8 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

8 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Licede Düğün Nasıl Yapılır ? Lice ( Husust) — Anadolı- nun her tarafında düğün adetle- ri de değişir. L'cede de evlenme usülleri bambaşkadır. Nişanlı kız ve erkek vişanlı kaldıkları müd- det zarfında biribirlerini göre- mezler. Erkek nişanlısın mahalle- sinden bile geçemez. Eğer şaşı- rıp ta bir gün nişanlısı olan kızın mahallesinden — geçerse — pestiüi çıkarılıncaya kadar dayak yer. Dügün tekarrür edince konu- komşu düğün sağdıcı tarafından davet olunur. Güvey sırmalı şab yar ve elbiselerini giyer,; sağdıçla beraber bütün evleri gezer. Per- şembe gecesi köyün bütün deli- kanlıları güvey evinde toplanarak gabaha kadar oyun oyrarlar. Perşembe günü kız - tarafı bir takrip ile güveyi çalarak bir eve saklar, o zaman bütün delikanlı- lar güveyi aramaya çıkarlar ve bittabi bir evde bulurlar. Güvey bulununca kız tarafı delikanlılara mükellef bir ziyafet verir ve bu ziyafet mukabilinde güveyi elle- rinden alır. Bu suretlede düğün nihayet bulur. , Uşak'da Şeker Fakrikasının 933 Faaliyeti Uşak ( Hususi ) —- Şeker fab- tikası 933 senesinde 65675 dö- nüm pancar ektirmiş, 97,362,787 kilo pancar işlemiş, 9,770,800 kilo tor. ve 5,480,530 kileo kesme şeker imal etmiştir, Çalışma faa- liyeti 163 gün sürmüş, 350 si kumpanya harici olmak üzere 1100 memur ve işçi çalışmıştır. Bu sene fabrikaya birçok yeni tesisat ilâve edilmektedir. Zarada Menenj.t Zara (Hususi) — Kasabada grip ve menenjit hastalığı çıkmış, Sıhhat idaresi aldığı tetbirlerle hastalığın sirayetini men ve tah- dit etmiştir. Mektepler birer haf- ta tatil edilmiştir. Sıvas Sıhhat müdürü İsmail ve merkezi kükümet doktoru Ziya Beyler bu işle meşgul olmak üze- re kasabamıza gelmişlerdir. Zarada Köy kanunu Tatbikatı Zara (Hususi) — Kaymakam bey Köy kanununun tatbiki için ted- birler almıştır. İmtihan edilen köy kâliplerinden muvaffak — olanlar işe başlamışlardır. Kaza 13 mınta- kaya ayrılmıştır. Şimdiye kadar tescil edilen gizli evlenme vuk'a- ları yediyüzü bulmuştur, Zara Tapu Memurluğu Zara ( Hususi) — Şerefiye kazasına bağlı 6 köy Zaraya bağ- lanmıştır. Sıvas Tapu memurü Şükrü Bey kazamız Tapu Memurs luğuna tayin edilmiştir. Kaşta İçtimai Vaziyet Kaş, ( Husüsi ) — Kazamızda her cemiyetin bir şubesi vardır. Ve bu şubelerin muhtelif saha- lardaki faaliyetleri her bakımdan faydalı olmaktadır. Kasabamız civar kasabalardan birçoklarına örnek olacak variyettedir. Türk Ankılâbının her sahadaki semere- leri burada görülmektedir. Oku- yup yazmak bilmiyen tek kişi kalmamıştır. Kisve inkılâbı - te- kemmül etmiş, başörtülü, çarşaf ve peçeli kadın kalmamıştır. Din adamları kanunun kabul ve tarif ettiği şekilde geyinmektedir. Ça- lışma kıymeti anlaşılmış, çalışmı» yan tek fert kalmamıştır. Licede Doktor Aranıyor Bu Kasabada Martın Üçüncü Çarşam- Lice (Hususi)— Licede — bahar başladı. Her ta- raf zümrüt gibi yemyeşil, küçük büyük — bütün halk boş zaman- larını — bahçeler arasında eğlenti- lerle — geçiriyor. Eurada bu ayın yirmi birinci çar« şambaşı ( kara çarşamba ) sayıl- dığından bugün çatı altında otur- mak — kat'iyyen