23 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

23 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Dün umumi mecliste hesabı kat'iraporu görüşüldü. Bu se- ne içinde şehirde ve ağacı dikildi. | FİATI 5 KURUŞTUR Milli nizam, Mali intizam ANKARA, (Başmuharririmiz- den) — Harpsonu dünyasının eski hayat ve dünyaya göre esasen ba” riz bir hususiyeti vardı. Bu hususi- yet, iktisadi buhran senelerinde da- şumullü bir mahiyet almıştır Harp bitti; fakat milletlerin biribi- rine karşı | savaşları; açık ve ka- pal: bütün şiddetile devam ediyor. lu savaş devrinde hariçten ve da- hilden gelecek (tehlikelere karşı koymanın bell'başlı iki-vasıtası, iki silâhı vardır: 2 — Mali intizam. Ankara; siyasi ve iktrsadi, bütün İ mücadelelerinde bu iki tesirli vasr- tayı gözönünde tutuyor, milli ni- zam ve mali intizam yolunda lü- zum gördüğü tedbirleri almaktan geri kalmıyor. » ». Burada milli nizama verilen mâ- mâ şudur: Büyük hareket ve müca- delelerde memlekette mevcut olan bütün milli kudretlerden, milli ka- biliyetlerden istifade etmek lâzım- lr. Kuvvet ve hesap muvazenele- rinde maddi ve manevi hiç bir ka- biliyet ihmal edilmez, Memleketin resmi ve hususi bütün teşkilâtı tam bir ahenk içinde yürütülür. Umumi ayatın tanzim ve idaresinde biri- birine aykırı karar ve teşebbüslere meydan verilmez. Şüphe yok ki, bu Reticeler,kendiliklerinden hâsıl ol- maz. Elde nâzım bir kudret ister. Bu kudret, ancak devlet olur. Dev- etin nâzımlık vazifesini görebil- İ Mesiiçinde otoritesi olmasılâ- İ imdir. Yalnız şu varki hükümet | “toritesinden bahsederken, hudut- İ Sez, ölçüsüz, murakabesiz bir otori- te anlamamalıdır. Her otorite gibi un da © murakabesi esaslı bir ürriyetin ifratı anarşiye lüğü gibi, devlet otoritesinin ifratı da istibdada götürür. En na- Zik iş, otoritenin tatbikatında işle: Yi, vicdanları, milli heyecan ve ha- Teketleri, kanunlara dayanan şahsi büsleri, cemiyetleri hasılı u- Mmumi hayatı tazyik edecek menfi tesir ve müdahalelere meydan br- kmamaktır. Yersiz ve lüzumsuz Müdahaleler yüzünden, en güzel şlerin yarıda kaldığı çok oldu. elit nizam, herşeyden evvel, eştün vatandşaları milli ülkünün trafma toplamayı emreder, ... Mali intizamdan nasıl bir mânâ malıyız? ütçe muvazenesi; mali intiza- inin ilk şartıdır. o Hiç bir kuvvetli sebep yok ki, bir devletin muva- | “emesizbir ( bütçe ile yaşamasını İ Pazur göstersin. Buna da esasen İ İmkân yoktur. Bütçenin muvazen: 8; birçok sebeplerle bozulabili Varidat kaynakları; verim kabi Yetlerini daima ayni seviyede mu- hafaza edemezler. Burada daen Bazik iş, vergilerdeki verim kabi'li- Yetlerinin alınan fuzuli ve yanlış birlerle düşmesine meydan ver- mektir. aşayış seviyesinin zaman za- m düşmesi, mali intizamın yok- ğuna delâlet etmez. Bütün mese ? devletin gerek kendi memurla- in ve gerek dahile ve harice olan didi, Arının muntazaman ödenme- hü, Devlet borçlarının ve taah- i, rinin tam vaktinde ödenmesi, Asi istikrarın da kuvvetlenmesi- bep olur. Mali intizamı temin lu; ne İli nizamın da çabuk ve masına yarar, » 4 * memlekette milli nizam ve mtizamm teessüsüne çalış- dap; herşeyden evvel bir milli mü- İ döle Porcudur. Milli müdafaaya İ olana teri Min Hi | lüde düşmek olmaz. Bu halde milli nizam, mali intizam ve rini pösile milli müdafaa tedbirle- bul â8Yati bir zaruret olarak ka- leri, Emek lâzımgeliyor. Bu tedbir- da, tatbikatı vatandaşlar tarafın- ve , v€ hükümet tarafından maddi ih Devi bir çok fedakârlıkların likya rını icap ettirir. Bu fedakâr- ın büyüklüğünü; geçen sene- mükeltefiyetlerile kıyas ede- Ağır bulmak doğru değildir. | *yet