23 Mayıs 1934 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

23 Mayıs 1934 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 3

İFErEK Al | Yumurtanın akıbetit.. O, bu ha'z gelecek miydi? Sene- lerce; değil asırlarca, devirlerce en kıymetli gıda, en aranan nimet idi, Bu yüzden hattâ aslını ve men şeini bile unutturmuş'u. Nelere ke rışmadı idi?. Terbiyeden tutan da Kristof Kolomp ile şöhret rekabe- tine kadar girişmişti.. Paskalyada Isayı unuttarmak için rengini de - ğişir, fikrinden döndürmemek için insanların, sırtına asılır, tazesi ay- m kuvvet, çürüğü hakaret ifade «- Salar, asırlarca, devirlerce böyle yaşadı. Yumurtaya kulp 'ak- mak bir hüner olmuştu. Zamanın $u kuvvetine bakın! Bugün ne ha- İe geldi. Kırk paraya veriyorlar da alıcı yok! Haniya! Terbiyeye, sıhhate, | kuvvete, dine, ahlâka karışan yar - murta cenapları? Neredesini göremiyoruz... Acaba şu üçi nü kuruşa vermek istedikleri misiniz? Her şeyde olduğu gibi gı- | dalarda da asalet iddialarına, im - tiyaz iddialarına tahammül edi! - miyor. Haline bakiyorum da acı « yorum: İyi ki yumurta değilim. Sabah karanlığını nağmeleri | Eğer bizim oturduğumuz yerde yani Beyoğlunun civciuli bir ma - hallesinde değilseniz (sabah ka - ranlığı nağmeleri) nedir? bilemez- siniz... Efendim! Bu sabah karanlığı nağmeleri her yerde kuşlar, güver- cinler, ko'ozlar ve belki - nadir e- larak - eşeklerdir. Bizde bakınız ne vardır: Sabah, saat beş buçuk, attı. Olar- ca kuvve'ile bir herif bağırır: — Sandalyaci... , Allahım sen ne büyüksün. Bir insanın saat altıda sandalya tamir ettirebileceğine inanan mahlük - lar yaratıyorsun.. Arkadan: — Boş şişe, eski lâstik alıyo - Tüm... Daha arkadan: — Kalayci... Ve bu kalaycıya ben de rekabet lerim... a satıcıları sade sutsturmek | ir de hangi saatlerde geçe: | iğrenmek, ha'zın, onla - Tın ve memleketin rahatı ve kâr: namına çok lüzumludur. FELEK | — Anneler Birliğinin tenezzühü Anneler birliği 15 haziran cu - ma günü için Gazi Hazretlerinin | büyük bir hissi şefkatle müsaadz | buzurdukları Yalovadaki çiftlik - €rinde bir kır eğlencesi tertip et- miştir, Bu gezintinin muvaffak olma- #1 için çalışılmaktadır. Köprüden reket sabah saat 8,30 dadır. Köp rüye avdet ise, gezintiye gelecek çocukların vaziyetleri nazarı iti - ra almarak akşam saat 8 ola - rak tesbit edilmiştir. Gerek gidiş Ve gerekse dönüşte vapurda briç, Caz bulunacağı, gibi arzu dans 'eceklerdir. Çocuk - hususi bir salon tefrik edilmiştir... Müsamere Ameli Hayat Ticaret Lisesi tale | si tarafından 25 Mayıs 934 Cu - Ma günü saat 15 be Arnavutköyün Feyziâti Lisesi salonlarında ir veda müsamereri verilecektir. BORSA “İş Bankasından alnan cetveldir) 22 Mayıs 934 ya KŞAM FİYATLARI İp İKRAZLAR TANYILAT Müüy' pan daki | “GE Rahmi 1778 Hetileranı 9550 Ğ yiğmeseil 8 Dala Rg e - bal e m ae “Ma sas ESHAM Vane Kama 08 gere “Ha a5 z ime BOOĞ Telefon ire Tz Müveniz s8 $Terkor 19,40 vize ye Cümle İn der. MeğE