3 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

3 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

OmrünüzdeHıçFılHamamı VeHamam- da Filin Yıkandıgını Gördünüz Almanyadan Kovulan Yahudi- ler Ârasında... / — Yahudilerin Almanya'da vulmaları münase- betile birçok Ya- hudi gazete ve | mecmuaları Alman Yahudilerinin fen ve ilme yaptıkları hizmetlerden bahsediyor ve bunların isimlerini kaydediyorlar. Bu neşriyata göre aziye — sahasında — Yahudiler "g 2 den itibaren şöhret almıya başlamışlardır. Bunların başında Kantor biraderler, Fuks, Krön- ker'ler geliyor. Daha genç - nesil arasında ise hendese mütehassısı Berliner, meşhur cebirci İ..B'yı profesör Landav, felsefei riyaziye âlimi Frenkel Hadamar ve Hal- fen'ler vardır. Son zamanda ise bilhassa Ya- hudiler kimya ve fizik sahasında şöhret —almıya — başlamışlardır. Bunlardan Bayer, Wallach, Wik İstaetter ve Habert Nobel mükâ- fatı kazanmışlardır. Meşhur Hertz şualartinın kâşifi Hertzde — Ayniştayn'den — evvel kimya sahasında en maruf isim olmak üzere tanmıyor ve kabul ediliyordu. Sayılan bu isimler koca bir Ummandan birkaç kat- redir. Yalnız İngiltereye gitmek istiyen profesörlerden yedi yüzünü İngilizlerin İngiliz darülfünunla- rına kabul etmek suretlile bunlara karşı gösterdikleri alâka, ilim ve fen vadisinde edinmiş oldukları | mevkiin ne derece kuvvetli ve kudretli olduğunu gösteriyor. * merikanın sabık Reisicum- buru M. Hoover birkaç M Hoover | gündenberi mü- him bir meselenin Nerede? | tahkiki için aran- makta, fakat bir türlü kendisine mülâki olunamamaktadır. Bu me- sele şudur: Bir müddet evvel, bir kısım Amerikan bankaları hak- kında tahkikat yapılmaktadır. Bu | arada birçok devlet adamları | şahit sıfatile dinlenmiş ve dinlen- mektedir. Bu arada âyan azasın- dan Kuzens'in teklifi üzerine M. Hoover'in — ifadesine müracaat Küzümu hbhasıl olmuş, kendisine | haber gönderilmiş, fakat M. Hoo- veri bulmak mümkün olmamıştır. Çünkü M. Hoover Kaliforniya- nın uzak mintakalarına girmiş ve balık avlamakla meşgul bulunmuş olduğu için kendisine haber isali | İlkbasüz olmuğtur. <0- Fenne Hiz- met Eden BüyükAdam- lar Varmış » x Birçok dünya ilim ve fen * adamları, meşhur Yahudi ir. Dehanın| Yt askeri kimya- | Ufulü ger Haber'in Al- | man ordusundan tekaüde — sevkedilmesini — büyük hayretle karşılamaktadırlar, çün- kü profesör ve kimyager Haber Almanyanın büyük harbin sonu- na kadar dayanmasna sebep olan adamdır. Çünkü profesör Haber Almanyanın abluka altına alınıp ta hariçten birtakım iptidai mad- | deler getiremediği bir sırada bu zat asit nitrik'in inhilâlini temine muvaffak olmuş ve mermi yapıl- masına imkân vermişti. D? -— TAKVİM — Gün PAZAR Hmır 30 3 EYLÜL 933 121 " Arabi Rumi 13 Cemax Blevvel ıuzlıı * Ağustos - 1340 | kadar | cinsi olan pars, | bilhassa yılan, her cins ve çeşitte | sinde kilosu beş rupiye satılırken T TU ( Çay toplanırken Kolombio - Seylân ada- s, (Hususi ) — Seylân adasının — başlıça — şehri olan Kolombio'ya civar Kendi'nin en büyük hu- susiyeti, burada fillere mahsus bir hamam bu- lunmasıdır. Daba doğru- su burası bir — göldür. Herkes, istediği zaman filini alır; bu göle getirir ve yıkatır. Fili yıkamak için bir adam aline bir hindistan cevizi alır. Bunu — hayvanın sırtına sürmek © suretile derisini temizler. Hayvan bazan sudan © hoşlanır ki — her tarafı görünmemek üzere suya gömülür. Nefes almak için yalnız hortumunu dışarda bırakır. Hindte — filin içtimai hayat içinde büyük mevkü vardır. Çün- kü pek çokişe yarar. Bu yüzden bir haylı kıymetlidir. 