22 Ağustos 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

22 Ağustos 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa Adanada Yeni Bir Mahsulün Tecrü- besi Yapılıyor Adana ( Hususi ) — Nebati yağ sanayii Adanada oldukça ilerlemiş bir vaziyettedir. Adana ve Mersindeki üç fabrika bu ha- valinin nebati yağ ve sabun ihti- yacını bol bol temin elmekte, harice ihtiyaç hissettirmemekte- dirler. Bu fabrikaların imal et- tikleri nebati yağ yalnız pamuk tohumundan yapılmaktadır. Çünkü bu havalide henüz mevaddı ipti- daiye (o ekilmemektedir. £ Geçen sene çiğit buhranı olduğu için fabrikalar çok az çalışmışlardır. Çiğitten yağ, küspe ve sabun yapılmaktadır. Tortusu da yaka- cak yerine kullanılmaktadır. Çiğit yağı memleketimizde yalnız ye- mek için kullamlıyor. Halbuki Rusyada boya için de kullanılır. mış. Bu yağ nebati yağlar içinde üçüncü, dördüncü derecede bir yağdır. Temizdir, lezzetlidir, berraktır ve kokusu yoktur. Perakende olarak otuz sekiz kuruşa satılmaktadır. Zeytin yağı ucuz olduğu için şimdi çiğit yağı halka pahalı (o gelmekte, do- layisile satışta durgunluk hasıl olmaktadır. Buhran sebebile çiğit Adanada Avrupa piyasasından daha yüksektir. Mahsul normal olduğu takdirde üç fabrika sene- | de aşağı yukarı 32 bin ton iişli- | ye bilmektedirler. Senelik sabun | istihsalâtı da 70-80 bin okkadır. Çiğit yağından yapılan sabun 22,5-25 kuruşa satılmaktadır. Birçok çiftçiler bu sene Ayçiçeği xiraatine beves etmişlerdir. Parasız olarak çiftçiye 14000 okka tohum- luk dağıtılmıştır. Mahsul olduğu takdirde verilen tohumlu kaynen geri alınacak, fazlası da okkası on sekiz kuruştan mubayaa edile- cektir. Mahsulün bugünkü vaziyeti mucibi memnuniyet bir haldedir. İstihsalâtın (Obir buçuk milyon okka kadar olacağı tahmin edil mektedir. Ayçiçeği Adana için yeni bir mahsuldür. Ekiminde, bakımında belki acemilikler, tecrübesizlikler olabilir. Sonra belki çapa ve saire gibi biraz masraf yapılmak ta lâzımgelir. Yoksa bugün. tarlayı hazırlamaktan başka hiçbir mas- rafı yoktur. Rekolte itibarile mah- sul de mükemmel olursa Adana çiftçisi. yeni bir kazanç kapısı bulmuş demektir. — Salâliaddin İzmir'de Bir Adam Denizde Ölür- ken Kurtarıldı İzmir (Hususi) — Karşıyaka ile salhane arasında bir deniz kazası olmuştur. Balıkçılar salha- ne civarında dolaşırken denizden! — İmdat! iye bağıran bir ses işitmiş- hard Bir Ül kayığı derhal kaza mahalline yetişmiş ve imdat istiyen adamı baygın olarak de- nizden çıkarmıştır. Bu adam” evvelâ ölü zanne- dilmiş, bilâbare nefes aldığı anla- şıldığından ilk müdavatı yapılmış ve sun'i nefesle kendisine gele- bilmiştir. Kazaya uğrayan adam Ali oğlu Mehmet isminde biridir. Kurtulduktan sonra demiştirki: — Yüzmek üzere Alaybeğin- den denize girmiştim. Bir aralık kuvvetim kesildi kendimi kay- bettim. Allah razı olsun ölürken basi kurtard nız. | | | | SON -POSTA Karadeniz Sahillerinde.. Ereğli Tabiat Güzelliklerinin Hep- sini Cami Bir Kasabadır Ereğli, (Hususi) — Karade- niz Ereğlisi eski ve tarihi bir kasabadır. İklimi çok mutedildir, vasi ve kapalı bir limana malik- | sahil “kısmıdır. Karafeniz Ereğlisinde hastane önü Hükümet binası, | belediye dairesi, gümrük idaresi, tir. Havası her bünye için nafi- | dir. Suları iyidir. Havadar, yük- sek bir mahalde 25 yataklı, fa- kat tam kadrolu mükemmel has- tahanesi operatör Hâdi Beyin idaresinde herkese sıhhat ve şifa dağıtmaktadır. muhtelif resmi hususi müesseseler buradadır. Kasabanm çarşısı da bu kısma