15 Ağustos 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

15 Ağustos 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

Beü ni c <4 Faruki Nezareti Makamını Prens Sabahattin Beyin Av- rupaya ne süretle ve ne maksat- la gittiğini, orada nasıl bir hayat geçirdiğini, — Avrupadaki İttihat ve Terakki Cemiyeti azasile ara- sında çıkan ihtilâflardan dolayı Cemiyetten ne şekilde - infikâk ettiğini evvelce yazmıştık... - Meş- #utiyetin ilânına kadar cemiyet- ten ayrı yaşıyan Prens Sabahattin 'Bey; ana vatana avdet edeceği zaman cemiyetle tekrar itilâf et- mek zaruretini hissetmişti. Pariste aktedilen bu itilâf Üüzerine de İttihat ve Terakki Cemiyeti tara- fından şöyle bir tebliğ meşredi- Mişti. — ÂAynen — Tebligat Şimdiye kadar Pariste (ade- mi merkeziyet - teşebbüsü şahsi - ve, meşrutiyet ) namı altında sarfı mesai eden cemiyetler (Osmanlı İttihat ve Terakki — Cemiyeti ) arasında itilâf ve ittihadı tam hasıl olduğundan, fimabaat her ikii cemiyetin (Osmanlı İttihat ve Terakki Cemiyeti) namı ve prog- ramı altında çalışacakları ilân olunur. $ Ağustos 324 Bu itilâfta, acaba iki taraf, ne derece samimi idi?.. Bu, he- nüz bilinemiyordu. Ancak cemi- yet, Prens Sabahattin Beyin Av- rupadaki - müdahalci ecnebiye esasına müstenit olan - siyasetini bir türlü unutamıyor; cemiyete karşı aldığı tavırdan mütevellit kini, bir. türlü affedemiyordu. Buna binacn, Prens Sabahattin Beye karşı fazla itimat ve tevec- cüh gösterilmemesine karar ve- rilmiş. Hatta bu karar; Prensin Av- rupada İttihat ve tarakki cemiye- tinden ayrıldıktan sonra tesisetti- ği (Ahrar) partisi mensuplarına da teşmil edilmişti. Meşrutiyetin ilâm İzerine anavatana avdet eden Ah- rar partisi mensuplarına hoş bir nazarla bakılmıyor, hatta bunlar hakkında gizlice takibat yapılıyor- du... O esnada İzmirdeki teşki- lâtımı ikmal etmek için Kordonda Türkiye otelinin bir dairesini ka- Targâh ittihaz etmiş olan doktor Nazım Bey, Marsilyadan İzmire gelen ve memleketi olan Anka- raya gitmek isteyen Mahir Sait Beyin Ankaraya gitmesine müsa- ade etmemiş, bu zat trene bin- diği halde, derhal iki zabit gön- dererek cebren geri çevirtmişti. Damat Mahmut Paşanın cenaze- sile prens Sabahattin Beyi hamil o- lan vapurun İzmir limanına yaklaştı- ğını haber alan doktor Nazım Bey, prensin İzmir kordonuna ayak basması ve hiç kimse tara- fından da istikbal — yapılmaması hakkında emir vermişti Fakat İzmirde bulunan cemiyet erkânın- dan bazı mutedil zevat, işe mü- dahale ettiler ve bu şiddetli ha- reketin, meşrutiyet mefhumu ile telif ebilemiyeceğini - söylediler. Doktor Nazım Bey, nasılsa bu meselede fazla inat göstermedi: — O halde, yalnız vapura iki kişi gönderelim. Bunlar gitsinler. Prense, sadece: ( — Mensup ol- duğunuz İttihat ve Terakki cemi- ei İ a - İTTİHAT ve TERAKKİ — Her hakkı mahfuzdur. — Zade Sami Paşa Zaptiye İşgal Etmişti Navtil doğda?.. Nasil Yaşadı?.. Nasıl Öldü?.. ( Nigehbanı hârriyel ) namı altında Istanbula