1 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

1 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

b 4 Sayfa ü - Memleket Manzarası Eskişehir Maari- finde Mühim Hareketler Eskişehir (Hususi) — Eskişehirin 830 talebe okutan bir lisesi, bir yatı mektebi 15 ilkmebtebi M 4800, tahsisatı Devlet demir- yollarına — ait olan yatı mek- tebinde de 270 talebe — mev- cuttur. — Yatı mektebi Maa- rif —müdürlü- Ünün — müra- abesindedir , Bu mektebe yeni ilâve edilecektir. Eskişehir vilâyeti mülhakatının mektep yekünu 78 dir. Umum talebe yekünu 9243 tür. Vilâyetin umumi nüfusuna göre mekteplere daha çok ihtiyaç vardır. Köyler- deki mektepler — tedricen tam teşkilâtlı yapılmaktadır. 7 tane- sinde yatı kısmı açılmıştır. Yatı mektebi otuza iblâğ edilecektir. Merkezi — vaziyette — olan bazı mekteplere civar köylerden talebe sevkedilmektedir. Halkın maarife karşı rağbeti TasaVvür ve tabminin fevkindedir. 932 de 400 den ibaret olan ta- lebe yekünu 933 te 7360 adedine ve 934 te 9243 adedine baliğ olmuştur. Üç sene zarfında bir misli artmış demektir. Buna rağ- men umümi ihtiyaç, tehalük ve rağbet tatmin edilmiş değildir. Bu mektepler iki yüz bin lira gibi dar bir bütçe ile idare edil- mektedir. Her mektepteki himaye heyeti fakir talebeye teşekküre şayan bir halde yardım etmektedir. Geçen sene 400 küsur talebe geşdirilmiş, 280 talebeye Himayei Etfalin de yardımile sıcak yemek verilebilmiştir. Eskişehir Muallimler - Birliği muallimlerin ahenk merkezidir. Kâardeşlik ve mefküre yoldaşlığı yuvasıdır. Ba birliğe' merbut bir tasarruf sandığı bir de muallimler kooperatifi kurulmuştur. Tasarraf sandığı bir sene zarfında 4300 liralk bir taahhüt toplamıştır. | Müttehixz kararlarla mual'limlerin ihtiyacı sandık tarafından temin edilmiştir. Tes's edilen kocperatif iki bin liradan fazla sermayeye malik olmuştur. Kooperatif muab- Hmin hissesi nisbetinde kredi açmış, harice muhtaç tek bir muallim kalmamıştır. Gittikçe taszzuv eden bu teşekküller ayni zamanda tekmil vilâyet muallim- lerinin ihtiyacını karşılamaktadır. Bir'ikte bir de kütüphane kurul- muştur. Bu kütüphanede vilâyet için aynen Maarif Vekâleti seyyar kü- tüphaneleri, talimatı tatbik edil- mektedir. Ayrıca memleket kü- tüphanesine Maarif Müdürlüğünün gayretilc orta tahsil talebesi ih- tiyacı için bir kısım ve muallim- lerin mesleki ihtiyaçlarımı tatmine hâdim ikinci bir şube ve bir de çocuk kütüphanesi kısmı ilâve edi'miştir. Ancak Eskişehirde bir Kız Enstitüsü veyahut Kız ortamek- tebi açıldığı takdirde Muhasebei hususiyeye ait olan ve ta"l'ye edilmek üzere bulunan bugünkü lise binası bu mektebe tahsis Eskişehir Maarif Müdürü — Hüsnü Uluğ B. bir pavyon Mersin Limanı Günden Güne ON -POSTA Ehemmıyetten Düşüyor Mersin (Hw yapmıştır . rapora göre Mer- sin İimanının şu- bat 934 ayı zar- fındaki ihracatı 135 bin, ithalâtı ise 286 bin Hra- ya baliğ olmuş- tur. İthalât kıy- meti 1933 genesi muadil ayına nis- betle biraz fazla olmakla beraber hemen hemen ayni seviyeyi mu- hafaza etmektedir. Fakat ihracat kıiymeti eski senelerle mukayese edilecek olursa müthiş ve daimi bir sukut karşısında kalınmakta- dır. 1932 senesi şubat ayı zarfın- da Mersin limanından yapılan ih- racat 1.151.906 liraya varmıştı. 1933 genesinde bu miktar birine düşerek 250 bin liraya indi. Du sene elde edilen rakam 1932 senesinin onda birine ve bir yıl evvelki kıymetin de yarısına düş- ! aranmalıdır. Şubat ayında bu İimandan yalnız beş bin Hralık pamuk ihraç edilmiştir. Kereste ihracatı ise istatistikte hiç görülmemekte- dir. Halbuki 1932 sensi şubat ayı zarfında Mersin limanından muhtel.