düşer, vardır. Ereğlide 3 büyük ve muhtelif küçük camilerle iki hamam vardır. Kasabanın pazarı pazartesi günleri Küçükbeyler de- nilen yerde kurulur, burada be- Çarşıda iki yüzden fazla dük- | | kün de vardır. Şehirde belediye çok iyi ça- lışmakta, halkın yiyeceğine, içe- ceğine, bilhassa itina edilmekte- | dir. Yollar muntazam ve: kaldı- runlıdır. Lâğım teşkilât yoktur, İakat yaptırılması düşünülmekte- dir. Kasabanin mesiresi bir saat mesafede bulunan Gülüç köyü- dür. Burası iyi havalı, bol ye- mişli, şifah suları havi şirin bir Kasabanın en hareketli yeri | lediyenin yeni inşa ettirdiği hal | köydür. Sıvas Fabrikası Yakında Kuruluyor Kadınlar Car Giyinmiyecekler Zaframbolu, (Hususi) — Yeni kaymakam İhsan Bey, kasaba kadınlarının örtündükleri, baştan pain > a kapatan çal rın iptidailiğine bele- diyenin nazarı dikkatini celbetmiş ve bu iptidai kıyafetin ilgası için bir karar istihsal eylemiştir. Bu karara nazaran ayın 20 sinden sonra kadınlar (“car, denilen bu örtü ile sokağa çıkmıyaklardır. os , Mürefte'de Üzüm Satışları Hararetlendi Mürefte, (Hususi) — Yemek- lik yapıncak üzümlerimiz henüz kabarmıya başladığı halde alıcı- lar tarafmdan bağlarda götürü olarak mübayaa edilmektedir. Bu seneki üzüm mahsulü çok bere- ketli ve çok nefistir. Havaların yağmurlu gitmesinden bağlarımız- da evvelce bazı hastalıklar zuhur etmişse de Ziraat Vekâletinin memurlar göndermek suretile yap- tığı mücadele neticesinde bu has- talığın önüne geçilmiş vo üzüm- lerimiz bu sayede kurtulmuştur. Bağlarımızda — yapılan satışlar ol- ça etli ve ayni zamanda fiatlar da yüksektir. Yemeklik ola- rak 30 bin küfe yaş üzüm sev- kedileceği ve geçen “senekinden ziyade şarap imal edileceği tab- min olunmaktadır. Adapazarında Bir Bekçi Tevkif Edildi Aadapazarı ( Hususi ) — Bir kaçakçıdan ir lira rüş- vet'aldıkları için bekçibaşı Meh- met, bekçi bayram ve Hüseyin Efendiler hakkında yapılan tali- kikat neticesinde (Mehmet ve Bayram Efendiler hakkında men'i muhakeme ve Hüseyin hakkında da mevkufen lüzumu muhakeme- sine karar (o verilmiştir. Hüseyin tevkif edilmiş, İstanbul dokuzuncu İhtisas mahkemesine gönderilmiştir. Şeker Fabrikasının yapılacağı yer : İstasyon demirhanesi Sıvas (Hususi) — Şeker fab- rikası kurulması için tetkikat ya- pan heyet şehre yakın yerlerde bulunan taşocaklarından ve kö- mür madeninden istifade edilme- sine karar vermiştir. Fabrika is- tasyon civarında (kurulacaktır. Eşme'de İstanköy Felâketzedeleri |Bir Fen Memuru Bacağın; İçin Ev Yapılıyor Eşme ( Hususi ) — İstanköy felâketzedelerine yardım için Ma- iye « Vekiletinden beş, bin lira derilmiştir. para ile Çiftli ve Kösele köylerinde zelzeleden yıkılan evlerin oyerine yenileri yapılacak, kabil olanların da tâmir kifayet etmiyeceği için v dahadbin liralık tahsisat istenmiştir Bir vena Kundak Düzce (Hususi) — Darıcı kö- yünde Ali yazıcı oğlu Abmedin köy ortasında bulunan a düşmanlık kastile kundak soku- larak yangın çıkarılmıştır. Yan- gında bir manda yanmıştır. Ateş herkesi Eken ve heyecana (o düşürmüştür. Halkın gayretile sirayetine meydan ve- rilmeden söndürülmüş ve kundak gu ihtimalile Ali oğlu Dur- muş isminde bir adam nezaret altına alınarak adliyeye verilmiştir. Bina ve tesisat için dört milyon lira sarfma karar verilmiştir. Sıvas ve civarına ekilen sarlar tahlil edilmektedir. Pan- carların matlup randmanı temin ettiği söylenmektedir. Fabrikanın makineleri sipariş edilmiştir. şaata bu sene başlanacaktır. Zafranbolu'da Kaybetti