21 Nisan 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

21 Nisan 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 8

SON POSTA Bütün Türkiyenin Beklediği film ANKARA TÜRKİYENİN KALBİDİR 10 senelik Cümhuriyet idaresinin yüksek eserlerini gösteren bu büyük fimi her Türk vatandaşı görmelidir. Pek yakında Beyoğlu'nda TÜRK ve SEVDİĞİM KADIN Almancadan Tercüme £1-4-934 Nakili: Sadettin Reşit — No dersen de, halayı hes saba katamam. Biiyorsun ki bir takım cem'iyeti hayriyenin reisesi ve müessisi. Bilinmez ki? Tehl- keli bir zamanında feci bir vasi. yetname imza etti ise.. bundan maada daha çok sene yaşıyabilir, Gerçi senelerdenberi — bastadır Fakat bir kedi kadar cani pek... Teşbihi mazur gör. — Kim biiir.. belki... saat epi llertedi galiba?. Ben gidiyorum müsaadenle artık.. daha biranın bitmediği anlaşılıyor, senin politi- kacılarının hâlâ gevezelik ettiğini işiliyorum. Başka bir odadan çakamaz miyim? — onları rahatsız etmek istemiyordum. — Bu kapıdan sofaya çıkar- gn. Uşağımı çağırayım da sana bir yol göstersin. Gittiğine müte- essifim fakat artık ümit ederim ki sık sık görüşe bileceğiz? Hol, Sibilla'nın elini öptükten sonra cevap verdi; — Uzun bir zaman seyyahate çıkmak n'yetindeyim... Yarın de- ğül, fakat en yakın bir zamanda bu arzumu yerine getireceğim. Artık benim için memleketimde arıyacak hiç bir şey yok. — Nereye gideceksin?.. — Hele bir yıldızıma baktı- rayım ondan sonra.. Bu hususu tamamile geyfime terk ediyorum., İhtimal seyyahatim esnasında bir tarafta kalırım.. binaenaleyh şimdi ne desem boş.. allaha ısmarladık, bu eğlenceli gece için sana teşek- kür ederim. Genç adam ağır ağır uzak- laştı. Kadın kıpırdanmadan Hol'- Bn arkasından gözlerile takip etti. Alnına hafif buruşukluk çökerek düşünceye daldı. Kendi kendisine — Hol'ün çok hassas, en ulak hâdiselerden çabuk mü- teessir olarak kararların — tebdil eden bir adam olduğunu düşündü, Acaba eski hatıraları uyandıra- rak onun hissiyatına hâkim olmak plânında muvaffak olmak - için iyi bir netice verecek mi idi? gerçi hissiyattan, keyiften, neş'e- den çok bahsetmesine rağmen aşktan bahsetmediğine göre Hol kimseye âşık değildi. Fakat her türlü ihtimale karşı Hol'ün eme'- lerine bail olmasını bertaraf ede- cek çareyi düşünürken birdenbire Heydininin en son mektubunun bir kaç satır aklına geldi: «İhtiyar zaif kadın doktordan hoşlanmıyor... »« « Nöbetli uykularında sık, sk Hol'ü sayıklayor; — böyle zamanlarında onu en tatlı nüva- ziş'erle batırlıyor. Hâlâ eski dil- dadesini unutamadı...., Hayır! Kendisinin atlatılmasına müsaade — etmiyecekti. — Hol'ü; bu tehlikeli mukabil tarafı her suretle, her ne bahasına olursa olsun geçiştirmek lâzımdı. Zamar nn darlığı onu aceleye mecbur ediyordu; binaenaleyh bir çare ulmak zarüretinde idi. Hol uzun seyyabate çıkacağını hatırlatmıştı, bugün yarın değilse ble en yakın bir zamanla gidecekti. Ya(Nise) giderse?.. Sibilla dudağını ısırdı. Uğraş- ması lâzım olduğunu hissediy ordu. Bununla beraber bu işi eldiven- İîm_tiyazli Şir — Zabıta Romanı — İktıbas Hakkı Mahfuzdur Son Postanın Tetrikası — NoJ13 Hikli el ile düzeltmek kabil değildi. Zaten siyasetle meşgul olduğu için mücadeleye alışık - olduğu kadar kabiliyeti de vardı. Nede olsa bir akrabasile karşı karşıya | hem öyle bir akraba ki bir za- , manlar ona kalbini vermiş, onua için çok zahmet çekmiş ber türlü tehlikeye göğüs germiş, hatta Onu... Sibilla daha fazla düşünmek | istemedi. (Arkası var) ketlerden Şikâyet Edenler... Yeni aldığımz şikâyet mek- tuplarını neşre devam ediyoruz: Saat Kiraları 18 