YE Banka em şek ie 130 Ana Baiye Misa TİMOİ arm oca 4 ÇEK FIYATLARI Pariy Sasa $ Pei ei dine “asa $ Madrit 542,25 Pe rr ere Brükşp o 2106 Ş Zet 420 Meni 341 $ Penge 30763 Müyezrdam 107,80 $ Bükreş mSS eğ 7003 $ Viyana 41480 a 5,5360 $ Moskosn — 110050 NUKUT (Satış) Kuruş; Karer ME Franan yeğ 20 208 il ğa 16 2 lerin fı ri a vie MAŞ izdeü (o 2050 20 iç Balsika 118 $ 20 Ley pr 2 gym 24 $ 20 Diner 8 1 gerim #38 1 Çermeriç a1 Sea» 2 Kim vara Zi $ 1 Meeliye 3812 İN Kar. güimiile $ Boran SKONOMI Fransız heyeti Ankaradan geldi Dün Yalovada Şereflerine bir ziyafet verildi Misafirlerimiz Fransız Ticaret Heyeti şerefine dün Ticaret Oda - mız tarafından Yalovada büyük bir ziyafet verilmiştir. Oda Rei: oda Kâtibi Umumisi, Fransız Tici ret Odası erkânı zi; bulunmuşlardır. Heyeti dün akşam Yalovadan şeh- rimize avdet etmiştir. Bir Yunan müessesesinin müracaati , Yunanistanda bulunan hukuki sese, Yunanistanda şanj tahdida - tı ve Milli İktısat sahaların da - ralması sebebile birçok alacakla - rın tahsilini müşkülleştirmiş oldu- ğunu nazari dikkate alarak ecne - bi memleketlerde parası kalan kiri | selerle anlaşmak suretile, alacak - larını muayyen bir yüzde mukabi - linde tahsil edeceğini bildirmek - tedir. Müessese, peşinen hiç bir para talep etmemektedir. Muame- lenin intacında yüzde yedi ala - caktır. Ticaret Odası bu müracaatı tetkik etmektedir. İzmir panayırı Bu sene İzmirde açılacak büyük beynelmilel panayir, 26 Ağustos sabahından 15 Eylüle kadar devam edecektir. Panayir sahası 50 bin metre murabaıdır. Projeleri hazır. lanmışlır. Panayirde büyük şehir - ler namına birer mümessil bulun - durulacaktır. İzmir panayirinde, İstanbulu, Ticaret Odası Tetkikat Şubesi Müdürü Hakkı Nezihi Be - yin temsil etmesi takarrür etmiş - tir. Süngarciler işbaşında MUĞLA, 22 (A.A.) — Mar - maris ve Bozburundaki süngerci - İ lerin bir kısmı hazırlıklarını biti - rerek sünger mıntakalarına mışlardır. Diğer bir kısmı da ha- sırlıklarla meşguldürler. İneboludan ihracat İNEBOLU, 22 (A.A.) — Mart iptidasından 20 mayısa kadar bu - radan ecnebi memleketlere sev - kedilen eşya için yapılan istatis tiğe göre (o Mısır ve Yunaı 4200 liralık 150 ton elma, Belçi- ka ve Fransaya 9000 liralık kırk beş ton kendir, İngiltereye ve İs- panyaya ve Almanyaya 78 bin li- ralık 11700 sandık yumurta ihraç olunmuştur . Ayvacık panayırı AYVACIK, (Milliyet) — He se me mayısın yirmi altısmda açılıp beş gün devam eden Ayvacık pana yirı bu sene de ayni tarihte açılar caktır. Bu sene havaların iyi git. mesi dolayısile hayvanat iyi yetiş- miştir. İktısadi cepheden çok kıy- meti olan ve emsali görülmiyecek derecede kalabalık olan bu pana- yırda Yirmi | bin liradan fazla hayva İ hat alış verişi yapılır. Belediye pa- nayır hazırlıklarına başlamıştır. Un çuvalı 74 kile SAMSUN, (Milliyet) — Ticaret | Odası İdare Heyeti unlarm fabrika | lardan yetmiş dörder kilo çıkarı! masma karar vermiştir. Badema fabrika ve tüccarlar © yedinde bu mikdara uygun olmıyan çuvallara tesadüf edilirse sahipleri Ticaret O daları nizamatı dairesinde cezalan- dırılacaklardır. Sıvastan ihracat SİVAS, (Milliyet) — Sivas ni- san ayı içerisinde ihracatı şunlar- dan ibarettir. 