Zaframbolu, (Hususi) — Fil- yos - Ankara demiryolunun Çil te kısık istasyonu fen memuru Reşat Bey feci bir kaza geçirmiş, bacağını kaybetmiştir. Reşat Bey, Eskipazardan ge- lirken altındaki hayvan birdenbi- re ürkmüş, bu esnada tetiği açık bulunan tabanca da ateş alarak çıkan kurşun Reşat Beyin baca- ğına saplanmıştır. Yapılan ameli- yat neticesinde bacağının kesil- mesine lüzum görülmüştür. Alsanacakta Pazar İzmir ( Hususi ) — Belediye halkın mübrem ihti nazarı dikkate alarak hafada bir gün Alsancakta (Oo pazar (o kurulma- sına karar vermiştir. İlk paza- rın küşat resmi yapılmış, ilk pazarda çok iyi ve çok ucuz alış veriş olmuştur. Anter 2. Şişmanlık Ve Mücadele Üsulleri Bundan evvel biribirini takip eden altı yazıda toplanan Şşiş- manlık hakkındaki mütalaalarım, muhtelif azanın vazifelerini yap- ve neticesi olarak vüculte toplanan yağlarla şişmanlığın ha- al olduğunu göstermiştir. Şimdi, bir nevi hastahk demek olan bu yağ toplanmasile nasıl mücadele edilmek ( lâzimgeldiğini O gözden geçirelim. Evvelâ şunu kaydede- yim ki şişmanlıkla mücadele için mahtelif yullar ve usuller vardır. Bu usulleri dört a; ta top- lamak mümkündür? ee 1.— Yiyeceği tanzim suretile mücadele. 2 — Vücutteki suyun bir kıs- manı dışarı atmak suretile yapı- labilecek mücadele. 3 — Gudde ifrazatının az- lığından dolayı hâsıl olan şiş- manlığa karşı ayni mahiyette mevaddı hariçten vücude sokmak suretile yapılan mücadele. 4 — Umumiyetle tatbik edi- len jimnastik ve idman usulü, Bütün bu usuller, muhtelif za- man ve yerlerde, muhtelif kimse- ler tarafından tatbik edilmiş ve nelicede, bu usullerdei hiç biri- nin kat'i bir ilâç olabileceği ne- ticesine (| varılmamıştır. Bunlar, bazan iki tarafı keskin öyle si- lâhları Oandırırlarki Oo tehlikeleri, faydalarından fazladır. Bunun se- bebi şudur ki zahiri surette sıh- hatli ve güçlü, kuvvetli görünen şişmanın hakikatta bir hasta ve bilhassa kansız bir insan olma- sıdır. Tecrübe ile sabittir: Ekser şişman insanların kanlarındaki kır- mızı Küreyveler tabii miktardan azdır. Bunun neticesi çok defa verumdir. Binaenaleyh şişman bir adamın bir hastalık demek olan şişmanlığın gidermiye çalışırken Yüce ünsi noktasından ha- reket eden, bir tedbir olacağına bir tehlike teşkil eder. Demek oluyorki şişmanlıkla mücadele de zahiri netice olan zazıflamayı bir hedef olarak daima göz önünde bulundurmamalıdır. * Onun umumi vaziyetini iyi- leştirme imkânım da hassaten temin etmelidir. Bundan sonraki kısımlarda bahsedeceğimiz usul- ler, bu roktadan, hastalığın biz- zat kendisine değil tezabüratına mukabele ettiği için kâfi değil- dirler. Çünkü hastalığı tam bir surette iyileştirmezler. Binaen- aleyh bütün ba usullerle bir kı- sım netice temin edilebileceği için kendilerinden imkân nispe- tinde ve fayda görülebildiği ka- dar istifade etmek gerektir. Bu istifade nasıl temin edilebilir ve kat'i yol nasıl tayin olunur? Bu- na da yukarıya kaydettiğim muh- telif sistem (gru, gönle geçire ire ulaşmak müm m (Gelecek yaz “Şişman ve yiyecek, tir.) İncir Kurdu İle Mücadele İzmir çay — Kuşadasi, Ödemiş, Aydın ve Nazilli cihet- lerinde incir kurdu mücadelesine devam edilmektedir. İncir bahçe- lerindeki damlara ve incir kona- cak ambarlara elek teli a muştur.Sergilerde kurutulacak incir- ler için kerevetler yapılmaktadır. Aydın ziraat mücadele müfet- tişi Nadir Bey hâlen Aydın ve Nazilli. taraflarında £ teftişlerine devam etmektedir. / Yakında Kuşadası ve Ödemiş havalisinde teftişata başlıyacaktır,