senedir. elektrik şirketine saat kirası ve ambraşman parası | diye ve ayda 50 kuruş hesakile | 108 lira para vermiş oluyorum. Bu paranın verilmesi doğru mu? Biz kumpanyadan elektrik is- teriz, fakat kumpanya kerdi men- faati için saat koymuş ve ambraş- man yapmış.. Bize ne? Saatin bedeli esasen ne olabilir ve am- braşman kaç paralık iştir. Hülâsa: Bu gibi beyhude para #lınmasına nihayet verilmesi, Böyle alınmış paralardan saat bedellerini düşürüp geri kalan paraları Verem Mücadele Cemi- yetine yahut başka bir cemiyeti hayriyeye vermelidir. Uzun müddetienberi tramvay» larda biletçiler tarafından ufaklık olmadığı dolayıs'le yerine göre 10, 20 ve 30 paralar içe kaynıyor. Buna bir çare olarak, yine Verem Mücadele Cemiyeti olsun yahut Hilâliahmer tarafından onar paralık - biletler veyahut pullar verilse, bietçi'ere kalan paraya mukabil bu bilet, yahut pullardan istenilse daha iyi ve istifadeli olmaz mı acaba? Osmanbey diğer bekçi S. No, 47 V. Seferyan Bu Nasıl 1ş? Memleketimizde bol bol para kazanan imtiyazlı şirketler bak- kında şikâyeti olanlara gazete- bBizin sülunları açık olduğunu memnuniyetle okudum. Bu şir- ketlerle işi olanların hangisine sorarsanız. hapsi bunlardan şikâ- yetçidir. Şirkete şikâyetinizi an- latırsanız, bir bahane bulur ve sizi başlarından atlatırlar. Hiçbir vakit kabahat ş'rkelin olmaz. Şirket baklı, siz suçlu olursunuz. Benim Kadıköyünde Osmanağa mahallesinde bir evim var. Maruf sigorta — şirketlerinden — birinin ötedenberi Kadıköyünde sigorta yapan bir komsiyoncusu var, Başkalarının emniyet ederek si- gorta yaptırdıkları gibi ben de evimi 2000 liraya sigortaya koy- dum. —Ücretini komsiyoncunun matbu Grmasını taşıyan makbuz mukabilinde iki taksitte verdim. Altı ay sonra şirketten bir ihe barname aldım: “ Otuz lira bakiye borcunuz vardır. Bir ay zarfında ver.dmediği halde muka- velenamenin — feshedleceği — ve mahkemeye müracaat olunacağı,, bildiriliyor. Makbuzları gösterdim. Makbuzlarda müdiriyetin imzası olmadığından kabul edemeyiz. Siz kcemsiyoncudan istirdat ede- bilirsiniz. Fakat ücreti her halde vermekliğiniz lânmdır, diyorlar. Şaşı'acak şey.. Bu adam sene- lerce şirketin mutemedi oluyor, © şirketin namına sigorta yapıyor, para alıp veriyer. Aralarında zühur eden bir ihlilâf yüzüaden ©o komsi; oncuyu çıkarıyor, sonra da müşterilerinin komsiyoncuya tediye ettikleri parayı tanımıyor. Gerçi bu şirket imtiyazlı değil amima onun da hükümetle bir mukavelesi vardır. Bu mukavele- deki şartların tamamen tatbik edilip edilmediğinin araştırılma- şikâüyelimi yazmanız muvafık olur, Kadıköye Osmanoğa — mahallesi Ozsmancık sokak 11 No. Talât sını lemin için bu Birkaç Sene Sonra.. ( Baştarafı 1 inci sayfada ) Halbuki her ne sebeple olursa olsun Haliçin temizlenmesinde bi- raz daha gecikilecek olusa, burada deniz yolila yapılan bütün iktısadi faalivet sekteye uğrayacaktır. Gö- rüştüğümüz alâkadar bir zat bize deai ki: « — Emin olunuzki on sene sonra Eyüple Sütlice arasında ço- cukların paçalarını sıvayarak kar- şadan karşıya geçtiklerini görece- ğiz. Ve o zaman burası mükem- mel bir futbol sahası olab lecektir.» Diğer taraftan gün geçtikçe iktısadi ehemmiyeti artan Haliçin sıglaşması, iki sahil boyunda ku- rulan fabrika sahiplerini de telâşa düşürmüştür. Çünkü bu müesse- selere gelen iptidai maddelerle daha birçok lüzumlu eşya deniz yöolile çok kolay ve ucuz bir. şe- kilde — nakledilmektedir. Esasen bugün için Haliçin dolmakta olan kısımları Balattan Kâğıthane de- resine kadar olan minkakadır. Maamaf.h derenin yukarısı daha çok acınncak