23 Mayıs 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

23 Mayıs 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bütün Türkiye Mehmet Efendi Mahtumları Kahvesini içiyor İst. Mısırçarşısı kapısı karşisında AKŞA Bütün Türkiye Mehmet Efendi Mahtumları Kahvesini içiyor İst, Mısırçarşısı kapısı karşısında ——— Sene 16 — No: 5609 — Fiatı her yerde 5 kuruş ÇARŞAMBA — 23 Mayıs 1934 Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Küşe) Rüşvet meselesinde cürmü meşhut nasıl yapıldı ? » Vakitsiz gelen bi bir misafir az kaldı bütün tertibatı altüst edecekti Ankara 22 (Hususi muhabiri- mizden) — Günün hadise ve dedi- kodusunu Maliye vekâleti para iş- leri müdür muavini Rüştü beye rüşvet teklif etmekten suçlu avu- kat Mete Salem ile örküdeşi ko” misyoncu Leon Faraci efendiye yapılan cürmü meşhut teşkil et- mektedir. İki maznun halen Ce- beci€e umumi hapishanedeki ay. rı ayrı koğuşlarında bulunuyorlar, Bir çok büyük işleri idare eden avukatla, komisyoncunun bu işte yakayı ele vermelerine hayret edenler çoktur. Şurası muhakkaktır ki: Cüzmü meşhudu yapmak için Rüştü beyin odasında çok esaslı tertibat alın- mıştı, Amerikan filimlerinde gö- rülen heyecanlı bir sahneyi andı- ran cürmü meşhudu bu mektu- bumda etrafile anlatacağım: Metr Salem ve arkadaşı Leon , Faras! #fendinin bu husustaki te- - #öbbüsleri bir kaç ay evvel başla- muştı, Rüştü bey vaziyeti daha o zaman Maliye vekili Fuat, müste- şar Faik beylere anlatmış ve cür- mü meşhut yapılması kararlaştırı- | larak tertibat alınmıştı. Nihayet son gün geliyor, saat yârım,. Emniyet müdürlüğünden alınan taharri polisleri vekâlet odacılarına bile gösterilmeden Rüştü beyin odasına sokuluyor... Üç tavcının marifeti Diyarıbekirde bir müteahhidi dolandır- dılar, fakat çok ok geçmeden yakalandılar! Diyarbekir 19 | ye —is tanbul gazetelerinde sık sık oku- duğumuz tavcılık vakalarına bu- ralarda hemen hiç tesadüf edil- mez. Fakat son zamanlarda tav- .cılar İstanbulda iş bulamamış ola- caklar ki bu taraflara kadar gel- mişlerdir. İki gün evvel üç serseri, Hacı Ahmet ağa isminde bir mü- teahhidi tavcılık suretile dolan- dırmağa muvaffak olmuşlardır. Bunlar İstanbuldan gelen İhsan ile Batumlu Hasan ve Ankarada fırıncılık etmiş İbrahim © isminde üç kişidir. Üç tavcı Elâzizden bu- Taya gelmişler ve yol müteahhit- liği yapan Hacı Ahmet ağayı göz- lerine. kestirerek tertibat algnış-# “lardır. Bir sabah Haci Ahmet ağa çar- nda gezerken içlerinden İhsan “sokularak O kuyumcu dükkânını ,sormuş ve geçmiştir. Tertibat üze- rine hareket eden dolandırıcılar. dan diğer birisi hemen Hacı Ah. «Met ağanın yanına sokulmuş ve önden giden adamın ne istediğini O sormuştur. Hiç bir şeyden haberi olmıyan ilam Ahmet .i. doğru; ve temiz Maliye vekâleti nakit işleri Polislerden birisinin kasaya, di- | ğerinin de başka bir yere saklan- | ması muvafık görülüyor... Fakat İ odada kasadan başka gizlenilecek yer bulunmadığı görülünce bir dolaba ihtiyaç hasıl oluyor ve der- | hal mağazalardan birinden bir camlı dolap mübayaa edilerek bu da Rüştü beyin odasına yerleştiri- liyor.. Camlı dolabın camları gü- ya içindeki dosyaların görünme- mesi için arkasından bezle kapa- tılıyor, diğer tahârri polisi . bu dolaba giriyor, İ kalbile «kuyumcu dükkânını sor- | du» demiştir. Kurnaz dolandırıcı | bütün şeytanetini istimal ederek iknakâr bir lisanla «aman Hacı | baba bunda beş yüz lira değerin- de bir çift elmas küpe vardır. Ku- yumcuları onun için soruyor, şu- nu alalım, kârına ortak oluruz» demiş ve arkadaşına seslenmiştir. Zaten kulağı arkadan gelecek | sese muntazır bulunan İhsan kur- nazcasına bir vaziyetle geriye dön- | müş ve ne İstediklerini sormuştur. Bu sırada üçüncü dolandırıcı da yanlarına gelmiş, küpeye talip çi- karak beş aşağı üç yukarı