£ memleketlere gönderilen pamuğun kıymeti 819 bin liraya baliğ olmuştu. Bir sene evvel ayni müddet zarfında gönderilen kereste kıymeti ise 49 bin lira olarak gözterilmiştir. Bu iki maddenin bu kadar azalmasına mukabl! Mersin lima- mektedir. Bu azalışın sebebi Pa- | nının canlı hayvan ihracatı sene- muk Taşköprüde Hayır Cemıyetleri Taşköprü ( Husust) — Hilâli- ahmer, Himayei Etfal ve Milli Tasarruf Cemiyetleri senelik kon- grelerini yapmışlardır. Himayei Etfal Cemiyeti reisliğine seçilen maarif 1.emuru Abhmet (lzlüsi Beyin himmetile bir çocuk " h- çesi yapılmısı kararlaştırılmıştır. Kazamırda Halkevi teşkil edile mediği için “ Gençler kayna; namı altında bir gençlik teşek! ü vücüde — getir.lmiştir. Kaynağın nizamnamesi tasdik edilmek üzere hükümete tevdi edilmiştir. Tarsusta Teftiş Tarsus ( Hususi ) — Mülkiye Başmüfettişi Hacı Hüsnü Bey şehrimize gelmiş, Müfettiş Fuu Kâmil Leyle Lirlikte Belediye ve Husust — Muhasebe dairelerinde leftışkre başlanılmıştır. Tedilebilir. Eski lise binasının bu sene pansiyon kanununun tatbi- kile yatıya tahvili Vekâletçe ka- bul edilmiştir. Mekteplerin müze ve levazımı dersiyesine ve çocuk kütüphanelerine ehemmiyet veri- miştir. Sıkı ve makul bir kontrol usulile eksikler bir taraftan ta- mamlanmaktadır. Maarif Müdürü Hüsnü)j Uluğ Beyin bu mufit faa- liyetinden başka: Eskişehir. Harsiyat Ve Halkiyat Külliyatı Yapılıyor Eskişehrin Harsiyat ve Halki- yatına dair bilgileri toplamak üzere Maarif Müdürü Hüsnü Bey mühtelif gsualleri muühtevi bir emirname ile vilâyet muallimlerine müracaat etmiş ve aldığı cevap- ları 72 fiş halinde tasnif etmiştir. Başta köy hocaları olduğu hal- de müfit olabilecek bütün mü- nevverler bu işle alâkadar tutu- larak derleme ve tasnif bitmek üzere bulunmuştur. Eser yazılma- ya başlanmıştır. Bu eserin tedvini hitama erince memlekelin tarihi tetkikatı yine ayni — sistematik ve kereste ihracatımızda (| den Ke ' seneye artma artmaktadır. 1932 senesi şubatında 3500 den 1933de 20 bin liraya çer kan canlı hayvan ihracatı 1934 şu- batında 47 kin Gün geçtikçe ticaari ehemmiyetini kaybeden Mersinden bir manzara ihracatımızın ge- çen yıllara kıyasen olduğu gibi bir ay evveline nisbetle de daha azdır. Bu azalış yüzde (21) e baliğ olmuştur. İhracat kısmında görülen noksanlık Filistin ve Ro-, manyaya giden pamuğun bir kısmının iskarta olmasından ileri gelmiştir. Yoksa şubat 932 ayında yasati olarak kilosu 31 kuruş olan iane pamuğu geçen ay zarfında 40 kuruştan muamele görmüştür. Bu ay zarfında mıntaka da- hilinde yağan yağmur bhububatın su ihtiyacını tamamen temin et- miş ve iyi bir pamuk mahsulü alınacağı ümidini kuvvetlendir- miştir. Si ÜB Çâmlık Davası Kırkağaç belediyesinin ısrarla sahip olmak üstediği Öveçli çamlığı tarzla ikinci plânda ikmal ecile- cek ve tabolunacaktır. Bütün bun'ardan başka ço- cuklara sinema ve projeksiyonla ders göstermek meslesi düşünül- müş ve lise projeksiyonundan bir dereceye kadar ist.ifade edil- miştir. Ancak maarif müdürlü- günce terbiyevi mahiyetinde gö- rülen filimlerin iraesinede mual- lümlerin — nezaretindeki — çocuk grupları sinemalara sevkedilmiş- tir. Bu nevi filimleri görmek için sinemaya — gönderilen — çocuklar, görgüleriri tahrir — vazifesi ha- linde tesbit etmeye mecbur tu- tulmuştur. Parası olmayan tale- benin sinemaya meccanen gir- mesi