15 Eylül 1933 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

15 Eylül 1933 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Halkın Sesi Aylık Nasıl Da- ğıtılmalı ? Üğ aylıkların verildiği zamandır. Bu hususta halkımızm. temenmile- rigi sorduk. Bize vendikleri ce- vaplan yazıyarız: Şakir Bey (Lüleli mütekait binbaşı) — Bundan büyük dert mi olur? Maliye — teşkilâtı, maliye — tensikab, maliye tayinatı var —düye.. büzi hütün bütün ihmal ettiler. Fatihi, Seltanah- medi, Samatyayı, gurayı buraya bütün gebeleri bir saraya toplamışlar, bir yerden maaş veriyorlar.. Âlâ... Fakat bir tek memur kaydediyor, diğeri vezneden para — veriyor. —Yüzlerce, binlerce kadın.. kadın... Ben maaşımı €n sonra almak üzere çekildim... za- vallıların — zaten aldığı - beş, yürmi Hra.... Bari onu olsun biraz İsti- rahetle alsalar... Fakat ne gezer?.. * Müber Hamm ( Aksaray., Valde cami kargısı ) — Günlerce gidip geliyorum.. hâlâ alamadım.. kupomumu kaydettirmek mümkün olsa. üst tarafı kolay am- ma.. zavallı memur da yetişemiyor ki ne yapsın.. bir tanecik.. — dopdolu in- sanların arasında o biçare de buna- hyor vallahı dün: *— Çok rica ederim. Biraz açılın. Üzerime abanmayın.. Şimdi bayıla- cağım, diyordu çocukcağız. * Atiye H, (Demirkapı.. Salkımsöğüt) — Ayaklarıma kara sular imdi. Allahın günü biter mi?.. Bugün git, yana gek.. Amıma ve yaparsın.. mulh- tacız.. mecburuz.. gidip, gelip niha- yet alacağız.. Buna da çok şükür. açardık?.. -24 Saatin Hâdiseleri Arapcamide oturan Sabiha H. isminde bir kadın karakola giderek arabacı Süleyman tarar fından dövüldüğünü iddia etmiştir. | * Yenişehirde — meyhaneci Malko müşterilerden Nuri ismin- de birinin içki parasımı verme- diğini iddia —atmiştir. Nuri de meyhaneci Malko ve oğlu Kirkor tarafından dövüldüğünü ve <e binden 72 İirasmın çalındığını iddia etmiştir. * Kadiköyde manav Kalas çırağı Fahrettin tarafından terazi ve dirhemlerinin çalındığını iddia etmiştir.! * Taksimde Sıraservilerde benzinci Kadri Efendinin dükkâ- nında yangın çıkmış ise de sön- Fırınlar Tahdit Edilirken.. Fırıncıların Söylediklerine Göre Devlet © Bu işte Zarara Uğrayacakmış bir hareket vardır. Günde 15 çuvaldan aşağı işle- yen fırınların kapatılacağı söyleniyor. Fakat bazı farımcılar daba şimdiden itiraza başlamışlardır. Dün Bir fırıncı belediyeye müracaat ederek şu Belediyede fırınların tahdidine doğru ileriliyen ' şikâyetleri serdetmiştir: “— Firınlarm tahdidi fikri doğru değildir. Bu takdirde değirmenci'ere faal bir inhisar verilmiş olacak ve devlet te maamele veryistinden ı-ı"ıliıy bir yekün kaybedecektir. Değirmencilerin dörder, | I Vazgeçtiler Üç .Sporcu Genç Bir Felâket Atlattı Birkaç gün evvel İzzet, Bedri ve Yusuf isminde üç sporcu gen- ©in küçük bir sandalla İzmire vazgeçmişlerdir. Esasen geçenlerde yine küçük bir sandalla Karade- muşlardır. Bu süretle minde böyle bir deniz seyahatinin çok tehlikeli olduğumu anlamış- ”” 3500 Tacir