- leri hakkında geçenlerde gör- düğüm iki istatistiki. hatırlattı. Bu istatistiklerden birincisi bize aitti. Meden! kanunun kabulün- bizde ayrılma hâdi- selerinin yıldan yıla eksildiğini gösteriyordu. İkinci istatistik ise Amerikalılara aitti, bilâkis bo- şanma — işlerinin gittikçe artt- ğını söylüyordu. Anlaşılan tek kelime ile bir aileyi yıkma İmkânı bizden çıkımnış Amerikaya gitmiş- tir: Bir evet, bir hayır için yıke lan aileler görülmektedir. * Bizden Amerikaya göç sadece boşanma ayrılma kol: lığı değildir. Boşama ile birlikte kadına verilmesi İicap — edea nikâh parası da yeni dünyaya yerleşmiş, —yalnız eski dünya- dan yenisine — taşınırken adını değiştirmiş, nikâh yerine tazminat ismini alınıştır. Doğru mudur, ya- lan mı, pek bilmiyorum, - fakat Amerikalı meslektaşlarımın söy- lediklerine bakılırsa yarım düzine erkekten ayrılan ve yarım düzine tazminat yahut ta nafaka aslan kadınların adedi sayılamıyacak kadar çoktur. Ayrılma arzularının seboeple- rine gelince: Evvelce bizde oldu- ğu kadar hiçtir: Efendi gece horluyor mu, buyurun mahkemeye, yemekten sonra geğiriyor mu, yazınız talâk istidasını! * Unutmadan söyliyeyim: Yeni dünyada — ayrılma — arzusunda bulunanlar — sadece — kadınlar, değildir. Bu sahada erkeklerin da mübim bir mevkileri vardır. Hem de ne sebeplerle ? İşte size mah- keme de cereyan etmiş bir muhavere: — Zeycenizden niçin ayrılmak istiyorsunuz ? — Çünkü sigara içiyor! — Bu bir sebep olamaz, bu- gün lise talebelerinden başlıyarak ihtiyar ninelere varıncıya kadar bütün — kadınların — ağızlarında ateş vardır. * Müddeinin mahkeme relsime verdiği cevabı göremedim. fakat (Devamı — ivunecu saylada |