gönderilen 3 üncü avcı taburu kumandanı »rkânı yeti İzmir merkezi namına beyanı hoşamedi ederiz. ) desinler. Demiş.. Ve bu soğuk rasime- nin ifasına da doktor Taşçızade İbrahim ve mülâzim Hüseyin Lütfi Beyleri memur etmişti. Doktor Nâzım Bey, işi bu derecede bırakmamış.. Muvakkar ten İzmire çıkan ve Kramer ote- linde bulunan Prens Sabahattin Beyin halk ile temasına ve nutuk vermesine müsaade etmemekle beraber mülâzım Hüseyin Lütfi Beyi göndererek: ( İttihat ve Terakki Cemiyetine mensup bu- kunduğuna ve İttihat ve Terakki Cemiyeti aleyhinde bir kelime sarfetmiyeceğine ) dair imzalı bir kâğıt ta istemiş ve almıştı.. Pren- se karşı yapılan bu muameleler- de, Dr. Nazım Beye hak vere- cek değiliz, Ancak, şu hakikati de söylemek mecburiyetindeyiz ki, İstanbul rıhtımına ayak — ba- san Prens Sabahattin Bey, büyük bir Ermeni ve Rum kütlesi tara- fından istikbal edildiği zaman kendisine karşı yapılan tezahurat İttihat ve Terakki Cemiyetine karşı tehlikeli bir unsur olduğunu filen göstermiş oldu. * İntihabata hazırlanan cemiyet, herşeyden evvel sükün ve asayi- şin iadesine çalışmıya başlamıştı. Manyasi zade Refik Beyin zapti- ye nezaretine getirilmek isteni- mesi, şüphesiz ki maksadı temin edebilirdi. Fakat Refik Bey: — Bakınız.. İttihat ve Terak- ki - Cemiyeti azasından olduğu halde memuriyet kabul etti. De- mekki, mevki ve makam için çalıştı, derler, Ben, ancak meb'ua olmak... Yine avukatlığıma ve muallimliğime devam etmek is- terim. Diyerek — nazırlığı reddetti. Onun üzerine bu mühim vazifeye Tophane tecrübe ve muayene dairesine memur ferik Sami Pş. tirildi. Sami Paşa, Şamlı idi. Ciddi ve namuslu bir askerdi. Fakat o sırada deruhte edeceği vazife için, Topane — tecrübe dairesinde kazandığı ihtisas kâfi değildi... harp binbaşısı Remzi B. Maamafih, Faruki zade Sami Pş., Zaptiye nezareti makamını - işgal eder etmez, büyük bir büsnüni- yetle işe — başladı.. — Hemen hemen — inhilâl —etmek — üzere olan zabıta kuüvvetini, küdretli bir asker elile bir dereceye ka- dar derledi, toparladı... Zabıta, intihabat esnasında cemiyetin en çok istinat edeceği bir kuvvetti. ( Arkamı var ) Açık mahabere: | ( Bursa'da bir karliniz ) imzalı mektup — sahibine: İzmir hakkında verdiğiniz malümata teşekkürler ede- riz. Bunlardan istifade edeceğiz, Konya'dan (Mütekait bir adliyeci) imzalı mektup sahibine: Kıymetli te- vececühünüze teşekkürler ederir. Mubarrir: Z. Ş İstanbul Yüksek iktısat Ve Ticaret Mektebi Müdürlüğünden: 1 — Kayıt ve kabul işi 1 Eylül 933 te başlıyacak ve 30 Ey- lül 933 akşamma kadar sürecektir. 