17 Temmuz 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

17 Temmuz 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

K NU Halkın Sesi Darülfünunun Islahı Darülfünunan ıslahı için yapılan faaliyetler devam etmektedir. Bu bususta balkımız diyor ki: İlyas Bey (Sultanahmet Şafak ma- Bazası 36) Yeni Darülfünunın tv—elkn atı- rafeleri yıktı. Ortay — Türkiye çikardı. Bu inkilâbın taşlarını münevver ve tahsilli yençlik teşkil — edeceklir. inkılabın - hazile münasip bir Darülfünun lâzımdı. Bu da yapılıyor bittabi her Türk gibi bundan memnunum. * Feyti Bey ( Ayasofya İncili Çavuş çıkmazı 22) — Ecnebi mütehassıs profesörler getirtilecekmiş. Türk gençliği bun- dap istifade etmeli gecesini gündüzüne katarak çalışmalı ve beynelmilel bir ilim — varlığı göstermelidir. Bütün te- mennimiz budur. * Şemsettin B. (Üsküdar Kısıklı 73) Darülfünunumuz yakında İismini we Tubunü değiştirerek yepyeni bir varlık olacaktır. Bugünkü içtimada bu esaslar - kat'ileştirilecekmiş. Gari, cümhuriyeti gençliğe emanet etti. Bu k ne münevver ve ne kadar çok okumuş olursa kendisine verilen emaneti o kadar büyük bir aygsaue idare edebilir. İçtimai, adli tün müesseselerimiz ıslah edildiği | halde Darülfünunumuz hâlâ eskili- gini muhafaza ediyordu. 24 Saatin Hâdiseleri Zehra Hanım isminde bir ka- dın dün Harbiyede tramvaydan inerken düşmüş ve yaralanmıştır. * Arapcamünde Halil Efen- dinin çamaşırcı dükkânmda yan- gin çıkmış ise de sirayetine mey- dan verilmeden söndürülmüştür. * AÂrtin isminde bir şoför, Beyoğlunda İhsan Hanımın evini randevü evi zannederek içeri gir- O mek - istemiş, kapı açılmaymca camları kırmıştır. * Haristo, Siva, diğer Hıristo, Osman ve Haydar isminde - yedi kafadar, kahveci Mişonun dükkânında es- rar içerken yakalanmışlardır. * Bitlisli “Emin “isminde - bir hamal, dün Sirkecide- ağır bir yükle giderken düşmüş, vücudü- nün muhtelif yerlerinden ağır suürette yaralanmıştır. Yataklı Vagonlar Meselesi Dün Asliye üçüncü teza mah- | kemesinde Türklüğe hakaret ve Necmettin Bey isminde bir me- muru tahkir ettiği için yataklı vagonlar şirketi 'oğlu memur- larından M. Janinonun muhake- mesine — başlandı. € davacı Necmettin Beyle suçlu Janino ve avukatı avukat Cev- det Beyler bulundular. -Şabitler dinlendi. M. Janino İtalyaya gi- deceği için mahkemede bulunmasını — & :ııııeııç bu talebi redetti. C aeti dinli 4 talik edildi. I Son Postahm Resimli Hikâyesi : N — Azizim Hasan Bey. sayti- “geye gittik. çe e Todori, - Hüsnü, * Uyuşturucu Madde Kulla nanlar Ve Satanlarla Mücadele Şiddçtlendirildî Ceza kanununun uyuşturucu maddelere ait ah- kâmı değiştikten ve bu cürümlere müteallik dava- lara İhtisas mahkemelerinin bakması kararlaştıktan sonra bu husustaki takibatta şiddetlenmiştir. Yeni ve muaddel kanun tatbik sonra Adliyedeki Dokuzuncu İhtisas Mahkemesine otuzdan fazla dava dosyesi tevdi davaların maznuları da altmışı geç Poliste takibatına ehemmiyet mıştır. Hergün birkaç yerde esrar, kokain, eroin, afyon satanlar ve içenler yakalanmaktadır. Mahkümlar.. Hariçte Çalışma Meselesi Canlandı Mahkümiyetlerinin birkısmını ikmal eden bazı — mahkümların âmme bizmetlerinde çalıştırılacak- ları hakkında geçen sene yeni bir kanun çıkmıştı. Müddeiumumili- ğin müteaddit — müracaatlarına rağmen vilâyet mahkümları ça- hştıracak — iş bulunmadığını ve mamafih — yol faaliyeti başladığı zaman bunlara iş teminine çalı- şılacağını söylemişti. Beş senelik yol münakasası birkaç güne ka- dar ilân edilecektir. İhale edil- dikten sonra — mahkümların da bu yolda çalışmaları temin olu- nacaktır. Müebbet küreğe mah- küm olanlardan bazıları da Müd- deiumumiliğe — müracaat ederek kendilerinin de çalışma kanunun- dan istifade — etlirilmelerini iste | mişlerdir. Ama Merke Himayei Hayvanat Cemi- yetine Misafir Gitti | Alemdar mevkiü polis devri- yeleri sokakta başı boş bir mer- kep ve mevkie getir- mişlerdir. Bir haftadanberi mer- kebin sahibi çıkmamıştır. Tetkik ettikleri zaman — hayvanın kör olduğu anlaşılmıştır. Komiserlik merkebi Himayci Hayvanat cemi- yetine teslim etmiştir. Cemiyet bu hayvanı tedavi ettikten sonra bir hayır müessesesine verecektir. Zahire Borsasında Vaziyet Dün Anadoludan İstanbula (5) | vagon buğday gelmiş ve iyi-mal- ların okkası altı kuruş beş para- dan satılmıştır. Buğday - piyasası | canlı ve kuvvetlidir. Fiatlerin yük- selme ihtimali vardır. Dün 600 balya tiftik 55 - 60 kuruş arasında satılı . Kara- hisar tiftiklerinin fiatı 70 kuruştur. Eski afyonların fiati 8,5-9 lira arasındadır. v Gayet iyi vakit geçri- | YöğeE e Yeldeğirmeninde e başlanıldıktan | edilmiştir. Bu mektedir. vermiye başla- | dir. Esrarhanede 26 Mahkümun — Dosyaları Tetkik | |Ediliyor Muaddel ceza kanımunun hük- müne göre cezaları mücbbet kü- rekten adi hapse inenlerin, azami | bapsi beş sene olduğu cihetle tahliye edilmeleri icap edip etmi- | yeceği hakkında Adliye Vekâle- | tinden surulan suak dün henüz cevap gelmemişti. Hapishanede (İsmail Ağa, Kürt Ömer, Jurnal Mehmet) isminde üç müebbet kürek mahkümu — vardır. Suale müsbet cevap ge-irse azami hapis cezası olan beş teneyi doldurmuş | oldukları için bunlar edileceklerdir. « Müddeiumumilik diğer taraf- tah yeni kanundan- istifade ede- cekleri tahmin edilen 26 mahkü-” ma ait dosyaları dün kendilerini mahküm etmiş olan mahkemelere göndermiştir. Bunlara ait hüküm de bugün yarın anlaşılmış - ola- taktır. K Polis Şükrü Efendiyi öldür- | | mek isteyenler mahküm Oldular Dün Ağırceza mahkemesinde | polis —Şükrü — efendiyi — öldür mek maksadile yaralayan Arap Hayri ile Kazak Ömerim muha- kemesine devam edildi ve karar- | | ları okundu. Mahkeme suçu sabit | Hbulduğu için her ikisinide on sekizer sene hapse mahküm etti | fakat bazı esbap dolayısile ceza- larının altıda birini indirmeğe lüzüm gördü. Her ikisi de on iki- şer gene hapiste yatacaklar — ve | polis Şükrü efendiye (25) lira tedavi parasile (500) lira da taz- minat vereceklerdir. Amerikada Maarif Töşkilâtı Maarif Vekâleti sabık ilk tedrisat -| müdürü Ragıp Nureddin Bey yakında' | Amerikaya gidecek, orada ilk, orta, yüksek tedrisat ve halk terbiyesi etrafında tetkikat yapacaktır. " ee Rahatımız - tanancile ye—' j ) Finde., tahliye ' Dün gece de Kadıköyünde Yeldeğirmeninde bir esrarhane keşfedilmiş ve basılmıştır. Zabıta oturan Ali isminde bir adamın evini esrarhane haline koyduğunu duymuş ve ted- | bir alarak burayı aramıştır. Yapılan arama neticesinde Hasan, Hüsnü, Ke- mal, Recep ve Mehmet isminde beş kişi kabaklarla esrar çekerken cürmü meşhut halinde yakalanmışlar- külliyetli miktar da esrar da bulu- nmuştur. Bu maznunlar da bugün İhtisas mahke- mesine tevdi edileceklerdir. Komsiyoncular Borsa Resmi Yüzünden Tüc- carlar İle İhtilâf Çıktı Ticaret borsası idare heyeti ile tacirler ve komisyoncular ara- sında bir ihtilâf çıkmıştır. İhtilâf şudur: Borsada iş gören tacir ve komsiyoncular afyon alım ve sa- tışının inhisara alınması üzerine | diğer inhisar maddelerinde olduğu gibi borsa resmi vermemek - fik- rindedirler. Borsa idare