doğru sayılmaz. Eğer kıra gidilmez de evde otu-« rulacak olursa artık bundan sonra (musibet, musibet) üstüne gelirmiş. Kasabamızın kışı ne kadar meşak- katli geçerse yazı da bu cerece eğlenceli ve hoş geçer. Bağ ve bahçeler şehrin önündeki zümrüt ovayı kaplıyarak doğudan, balıya ğru uzanarak kasabayı ihata etmektedir. Burada ilkbaharın Edirnede Jandarmaların Bir Müsameresi Edirne — Jandarma mektebi devre sonu münasebetile şehir kulübünde parlak bir müsamere vermiş ve müsamerede büyük Anadolu taarruzunu bir perde üzerine aksetlirilen ziya çizgilerile çok canlı bir surette göstererek mil! zaferin büyük hatırası taze- lenmiştir. Isparla'da İmar Faaliyeti Isparta — Belediye hükümet civarındaki eski evleri istimlâk elmiş ve yıktırmışlır. Eski, şebir parkının civarındaki yerler alın- mak suretle gen şletilmektedir. Yeni yapılan ikinci şebir park.nın tanzimi işleri de bir aya kadar bitecektir. Bitliste Tayinler Bitlis. (Hususi) — —Samsun hususi muhasebe memuru Bayram Bey şehrimiz muhasebeihususiye memurluğuna, Siirt Evkaf başkâti- bi Baki Bey de şehrimiz Evkaf memurluğuna tayin edilmişlerdir. bası Meş'um Addedilir Licenin umumi manzarası ve jandarma kumandanı Razi B. letafeti lerdendir. Zengin olan Licemiz şimdiye kadar bakımsızlık ve geçimsiz- lik yüzünden çok geri kalmıştır. Yeni Kaymakam Celâl Beyle geçen sene kazamıza gelen Jan- darma Kumandanı Razi Beylerin gayretlerile artık herşey yoluna girmiş bulunmaktadır. Asayiş son derece iyidir, Başına altını koy doyulmayacak güzel.ik- *ez, Kimse yan gözle — bakmaz. Kayma kamımız belediya işlerile bilhassa — umu- mun sıhbatini alâ- kadar eden şey- lere ehemmiyet vermektedir. Ge- çen sene kor- ku — içerisinde yapılan yolculuk ve nakliyat bu sene ferah ferah yapılmaktadır. Bu şükramı da üç kazanın başına belâ kesilen Şeyh Fahri olacak herifin gebertilme- sine bütün varlığile gayret ederek muvaffak olan Vali Faiz Beye medyunuz. Kasabanın yalnız bir derdi var. O da doktorsuzluktur. Bu derdin çaresini de balediye- miz bütçesine elli lira tahsisat koymakta bulmuş ve gelecek doktora maaşından fazla ayda elli lira vermeyi göze a'lmıştır. Kayserililer Hemşerilerini Andılar Kayseride Sinan ihtifali ve Sinanın yaptığı kurşunlu cami Kayseri (Hususi ) — Türkiyenin her tarafında ölmez eserler bırakan büyük Türk mimarı Sinan Kayserlidir ve burada şimdi kendi ismine izafe edilmiş olan şehire beş kilometre mesafedeki Sinan köyünde doğmuştur. Bu büyük hemşerinin ölümünün 346 mcı senesi münasebetile burada da bir ihtifal yapılmıştır. İhtifale iştirak edenler Sinanın Kayseriye hediye ellhifi şaheserlerden Kurşunlu camide - top- lanmışlardır. Burada Maarif lüdürü ile Kayseri tarihi müellifi Kâzım Nami Bey tarafından birer konferaas verilmiş ve koca Sinanın ressam Kasım Bey tarafından hakiki büyüklükte yapılan bir resmi teşhir edilmiştir. Sinanın burada iki köprüsü ve bir camii ile bir bamamı vardır. Resimli Memleket Haberleri SERERR N 1— Konya Ereğlisinde mekteplerde okuyan fakir ve öksüz çocukları himaye maksadile şimendifer müfettişlerinden Ahmet, vermektedir. görülmektedir. 