gayet güzel bir kadife kutu içerisinde bulunan yedi buçuk kuruşluk sah- te elmas küpeler için biribirile pa- zarlığa girişmişler, fiat te epeyce yükselmiştir. Yalancı pazarlıkta küpelerin epeyce bir fiate çıktığını gören Hacı Ahmet ağa esasen bu pazar- lığın kendisi için kurulmuş bir dolap olduğunu kestiremiyerek pazarlığa karışmış ve. küpeleri ucuz almak sevdasına düşmüştür. pe Devamı ikinci sehifedel “başlamıştır. Şebekenin şimdilik i maktan suçlu bulunuyor, Suçlular ; ; “a âh müdür muavini Rüştü bey masası başında ' Rüştü bey heyecandal.. Bu tertibat alındıktan sonra Rüştü bey masasının başına geçe- rek çalışmağa başlamıştır. Niha- yet Metr Salem ile Leon Faraciye verilen randevu saati yaklaşmış- tır. Bunlar tam zamanında gel mişler, Rüştü beyle konuşmağa başlamışlardır. Fakat tam bu sr- rada hiç te akla gelmiyen bir ha- dise vukua gelmiştir. O kadar ga, rip bir tesadüf ki; bu cür- mü meşhudun yapılmasına da mâ- ni olabilirdi: Rüştü beyin samimi (Devamı 4 üncü sahfedeJ Borsa haricinde muamele “Türk parasını koruma kanununa muhalif hareket edenler Zabita, Türk Sarayı koruma kanununa mubalif hareket eden bazı kimseler hakkında tahkikata üç âzası tesbit edilmiştir. Isak ve Levi isimlerinde iki kişi ile diğer bir arkadaşlarından Oo mürekkep olan bu şebeke Türk parasını koruma kanununa muhalif olarak borsa haricinde muamele yap- zan altına alınarak tahkikat ge | nişletilmiştir. | Şikago yangını Itfaiye hâ hâlâ yangını söndürmeğe çalışıyor Şikago 22 (A. A.) — Itfaiye hâlâ enkazı söndürmekle meşgul- dür. Üç itlaiyecinin cesedi bu- lunmuştur. Ölenlerin sayısı ancak ortalık tamamen söndürülüp temizlendik- ten sonra belli olacaktır, Yangının sebebi henüz meç- huldür, “Yangının kundakçılar ta- rafından çıkarıldığına dair haber- | lere inanılmamaktadir. | —a Istanbul limanı temizleniyor Limandaki leşlerin bir haritası hazırlandı Iptida dış liman, sonra Haliç temizlenecek Bir çok enkaz ile dolu olan Sirkeci rıhtımı civarı İstanbul limanının temizlenme- sine karar verildiğini ve yakında bu işe başlanacağını yazmıştık. Li- manımızda bir çok enkaz, gemi leşleri “vordır. Bunlar vapurların seferlerini güçleştirmekte, ayni za- manda tehlike de teşkil etmektedir. Limanın Sirkeci rıhtımı cihet- lerinde senelerdenberi denize dü- şen vapur demirleri ve saire en- kazi vardır. Bunlar, hereket et- mek üzere olan vapuların demir almasına mâni oluyor. Bazan va- purlar demirlerini kurtarmak için saatlerce uğraşmağa mecbur olu- yorlar, Diğer taraftan Saraybunu önün- de vaktile batan bir Rus vapuru küçük vapurlâr ve motörler bir tehlike teşkil etmektedir. Deniz ticareti müdürlüğü İs- tanbul limanındaki bu gibi leşle- rin mevkilerini tayin ederek bir için harita tanzim etmiş, deniz müste- #arlığına göndermiştir. İktisat ve- kâleti deniz altındaki vapur leşleri ve diğer enkazı kaldırmak için, Avrupadan lâzım gelen vesaiti sa- tın almağa karar vermiştir. Bu — Niçin burnunu takıyorsun?.. vesait bu sene içinde tedarik edi. lecek, İstanbul limanının temizlem mesine başlanacaktır. İptida dış liman, sonra Haliç temizlenecektir. Haliçte enkaz da» ha fazladır. Burada sahillerde bat- mış bir çok vapurlar vardır. Bum ların kıymetinin, temizlik işi için sarfedilecek paraya tekabül ede- ceği muhakkak addediliyor. Haliç temizlendikten sonra bu- rada seyrüsefer çok kolaylaşa- caktır. Muğlada faideli yağmurlar Muğla 22 (A.A.) — Bütün vilâyet dahilinde kâfi derecede yağmur yağmıştır. Bu yağmurlar- dan yayla mıntakaları azami de recede istifade etmişlerdir. Sahil- lerde arpalar kemale gelmiş ve orak ameliyesine başlanmıştır. Edebi müsahabe Bir sanat eseri A Yazan: Halit Ziya Uşakizade Y Beşinci sahifimizde okuyunuz. — Ne yapayım, umumi helâlar beni pek iğrendiciyorlu belde gözünü de kapah, â ğ Si