24 Mayıs 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

24 Mayıs 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

A LER KUT "T — kilimizin dünkü Mektep Kapahl—' mıyacağı Müjdesi Ve Halk Bazı Lise ve Örtamekteplerin kapatılacağı hakkında çıkan şa- yiaları, dün Maarif Vekâleti resmem fekzip etti. Bu sevinçli baberin halk arasında husule getirdiği intibaı dün şöyle tespit ettik: Ilyas Bey (Divanyolu Akın berberi 122) — Geçenlerde bazı şaylalar çıktı. Anadoludaki bazı — örtamekteplerin kapatılacağı söylendi. Bunun için de Ankaraya bazı heyetler gittiği yazıldı. Cümhuriyet idaresini diğer — sultanlar idaresinden ayırt eden ümi'lerin ba- şında Maarif gelir. İstibdat idaresi halkı uyuşuk bulundurmak için yara- salar gibi irfan aşığından mahrum yaşatmak isterdi. Cümhuriyet idaresi kuvvetli olmak ve kuvvetli yaşamak için de Türkiyenin en Ücra yerlerinde bile bilgi ışığı yakmak İster. Onun Için mekteplerin kapanmıyacağı baberi bizi çok sevindirdi. * Şefik Bey (Sirkeci Meserret oteli)— geçen sene Mısira . gittim. Mısır Şarkın en medeni bir köşesi sayıldığı halde bile hâlâ mecburi tahsil yok- tur. Diğer yakın şark meml'eketleri büsbütün mektepsiz ve nursuzdur, İlk tahsilisi mecbur? yapan yalnız Türkiyedir. Bir taraftan çocuk mek. tepleri bir taraftan da gece mektep- leri Türklere okuyup yazma öğreti. yor. Bu gidişle beş sene sonra Tür. “ kiyede okuyup yazma bilmiyen kal- mıyacaktır. Esasen Cümhuriyeti bu memlekette kökleştirecek te ilimdir. Böyle iken açılmış mektebi kapatmak hiç doğru değildi ve esasen Cümhu- riyet idaresi mektep kapatmaz, mek- tep açar. Bunu böyle bildiğim için şaylalara İinanmamıştım. Maarif Ve- beyanıtları da bu kanaatimizi bir daba kuvvetlendirdi. * Osman Bey (Çakmakçılar Büyük Yeni han) — Cümhuriyet ilme daya- man bir rejimdir. Daha kuvvetli bu. kanmak — için fertlerin —daha fazla bilgiç olmasını İster. Bu rejim mek. tep değil, haplahane kapatır. İstibdat devrinde mektebin ismini işitmiyen, muallim yüzünü görmiyen köyerimiz değil, nahiyelerimiz kazalarmız bile | wardı. Bütçemizin mkıntıl - olmasına rağmen her sene mektep adedini Arttırıyoruz. Sultanlar devrinin bir Maarif Na- mırı ah şu mektepler olmasa — bütçe- miz çok İyi netice verecek demişti. Bizim Maarif Vekilimiz ah fazla para» mız olşa da daha çok mektep açsak diyor. — İşte Cümhuriyet — idaresile istipdadın farkı buradadır. * Yıldız H. (Binbirdirek 265) — Maa- rif Vekili Hikmet Beyin dün fırka grupunda verdiği izahat beni çok sevindirdi. Lise ve ortamekteplerden hiç birisinin kapatılmıyacağımı — söy- lemiştir. Zaten biz de cümhuriyet Maarif Vekilinden böyle bir karar beklerdik. — SON POTAS - V DAHİLİ HABERLER sünmğür üKi a ae l Un Vergisinin Pulları Ve Damgaları Hazırlanıyor Buğdayı koruma vergisinin 1 Hazirandan iliba- ren tatbik edileceği anlaşılmaktadır. Vergi tahsil pulların damgaların derhal hazırlanması için Maliye Vekâ- leti: Darphane ve Damga matbaası Beyi, pazartesi günü Ankaraya çağırmıştı. Fuat Bey bugün dönmektedir. Haber aldığımıza göre vergi değirmenlerde undan almımacak ve çuvallara da bir numaradan beşyüz numaraya kadar kurşun damgası yapılacaktır.Kanunun tatbikı tarihiade değirmenlerden çıkmış olan perakende unlara ve undan yapılan edilirken — kullanılacak olan Bir Suçlu Ağrı Şaki'erine Yardım İddiasile Tevkif Edildi Seyhan müddeiumumlliği Ağrı isyanında şakilere para yardımı yapmak, onları evlerinde sakla- | mak ve kaçırmaktan suçlu İbrahim oğlu Abdürrezzak isminde birisi hakkında — tevkif — müzekkeresi kesmiş ve bu adamın senelerden beri İstanbulda saklandığını haber aldığı için İstanbul müddeiumumi- liğine göndermiştir. Abdürrezzak evvelisi gün Fatihte Eski Ali Paşada yakalanmıştır. Dün Sul- tanahmet ikinci sulh mahkemesi huzuruna — çıkarıld.. Hakkında | tevkif — kararı — verildi. Bugün Seyhane gönderilecektir. 