temin edilmiştir. Millet — mekteplerine ihtiyaç nisbetinde kitap tevzi edilmiş- tir. Eskişehir muallimleri millet mekteplerinde tedrisatı meccanen deruhte etmek fedakârlık ve fa- zilelini ihtiyar etmişlerdir. Eski- şehirde 65 milet dershanesi mevcut ve bu dershanetere 3688 talebe müdavimdir. Soma â ususi) — Öveçli çam- hğt yüzünden Kırkığıcheledıyuı ile Öveçli köyü Balkı arasında açılan dava Öveçli köylüleri lehi- ne neticelenmiş ve — mahkeme çamlığın köye ait olduğuna karar vermişti. Bunun üzerine Kırkağaç belediyeside Öveçli köyünün bağ- h olduğu Somadan alınarak Kır- kağaç belediyesine bağlanmısına teşebbüs etmiş, Meclisi umumiden bir karar almıya muvaffak ol- muştur. Fakat köylüler menfaat- lerinin Somaya bağlı olmakta ol- dağunu ileri sürerek Dahiliye ve- kâletine — müracaat etmişler- dir. Dahiliye — Vekâleti — vaki müracaatı tetkik — etmiş, Üveçli köyünün Soma hı—ıııı bağlı kalmasına karar vermiştir, Bu karar lbylülerl çok sevin- dirmiş bir gün bir gece tezahü- rat yapı ve daima köylüyü düşünen buriyet makamları- na şükran ve tazimat telgrafları çekmişlerdir. Zara Müftüsü Füceten Öldü Zara (Hususi) — Müftü Fehmi Efendi kalp sektesinden vefat Arıcılık Bahsi Kovan Meselesi Fenni arıcılığa yeni başlıyacak olanların nazarıdikkate alacakları esasların. en mühimmi kovan meselesidir.. Her türü femi kavaidi haiz olduğu halde dikkatli ve hesaplı yapılmıyan koyanlardan fayda beklemek boştur. Şunu da arzedeyim ki fenni arıcılık yapacak kimse mutlaka muktesit olmal, yapacağı işin ucuz tarafını arayıp bulmalıdır. Fakat bu tercih: (Ucuzdur. illeti var, pahalıdır hikmeti var!) kabilinden olmamalı; para sarfı zaruri clan Şeylerifi iyisini almak için paradan kaç- mamalıdır. Yani alacağı şeyi bir defa almak için almalı. Bir misal: Meselâ kovan. Yapılacak kova- tın sağlam, dayanıklı olması için tahtaların — kalım, — damarsız ve Çatlaksız olanlarına fazla para vermekten çekinmemeli ( bilhassa çıralı Çam tahtasımı tercih etmeli- dir. Çünkü buslar kolay kolay kurtlanmaz. ) Fakat ucuza malet- mek için kovanları arıcı kendisi yapmalıdır. Kovan yapmak zor bir iş değildir. Marangozluğa eli yatanlar az zaman içinde bu işin ustası olurlar. Marangoza yaptırı- lacak olsa beheri için en aşağı altı lira vermek lâzımgelir. Hal- buki arıcı kendi yaptığı takdirde azami üz liraya maledebilir. Alelekser kovanlar kapak,ilâve, gövde, tabla ve çerçeve gibi beş kasımdan mürekkepdir. Kapak: (1) numaralı kisım- dir. Lüzumunda hem gövde, ve hem ilâve üzerine konur. Kovamı ber türlü hava değişiküklerinden muhafaza eder. Yukarıda görük düğü üzere ufak delikler var- dir. Funların beheri iki san- tim kutrunda — olmal.. — Ma- yıs ayından itibaren arıların ko- vyan kapısında toplanıp başları içeri doğru sıralandıkları ve ar- ka ayaklarını kaldırarak kanatla- rını çırpıp vızıldadıkları görülür, Bunu vııulltu gibi içeri hava vermek için yaperlar. Sebebi ise topladıkları (Neklulduükı tatlı mevadın içinde bulunan — suyu açurmaktır. Yukarda — bildirilen delikler buna hacet bırakmamak için yapılmıştır. İstenildiği kadar açıp kapatmak için bir de kapağı vardır. Hâve: (2)numaralı kısımdır. Gövde üzerine arıların hararetli bir surette faaliyete geçtikleri, ve amele arıların çoğalmıya baş- ladıkları ilkbabarda konur. Bunun üzerine kapağı koymadan evvel bir örtü örtmek İâzımdır. Zira arılar petekleri yukarıdan aşağı doğru yaptıklarından bu — örtü olmazsa petekleri tavana yapış- ( Devamı İl inci sayfada )