104 sığır, 2790 ko- yun, 450 keçi kılı, 710 sığır derisi, 1900 koyun derisi, 800 kilo pastır- ma, 600 kilo yapağıdır. Metr Salem'in damadı da d.. kif edilmiş olan Metr Salem bak: kında Ankara adliyesince tahki - kata devam edilmektedir. Metr Salemin dün de dama - de Mösyö Sair şehrimize - gelmiş ve Ankaraya gitmi kası müdürlerindendir. Oğlu Mös yö Raphael Salem de Gene Paris- te Holanda bankası müdürlerin - dendir. EMİR HABERLE Rİ Şi Vsküdar - Kakdliğ ve temdidi hattı Atayolağı denilen yere kadar iler ledi. Resmimiz Altıyolağzında ray fevşiyatını gösteriyor... Kaçakçılık Nasıl yapılır? Bir kadın yolcu kaçak eşyasile tevkif edildi Italya bandıralı Helvan vapu - ru yolcularmdan Bursalı Avram oğlu Hayim ve zevcesi Hayim kızı Kağoldan muhafaza memurları şüphelenerek üzerlerinde arama yapılmış, kucağındaki çocukla kol tuğunun arasına sıkıştırılmış 780 gram ipekli kumaş ve ayrıca da mantosunun yakasında 360 grarı da sadakor, ayrıca belinde de e - teklik şeklinde 650 gram ve eşya - ları arasında 350 gram ipekli ku - maş meydana çıkarılmıştır. Taki- bata devam edilmetkedir. 9 bin kaçak çakmaklaşı Halep ile İstanbul arasında kaçakçılık yaptığı anlaşılan ve u » zun zamandan beri takip edilmek te olan Hamit ismindeki şahıs E - minönünde polis ve muhafaza teş kilâtı memurları tarafından yaka- | lanarak üzerinde 9 bin çakmak ta- şı meydana çıkarılmıştı kında takibata devam Liman Şirketi Müdürü Atinada Süngercilik hakkımda tetkikat - ta bulunmak üzere İzmirden Atina ya giden Liman Şirketi. Müdürü Hamdi Bey, elyevm Atinada bu - lunmaktadır. Hamdi Bey, bir haf- taya kadar şehrimize gelecektir. Gümüş paralar Yakında basılacak 8 Milyon. liralık gümüş para şimdiden basılacak Darphane müdürü Fuat Bey Gümüş 25, 50 ve 100 kuruşluk. ların basılması için hazırlıklara başlanılmıştır. Darphanede şimdi - ye kadar ancak 39 ton gümüş top- lanmıştar. Bu mikdarla 16 milyon liralık gümüş para basılamıyaca - ğı için şimdilik bu mikdarla 8 mil yon liralık gümüş para basılması, ileride de mütebaki 8 milyonun ba sılması .kararlaştırılmıştır. Gümüş paralar için evvelâ bir resim müsabakası açılacak, mü sabakada kazanan resim model it tihaz edilecektir. Müsabaka şartla- rı tesbit edilmitşir. Her nevi para: nın resmi için 2 - 6 aylık bir müh- let verilecektir. Kabul edilen re - simlere göre kalıplar yapıldıktan sonra paraların basılması bir gün meselesi olacaktır. Darphane Müdürü Fuat Bey An karada bu işlerle de meşgul olmak tadır. Dünkü nüşhada da bildirdi. gimiz gibi gümüş paraların hali 81, yani âyar derecesi ve ebadı, sikleti tayin edilmiştir. Maliye şu- belerinde devletin tayin ettiği fi - yat üzerinden gümüş, yaası - ilmektedi