politikası ve müdafaa ted- birlerinin istediği fedakârlıkları öl. vi u Bir İ Mali; b normal senelerin miki 148889 mey- Sahip ve Başmuharriri : mmm İstihlâk Vergisi Kanunu ? lâyihasının esasları Yeni lâyiha Meclise verildi Kahvenin kilosundan 25, çaydan 50 kuruş vergi alınması teklif ediliyor Tütün ve içkiden nekadar vergi alınacak? ANKARA, 22 (Telefonla) — Hükümet yeni vergi lâyiha- larmı Meclise peyderpey sevketmektedir. Lâyihaların tetkikine encümenlerde hep birden başlanacaktır. Bu maksatla lâyihalar matbaada basılarak encümen azalarına tevzi edilmek üzere tek- sir olunmuştur. Lâyihaların Hazirandan evvel kanuniyet kesbet. mesine gayret edilecektir. Bugün hükümet tarafından Meclise verilen ve muhtelif maddelerden istihlâk vergisi alınması hak- kmdaki kanun lâyihasmın esasları şunlardır: Madde 1 — Aşağıda yazılı maddelerin memlekete ithalle- (Devamı 6G mcı sahifede) umumun Bulgaristandaki yeni va- ziyete itimat edilmiyor! Yeni bir darbei hükümet mi? Zahiren tabii görünen vaziyete rağmen yeni bir aksülâmelden korkuluyor LONDRA, 22 (A.A.) — Yeni Bulgar kabinesi derhal iktisadi tedbirlere tevessül ederek bu hu - susta bazı kararlar almıştır. Bu cümleden olarak nazır maaşları üçte bir derecesine indirilmiş, de- vair rüesasına mahsus otomobil ve hususi vagonlar lâğvolunmuştur. Örlü idare hafifletilmiş ve gece ya- sağı kaldırılmış olmakla beraber, vaziyet zahiren biraz tabii şekle girmiş gibi görünüyorsa da orta - lıkta sinir gerginliği ve aksülâmel hazırlığı — endişeleri mahsustur, Kral Boris'in kabineye karşı vazi- yeti mütereddittir. Tarafeyn ara - sında müzakerat cereyan etmekte olduğu söyleniyor. Alman efkârı umumiyesi, bu darbei hükümeti alkışlamakta ve bunu Avrupai hükümetlerin bu za- manda demirden bir yumruğa her halde mühtaç bulunduklarma de - Yil addetmektedir. Fransa ise, bu harekette Balkan (Devamı Gmcr sahifede) AAA MANA A AAA Butgar Krak Do. -/2. Marsilya Ticaret Heyeti şen şatır avdet etti Bazı ihraç mallarımızın Fransaya sevki için Pariste teşebbüste bulunacak Heyet bugün Marsilya'ya dönüyor — Marsilya Ticaret heyeti Ankara istasyonunda . . Ankaraya gitmiş olan Mösyö Felix Prax'ın riyaseti | altında bulunan Marsilya ticaret odası a- zasmdan altı kişilik heyet dün sa bah şehrimize dönmüşler ve Pen. dik istasyonunda heyetin İstan - bulda kalmış olan diğer azası ta - rafından karşılanmışlardır. Marsilyah heyet, Pendikte tren den inmişler ve hazır nan Va- pura binerek Yalovaya gitmişler - dir. Heyet İstanbul Ticaret Oda « sının misafiri olarak dünü Yalova- da geçirmişlerdir. Ticaret Odası şereflerine bir öğ (Devamı 6 mcı sahifede) değil, felâket ve mağlübiyet anla- rında memleketin ve vatandaşların çekeceği ıstırapları, mahrumiyetle- ri düşünmek lâzımdır. Yarının bü- yük musibetlerine uğramamak için bugünün küçük sıkıntılarma kat- lanmak daha akıllı bir hareket ol- maz mı? Siirt Meb'usu MAHMUT Siirt Meb'usu MAHMUT 9 uncu sene No.2974 ÇARŞAMBA 23 MAYIS 1934 Fırka grupunun Dünkü kararları Son senelerde açılmış olan lise ve orta mek- tepler kapatılmıyacak ANKARA, 22. A.A. — C.H. Fırkası meclis grupu idare heyeti riyasetinden : “C.H. Fırkası meclis grupu öğ- leden sonra reis vekili Cemil Be- yi relsliğinde toplandı 1— Hudutlarda gökçılığının men'i için ittihaz olu- nan tedbirlerden ve muhafız teş kilâtı ile ihtisas mahkemelerinden şimdiye kadar elde edilen ve edil- mekte olan neticeler hakkında gümrük ve inhisarlar | vekilinden şifahi izahat talebine dair Cebeli Bereket meb'usu Hasan Basri Be- yin takriri üzerine Vekil Beyin i- zahatı dinlendi. 2.