bir vaziyettedir. SUMER sinemalarında HRalil Kâmil Film “MEKTEPLİ KIZLAR,, dan sonra ABİT NAMZETLERİ filmini göreceksiniz. aa (15913) Askeri Mütekaitler Cemi- Umum mütekaldini askeriye cemiyetinin senelik kongresi dün saat birde cemiyet reisi Ali Ferit Paşanın riyasetinde aktedilmiştir. Celse açılınca kongreye - iştirak edenler selâmlandıktan sonra w mumi kâtip Rüştü Bey taraf.n- dan cemiyetin faaliyeti hakkında- ki rapor okunmuştur. Raporda bilhassa cemiyetin hükümet nez- dindeki teşebbüslerde muvaffak oldukları, buhran vergisinden mü- tekaitlerin istisna edildikleri, te- feci sarrafların ellerinden kurta- rıldıkları ehemmiyetle zikredi- Hiyordu. Propaganda Filmleri Sıhhat Vekâletinin Filmleri Her Tarafta Gösterildi Sıhhat ve içtimai muavenet Vekâleti tarafından sıhhat propa- gandası için satın alınan sıhhi ve içtimat filmlerin sayısı 14 ü bulmuştur. Hazırlanan — program sırasile bunlar sinema makinesi bulunan 48 vilâyet merkez'le 9” sıtma mücadele mıntakasında ve evvelki sene Maarif Vekâlelince teşkil olunan seyyar pedagoji sergisinde halka ve ordu meusup- larile mektep muallim ve talebe- lerine meccanen — gösterilmiştir. Bütün sinemalarda sıtma filmi 714, ihmal'in cezası 373, çocuk bakımı 554, sinek tehlikesi 380, uzun ve afiyette yaşamanın çaresi 385, Tominin dişi 139, senin ağzın 139, vaktile üç dost idiler (Frengi) 389, s:hhi su 310, vere- min erken teşhis ve erken teda- visi 273, sıtlma —mücadelesinde yeni usuller 139, Anne sütünün kiymeti. 65, sağlığı korumaya alışmak ve bunu başarabilmek 55, Villie niçin yıkanmak istiyor- du 45 gün, ve günde birkaç seans olarak gösterilmiştir. Bereket Yılı Malatya, 20 (A.A.) — Bu sene ilkbaharında mebzul yağan yağ- murlar geçen birkaç sene zarfında emsali görülmemiştir, Mezruat ve iyetinin Senelik Kongresi Askeri mütekaitlerin dünkü toplantısından bir görünüş Bundan sonra bir heyet tara- fından cemiyetin bir senelik he- sapları tetkik olunmuş ve yüksek makamlara tazim telgrafları çe- kilmesine karar verilmiş, Mütca- kiben de yeni idare heyeti seçimi yapılmıştır. Yeni heyet şu şekik de teşekkül e'tmiştir: Mütekait? Mpe va Ali Ferit Paşa, Mirliva Demir Paşa, Miralay İsmail Hakkı, Miralay Abdü! kayman kam Rifat, kaymakam Muhlis, kaymas kam Ahmet Cemil, Binbaşı Ssit, Bin- başı Rüştü, Binbaşı Rafet, Binbaşı, Hüsnü, Deniz kolağası kaptan Hakkı, yüzbaşı Lütü, yüzbaşı Hasan Nurl Beyler. Bir Cinayet Kurnazlık Yapmak İstiyen Bir Suçlu Yakalandı Bozdoğan, (Hususi) — Eu ce vardaki Asma köyünde vahşice bir cinayet işlenmiştir. Alınan malümata göre, köy delikanlıla» rındav benüz 18 yaşında Halil, bir müddettenberi Hasan oğlu Mehmet isminde birisinin kız kars deşi Metyem ile sevişiyormuş. Birkaç gün evvel Halil ile Mer- yem dağda keçi otlatırlarken Mehmet kendilerini görmüş, Mer« yemi dayak atarak geri gönder- miş. Akşam üzeri de dağdan dö- nen Halilin yoluna beklemiş, kafasına bir sopa indirerek deli- kanlıyı baygın Eir halde yere yu« varlamiıştır. Sonra Halilin belinden kuşağını çıkarmış, zavallı deli- kanlıyı kendi kuşağile boğarak öldürmüştür. Mehmet, bu feci işl yaptıktan sonra, bâdiseye bir im- thar süsü vermek maksadile Ha« lilin cesedini yine kendi kuşağile oracıkta bir ağaca asmış ve kaçe mıştır. Hâdiseden heberdar olan alâkadar memurlar filvaki biran için Mehmedin kurnazlığına inan- mışlarsa da tahkikat derinleştiri« lince facıanın bir cinayet eseri olduğu anlaşılmış ve katil Mehmet yakalanmı bamit, p Dr. KÂZIM İSMAİL . Kardeş'er apartıamıada YaL a a aa alen Tel SBL7 meyvalar çok iyi ve bereketlidir. (15891)