na devam ir, VİLAYETTE Komisyonlardaki Mütekâitler Komisyonlarda ücret alanlara ne yapılacak? Mütekaitlerden resmi dairele - re ücretle almanların, kanun mu- cibince, ücretleri ve tekaüt ma - aşları nısıf verilir. Fakat bundan | başka gene mütekaitlerden resmi komisyonlara ve mümasil devlet iş lerine siber eğilip yormiğe.mi- lanlar da vardır. Bunlardan komisyonlara de - vam edenlerin vazifeleri işine gö - re bir, iki sene devam edende bulunmaktadır. Bu şekil, eek yermiye olmek - la beraber, teakup ettiğinden âde- ten aylık bir ücret halini almak - tadır. İstanbul maliyesi bunların bu şekildeki vaziyetleri ile alâkadar olmağa başlamıştır. Bir kanaate göre bu suretle alınan yevmiye < lerin ücretten farkı (o yoktur. Bu takdirde tekaüt maaşlarının nısıf olarak verilmesi icap ediyor. Me - sele Maliye vekâletinden sorul « muştur. Bir ziyaret Vali muavini Ali Rıza Bey, dün yeni Romanya konsolosuna | adei ziyarette bulunmuştur. Hizmölten ayrılan Nafıa memurları Hizmettön ayrılan nafıa me - mur ve müstahdemlerinin yapa - mıyacakları işler hakkımda kanun | dün vilâyete tebliğ edilmiştir. Kat'i hesap Raporu görüşüldü ! Umumi Meclis Perşembe günü tekrar toplanacak İstanbul Umumi Meclisi dün öğ leden tonra toplandı. 1931 senesi kat'i hesap raporunun müzakere - sine devam etti. Rapor madde mad de okunarak kabul edildi. Raporun okunması dün bitme - di. Meclis perşembe günü tekrar | toplanacaktır. Aksu vapuru “Vapurculuk şirketi tarafından İngiltereden mübayaa edilen Do - minika vapurunu teslim almak ü- zere kaptan ve taifeden mürekkep bir heyet, dün Kardife hareket et- miş Heyet, vapuru teslim alarak 15 Hazirana doğru şehrimize getire » cektir. Dominika vapuruna Aksu adı konmuştur. Ad konma merasimi, vapurun şehrimize muvasalatını müteakıp yapılacaktır. Müdafaa pulları ne zaman basılacak? Milli müdafaa © vasıtalarımızı kuvvetlendirmek maksadile bazı yeni varidat membaları arandığı ve bu hususta bazı mali kanun - lar hazırlandığı yazılmıştı. Bu meyanda müdafaa pulları da ihdas edilmiştir. Resmi evraka il- sak edilecek clan bu damga pulla- rının yakında damga matbaasında tab'ına başlanacaktır. Damga matbaası müdürü Fu - at Bey bu hususta mütaleası alın. mak üzere Ankaraya çağrılmış ve evvelki akşam gitmiştir. Fuat Beyin bugün Ankaradan dönme - si ve gelir gelmez müdafaa pulla- rının tab'ına başlanması muhte - meldir. MAHFEMELERDE 71 | Dilencilerle Mücadele Çingene mn ku- cakları çocukla dolu Zabıta dilencilere devamlı bir mücadele yapmaktadır. Ancak bü- tün mücadeleye rağmen bunların adedi azalmakta, her gün Müddei umumiliğe yeni bir kafile gelmek tedir. Dün'de Sati, Hüseyin, Na ve isminde 3 Çingene karı geti - rilmiştir. Bunlarm her birinin ku- cağında ikişer tane de çocuk var - dır. Bunların bu çocukları dilen - cilik için vasıta ittihaz ettikleri an laşılmıştır. Çocukların kendileri nin öz çocukları olap olmadığı da tahkik edilmektedir. Kendileri sim