6 Ağustos 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

6 Ağustos 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

Vecihi'nin Tayyareleri Sergide Kahve .. — İpekli Mensucat — * Ruslar yeni bir tayyare yapı Vecihinin | yorlar. Bu tayyare Tayyaraleri 6 motorlu seksen kişilik bir yolcu tayyaresi olacaktır. Saatta vasati 250 kilometre süratle gidecektir. Tayyarenin içinde sinema, matbaa, kütüphane bulunacak ve yolculuk esnasında telsizle alınan haberler gazete halinde yolculara verile- cektir, Almanlar 150 kişilik bir trans- atlantik tayyare yapıyorlar. Bu tayyare, şimdiye kadar yapılan tayyarelerin en büyüğü olacaktır. İçinde kamaraları, salonları, her türlü istirahat vasıtaları buluna- caktır. Tayyare iki konakta Ame- rikaya varacaktır. Diğer taraftan Viley Post'un 88 saatta dünyayı dolaştığını, iki İngiliz karı kocanin Okyanosu aştıklarını okuyoruz. Hulâsa tayyarecilik sahasında dünya her gün; bir gün evvelki terakki hatvesini geride bırakacak adımlar atıyor. Buna mukabil bizde Vecihi Beyin üç yeni tayyare yapmıya başladığını, ve tayyarelerin inşası biter bitmez bir hanımla birlikte Ankaraya bir uçuş yapacaklarını haber veriyorlar, * Galatasarayda açılan Sergide Kahve gördü, Sergiyi gezdikten sonra bir- kaç sene içinde Türk sanayinin ne kadar büyük bir inkişafa maz- har olduğunu görüp sevinmemek mümkün değildir. Bu sergi, sana- Yi sahasında Türkiyenin kabili- Yetini gösteren bi meşherdir. Fakat sergiyi tanzim edenler, beş senelik tecrübelerine rağmen hâlâ bu işte lânım olduğu kadar titiz, dikkatli ve teşkilâtçı olmu- yorlar, sergiye bir pazar mahi- Yeti veriyorlar. Halbuki sergi başka, pazar Zene başkadır. Yerli Mallar Sergisi ha- kikaten fevkalâde büyük bir rağbet * Bu sergi münasebetile öğre- İpekti o. ie Türki- e 1 i sana“ Mensucat yü Ari memle- ketin ihtiyacını tatmin edecek dereceyi bulmuştur. pek mensucat fabrikatörleri bundan sonra yeni mensucat fab- rikalarının açılmasına müsaade edilmemesini istiyorlar. Bu onların iddiasıdır. Bu iddi- Anın haklı olabilmesi için evvelâ Yapılan malların Avrupa malla- Pi aratmıyacak derecede mü- kemmel olması, fabrikaların sıhhi ve fenni şartları cami bulunması, işçilerin çalışma şartlarının ıslah edilmesi lâzımdır. Biz yerli sanayiin inkişafını yalnız birkaç sermaycdarın zengin olması için değil, memlekette sa- nayiin kemale ermesi için istiyor ve bunun icin himaye ediyoruz. Muş'ta İki Kadın Dövüşürken Bir Çocuğu Öldürdüler Muş, (Hususi) — Nezir karısı « Rahime ile Karslı aşçı Muğdadın karsı Hamil ve kerimesi Naime kavga etmişlerdir. Bu kavga es- masında imenin okucağında bulunan çocuk yere düşmüş, çiğnenmiş ve ölmüştür. Naime ile me idi Resiiji Mükals , Şikago'da Fen Akadömisinde âlim- lerden biri dimağımızda 30 milyon huceyre bulunduğunu, fakat şimdiye kadar bunlardan ancak bir kısmının keşfedildiğini bildiriyor. SON POSTA“ © Dimaği faaliyet bu huceyrelerden ietitade SİMİ Marin miktarile mah- duttur. Bir ki huceyrelerin pek spezi a ME atnlallir Fakat he v mini akat henüz huceyrelerin en istifade mümkün olamamıştır. Tabiatin bize verdiği bu müküm aletten istifade edebilmek için onun kabiliyetlerinin & hepsinden değilee bile mümkün olduğu kadar fazla kısmindan istifadeye çalışınız. Beyninizi işletiniz. SON. TELGRAF HABERLERİ Yunanistan'da Yeni Bir Mücadele Mi Atina 6 ( Hususi) — Jönürali Pla ian'iN reçm Tİ martın üçünde giriştiği harekete iştirak eden hü- kümet adamları ve ordu mensuplarının tekalit