24 Saatin Hâdiseleri Sabri efendi —isminde bir tütüncü mstası, bir müddetten- beri beraber yaşamakta olduğu Fatma hanım isminde bir kadının dün iki yüz lirasını çalmak cür- mile yakalanmış, tahkikata baş- lanmıştır. Aldığımız malümata göre karakola götürülen Sabri efendinin üzerinde — bu paralar tamamen bulunmuş — ve Fatma hanıma geri verilmiştir. * Şoför Mehmedin idaresin- deki otamabil Karaköyde tram- vaydan — atlıyan Vitali isminde bir çocuğa çarpmamak için ma- nevra yapmak - isterken elektrik direğine bindirmiş, —ön kısmı hasara uğramıştır. 34 Salamon, İshak ve İbrahim isminde Üç kumarbaz Tophane- de Çubukçular caddesinde Meh- medin kahvesinde kumar oynar- larken yakalanmışlardır. ve kurşun Müdürü Fuat yamlacaklik Bu Başı Ne Yapalım ? Yazan: Suat Suzan “Sevdiğim Kadin,, tefrikamız birkaç güce kadar nihayet bulacaktır. Onaun yerini tatmak üzere Suat Suzun H, Son Posta -okuyucuları için güzel bir eser yazmıştır. İsmi “Bu Başı Ne Yapalım?,, dır. Suat Suzan Hanımın “Dirilen Mumya,, isimli tefrikasını okuyanlar, yeni eserinin kuvvet ve cazibesini derhal kavramış olurlar, Başı Ne Yapalım Pek yakında başlhyacaktır Hilâliahmer Haftası Dünden itibaren Hilâliahmer baftası başlamış bulunuyor. Bu şefkat ve yardım müessesemize aza kaydini temin için girişi'en propaganda faaliyeti bir hafta devam edecek, her semtte mü- samerele, konferanslar, -toplantır lar tertip edilecektir. Bu arada Hilâliahmer. - teşkilâtı tarafından bütün halka hususi surette ha- zırlanan — beyannameler — dağıtı- mıştır. Herkesi Hilâliahmere azalığa davet eden bu beyannamelere ayrıca teklif varakaları da rapte- dilmiştir. Dün haftanın ilk günü olma- sına rağmen, semtlerdeki Hilâli- abmer şubelerinde yeniden bir- çok aza kaydedilmiştir. Berast Ettiler Nesim Taranto firması tara- fiından birçok tacirler aleyhine açılan taklit marka damgasına dün kinci ceza mahkemesinde devam edilmiş, neticede ortada bir taklit hâdisesi görülmediği için suçlu- ların beraetlerine karar verilmiştir. Pulların üzerinde bir başak resmi larında da (Buğdayı koruma vergisi ) yazısı vardır. Kurşun damgalarının bir tarafında da yine ayni marka ve diğer tarafında da 1 den beşyüze kadar rakamlar vardır. Bunlar Hazirana kadar yapılarak hazırlanmış olacaktır. | diğer şeylere yapıştırılmak Üzere de 1, 1,5 ve 2 kuruşluk pullar basılacaktır. Darphane Müdürlüğü aldığı emir Üzerine kalıplarını yaptırmıya başlamıştır. Ayrıca da kurşunları damgalamak için beşyüz adet damga makinesi dünden ilibaren bu pulların ve kenar- Meçhul Anne Ölü Çocuğun Annesi ı"l-l':ydıııı Çıktı bir çocuk bırakıldığını ve bir daha aranılmadığını — yazmıştık. — Polis çocuğun ailesini tespit etmiştir. Valdesi Cibalide Üsküplü mahal- lesinde (14) numaralı evde oturan Leman Hanımdır. Babası da var- dır. Fakirlik dolayısile çocukları» nın teçhiz vetekfinini yapamadık- ları için hastahaneye bıraktıklarını söylemişlerdir. Bununla beraber Müddeiumumilik - cesedi morga gönderdiği için raporu beklen- mektedir. Verilecek rapora göre muamele yapılacaktır. Yeni