dilik zabıta nezareti altnda bulun durulmaktadırlar. Ölçüler Kanununa muhalefet edenler Ölçüler kanununa muhalif ba - reket edenler hakkında şiddetle takibat yapılmaktadır. Bunlardan ele geçenler hakkında derhal za - bıt varakası tutulmakta ve kendi - leri mahkemeye tevdi edilmekte - dirler. Asliye mahkemelerinde bun ların cürümleri sabit olanlar hak « kında on liraya kadar para cezası verilmektedir. Dün de asliye 2 inci ceza mahkemesinde altı tane ölçü ler kanununa muhalif dava rüyet e dilmiştir. Saraçhanebaşındaki facia Saraçhanebaşmda vukua gelen ve bir kadının ölümü, dört erke - ğin de yaralanması ile neticelenen o'pmobil kazası hakkımdaki İstin - tak tahkikatına devam edilmekte - dir. Yaralılar hakkımdaki muayene raporu istenmiştir. Vaziyet bu ra- porlarm tetkikinden sonra tavaz - zuh edecektir. Bir kadın tevkif edildi Fuhşün men'i hakkındaki ni - zamnamenin iatbikatma r “Adetle devam edilmektedir. Dün de en - dilerini tesçil ettirmeyerek gizli | randeyu evi işletmekte olan iki ka | dm Müddeiumumiliğe tevdi edil - mişlerdir. Bunlardan biri Çerkes Nimet Hanımdır. Çerkes Nimet Ha nım üçüncü İstintak dairesi tara - fından tevkif edilmi: POLİSTE Katil, deli değil Altı ay kira ile oturduğu odadan kendisini çıkarmasından muğber olarak o kahveci Halil Ağayı öl * ren Cemil Efendi hakkında Birinci İstintak Hâkimi Ramazan Bey ta rafmdan tevkif | kararı verilmiştir. Cemilin muhtel lişşuur olduğu da | söylenmiş, fekat kendisinde böyle bir tezahür gö - rülmemiştir. Kalp sektesinden Dün Kumkapıda ha e soka- ğında 7 No. lı evde oturan basma- cı Avadis isminde birisi sabah - leyin saat 9 sularında evden çıka - rak Salıpazarına giderken Voy- voda caddesinde birdenbire fena - Jaşmış, olduğu yere yıkılmıştır. Et. raftan halk zabıta me - murları derhal belediye doktorunu haberdar Me de neticesinde Avadi tei kalpten öldüğü anlaşılmıştır. Yankesici Dün Şişlide İzzet Paşa sokağın- da oturan Bey namında bir zatın Halil Ağa içerisinde 80 lira bulunan cüzdanı- nı çalan sabıkalı yamkesicilerden Zeki yakalanmıştır. Hamalı yaralıyan yakalandı Dün Galatada oturan hammal Muntafa © eşya meselesinden 02 layı bıçakla yaralayan Güze! dirma oteli kâtibi Şevki yakalan- muştur. Bükreş filârmonika orkestrası geldi Şehrimizde iki konser verecek olan Bükreş filârmonik orkestrası heyeti dün sabah trenle şehrimize gelmiştir, Romanya hükümeti musi kişinaslar ö ele lüks bir vagon tahsis etmiş ii 'kestra heyeti 75 kişi- den mürekkeptir. ,Oskestra şefi ta “olan M. Muvaffakıyetin sırrı Hayatta muvaffak olmanın sır. rı nedir? Bir çok gençler, hayata atılmak istedikleri (ozaman kendi kendilerine bu suali sormuşlardır... Herhangi sahada çalışırsanız. ça- İişen, burada muvaffak olmak için €sas'ı şartlar mevcut olduğu şüphes sizdir. Bir çok meslek erbabı var» dır ki mesleklerinde aradıklarını bulamazlar. Ve elleri kolları Bö- ğürlerinde otururlar ; size kaç tana hastasız doktor, davasız avtkat, müşterisiz esnaf ve karisiz muhar» rir zikredebilirm. Fakat banların yanında, muhillerinde bir samimis yet yaratmış etraflarına kendileri- ni besliyecek ve sevecek insanları ie plamış nice nice istidatlar var ır. Bunun sebebi nedir? Bunlarda tılsım ma var ki böyle muvaffak olayorlar?. 