edil- mesi hakkında bir kanun lâyihası Bu lâyihayı Harbiye, Bahriye ve hazırlamıştır. Bu hareket başvekilin gösterdiği iti- lâfperverliğe muhalif addedilmektediz. Bu ee M. Çaldarisin vaziyetini güçleştirmektedir. Mektepler 5 Aferin ı Güreşçilere i İzmirde Bir Giritli Masonlar Loca- sına Tecavüz Etti İzmir, 5 — Evvelki gece sa baha karşı, Karşıyakada Mason- lar locasına altı el silâh atmakla maznun Giritli Şevki B. zabıta tarafından Adliyeye teslim edil mi ir, Şevki Bey tevkif edilmiştir. Şevki Bey isticvap edilirken: — Masonlar memlekete fena- lık etmiştir. Onun için silâh at- tım, tarzında ifade vermiştir. Mu- hakemesine yarın başlanacaktır. Nafıa Vekili Konyada Konya (Hususi) — Adanadan Ankaraya dönmekte olan Nafıa Vekili Hilmi Bey, evvelki gün trenin kısa bir tevakkufundan istifade ederek, şehrimizi gezdi, “muhtelif o müesseselere (uğradı. Şimendifer ve liman işleri hak- kında müsahabeler yaptı. Bilhassa Antalya limanınn 100 bin lira ile inşası meselesi oldukça alâka uyandırmıştır. Hilmi Bey, şimendifer ve li- man işleri hakkında sorulan su- allere ayrı ayrı cevaplar vermiş ve saat yedide Ankaraya hareket etmiştir. Bulgar Haydutları Yakalandı Atina, 5 (Hususi ) — Drama civarında yapılan şekavet hâdi- sesile alâkadar olmak üzere iki kişi yakalanmıştır. Bunlar Bulgar- ca konuşmakta ve cürümlerini itiraf etmektedirler. kabinedeki hazırlanmıştır. Hava ninzlri vaziyet 77 Eylülde Açılacak Ankara ( Hususi) — Maarif Vekâleti önümüzdeki ders yılı programlarından bir kısmını ha- zırlamış ve bazılarını bütün mek- teplere tamim etmiştir. Aldığım malümata göre bu sene mektepler geçen seneki gibi İ teşrinievvelde eğil, 11 eylülde açılacak ve ikmal imtihanları da 10 eylülde bitmiş olacaktır. Bu suretle erken başlanan tedrisat dolayısile, bu ders senesi içinde mevcut bulunan bütün bayramlarda, sömestr tatili de dahil olmak üzere ancak üç gün tatil yapılacaktır. Maarif Vekâletinin bunlardan başka hazırlıyacağı ve hazırlamış olduğu kararlar da yakında ta- mim edilecektir. Teşviki Sanayi Muafiyetleri Teşviki Sanayi kanunundan istifade için fabrikalarda tetkikat a) tadır. Memlekete devle- Yapi ilakarığı isbetinde İde temin etmiyen müesseseler tesbit edilecek, lüzumsuz O himayelere ve fazla muafiyetlere nihayet ve- rilecektir. Bir Tecavüz Terri Andon İsminde bir adam 15 yaşında bir kızcağızı “ Şeker alaca- gım!, diye iğfal etmiş ve kızcağız tenha bir yere götürerek berbat et- miştir. Andon yakalanmıştır. Başlıyor? Muhalefet © gazetesi, lâyihayı şiddetle tenkit etmektedir. Papanastasyo, Kafandaris, ve Gonatas üç nazırın bu tenkit etmekte ve hükümeti ordu istiklâlini lâğvet- mek, orduyu siyasilerin elinde bir alet yapmakla ittiham etmektedirler. Bilhassa Papanastasyu istik- bali çok bedbin görmektedir. teşebbüsünü (şiddetle Rusya'da Daha Altı Galibiyet Kazandılar Moskova. — İvanovada Türk ve Sovyet atletleri arasında ya- pılan koşma ve atlama müsabakaları neticesinde altı çift güreş müsabakasının altısını da Türk güreşçileri kazanmışlardır. Bir Aslan Kafesten Kaçtı Berlin $ ( A.A.) — Berlin kenar mahallesinden gece geçen bir seyyar cambazhanenin (aslanı (kafesinden kaçmıştır. Hayvan, kafesin kilidinin açık olmasından istifade &derek 40- kağa çıkmış, gelen geçenleri korkut- muş, kaçırtmıştır. Nihayet, (aslan yolun kenarında bir hendeğe girip oturmuştur. Civar köylerdeki halk, evlerinin damlarına çıkmışlardır. Aslanı tekrar kafese sokmak için itfaiye neferleri iplerle kafesi indir- mek mecburiyetinde kalmışlardır. Korent Yangını Atina, 5 (A. A.) — Korent pazarında gece bir yangın olmuş bütün şehri tehdit etmiştir. 