3 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

3 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzaraları Bartında Ekmek İstanbuldan 40 Para Aşağıdır Bartın, ( Hususi ) — Burada | son zamanlarda bir firin inşaatı göze çarpıyor; Bundan bir yıl önce Bartın Ekmekçiler Şirketinin çokça para sarfile yaptırdığı fırın hemen bütük Bartının ekmeğini Bartında daha birçok fırınlar da bulunduğu halde bam parası bol sermayeye ve şahsi tasarruflara müdahalek! yoktur. Fakat bil- mem ki.. Fırın yapıyoruz diye taş tuğla haline getirilen bu paralara yazık değil mi? Eski belediye Bartında birinci nevi narh verirken unun İstanbuldan nakli keyfiyetini dü- şönerek istanbul narhın göz önüne alır ve ekmeği yirmi para fazla yaparmış... Şimdi birinci nevi ekmeklik un eskisi gibi yine İstanbuldan geldiği halde bele- diye her nedense fiah İstanbul narhımdan kırk para kınk ve- riyor. Halk bu karardan memnun olmakla beraber fırıncılar daima müştekidirler. Bartın belediyesinin bir hay- van pazarı vardır. Bu pazar sah günleri kurulur, pazarın kuruldu- gu yer, Bartın - Devrek şosası üzerinde ve Bartın deresine akan çaym üstündeki “Kemerköprü,, yanındadır. Pazar yerinin etrafı tahta parmaklıklarla çevrilmiştir ve gayet temizdir. Bu pazarın kurul- duğu yer vaktile millet bahçesi imiş... Bartınn aşağı çarşısındaki | büyük su terazisi etrafından sızıl- tılar yaparak ve yine suyun bol 'uğundan harice salverilen bir boru vasıtasile fazla sular sokağa akmaktadır ve bütün civarı bu sızıltı ve akıntı bataklık haline getirmiştir. Sivri sinek ve sıtma için birinci derecede âmil olan bu suyun başka bir çeşme yap- tnlarak or ya verilmesi ve hiç olmazsa buraya akan suya bir mecra verilmesi çok lâzımdır. Edirne'de Şiddetli Bir Su Buhranı ; Var Edirne (Hususi) — Edirnede su derdi vardır, çeşmelerin bir çoğu öğleden sonra akmamakta- dır. Edirmede 250 ye yakın umumi çeşme vardır. Eskiden Edirnede 32 hamam, buna yakın medrese, 13 sebil vardı. Bugün bunlardan yalnız öç hamam kalmış olmasına rağ- men yine su yoktur. Edirnede su tesisatı pek kuvvetli idi. Kanuni Süleyman 936 da Mi- mar Sinan vasıtasile Edirneye su getirmiştir. Bundan sonra Edime- ye 5,5 saat mesafede Taşlıhüsam köyünden, iki sazt o mesafede Hızrağa köyünden Ortakçıdan gelen sular birleşerek ufak kay- naklarda ilâve edilmek suretile “bu tesisatı büyütülmüştür. Mevcut suların Edirnenin ihtiyacından çok fazla olduğu muhakkaktır. Fakat bakımsızlık yüzünden bu sular yollarda kaybolmakta ve şehre «girmemektedir. Antalyada Bir Memlekette Maarif Tire'de Maarif Hayatı Gittikçe İnkişaf Ediyor. Tire ( Husu- si ) — Kazamız- da maarif işleri gönden güne in- kişaf etmektedir. Kaza merkezin- de 4 tane ilk mektep ve bir tane Musevi ce- maatinin o idare ettiği o muhtelit mektep vardır. Yeni Me Ai e Bu dört mektep yirmi beş bin nüfuslu bir kaza — merkezinin ihti- Tirede yeni yapılan köy mekteplerinden yacına (cevap vermediği aşı- tam dershaneli bir mektep kârdır. inşasına başlanmıştır. Bu ihtiyacı heran göz önünde bulunduran valimizin himmetile Bahçekahve semtinde bir tane İnşaat hummah bir vaziyett devam etmektedir. İkinci İlmek tep kazamızın en büyük mektep- Ankara'da Bir Spor Kulübünün Yıl dönümü Kutlulandı Ankara, ( Hususi ) — Ankara Gücünün