12 Ağustos 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

12 Ağustos 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

SON POSTA Hergün Ecnebiler Bizi Nasıl Görüyorlar? MZ. Jeneral Balbönun kumandası altında Amerikaya giden tayyare filosu Lizbon şehrine vardı, yani Avrupaya döndü, seyahatin teh- likeli kısımlarına bitmiş nazarile bakılabilir, İtalyan Jenerah bu muvaffa- kiyetten bahsederken: — Bugün biten seyahat ya- rın için eskimiş olacaktır. Şimdi daha iyisini yapmamiz lâzımdır. diyor. . Bu söz yorulmiyan bir azmin ifadesidir. Genç bir millete ancak bu söz yaraşır. Yol bitmez, her varış yenibir yolun başlangıcıdır. y Sabık Fransız Başvekili Herriot İstanbuldan bahsederken iki nok- ta üzerinde duruyor. Biri: — Seyyahlar burada fes, ka- fos ve çarşaf göremediklerinden şikâyet ediyorlar, halbuki Türkiye şahsiyetini kaybetmemiştir, diyor. Türkiye (şahsiyetini kaybet- memiştir, ne demek? cümlenin birinci kısmında verilen hükme bakılırsa Sabık Fransiz Başvekili- ii hâlâ eski şarklılar gibi üğü anlaşılıyor. Glam kaybetmek istemi- veni fakat şarklılığımızı kaybet- mek istiyoruz. Bir ecnebi dostun bu kala, bizim hariçten görü- nüşümüzü göstermesi itibarile mü- bimdir. Bu sözünden dolayı M. Herrito'a kızmıya hakkımız yok- tur. Dost acı söyler, fakat doğ- ru söyler. Sabık Fransız O Başvekilinin ikinci durduğu nokta da Süley- maniye camiidir. Herriot: — Ben Sinanın ötedenberi hayranıyım, diyor. Bu sabah sey- rettiğim Süleymaniye bende derin izler bıraktı. Büyük adamlar ve büyük «e serler daima onları yetiştiren ve yaratan milletlerin en büyük âbi- deleridir. Milletler Rakkında bu adamlara ve bu eserlere baka- rak hüküm verilir * İ Veremi tedavi için iki aşı vardır. Bunların bi- Friedman | rini Almanlar bul- Aşısı muşlardır. o Adına Friedman aşısı der ler. İkincisi Fransız doktorların dan Kalmet'in eseridir. Aşısı da U ismi taşır, Memleketimizde bu aşılardan ziyade revaç gören Kalmet ağısıdır. Friedman aşısını Dr. Fu- at Sabit Bey müdafaa ve tatbik etmektedir. Diğer doktorlar ve Magi heyetleri bu aşının aley- edir. Şimdi Sıhhiye (Vekâleti de doktorlarımızın fikrine (iştirak ederek Friedman aşısının hiç bir faydası olmadığını ilân ediyor. bu suretle tenviri fay- dalıdır, Fakat (o hükümetçe tatbikında fayda olmadığı İabul €dilen bir aşının verem gibi has- tayı hassas ve ilâçlara karşı zaif Yapan hastalara tatbikına müsaa- de etmek doğru mudur? Ankara'da Cemal Beyin Katili Ölü Olarak Yakalandı , Ankara, 12 (Hususi) — Kes- in hükümet doktoru Cemal Beyin ansızın evini basıp öldüren ve kaçan Baraklı köyünden Hali- ismini ve kıyafetini değişti- yerek Ankaraya geldiği haber alınmış ve Atpazarında tahassun ettiği yerde ölü olarak yakalan- ii Resimli Makale . Bir sotomobil sür'atle (giderken önüne bir mania çıkarsa, bunu bir. denbire atlayıp geçebilir. Fakat ya- vaş gitmekte ise bu maniayi atlıya- maz, Uzun seneler mevki ve nam yap- mış bir müessese ufak tefek buhran- lar karşısında sarsılmaz. Zamanla kazandığı müktesep sür'ati sayesinde muvaffakiyetle yoluna devam eder. İyi nam ve şöhret, bir kuvvettir. Bu kuvvet bize en tehlikeli zaman- larımızda