14 Hayırı. Bunlarda yalnız mehi! lerine karsı bir alâka, ve meslekle- rine sadaket, ve bunda ihtısas var- dır. j Mezhar bir Fransız fikir adamı, geçenlerde Sorbonne'da verdiği bir konferansta bir muharririn muvaf- fak olması şartlarını izah ederi keri diyordu ki: — Bir muharririn kendi kendi. 8i için sam'mi bulunması kâfidir. Bu, o muharririn halka harşı göste- receği hürmetin en büyük bir ni- sanesidir. Ve bunu o zaman mah- sus ta yapmaz ki daha iyidir. Bir mahirririn kendi ra girmemesi, kendisinin emin ol- madığı şeyler hakkında emniyet ef. mis gib: bir manzara göstermeme- si, kendisinin bilmediği yollar üze- rinde başkalarının arkasından yü- lar o serdetmiştir. Fakat bizim fikrimize kalırsa bir muharrir hak. kında varit olabilecek bu mütale- at diğer bütün meslek erbabı hak» kında da serdedilebilir.. Çünkü nihayet bunların hepsini “iht sas” kelimesinde hulâsa ede mez miyiz? Dünyadaki bir çok kargaşalıkla. rın, karışıkların sebebi hep ihtisas buhranından ileri gelmiyor mu? Bir çok kimseler (vardır ki her da sokmak mecburiyetinde kalır: lar. Ve işte hayatta muvaffak ola. mıyanlar bunlardır. Çünkü yap- tıkları işte samimi değildirler. Sa» mimi olmalarına imkân yoktur. Ni- hayet buraya kendilerini canla baş- la vermemişlerdir. Sırt muayyen bir para kazanmak için, ve kendi- lerini Keçindirebilmek & için alâka- ları olmıyan, ihtisasları dahilinde bulunmayan bir mesleğe atılmışlar- Ma 2ksi, | tesirlerini onlar timeseler ei duyacaktır. Vak bugün e hasında mesleklerini / değiştirip | başka sahaya atılan ve belki mu- vaffak zarpredilen kimseler vardır. Bunları aisışlayanlar da mevcut- tur, Fakat inanmamalı. Çünkü bü takdiri yapanlar de samimi değil- dirler. Herhangi (o bir karabet, bir İ menfaat dolayıs'le bunu böyle ya- parlar... İlerde vaziyet değiştiği za- man ilk tenkit edecekler bunlardır. İar cemiyet içinde Bir şat- ronç taşı yem Hayat oyununun iyi oynanması için bütün bu taşlar yerli yerinde kendi sahası, ve yö ü dahilinde hareket etmeli- dir. 'oksa ergeç mat mukadder. ir. Mümtaz FAİK Tevkifhane Müdürlüğü Tevkifhanede bazı gardiyanla - Mibane müdüzlüğü vekâleti hapi hane müdürü Baha Beyin uhdesi - ne tevdi edilmiştir. Baha Bey hem tevkifhane müdür vekilliği yap - makta, hem de hapishane müdür - Yüğünü idare etmektedir. Tevkif - hane sergardiyanlığına henüz kim se tayin edilmemiştir. Bonolar iki ci milyonu geçti Gayrimübadiller Takdiri Kıy - met komi tarafmdan Gayri - mübadillere istihkaklarına mahsu- ben tevzi edilen bonoların mikda- rı 2 milyon lirayı geçmiştir. Tevzi- at devam etmektedir. Elde tevzi e- dilecek şekiz milyon liralık bono kalmıştır.