— Son senelerde açılmış olan ise ve orta mektepleri vazi- yetleri hakkında cereyan eden müzakere neticesinde bunların ka- patılmaması için hükümetle mu- tabık kalındı. Fransız Belediye heyeti Bugün dönecek heyete Belediye ziyafet verecek Evvelki gün şehrimize gelmiş ve Ankaraya gitmiş olan Paris Bele - diye Reisi M. Fi- guet ile Meclis a- zasından mürek - kep heyet bugün şehrimize döne « ceklerdir. İstan - bul Belediyesi, mi safirlerini gezdir mek için bir prog ram hazırlamış - tır. Misafirler, bü M. Figuet radan Adaya kadar bir tenezzüh yapılacak ve öğle yemeği Büyük - adada yenecektir. Akşam Perapa » (Devamı 6 mcı sahifede) Esnaf Bankası Tahkikatı Tahkik Heyetinin mesâ- isi yakında bitecek Başmüfettiş Tevfik Talât Bey Esnaf Bankası meselesi tahkika te adli cepheden olduğu gibi Mül- liye Müfettişi Rana, İktisat Vekâ- leti şube müdürlerinden Cemal Zi“ ya Beylerden mürekkep bir komis yon tarafından da tahkik edilmek- (Devamı 6 mcı sahifede) Bugün 2 ii ilede Ecnebi matbuatında gördüklerimiz 3 üncü sahifede Yumurtanın akıbeti!... Felek öl l Pikirler ve İçel ATA HIKAYE 5 inci sahifede RADYO Amer'kada işçiler ayaklandı, bazı yerlerde karışıklıklar ol- du. Çin kendi tayyarelerini kendisi yapacak. * DETIS, Yazı işleri müdürük Z4JİN, İdare ve Matbaa 4 24310. Resimlerimiz Kayseride kurduğumuz sanayi âbidesinin vaz'ı esas: res- mine ait kıyme'ti intibalardır. Fotoğraflarda Başvekil İsmet Paşanın nu tuk söyleyişi, İktisat ve Nafıa vekilleri Celâl ve Ali Beylerle birlikte temel atma resmini ifa edişleri görülmektedir. . kiye Başmüfettişi Tevfik Talât, Ma Mühim bir hâdise Sovyetlerle Fransa gizli bir ittifak mı yaptı? Sovyetlerin Milletler Cemiyetine girmesi için Fransızlar hazırlanıyor PARIS, 22. A.A. — Havas ajansı bildiri- yor : Büyük bir Amerika gazetesine göre, daş Litvinoff ile M, Barthou Cenevre'de yaptıkları son görüş- mede,tedafüi ve taar- ruzi olarak bir yeni Fransız « Rus. ittifakı hakkında erat- ta bulunmuşlardır. Fransiz gazeteleri bu havadisin heyecan- MH olduğu kadar fanta» zi bir havadis olduğu nu kaydetmektedirler. Gazeteler, > naat getirilmesi ile inin bed, M. İİİ öİ ve M. Barihcu Cen evide ve gizli ittifakları reddettiğini, ve | bilecek birşey.değildir. milletler cemiyeti tarafından kay- Bu basit düşünce böyle bir ha- i ve âmına uymak irem Harem eiagie. saade ettiğini hatırlamanın kâfi olduğunu göstermektedirler. Halbuki Sovyet Rusya henüz milletler cemiyeti azası değildi Ve Cenevre namzetliğinin karşıla- şacağı müşküller, muhakkak suret- te milletler cemiyeti çerçevesinde olmak lâzımgelen bir Fransız Sovyet ittifakının neticelenmesine daha ziyade teâruz teşkil ede: Nihayet taarruzi ve tedafü ittifak, askerlerin, yollan eğ rm, hukukşinasların mı Ol madan öyle birkaç saatte yapıla- vadis'in mahiyeti hakkında kat'i bir fikir verebilir. Buna rağmen, Fransa hariciye nazırı ile Sovyet hariciye komiserinin Cenevrede siyasi meseleleri beraberce tetkik etmeleri, Fransız ve Sovyet mü- nasebatı ile milletler cemiyetinin inkişafı için çok faideli olmaktan hâli kalmış Sovyetlerin Cemiyeti Akvam azalığı CENEVRE, 2 .A.A. — Sovyetle- rin Akvam cemiyeti azalığına namzetliği Fransa tarafından ile- ri sürülmektedir. İntihap için rey- lerin sülüsan ekseriyeti lâzımdır. Yarış Komitesi tarafından tebliğ edilmiştir: Yarış için kaydolunan otomobil, motosiklet ve bisikletlerin muzayeneleri 23 Mayıs 1934 Çarşamba sabahı (bugün) saat 9 - 12 arasında muayene ve tasnif komitesi tarafından sınıflara ay- rılacağından mezkür saatlerde arabala'la koşucuların Taksim- de Ford acentalığında hazır bulunmaları lüzumu ilân olunur.