imdadımıza yetişir. SON TELGRAF HABERLERİ Irak'ta Nasturi İsyanı Ehem- miyet Kesbetti Tedip Kuvvetleri Gönderiliyor Berut, 12 ( Hususi ) — irak Kıralı Feysal Hz, tayyare ile şehrimize gelmiş ve hiç durmadan yine tayyare ile Bağdada gitmiştir. Bu ani seyahatin Iraktaki Nasturi isyanile alâkadar mektedir.Umumi harp başlangıcında Türkiye aleyhinde baş kaldırmış olan Nasturiler şimdi de Irak bükü- metine karşı çok şiddetli bir isyan hareketine gi- rişmişlerdir. Nasturi isyanı, Irak hükümetinin bun- ları Süleymaniye mıntakasında iskân etmek isteme- sinden ileri gelmiştir. : Almanya İle Yaptığımız Ti- alınmaktadır. olduğu zannedil- olmuştur. İbtilâlin son günlerde şiddet kesbettiği, Nastu- rilerin birçok yerlerde mevziler tuttukları haber Buna mukabil Irak hükümeti asilerin Üzerine mühim miktarda tedip kuvveti göndermiş, son gün- lerde ise bu kuvvetlerin takviyesine lüzum hasıl Şu birkaç gün içinde iktilâlciler ile hükümet kuvvetleri arasında çok kanlı bir mücadeleye inti- caret Mukavelesi İmzalandı Berlin, 1i — Bugün hariciye nezaretinde Türk Alman anlaşması imzalanmıştır. Bu itilâfı tamamlı- yan ve teşkil edecek olan clearing mukavelesi de ber iki memleket merkez bankaları arasında teati edilmiş bulunmaktadır. İmzalanan anlaşmanın en mühim bususiyeti Al- manyaya olan ihracatımızın yüzde otuzunu altın dö- viz olarak Reichbank nezdinde Cümhuriyet Merkez Bankası emrine amade tutulmasının temin edilmiş olmasıdır. Clearing hesaplarinın ancak mal ile tesviyesi Ruslar Cevdet Kerim Beye Bir Madalya Verdiler Moskova 11 (A.A.) — Be- deni o Terbiye Yüksek Meclisi Reisi M. Antipof, Cevdet Kerim Beye -işe ve müdafaaya âmade - malyasını vermiştir. Cevdet Kerim Bey, bu madadalyayı bütün Sovyet sporcu- larının Türk milleti hakkındaki dostluk ve muhabbetinin ifadesi olarak kabul ettiğini bildirmiş ve Sovyet milletlerine bir defa daha hararetli selâmlarını izhar eyle- miştir. ; Türk spor heyeti Harkofa hareket etmiştir. cek döviz tedir, esası da kabul edilmiş olduğundan lehimize olan bu fark ayni zamanda bizim için asgari bir ibracat fazlasını ifade etmektedir. Türk ithalâtı yüz olduğuna nazaren Almanyanın Türkiyeye ithalâtı yetmiş olacaktır. Bu anlaşma ile Türk ihracat malları bedellerini tesviye için verile- müsaadesinin verilmesi tahtı temine alındığından bu sene Türk ihracatının mühim nisbette artacağı ümit edilmek- müşkülâta uğramadan Büyük Erkânıhar- Tayyareci Lindberg biye Reisi Geldi Büyük ( Erkâmharbiye Reisi Fevzi Paşa Hz. dün Ankaradan Şehrimize gelmişlerdir. Müşir Paşa Suadiyede tren- den inmişler ve akrabalarından bir zatın evine gitmişlerdir. Şehitlerimizi Ziyaret Çanakkale, 12 (Hususi) — Balıkesir Halkevi heyeti Çanak- kale harbı şehitlerini yetmiş kişi- lik kafile halinde dolaşmış ve teik (oabidesine Balıkesir — çelenk bırakmıştır. çk İSTER İNAN İSTER İNANMA! yakalamışlar. Arkada ve elraftâ bir sürü mütecessiş halk ve bir alay çocuk. Deli işte bu alayla sokaklar. dan geçiriliyor. Fakat tesadüfen İstanbulda bulunan 1200€ yakın seyyah hâdiseyi manzara ile alâkadar olarak - ve tarihi eser güzel yerlerin seyrini bırakarak - bu Bir gazetede okuduk: “evvelki gün