Teşkilât Şebrimize gelen haberlere gö- re; İktisat Vekâletinde yapıla- cak yeni teşkilât projesi son şek- lini almış vaziyettedir. Yalnız proje üzeriade bazı değişiklikler yapılmıştır. Son vaziyete köre, ekâletinde yalnız iki ta- İkhsst, vekti SO DĞ birisi Deniz ve Ha- wa müsteşarlığı, diğeri de yeniden ihdas edileck olan İktısat müste- şarlığı olacaktır. Bundan başka şirketler, mürakabe, dabili ti- caret, tarifeler, Si 'izasyon ve müamelât şuübeleri — ticaret umum müdürlü; raptedilecek- tir. Umum müdürlüğün yalnız da- hilt ticarete taallük eden - işlere bakması takarrür etmiştir, Harici olacaktır. Verilen malümata âün Ay- rıca m:leıırhğı raptolmak üze- re bir de tetkikat şubesi ihdas edilmektedir, 5. Yeni teşkilât, bütçe mecliste kabul edildikten sonra faaliyete geçecektir. b Mayıs _( " ' Günün Tarihi Yeni Meb'us Namzetleri Ankara, 23 — Münhal bulunan Ankara Meb'usluğuna Serattar zade — Rasim, İstanbul Meb'usluğuna Mütce kait Miralay Ali ve Aydın Meb'us« luğuna Bursa valisi Abidin Beyefen« diler C. H. Fırkamı umuümi reislik divanınca fırka namzeti olarak tesbit olunmuşlardır. Muğla Halkevinde Muğla, 23 — Halkevi köycüler komitesi dün gece Halkevinde top- İanarak yeni çalışma tarzlarım tesbit etmiştir. , Halkevi idare heyeti de dün gece #toplanarak yeni sene bütçesini tan- zim etti. Mevcut varidat komitelerinin ihtiyaçlarına göre taksim edilmiştir. Yeni Berlin Sefirimiz Berlin, 23 — Türkiyenin Berlim Sefiri Hamdi Bey, bugün öğle vakti Reisicümhur — Mareşal — Hindenburga itimatnamesini takdim edecektir. Hâkim Rıza Beyin Hfadesi Esmaf Bankası tahkikatile meşgul olan Müddelumumi — muavinlerinden Muhlis Bey dün Bankanın eski mec- lisi idare reisi Hâkim Rıza Beyi dim Tasaüyüla e GRASARS Muhterem Misatiri İçin Hazırlıklar Kors, 23 — İran Şahi Hz. nin haziranda — memleketimize — teşrifleri münasebetile burada istikbal programı hazırlanmış ve misafirler için en iyi binalar tahsis edilmiştir. 'Trabzon, 23 — İren Şahı Hz. nit teşrifleri — münasebetile — yapılmakta olan — hazırlıklar — faaliyetle devam — etmektedir. İstirahatlerine tahsis edi- lecek binada bazırhk tamamlanmak üzeredir. Huduttan itibaren emirlerine tahsis edilecek otomobiller harekete âmadedir. İran konsolatosunda da büyük hazırlıklar yapılmaktadır. Son Toplantı Bugün İstanbul Umumi Meclis — bugün, fevkalâde içtimalarının sonuncusunu yapacaktır. Meclis bugün dağılacak- tır. Yeni Meclis azaları eylülde intihap olunacaktır. İbrahim Yakalandı Meb'us Vefik Beyin ve daha — bir« gok kimselerin evlerinden eşya çalı diği 4 sene 9 ay hapse mahköm olan İbrahim bir hafta evvel Adliye binasındaki Jamdazme nezâe rethanesinden kaçmıştı. Dün Müddelir — mumiliğe gelen bir. Habere —yore İbrahim İzmitte yakalaumıştır. Bir Kızcağız Boğuldu Göztepede Kayışdağı cadde- sinde oturan ılımmSıllh Beyin 5 — yaşındaki oğlu Nihat kuyuya dü- şerek boğulmuştur. Sovyet Sefiri Değişiyor Mu? Berlin, 23 — Doyçe Algemayne — Çaytung Sovyet Rusyanın — Berlin sefirinin Rusyada mühim bir vazifeye tayin olunacağını, yerine de Sovyet« lerin Ankara sefiri M. Syriç'in geti. rileceğini yanyor.j I Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: Pazar Ola Hasan Bey Arnavutlukta: | — Mori Tioyatiyata Hasan Beyl. Hani safa celdin memleçetimize, « Eh.. Hani coreceksin neler ya- pacağız biz.. Silâhlanacayız. »« Alacayız, yirmi otuz tayara. Hasan Bey — Paran çok galiba dostum? — Fransız dostumuz verecek çok para bize,