5-6 bin rup- | ye satılır. Maamafih Hint hükü- meti, fillerin himayesi için esağlı tedbirler almıştır. Bu yüzden bakir ormanlarda pek çok fil vardır. Bu tedbirlerin başlıcası, fil avmın yasak edilmesidir. Bu yasak ancak on senede bir nihayet bulur ve © zaman, bir fil katliâmıdır başlar. Çünkü | derisi ve dişleri hâlâ revaçtadır, Maamafih Hint ormanlarında | yalnız fil değil, hâlâ bol miktar- da kaplan, kaplanın küçük bir siyah ayı, may- mun, yabani manda, geyik ve yılan, yılan... * Seylân adası deyip geçmeyi- niz. Adanın bütün yolları asfalt- tır ve her on iki milde yer, yer * İstirahat evleri ,, vardır. Bun- lar, birer — oteldir. Seyyahlara kolaylık olmak üzere yaptırılmış- tır. Bir katldırlar ve her türlü konforu camidirler. Adanın başlıca ihrfcat eşyası şunlardır: Kauçuk, çay, Hindistan cevizi. Fakat son zamanda kaçuk fiatleri çok düşmüştür. 1924 sene- şimdi yarım rupiye müşteri bula- mamaktadır. Bunun bir sebebi- de birçok — çiftlik sahiplerinin ceviz ağaçlarını kestirip yerine kauçuk ağacı diktirmiş olmalarıdır. Bu, kauçuk fazlalığını intaç Tetmektedir. Bu yüzden birkaç büyük şirket — faaliyetini | tatil etmiştir. Soı zamana kadar çay fiatleri de çok düştüğü halde, son za- manda, Rusyanın büyük mikyasta ada A eai ei l Ğİ G z — AMT AT SONCPOSTA: )- —axm A Hindistan'da Son Posta ü? Bir kavuçuk ormanı Seylân adasında fil hamamt alışa başlaması vaziyeti bir parça düzeltmiştir. Bunun haricinde, Seylânda, (ratna pura ) denilen bir maden vardır. Bu, kıymetli bir taştır. ——— ... | Şehrin Bunların | kıymetlisi yıldızlı firuze- ; dir ki iki, üç rupiden ? arasında — en en beş bin rupiye ka- dar — satılanları vardır. * Seylânda umuümi ev yoktur. Vücudünü — ki- ralamak — süretile —ah- lâksızlık yapan bir ka- din en aşağı altı ay hapse mahküm Maamafih bu olmakla — gizli ların intişarına — son de- rece — yardım — ediyor. Golfes denilen güzel bir rıhtımı — vardır. Akşamları bu rıhtım Üzerinde gezenler, müthiş bir manevi çirkef akışına şahit olur. — İ, Halil usul — iyi hastalık- Müthiş Bir Kasırga Havana, 2 — Sııııe Almış mi sür'ate malik müthiş bir kasırga dal- gam şehri kamp kavurmuştur. Kasırga sokak - kapılarını kırmış, damları uçurmuş, halk dehşet içinde kalmıştır. Sahil şehirler bir deniz yükselmesi tehdidi altındadırlar. Hasar pek büyüktür birçok evler ve binalar yıkılmıştır. Küba'nın cenup sahillerinde müthiş bir fırtına hüküm sürmektedir. M!yıııııy, 2 — İmdat isteyen bir İngiliz gilebi Havana'nın yüz mil şar- Ukunda kasırgaya tutularak batmıştır. Havanan 2 — Dünkü kasmırgada bir nakliye tayyaresi parçalanmış, rıh- tımdaki büyük kayalar parçalanarak