şöyle bir manzara ile karşılaştık: Bir vapurdan çıkarıldığı ve deli olduğu anlaşılan pejmürde, çıplak ayaklı, elleri kelepçeli bir mahküm iki jandarma Galata rıhıtımından Vilâyete götürülüyor. Jandarmalar adamın ceketinin iki tarafından da sımsıla arasında dalıyorlar!, Bittal Hayat Ve Mematı Hakkın- da Muhtelif Rivayetler Var am Ze 7 — Ko enhag olaşan şayiaya isi tayyareci Lindberg, Groen- land'da tayyaresile yere düşmüş ve yer e — hususta açık > doğru ralmıya çalışılmaktadır. Londra, 11 (A. A.) — Lind- berg sağ ve salim Groenlanddaki Yulinhaal'da bulunmaktadır. ingittere İle Bir Muahede udüs ( Hususi ) — Kudüste İngiltere ile İbnissuut ve şarki Erden Oo hükümetleri (o arasında dostluk ve tahkim muahedeleri yapılmıştır. görüyor. Bu garip Fs erin, gari ile hakla elmali, 0 ya İSTER İNAN İSTER İNANMA! TE a aa Sözün Kisasi Zaro Ağa Kadar Yaşayabilsem ! EŞ İstanbul Üniversitesine gelen ecnebi profesörlerin şöhretlerini kudretlerini okudukça, yeniden mektebe başlıyacağım geliyor... Ben, pek uzun yaşamayı s6 venlerden değilim. Erkek iktidar- larımın tükendiği gün ölmek İste- rim. Öyle: — Bir zamanlar tuttuğumuzu koparırdık.. — Şu gezdiğimiz yerde bir kızı ayartmıştım... gibi şeylerle avunmak işime gelmez. Hadım gr başım hoş değildir. insi kifayetsizliğin herşeyini lünç belasi NE Bunlara rağmen bir haftadan beri Zaro Ağa kadar yaşamak istiyorum. Bütün dünyada ak ciger üs- tünde ameliyat yapabilen yegâne âlimin kürsüsüne karşı okumak, onun kafasının içinde dönenleri dinlemek herkese nasip olur ni- metlerden midir?.. İlmin bu yaşıyan heykelleri karşısında o geçirilerek (| saatler gençlik kadâr zevklidir. İşte bunun için: — Zaro ağa kadar yaşıyabil- sem!., Diyorum. Almanca bilmiyorum. Pariste dört buçuk sene kaldım. Orada dinlediğim ilmi konferanslardan bilirim; büyük insanların kafala- rınin içini anlamak için, bir lisanı iyice bilmenin © yetişmiyeceğini kaç kere hissetmişimdir... Amerikalı seyyah, dünya pa- noramasını “göz doyumu, için tercümanlarlar görmiye razı olu- yor. ği Ben, Üniversitemize gelen bü- yük adamların “kafa dünyalarını, tercümanla görmiye razı olma- dığım için Zaro ağa kadar ya- şayıp, o âlemi kendi kendime anlıyabilecek bir lisanı öğrenmek istiyorum... Üniversitedeki İstifaların Sebebi Nedir? Üniversite rektörü Neşet Ömer Beyle Edebiyat fakültesi reisi Köprülüzade Fuat Beylerin istifa- ları sebebi henüz öğrenileme- miştir, Dün Yaloyaya giden Maarif Vekili Reşit Galip Beyde istifa hakkında bir şey söylememiş, demiştir ki: — Şimdiden söylenecek hiçbir şey — yoktur. İstifaların (kabul edilip: edilmediğini de © söyliye- miyeceğim yarın İstanbula döne- ceğim. Bu husustaki karar İstan- bulda alâkadarlara tebliğ edi- lecektir.,, Tereşşuh eden haberlere göre iki müderrisin istifasının se- bebi Üniversitenin vaziyeti henüz tekemmüj etmemiş olmasına rağ- men İnkılâp Entstitüsü kürsüsü nün teklifinde gösterilen istical- dir. Henüz hiç bir kimsenin her hangi bir kürsü teklifine salâbiyeti olmadığı söylenmektedir. Vaziyet bugün tavazzuh edecektir. Ruzveltin Bir Emri Nevyork 11 — Reisicümhur M. Ruzvelt Amerika hükümetine © ait bütün omukavelelerin milli