24 Mayıs 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

24 Mayıs 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bütün Türkiye Mehmet Efendi Mahtumları Kahvesini içiyor İst. Mısırçarşısı kapısı karşısında Bütün Türkiye Mehmet Efendi Mahtumları Kahvesini içiyor İst. Misırçarşısı kapısı karşısında - — Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) « 24248 (Matbaa) - 20113 (Klişe) Sene 16 — No: 5610 — Fiatı her yerde 5 kuruş PERŞEMBE — 24 Mayıs 1934 İngiltere hava kuvvetlerini | iki misline çıkarıyor Silâhları bırakma konferansının bir ne- Müflis bankerin macerası Amerikada Insull lehinde * nümayişler yapılıyor Meşhur Ford ve ceneral Dawis Insullü ticeye varmasından he Cenevre 23 (Hususi) — Silâh- ları bırakma konferansının top- lanacağı gün yaklaştıkça burada bedbinlik artıyor. Hiç kimse kon- feranstan bir netice çıkacağını ümit etmemektedir. Londradan gelen haberlere gö- Ye İngiltere yeni bir teklifte bu- lunmaktan vaz geçmiştir, İtalya da teklifte bulunmıyacaktır. Şu halde müzakers evvelce verilmiş olan Makdonald plânı etrafında cereyan edecek demektir, Bu plâ- n'n ise hiç bir noktasında anlaş- mak kabil olamamıştı, Konferanstan netice çıkmıya- cağı anlaşıldığı için bir çok dev- İetler şimdiden kuvvetlerini art- tırmak için tedbir almağa başla- mışlardır, Bunların başında İngilk- tere geliyor. İngiltere en ziyade hava taar- ruzlarından korkuyor. Bunun için hava silâhlarını azaltmak üzere çok çalışmıştır. Bu çalışmanın ne- ii ği tahakkuk edince (5. buzünkü hava kuvvetlerini bir misli arttırmağa karar vermiştir. İngilterenin şimdiki halde 700 harp tayyaresi vardır. Bunların miktarı bir misli fazlasile bin dört yüze çıkarılacaktır. Bir kaç gün evvel Avam kama- Yasmda vuku bulan müzakerede İngiliz nazırlarından M. Baldvin bunu açikça söylemiş: «Silâhları birakma konferansının dağılaca- ğını ümit etmiyorum. Maamafih konferans dağılmakla dünya yı: kılacak değildir» demiştir. Bi nbir direk temizlenecek Bu eski mahzenin içinde bir çok enkaz; molozlar vardır Binbirdirek tarihi mahzeninin | Yaziyetile belediye yeniden a kadar olmuştur. Buradaki elektrik | tesisatı kâfi gelmediği için yakın- vda tesisat takviye ve ikmal edile- cektir. Bundan başka mahzende. ki molozların çokluğu nazarı dik- kati celbetmiştir. Belediye, bun- ları kaldırarak mahzeni temizlet- meğe karar vermiştir. Fakat mev- €ut molozun hepsini birden temiz- lemek maddeten kabil değildir. Çünkü mahzende bulunan beher direğin irtifa, 9 katlı bir apartı- man yüksekliğindedir. Senelerdenberi yığılıp kalan molozların çokluğundan her dire- gin yarısı, molozların içine gömül- müş bir haldedir. Mahzendeki moloz yığını asırların mahsulüdür. Şimdi meydanda kalan direkle- rin miktarı ancak 371 dir, Beledi- Ye, bütün molozu kaldırarak mev- cut 1001 direği de maydana çıka- | İ > Fabilmeği mümkün görmüyor. An- rkes ümidi kesti Geri ii Ingiliz-tayyareleri paraşütle erzak atma talimi yaparken İtalya iptida yeni bir plân tek- ; lifini düşünmüşken sonra bundan vaz geçmiştir, İtalya başvekili M. Mussolini Universal Service Ame rika ajansı için yazdığı bir maka- | lede İtalyan tezini izah ederek diyor ki: «Silâhları bırakma konferan- sı iflâs ederse bütün Avrupa dev. letleri müthiş bir silâhlanma yarı- sına çıkacaktır. Bilhassa Alman- ya açıktan açığa silâhlanacaktır. Hiç kimse buna mâni olamıyacak, | cak görülebilecek yerler temizlen- dikten sonra mahzen; girecek sey- yahların, ziyaretçilerin gözlerine daha cazip bir hale konacaktır. Binbirdirek mahzeni, hemen hemen İstanbulun mühim bir sa- hasını kaplıyacak kadar büyüktür. Yedikulede de bir methali vardır, Yedikulede ikinci bir mahzen daha mevcuttur ki buda Kariye camiine kadar uzamaktadır. Bu eski mahzeni meydana çıkar- mak için bugün milyonlarca lira İ masrafa ihtiyaç görüldüğünden belediye, yalnız Binbirdireğin