2 — Karaman Gazipaşa ilkmektebinde başta maarif memuru Fettah, tüccar İbrabim Beyler başta olmak üzere himaye bheyetleri teşkil edilmiştir. Bu heyetler mektepte oku''an fakir yavrulara okuma İevazımı ve gıda Resimde talebeler yemek yerken tedir. mer Gençlik dernek kolu teşkil edilmiştir. Kcl idare heyeti talebelerden Turan, Fethi Efendilerle Meliha Hanımdan ve muallim Hamdi Beylerden teşekkül etmiştir. vardır. Resim dernek idare heyetini göstermek- ve Hayri Derneğin 65 azası 3 — Elâzizde Halkevi ftemsil şubesi tarafından Faruk Nafiz Beyin Akın piyesi temsil edilmiştir. göstermektedir. Resim temsile iştirak edenleri temsil kıyafetleri ile Berlin Mektubu Hitler Ne Yapar? Bir Alman San'atkârı Ba$ vekile Meydan Okudu. Berlin, Nisan (Hususi) — At man payitahtında Hitlerden sonrül bütün memleketin en tanı adamı olan Hans Alber bugüf başvekile meydan okumuştur. Bu zat Alman sahnesinin vt Alman filminin en sevilen san'atı kârıdr ve Almanyanın (Valantino) su acdedi.mektedir, Başvekile meydan okumasınıt şekli ise, bir yahudi kızı ile ev: lenmesi olmuştur. Bu kız da sa* natkârdır, adı Hensi Berg dir. Birkaç gün evvel Ufa şirketir nin müdürü bu tasavvurdan ha* berdar olunca Hans Alberin hay* vanat bahçesi civarında — evint koşmuş: — Halkın dilinde Hensi Berg. ile evleneceğiniz hakkında bir şa- yia vardır. Hensi Berg yahudidir. Yahudiler hakkında hükümetia aldığı vaziyet ise malümdur. Sizit bir. Yahudi kızı — ile birlikte görünmeniz sahne — hayatınıza| derhal tesir edecektir. Binaenaley | Matmazel Berge derbal allahaıs- marladık, demeniz lâzımdır.» de- miş.. Bu nasihat karşısında san'at- kâr tek kelime bile söylemeden şirketin müdürünü kapı dışarıya. atmakla iktifa etmiştir. San'atkâr ile nişanlısı hemen o akşam (Pragja giderek evlen- mişler ve sonra fırlımaya karşi koymak üzere geri dönmüşlerdir. Şirket san'atkâr ile mukave- lesini feshetmiştir. San'atkâr ya- hudilerle —olan rabılanın kesil- mesinde — mevcut mukavelelerin nazarıdikkata alınmayacağım bik diği için mahkemeye müracaat etmemiştir, : , Biga'da Kuzu Eti 35 Kuruşa — Biga (Hususi) — Biga'das | İstanbula fazla miktarda keslr:$ kuzu sevkiyalı yapılmaktadır. Vu kuzuların Kanara tabir edileti salhanelere sevki pek hazimok | maktadır. Biçareler yolda — yalmız | yürüyemedikleri için salhaneye kadar analarının yanında getiri- mekte ve orada aaalarından ayrı” larak bıçaklanır aktadırlar. Burada kuzu eti 35 kuruştur. Burdur'da Mahkümlar Boş Durmuyor - Çalışıyorlar Burdur, — Vilâyet hapishanes — sinde mahkümları iş hayalına alıştırmak ve hapishaneden çık« | tıktan sonra da bir iş sahibi ok — malarmı temin maksadile başta | müddeiumumimiz — olmak Üzere alâkadar makamların gösterdik- leri alâka iyi neticeler vermiştir. Kurulan 9 dokuma tergâhında ve üç çorap makinesinde 39 mahs — küm ça'ışmaktadır. Bir kısımları da marangorzhanede çalışıyorlar. Baonların haricinde kalanlar da küçük — san'atlarda uğraşıyorlar. Bütün bu işler yine kendi ara- larında yaptıkları bir şirket tas rafından idare edilmaktedir. Balıkesirde Mimar Sinan Va İnönü İhtifalleri Balikesir (Hususi) — İkindi | İnönü zaferi Halkevinde coşkun tezahüratle tes'it: edilmiştir. MP mar Sinan ihtifali de olmuştur.