heyeti ise resmin kemafissabık alınacağı kanaatindedir ve o yolda hareket etmektedir. İhtilâfın İktist Vekâ- letine aksetmesi muhtemeldir. — Defterdarın Tettişi Defterdar Mustafa Bey dün Bü- yükadaya — giderek mal müdürlüğü kasasını ve muamelâtını teftiş et- Kahve Fiatlarında - İhtikâr Var Mı” Yok Mu? Kahve fiatleri hakkında tet- kikat yapılmaktadır. Toptancı ve endeci bazı kahve tacirleri | davet edilerek kendilerinden bazı malümat — alınmıştır. Yüzde on kâr da ilâve edildiği halde kah- venin toptancılar tarafından 97 kuruşa kadar - satılabileceği söy- lenmektedir. Halbuki piyasada halen çekilmemiş kahve 110-115, çekilmişler 140 kuruştan satılmak- tadır. Tetkikat birkaç gün daha devam edecektir. Fiatlerde bir gayri tabilik olduğu neticcsine varılırsa takibat için diğer bazı makamlara — müracaat edilmesi muhtemeldir. Mal Var, para yok Ofise gelen malümata göre mey- sim başlangıcından haziran sonuna ka- dar muhtelif memleketlere 59,383,000 kilo üzüm ve 26,063,000 kilo İncir ihraç edilmiştir. Bu ihracata mukabil memlekete giren para evvelki sene- Tere nisbetle azdır. Temmuz 17 —a Gazi Hazretlerin- den M. Ruzvelte Ankara, 16 — Amerika — istiklâli- nin yıldönümü — münasebetile Reisi eümhur Gazi Mustafa Kemal Hrile leşik Amerika devletleri reisi Mr. Franklin D. Roosvelt arasında tebrik ve teşekkür telgraflan taati edil- miştir. Misır Tahvilleri ikramiyeleri Kahire, 16 ( A. A.) — Yüzdü üç faizli ve ikramiyeli Mısır kredi fon- siye tahvillerinin dünkü çekilişinde : 1886 senesi tahvillerinden 337,854 numaralı tahvil 50,000 ve 1903 senesi tahvillerinden 745,045 numaralı tahvil 50,000 ve 1911 senesi tahvillerinden 119,965 numaralı tahvil 100,000 frank ikramiye kazanmışlardır. nafia vekili Ankara, 17 (Hususi) — Nafıa Ve- kili Hilmi Bey dün Malatyaya hare- ket etmiştir. Vekil Bey demiryolları inşaatile Frat üzerinde yapılan İsmet- paşa köprüsünü teftiş edecektir. ilk Maç Yarın Moskovaya muvasalat eden futbol takımımız yarın Rus takım — ile ilk maçını yapacaktır. Bir Spor Seyahati Ankara, 17 (Hususi ) — Çankaya kulübü bugün Orta Anadolu ve Ka- radeniz türnesine çıkacaktır. aydın mekteplerinde Aydın 16 — Bu yıl ilk mektep- lerden 429 erkek ve 139 kız. talebe mezun olmuştur. Hilâliahmer Haftası Ankara 17 (Hususi) — Hilâliahmer cemiyeti Ankara merkezinin - tertip ettiği Hilâliahmer haftası bugün baş- hyacak ve 23 Temmurda bitecektir. Üç Saat/ Süren Bir Müdafaa Dün -sabah Ağırceza mahke- mesinde geçen sene Topkapıda bahçevan Şükrü Efendiyi öldür. mekten suçlu Hüdai ve Kara efendilerle yalancı îlııdık yaptık- ları iddia edilen (12) kişinin mu- hakemelerine devam edildi. sabah celsesini iş- gal etmiştir. Kararın le&iıie'g', muhakeme sahı gününe talik Noksan Ekmekler Musader« Edildi Zabıtai belediye mâmurları dün sabah erkenden semtlerde farınları, ekmek arabalarını ve ekmek satan dükkânları teftiş etmişlerdir. Alemdar kömiserl noksan tartılı (500) okka kadar ekmek ve francala musadere etmiştir. Bu ekmekler ha- kiki fiatının üçte ikisine fakir halka gatılmıştır. Fırınlar hakkında da taki- bata başlanmıştır. Bugün Hava Nasıldır? Yeşilköy hava rasat istasyonun- dan dün gece aldık: Bugün hava kısmen bulutlu ola- cak, rüzgâr şimalden hafif olarak tir. "Rg('ıı hava tazyiki 759 milimetre idi. En fazla sıcaklık 26, en ar 22 deröce olarak tesbit edilmişti Pazar Ola_- Hasan B. Diyor Ki: I — Anlaşıldı. dostüm herhalde sir vaların me o'acağımı evvekden tahnin sayfiyeye giderken bir de soba alıp türmüş o'a ) edip gö z