300 baraka ile birçok eşya yanmış- tır. Atina itfaiyesi yangıni ancak saat 7 de söndürebilmiştir. Zarar asgari 55 milyon drabmidir. Nazırlar ile beraber yangında hâzır bulunarak söndürülmesine nezaret etmiş olan Başvekil M. Çaldaris O Korent'in ticaret ha- yatının kâmilen durmuş olduğu- nu görmüştür. İSTER İNAN İSTER İNANMA! Alimanya silâhlanmak (istiyor. Versay munhedesi mucibince dahilde silâh yapamadığı gizlice hariçten temine çalışıyor. Fransız gazetelerinden biri bu münasebetle Alman- ya'nın hariçte yaptırdığı silâhlar hakkında güya ifçantta nda Türkiye'de bulunduğunu söy- STER İNAN İSTER İNANMA! > ulumuyor. Bu me; için, bu ihtiyacı lediği Yunkers fabrikalarının da Almanya'ya tayyare yapmakta olduklarını haber veriyor. Türkiyede Yunkers fabrikası Kayseride açılacaktı, fakat bundan vazgeçildi. Bugün Yunkers'in böyle bir şubesi ve fabrikası yoktur. O halde Fransız gazetelerinin neşriyatına; Sözün Kisası Boğaziçi Değişemiyor, Şenlenemiyor! —— EŞ Şirketihayriye boğaziçinde ev yaptıranların inşaat malzemelerini bedava taşıyor; göç eşyalarından da yarı para alıyormuş... Sıcaklar bastığı vakit, nefes alınabilen yegâne sayfiye boğazdır. Buna rağmen boğaziçi değişe- miyor, şenlenemiyor... Evvelki gün İstinyeden kayığa bindim. Rumeli sahilinin gölgele- rinde serinliyerek yukarı doğru çıktık... Ölen bir arkadaşımın düğününü yaptığımız yalının önünden geçtik. O yalı çökmüş, yerine betondan bir bina abanmış.. Çırçırdan pay- tonlar yerine, damacana yüldü öküz arabaları dönüyordu. Kestanesuyu, Hünkârsuyu çeş- me başlarına dönmüş. Göçmemiş yalılarda hâlâ kafes var.. Servetin şehirden rıhtımlara taşırdığı yeni kârgir binalar bile boğazın halini bir parça değişti- rememiş. Otomobiller geçerken yıllanmış evlerin kovukları inliyor. Babalarmız emeksiz refahın verdiği incelikle menba sularını Fransız şaraplari gibi anlarlarmış, Küpte dinlenmiş Çamlıca ile, taze Kanlıkavaktan (vazgeçtim; ben Taşdelenle Terkosu seçemiyorum. Boğaziçi, tıpkı kâğıthane gibi tarihile beraber eskiyen bir yer oldu. Bunun için orası; Şark masalı yazan Fransız muharrirlerini, sala- purya ile mehtap âlemine çıkaran kozmopolitleri hâlâ avunduruyor... Bursa Ve Urla Kazaları İki Kazada 11 Yaralı Var Bursa $5 (o (Hususi) — Bursa Mudanya yolunda içinde sekiz yolcu bulunan doktor Fuat Beyin otomobili ile içinde 18 yolcu bulunan otobüsün çarpışması pek feci olmuştur. Müsademe neticesinde doktor Fuat Beyin hemşiresinin iki kolu birden kırılmış, ağır surette de yaralanmıştır. “ İstanbuldan Bursaya misafir gelen iki hanımla bir Musevi madam ve Şahap B. isminde bir zat muhtelif yerlerinden ya- ralıdırlar. Kazada ölen yoktur. diğer yolculaın yaraları hafiftir, İzmir, 5 — Şoför Raif E£ nin idaresindeki kamyon Urla içme- lerine giderken devrilmiş ve yol- culardan beş kişi yaralanmıştır. İki oyoleunun yarası ağırdır, Şoför tevkif edilmiştir. Yaralı olduğundan tedavi edilmek üzere hastaneye kaldırılmıştır. Karpuz Yüzünden Bir Adamöldürüldü Dün gece Cibalide Üsküplü caddesinde bir cinayet olmuş ve bir sabıkalı bir karpuzcuyu öl- dürmüştür. Öldüren Sadettin isminde bir adamdır. Sadettin; İhsanın sergisin | den bir karpuz âlmak istemiştir. İhsan seçtiği bir karpuzu kes- tikten. sonra Sadettine vermek istemiş, fakat Sadettin bu kar- puzu beğenmemiştir. Bu yüzden kavga çıkmış,