Beş Liradan 25 Liraya Kadar Ceza Veretekler Sicli ticarete hiç kaydolmıyan tacirlerle vaktinde tesçil muame- lesi yaptırmıyanlar Ticaret Odası tarafından mahkemeye verilmiş- lerdi. Şimdiye kadar mahkeme 500) tacir hakkında (5) liradan p İiraya kadar para cezası vemriştir. Tesçi? muamelesini yap- tırmıyan tacirler 6 kadar çoktur ki mahkeme kaftanın muayyen bir gününü bu işlere hasretmiştir. Zahira Barsasında Dün a en dokuz vagon ve altı yüz dok- san dokuz çuval buğday gelmiş- tür. satılmıştır. — Dün beşer fırınları vardır. Bunlar unlarile bu fırınlardâ ekmek yaptırıyorlar, başkasına satış yaptıkları: için muamele vergisi vermiyorlar. Hazine çuval başına (36) kuruş kadar bir vergi kaybediyor. Bunlar un için vergi vermediklerinden dolayı ekmeğin kilosunu | bizden 10-20 para aşağıya satahiliyorlar. Bu yüzden Kıralın Ölümü! Irak Sefiri Son Postaya İzahbat Verdi İsviçrede — tedavide — bulunan Irak Kıralı Faysalın kalp sekte-f sinden ölümü İngiliz gazetelerinin muhtelif şekillerde yam yazma- larına sebep oldu. Yine ban İngiliz gazeteleri, merbum kuıralın Türkiyede sefir bulumnan kardeşi Emür Zeydin Iraka giderek tahta geçmek için teşebbüslerde bulr nacağımı yazmışlardı. Bu mesele hakkında kendisile görüşen bir muharririmize Sefir Emir Zeyt Cenapları şu izahatı vermiştir : “— Kıral Faysalın zehirlene- rek öldürüldüğü haberine ben | hiç te inanmıyorum. Buna hiç büir şekilde sebep ve ihtimal yoktur. Irak kırallğğına gelince: “Bizde kanun mucibince kırahn en büyük oğlu kıral olabilir. lrakta, Gazi Melik Hz. nin kıral- | hğı da bu şekilde olmuştur. “ Türk hükümet ricalinin ve Türk gazetelerinin Bu teessürü- müzle yakından alâkadar olma- ları bizleri çok mütehassis etti. “ Türkiye - İrak münasebatı izmamen — dastanedir. Aramızda halle muhtaç hiçbir. mesele yek- tur. ,, Boğulürken Kurtarıldı Samatyada Münip Bey ismin- de bir zata ait boş bir arsada oynamakta olan 6& yaşında İzkohi isminde bir Ermeni kızı üstü açık bir kuyuya düşmüştür. Kızın kuyuya düştüğünü gözenler 21- vallh çocuğu Boğulmak üzere iken kurtarmışlardır. de işledikleri çuval adedi artıyar. Çuval adedi nazam ikibara olunarak yapılacak Biz tasnif ve tahdit doğru olmmaz. Neticede devlet mübüt bir yekün tutan varidatını kaybeder. , , Sahte Meb'us : Yedi, İçti, Para Vermeden Kaçmak İstedi Fatihte — Nişancada — oturan Galip oğlu Necati isminde biri evvelki akşam yanında bir kadın olduğu halde Beyoğlunda Abdulk: ah Efendi lokantasına giderek bir hayli içki içtikten sonra ye- meğini de yemiş ve çıkıp gitmek istemiştir. Fakat para isteyen gar- sona: “ Ben valinin oğluyum, ayni zamanda meb'usum,, deyerek istemiştir. Fakat bu _—:kı ıı&_—ıh yakalıyarak tahkikata başlamış- kardır. Bir Facia Oldu Lâlelide — tramvaya atlamak isteyen 8 yaşında Necati isminde bir çacak' tramvay altına düşmüş sol ayağının dört parmağı kesil- miştir, On Sene'de İstanbul Mekteplerirden | 37,302Talebe Mezun Oldu Maarif —müdüriyeti Cumhu- riyetin kh—d ânından — bu seneye kadar anbul — ilkm lerin> olan ekllîlıhr Kmezun hakkında bir istatistik hazırla- maktadir. Mevcut malümata göre son om sene zarfında İstanbul ilkmekteplerinden otuz yedi bin üz yü iki talebe mezum olmuş ve “bu talebelerden büyük bir kısmı orta mekteplerle — san'at mekteplerine yazılmışlardır. Tütün Konfaransında İstanbulda — toplanan balkan tütün konferansına Bulgaristan hükümeti namına iştirak edecek olan Bulgar ziraat bankası umum müdürü dün şehrimize gelmiştir. Müzakerelere cumartesi — günü yeniden başlanacaktır. . Tahliye Edilen & Cai Eroinciler Osmanlı — bankasile, —Bemonilde Silâhşör mahallesinde Rizeli Hikmet Beyin evinde bulunam ercün işimden dolayı tevkif edilemlerden madenci , banker Safra, şeriki Şilton, Bak- lacı oğlu Yorgi Efendiler ağır ceza mahkemesine müracast ederek tevkif kararına itiraz ıh*— Ağır ceza heyelâ iliraan tetkik etmiş ve neticede İzzet, Safra, Şilton ve baklacı oğlu Yerginin tahliyelerin a n İt liyelerine Hikmet, Kalderca ve İlya Efendiler hakkındaki tevkif kararı kaldırılma- mıştır. — | Üzümü Ve İncir İzmir, H — Oz kuruşlan yirmi dört kuruşa kadar 872 — çuval incir ve 1L kuruştan 22 İkuruşa kadar 2679 çuvak üzüm satılmıştır. Fırtına Ve Yağmur Adana, 13 — Dündenberi şiddet- K bir firlına ile karışık yağmurlar yağmıya Başlamıştır. Hava birdenbire soğumuş hararel derecesi 35 ten 18 a düşmüştür. Ziraat Mektebinde Bir Ziyafet İstanbul Zizaat Odam ve Halkah zirant mektebi şehrimizde bulunan Muarin maruf çiftçi meb'uslarından Abdullah Lemlam ve Rüştü Beylere bugün mektepte bir ziyabet verecek- lerdir. Bu ıi#dz bazr Mhsır gazete- lerinin İstanbul muhabhirleri de davet edilmişlerdir. Davetliler mektebi, 3- raat çiftliğini ve tohum wlâh istasyo- nunu gezecekler ve — ziramtçilerimizle temas ve hazbıhal edeceklerdir. Ziraatçilerin Mısır Seyahati Ziraat mektebi nmezunlarile haca larından ve bazı ziraat münüesiple- rinden müteşekkil ( 25 ) kâşilik bir heyetin Mısırda bir tetkilk seyahati yapımıya karar verdiklerini yazmıştık. Ziraat cemiyeti İstanbul Maısır konsa- Tosluğuna müracaat ederek bu seyahat hakkında bazı malâmat istemiştir. Teganni Kursu Açılacak Halk musiki cemiyeti bir teganni kursu açmıya karar vermiştir. Müra- caat edenlerin cumartesi ve sabı gün- leri kayıtları yapılacaktır. Bildircin Akımı Geler haberlere göre Trabaon şu günlerde Bildircin akınına — tutul muştur. Fazla uçuşlan. yarulan buldir- cınlar sokaklara düşmektedir. Partamentolar Kongresi Madritte toplanacak olan beynel- milel parlamentolar birliği kongresine iştirak edecek murahharımmz bugür Ankaradan şehrimize gelmişlerdir. Maarif Müdürü Dün Geldi İlk tedrisat umum müdürü İstanbul Maarif müdürü Haydar B.ler şehrimize gelmişlerdir. İstanbul ilk mekteplerine ait tebeddül cedveli de yarın belli olacaktır. Bu sene, dün de yazdığımız gibi mualliimler arasında fazla değişiklik yaktur. S maamanı Ülgrn T W S0