sökülmüş, 6 kişi ölmüş, birçok kim- seler yaralanmıştır. Bütün hava wse- ferleri tatil, edilmiştir. İzabella dö Sazinig'de 4 bin kişi dahile sevkedilmiştir. Avrupanın medeni şehirlerinde ve Amerikada kitaplara mahsus etüv yerleri vardır. Kütüpanelerde tozlanan, güvelenen kitaplar bu etüv evlerine gönderilir ve kitaplar etüv yapılır. Bu temizleme ameliyesinde hitapların nefasetine, yazılarına ve resimlerine um kadar halel gelmez. Rommııjo bir lnhp etüvü görünmektedir. edilir. | Bir Selâm Şekli Lâzım Her milletin bir bayrağı, milli adetleri, milli oyunları, milli içgi ve yemekleri olduğu gibi bir de milli selâm tarzları vardır. Acaba bizim niçin milli ve yeknesak bir selâmımız yok? Büyük şehirlerden başlıyarak | Anadolu içlerine doğru gidinir. Her yeni uğradığınız kasaba ve köylerde biribirinden farklı se- lâmlaşma şekillerile karşılaşırsınız. Şapka çıkarıp bir reverans, el sıkma ve (bonjur, bonsuvar ) merhaba monşer! - Merhaba be- ğim. ( günaydın - tünaydın ) esse- lâmüaleyküm! - ve aleykümüsselâ- tü vesselâm ve rahmetullahi ve berekâtuhu! gibi kelime ve cüm- lelerle yapılan, el sıkma, el göğ- se götürme kandilli temennalar etme, eli şapka kenarına dokün- durma gibi şekillerle yapılan bu selâm tarzı birleştirilemezmi? Türk dili tetkik cemiyeti bize ruh ve manasını öz dilimizden alan bir selâmlaşma şekli bul- malı ve bu yurdun her köşesine tamim edilmelidir. Buna çok ih- tiyaç vardır. Nazilli: Rıza Öz Bu Ne Zihniyettir Almanyada tahsilde bulunan oğlum seyahati esnasında bütün Avrupada tren ve vapurlar ten- zilâtından istifade etmiştir. Geçen | gün muallim bulunan kızımı İzmi- re gönderecektim. Birinci meyki kamara- âaldım. Muallim olduğu için tenzilâtlı bilet vermelerini söyledim. Tek bir yer kaldığını tenzilâtlı yer veremiyeceklerini söylediler. Daha ziyade ısrar et- tim. Bileti iptal paramı iade et- tiler. Avrupa bile Türk talebe ve muallime bu tenzilâtı yapar- ken bizim hususi vapur kumpan- yalarımızın bu tarzıhareketi ne dereceye kadar doğrudur. Bu ne zihniyettir. BSultanahmette karilerinizden Mütekait Mehmet ' Cevaplarımız | Üsküdarda Sultantepe Kabuli sokuk numara 7 de H. Nejat Beye: Henüz ilk tahsilinizi bitirmiş- siniz, Bugün bir gencin herhangi bir mesleğe girebilmesi için asgari Ortamektep veya lise tahsili bu- lunması lâzımdır. Bizim memlekette sinema sa- nayil henüz tcessüs etmemiştir. Bu sevdadan vazgeçiniz ve biraz malümatınızı genişletmiye, tahsili- nizi yükseltmiye çalışınız. N * Beyoğlu Parlabaşında Cemal Beye: Deflerdar Beye veya varilat müdürüyetine müracaatle vaziyeli anlatınız ve işinizi tahkik ediniz. * Kıml Bey — maliye şubesinde Baip ve Turhan Beylere: — Çok çocuklu aileler, ancak - muhtacı — muavenet — olduklarını ispat ettikten sonra ikramiye alabilirler.. Bundan başka altı çocuğunun kendilerine ait oldu- gösterir bir mazbata sahibi olma- ları da lâzımdır. Mensup olduğunuz vilâyet sıhhat müdürlüğüne evra- kınızla beraber müracazt ediniz. İstanbul — muallim — mektebi lağvedilmiştir. Başka bir vilâyet muallim — mektebine — müracaat ediniz. * KEMAİYA Bi Ali