mensupları (o perşembe günü kulüplerinin yedinci yıldönü- münü kendi sahalarında kutlula- mışlardır. Merasime 125 atlı ve sporcu- nun iştiraki suretile bir geçit resmi ile ta Gençler (o tarafından Pramit hareketleri, iki takim arasında futbol ekzersizi ve ayrıca birçok mi eğlenceleri ve koşular ya- Soyguncu Çetesi Yakalandı Ele Verdi Gaziantep (Hususi) — Şehrimizle Narlı İstasiyonu arasında geçen gece | bir soygunculuk bhâdisesi olmuş, üç n isellâh şahış posta nakliyatı yapan kamyonu soyarak şoförünü ayağın- dan yaralamışlardı. Bu vak'a üzerine zabıta derhal takibata geçerek bunlardan ikisini beş gün sonra Nar istasyonunda Antalya, (Hususi) — Jandar- mamız bir aydanberi civarda halkı izaç eden bir soyguncu çetesi yi . 20 dakika devam edem çetin bir mücade- leden sonra yakalanan bu çete- sin elrudi fireri > miabikğrikiden | #vef. etmiğe ve şimdiye kadar aptıkları da eker Yalınlı köylü Ömer oğlu Mehmet, | teker Ml Bunlar Mide: Kuruböğü köyünde muş OĞİU | ın Cevheri köyünden Hacı Ömer Mehmet, Kovanlık köyünde Mus- tafa oğlu Hasan ve yeğeni Ab- durr -ahmandır. Bunlar Barsak köyünde Meh- Alinin, Piyadin köyünde Ahmet rm maz öz köyünden pare Hanımın, Korkutelinden yürük İbrahimin ve sair birçok Hepsi de cürümlerini itiraf et- mişler adliyeye verilmiştir. Çe- tenin derdestinde başçavuş Musa Ef. ile arkadaşlarının büyük fe- dakârlıkları görülmüştür. Gaziantepte Büyük Bir Kışla Yapılıyor Gaziantep (Hususi) — Mem- leketin garp tarafında büyük bir | askeri kışla inşasına başlanmıştır. ve Mehmet oğlu AÂsizdir. Bunların cürüm şeriki olan Adıyamanlı Yusuf oğlu Mehmet te birkaç saat sonra yakalanarak adliyeye teslim edilmiş- tia. Bunun için hükümetin muavene- tine inzimamen Belediye, muhase- İ bei hasusiye, esnaf cemiyetleri ve İ halk bu kışlanın inşasına yardım etmektedirler. 30 Ağustos tay- are bayramında verilen balonun İlab da kışlanın inşasına has- redilmiştir. ktepler Yapılıyor biri Üç Haydut Yakayı yakalamıştır. Soyguncular törümlerini" lerindendir. Mek- tebin “etrafı bu sene bahçe haline » Söz derleme işlerinde kıymet- Ki muallimlerimi- zin ve bilhassa maarif memuru Osman Nuri Be- yin anlayışlı ça- lışmaları takdire ssyandır. Söz derleme ocakları teşekkül 1500 küsür fiş , Vilâyet makamı Tireyi tabi “— ve ne alâkadarlara bildirmiştir. edeliden beri , Adapazarı'nda JTırpanla Bir Kadının Ka fasını Kesip Öldürdüler Adapazarı (Hususi) — Kara- bürcek (nahiyesinin Kurtlupınar köyünden Ali oğlu İbrahimle Hasan, Murat, Halil ve Azizin öküzleri Mustafa oğlu Seyidin mısır tarlasına girerek musırlarını yemişlerdir. Bu yüzden Seyitle Ja sahipleri arasnda kavga çıkmış, bu Kavgaya Seyidin anası İ Emine de müdahale etmiştir. Kavga esnasında Ali oğlu İb- | rahim tırpanla Eminenin kafasını keserek öldürmüştür. | Zafer Bayramında | Yapılan Maçlar İ Balıkesir, (Hususi) — İdman Gücü birinci takımı ile İdman birliği birinci takımı Zafer bay- ramı münasebetile bir maç ter- tip etmişlerdir. İdman Gücü maçı 4-3 kazanmıştır. Eskişehir, (Hususi) — Fener - ile maçında Fenerliler Eskişe hirlileri sekiz sayı yaparak mağlüp ettiler, Eskişehir hiç sayı yapamadı. Uşak'ta Uşak (Hususi) — Ergenekon İdman yurdu ve gençler birliği musiki şubesi gençleri Uşakın musiki ihtiyacını tatmin etmek üzere bir musiki