met-! halini temizlemekle iktifa ede- cektir. £ Bugün 16 *| - Sakife sia İyİ çare şe m bu suretle Avrupa yaşamak veya ölüm mücadelesine girişen iki grupa ayrılacaktır, «Konferansta anlaşma olursa Avrupa ve dünya politikasında az çok bir sükün devresi başlıyacak- tır. bir anlaşma, ne kadar noksan olursa olsun, konferansın dağıl- masından iyidir. «Maamafih İtalya konferansta | hiç bir teşebbüste bulunmıyacak- tır. Yalnız İngiltere bir kere daha teşebbüste bulunabilir.» Tramvay hatları Belediye istimlâk için hazırlığa başladı Nafıa vekâleti ile tramvay şir- keti arasında cereyar eden mü- zakerelerin yakında müsbet bir safhaya gireceği şehrimize gelen malümattan anlaşılıyor. Şirketin iade edeceği para ile yeni hat ların geçeceği yelerdeki istimlâk işinin bitirilmesine çalışılacaktır. Hangi hatlar için evvelce istim- lâkin ikmal edilerek ray döşen- mesine başlanacağı ancak vekâ- letten gelecek tebliğattan sonra anlaşılacaktır. Maamafih ilk açı- lacak sıhanın Eyüp- Eminönü hattı olacağı temin ediliyor, Belediye, emir gelince istimlâke başlamak için bazırlık yapmaktadır. Amerikada kâğıt para karşılığı Vaşington 23 (A.Aâ.) -— M. Roosevelt, kongreye bir beyan | para | hame göndererek kâğıt karşılığının yüzde yirmi beş nis- betinde gümüş ve yüzde yetmiş. beş nisbetinde altın tavsiye ve “ahval icap ey- lediği otakdirde, o memlekette mevcut gümüş stoklarının müba- İ yan ve idharı ve gümüş ithalat ve ihracatı ve gümüş Üzerine ya- pılacak. diğer bütün muameleler için kendisine - sılâhiyet- verilme» olmasını: | 0 yi d ziyaret ettile Londra 16 — Bura gazeteleri müflis banker İnsülün Amerika- ya muvasalatında;. sonra, efkâri umumiyede lehindu hâsıl olan de- gişiklikten uzun uzadıya bahsedi- yorlar, Banker İnsull muhafaza altın. da Şikagoya nakledildikten sön- ra muvakkaten tahliyesini istemiş» ti. İllinois hükümeti müddeiumu- miliği bunun için 250,0000 de- lar gibi çok büyük bir kefalet akçesi istemiştir. Bu talep haber i alınınca, müflis bankerin dostlari başta Amerika bira kral Sraik Odonnel bulunduğu halde bu pa- rayı derhal ödiyerek kendisini serbes biraktırmışlardır. İllinois o müddeiumumiliğinin tahliye için 250,000 dolar gibi Amerikada şimdiye kadar misli görülmemiş çok büyük bir kefalet akçası istemesi, hayretlerle kar- şılanmış, efkârı umumiyede müf- lis banker lehinde büyük bir ce- reyan uyandırmıştır. Zira ayni müddeivmumi meşhur (o haydut kralı Al Kaponeyi kefalet ile tah- Hye için ancak 50,000 dolar is- temişti. Bu iki kefalet akçesi ara- sındaki büyük fark, Amerika ef- kârı umumiyesinde ihtiyar ban- kerin Amerika hükümeti tarafın- dan haksız bir surette takip edil diği zehabını uyandırmış ve bu zehabın sevkile,' bazı şehirlerde İnsull lehinde nürayişler yapıl mıştır, Ezcümle Kaliforniyanın Alta- Insullün son resimlerinden birl | | | | raş kasabasında İnsullü müdafaa | cemiyeti namile bir cemiyet ku- rulmuştur. Bu cemiyetin az bir zamanda, bütün Amerikada ta- raftar bulacağı ve şubeler açacağı kuvvetle ümit edilmektedir. Bizim mezarlıklarda ölü ziyareti! Altaras şehri belediye reisi, aks tedilen bir içtimada bu cemiyetim ürüluğünü halka “ bildirmiş v6 Amerika hükümetinin sabık elek- trik kralına karşı fena muamele. sini tenkit etmiştir, Toplantı es nasında Amerika milleti İnsull& reüdafaa için milli bir mücadel$ açmağa davet il düşmanı haydut Dillingeri yaka- liyamıyan hükümetin ihtiyar bans kere karşı anlaşılmaz bir şiddetle muamele etmesi (o protesto edil miştir, Oklahoma eyaletinin şehirlerin de de müflis banker lehinde nü- mayişler yapılmış ve halk ellerim de: «İhtiyar bankeri tevkif etti. niz, fakat haydut Dillingeri niçin yakalıyamıyorsunuz» (ibaresini (Devamı ikinci sahifede? Dünyanm en meşhur eserlerinden RSEN LUPEN'in barikulâde maceralarını takip ediniz! 63 cü Forma bugün çıktı babanun mezarıyda?... N ii, öp, ve halk ©