2 — Kayıt işi için pazartesi, perşembe günleri sabahları saat :ıı:iıı::.lıdkırmlnn saat 17 ye kadar Mektep Müdürlüğüne müracaat 3 — Mektebin “Yüksek İktısat ve Ticaret,, kısmına; A — Bakaloryaya tâbi tam devreli lise mezunlarile bu dere- "df olduğu Iğıuiî Vekâletince tasdikli ve bakaloryaya tâbi ec- nfbı e akalliyet liselerinden şehadetnameli olanlar ve Ticâret Lisesi ile Galatasaray Lisesi Ticaret kısmı mezunları “Galatasaray,, Ticaret kısmı mezunlarının hükümetçe gösterilecek mali müessese- lerde bir sene staj görmüş olmaları şarttır. B — Mülga bırllfüııııı Fakültelerinden ve Yüksek mektep-- lerden mezun - olanlar ile Türk üniversitesi ve Yüksek mektepler- den naklen gelecek olanlar. Naklen gelecek olanların evvelce gi dikleri mekteplere her halde lise mezunu olarak ka edıl:: olmaları şarttır. n ü 4 — Mektebin, “Ticaret Lisesi,, kisınına: A — Bakaloryaya tâbi Ortamektep mezunlarile Ankara, İz- mir, Adana,Trabzon, Samsun Ticaret mektepleri mezunları almacaktır. B — Bu kısma gireceklerin yaşları on beşten aşağı ve yirmi birden yukarı olmıyacaktır. 5 — Mektebin “Küçük Ticaret,, Kısmına : İlk mektep mezunlarile Orta mekteplerin 1, 2, 3 üncü sınıfla- rından tasdikname ile gelecek olanlar. Bunların yaşları da 13 den aşağı 18 den yukarı olmıyacaktır. 6 — Kayıt ve kabul için aşağıda yazılı vesikaları Müdürlüğe hitaben yazılacak bir istidaya bağlamaları icap eder. 7 — Mektebin her üç kısmı nehari ve muhtelit olup tedrisat öğleye kadardır. Yüksek İktısat ve Ticare” kısmı İle Ticaret Lisesi talebesinden üç sene zarfında tedris ücreti ve imtihan harcı nâmile dört lira yetmiş beş kuruş alınır. 1 — Mektep şahadetname veya tasdiknamesi. 2 — Sağlık ve aşı raporları, 3 — Hükümetçe musaddak iyi hal varakası, 4 — Hü- viyet cüzdanı, 5 — Üç adet fotoğraf, 6 — Mektep idaresinden alınacak matbu beyannamedeki sorgüların cevapları yazılacaktır.“3772,, Gümrük Muhafaza Umum Ku- mandanlığı İstanbul Satın Alma Komisyonundan : 1 — İstanbul Gümrüklerinin Elektrik tesisatının tamiri açık müna- kasaya konulmuştur. 2 — Münakasa Gümrük Muhafaza Umum Kumandanlığı Satın Alma Komisyonunda yapılacaklır. Münakaza 7/9/933 tarihine rastlayan Perşembe günü saat 14 tedir. — T 3 — Taliplerin bu gibi tesisatı evvelce yapmış ve Ticaret Odala-, rının birinde mukayyet bulunmuş oldukları ve yahul bu işte salâhiyeti fenniyeyi haiz Mühendis istihdam — edeceklerini Noterlikce — musaddak vesaikle —isbat etmeleri — lâzımdır. Bu Şeraiti haiz isteklilerin iğreti güvenmelerile belli saatten evvet komisyona gelmeleri: 4 — Şartname ve Projeler komişyonda her gün görülebilr. *4086,, Giyinmek için tam manâsile tasarruf-İktısat- Ucuzluk IKi - ÜÇ liraya bir takım Elbiselik Kumaş Ziraat Bankası Adana Mensucat Fabrikası Üç senedenberi çıkarttığı muhtelif renkteki kumaşlara gösterilen yazlık pamuklu umumi rağbet üzerine bu sene elbiselik çeşitlerini çoğaltmış ve halkımızın daha ucuz giyinmesini temin etmiştir. iplik - Bez - Patiska 20 İngiliz numarasına kadar pamuk iplikleri; 90 santim genişliğine kadar ince, kalın kapot bezleri - Muhtelif renkte örtülükler - Perdelikler - Yerli pat'ska - Çiçekli masa örtüleri, ' Fiat isteyiniz - Nümuüne görünüz ——— —— Ziraat Bankası Adana Mensucat Fabrikasına veya her yerde ZIRAAT BAN KALARİNA müracaat ediniz. 'Telgraf adresi: Adana Batik - Mektup adresi: Adana Posta kutusu 67