yurdu teşkiline karar vermişler. Ve bu birlik idare heyetinide intihap ederek faaliyete başlamışlardır. Van gölünde asri makil vasıtaları Birkaç gün evvel Van gölünde ticari inkişaftan, Göl İşletme İdaresinin asri ve son sistem nakliye vasıtalar getirttiğinden bah- setmiştik. Resmimizde Van gölünde işleyen motörlü ve yelkenli vasıtalar gözükmektedir. İşletme idaresinin varidatı bu vesait gel- dikten sonra birdenbire yükselmiye başlamıştır. Afyoncu Bir Köylünün Derdi “Saygılı Son Postanın 23-8-933 tarihli sayısında M. Mukbil Be- yin afyon hakkındaki makalele- rini okudum. Yurdumuzda bir buçuk milyon kadar öz Türkün geçinmesine n zavallı afyon işinin eriberimleryöy bulmasına doğru çok sevindik. Çünkü biz köylünün ne işi, ne de afyonu ve arpası gazeteye pek seyrek ge- Bi İstanbulun, erkekli, kızlı lu deniz kıyılar, o sayfiye, yaylak âlemleri durup dururken çiftçinin işi, eşeği neye gerek. Mukbil Bey, afyon inhisarının afyon müstahsillerinin faydasına olacağımı söylüyor. Ben de bu- nan böyle olacağını düşünüyo- rum. Bizim öz ulu hükümetimiz, afyonumuzun, Türkiyeden çıka- rilması işmi tek bir ele verirken, elbet, bizim, biz Türk köylüsü- nün geçinişimizin de daha iyi bir yola girmesini düşünmüş olaca; muhakkaktır. Bazı meb sine uyuşturucu mahsullerimiz. hakkın- daki inhisar kanunlarının, afyon fiatlarına iyi tesir edeceğini, fi- atların en az yirmi liraya kadar yükseleceğini, bunun kendi eli- mizde olduğunu söylemişlerdi. Satış rekabetinin, ahcı birlikleri- nin zararlı tesirlerine karşı koya- bilmek için bir ihracatın pek çok faydası olacağını da işiti- yoruz. İşte yeni mahsul çoktan çıktı. Fakat © ihtiyarların (o söyledikle- rine göre afyon fiatlerinin 70-80 yıldanberi bu kadar ü kimse (bhatırlıyamı- yor: . Yeni afyon beş altı liraya dört kehrüba gibi eski >. Kai p Köy ağalarının dediğine göre fiatların bu kadar düşmesi, inhi- sar idaresinin kımıldamasından ileri geliyormuş. Şimdiden sonra İnhisar idaresi, bütün eski Afyon alıcılarının yerini tutuyormuş, es- ki Afyon tacirleri, İnbisarın fik- rini, ne yapacağın anlamadan elimizdeki sermayemizi nasıl ka- ranlığa atalım, diyorlarmış. Şim- diye kadar olan ufak tefek af- yon — satışları oda alıcıların sırf bir ocesaretlerinden iba- ret imiş Bu da olmasa, bu karışık ohalde Afyonun fiatı bir liraya düşerdi, diyorlar. yn halde Mukbil Beyin: “bazı ırsat düşkünleri...,, diye bu cesa- retli alıcılara attığı taş, yersizdir. İşittiğimize göre yalnız bizi, yalnız bizim faydamızı düşünen hükü..etimiz bu iş için İnhisar idaresine bir buçuk milyon lirada tahsisat vermiş. Köyümüzün aklı ağalarından başında biri, kaza- mızın meb'usuna VE RE afyon bl sormuş, 'us bey, inhisarın isterse afyon fiyatlarim yükseltöbileceğini, çünkü, Türkün ve gibi, Türk afyon piyasa- ürebilecek bir balde z söylemiş, ben milletin bu iş için verdiği bir buçuk milyon lirayı ne güne sak- hıyor. on fabrikası açılacak, de: i. O ne zaman açılacak. Bir hafta evvelsi Bulgaryadan bir muhacır kardeş, afyon- kilosü iki bin levden satıp geldiğini söyledi. Bir lev altmış imiş. Benim gibi bir köylü- Ün imla zik elen bu haberi, bizim afyon inhisarı işitmedi mi, dersiniz. İnhisar idaresinin bir az harekete gelmesini bekliyoruz... Afyon yetiştirenlerden: Memiş oğlu AK di