22 Mayıs 1934 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

22 Mayıs 1934 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Bütün Türkiye Mehmet Efendi Mahtumları Kahvesini içiyor İst, Mısırçarşısı kapısı karşısında Bütün Türkiye Mehmet Efendi Mahtumları Kahvesini içiyor İst, Mısırçarşısı kapısı karşısında mo Sene 16 — No: 5608 — Fiatı her yerde 5 kuruş mama amaa SALI — 22 Mayıs 1934 ME, ai Telefon : 24240 (İdare) - 24249 (Tahrir) - 24248 (Matbaa) - 20113 (Kli Bulgaristan vekayii hakkın da bulgar sefirile bir mülâkat Sefir diyor ki: “ Kabine Yugoslavya ile anlaşma politikasına daha şidde Bulgaristanda cereyan edeni hadiseler hakkında Bulgar sefiri M. Antonofla görüşmek istedik. M. Antonof Ankarada bulunu- yor. Kendisini telefonla aradık. Eski bir gazeteci olan Bulgar se- firi ricamızı kabul ederek bize şu malömatı verdi: — Her şeyden evvel dün ve evvelki gün deveran eden heys- canlı haberleri tekzip edeceğim, Bulgaristanda hiç bir karışıklık olmamıştır. Bütün vakayi sükün içinde cereyan etmşitir. Hadisenin sebeplerine gelince. bunun başında siyasi fırkaların anl gelir. Bunlar prensip noktasında değil, sırf şahsi sebepler dolayısile birle- şemiyorlardı. Hepsi daha fazla bir hisseye malik olmak istiyor- lardı. Bu vaziyet karşısında ordu mü) dahale etti. Ordunun müdahe- Kesi hükümeti ele almak için de- ğil, devamı kabil olmıyan bir Vaziyete nihayet vermek içindi. | Her şey kralın muvafakatile ve tam meşruiyet dahilinde cereyan etti, aşamamaları Yeni nazırların ekserisi hiç bir fırkaya mensup değildir. Yeni hükümet âdeta fırkalara (karşı teşekkül etmiştir. Bu sebeple da- hili siyaset noktasından büyük işler görecektir. Kabine bu hu- susta ilk adımı atmıştır. Nazırla- | rin adedi ondan sekize, vilâyet taksimatı da 16 dan yediye in- dirilmiştir. (Diğer ıslahat bunu takip edecektir. Buhran sebebile tasarruf Hüze- mundan bahsediliyordu. Fakat ! caktır. Soflyadan bir manz. hiç bir fırka buna yanaşamıyor- du. dirmekten korkuyordu Yeni ka- bine böyle düşüncelere tabi ok mıyacaktır. Yeni intihabata gelince; sim- dilik böyle bir şey mevzuubahs değildir. — İptida hükümet ıslah edilecektir, Parlâmento da ıslah edilmedikçe intihap yapılmiyas Başvekil «düşünülen 15- Jahat her noktadan meşruti şek- İe muvafık değildir. Faket umu- mi menfaat namına bunun İ pılması lâzımdır.» demiştir, Son “değişikliğin barici siya- set üzerinde tesirine gelince, bu husustaki şayialar yanlış ve mü- balâğalıdır, Başvekil OFilhakika Zvena grupuna mensuptur, Fakat bununla harici politika arasında münasebet yoktur, M, Muşano- fun harici siyaseti (takip edile. cektir. Paris belediye meclisi heyeti Ankaraya gitti meclisi reisi M. | meclis ikinci reisi ve azadan bir kısmi dün ekspresle şehrimize vasıl olmuşlardır. Misa- firler istasyonda (belediye reis muavini Hâmit bey fransız ceneral konsolosu, belediye meclisi aza- sından bir çok zevat tarafından istikbal edilmişlerdir. Heyet erkânına çiçekler veril miştir. Misafirlerimiz dün akşam Ankaraya hareket (etmişlerdir. Resmimizde misafirler, istikbal edenlerin arasında görünüyor, Çünkü müntehipleri gücen- | ya | tile devam edecektir ,, İL a: MIT tiyatro binası İ o Bulgaristan bütün komşulari- le mükarenet siyaseti takip edi- yor, Yugoslavya ile omükarenet cereyanı da bu umumi kadroya dahildir. Yugoslavya ile müka- renet lehinde belki biraz daha | kuvvetli bir cereyan vardır, Es- ki kabine zamanında başlıyan | Yugoslavya ile mükarenet siyase- | tine daha küvvetle devam edile- | | çektir, Maamafih tekrar edeyim | ki bu, hiç kimsenin aleyhine mü- teveccih değildir. Hükümetin | düsturu hariçte ve dahilde sulh- tur, | Mfons, artık krallık istemiyor | | Madrit 21 (A. A.) — Ciddi İ bir menbadan bildirildiğine göre, | isim günü münasebetile Alfons, sabık' İspanya krallık erkânina gönder- | diği bir mektupta, krallık Ispan- i yada tekrar ilân edilse bile, tahta İ çıkmıyacağını bildirmiştir. | | Sudan ucuza satılıyor! İ Birbardak su 40 para, İ bir yumurta 30 para! Yumurta fiatlerindeki düşkün- lük en son haddini bulmuştur. Bir İ sandık yumurtanın fiati 10 liradır.| Perakende olarak bakkallarda yu- murtanın tanesi 30-40 paraya sa- tılmaktadır. İşin gatip tarafı bir bardak suyun 40 paraya verilme- sidir. Dünyanın hiç bir tarafında, bir yumurtanın bir bardak sudan ucuza olduğu vaki değildir. Bu ra- kam bize, yumurtanın gülünç de- | necek bir derecede ucuza satıldı- ğını ifade ettiği gibi, bir bardak suyun da ihtikâr derecesinde pa- halıya satıldığını pek canlı bir su- rette gösterir. İhracat imkânsızlıklar, harici piyasaların daralması yumurta ile | bir bardak suyun fiati arasındaki bu garip müvazenesi; ruyor, Çankırıda yağmurlar Çankırı, 21 (A.A.) — Cuma gününden beri vilâyetin her tara- fına faydalı yağmurlar yağmaktadır. $ ı 3 “Zongaldak Iktisat vekâleti bu Yerli kömürlemizin Pirede İs- İ tanbuldan daha ucuza satıldığını, bu sebeple kömür ticaretinin kâ- milen Pire limanına geçtiğini yaz- mıştık, İktisat vekâleti bu mesele | hakkında tetkikata başlamıştır. | Deniz ticareti müdürlüğü bu me- sele hakkında kömür ticarethane- lerinin ve diğer müesseselerin fik- rini almaktadır. Vapurlara ucuz kömür mesi meselesi Zonguldak kömür- cülerini de ehemmiyetle alâkadar etmektedir. Zonguldak kömürcü- leri bu vesile ile, ticaret odasında toplanmışlardır. Toplantıda, Tür- kömür alan | veril kiye limanlarından vapurlardan, fener ve liman rüsu- mu alınmaması için hükümete mü- râcaat edilmesi kararlaştırılmıştır. Pire limanında, buraya nazaran ucuz kömür verilmesinin başlıca sebebi budur. Pire limanında, kö artırmak İçin, liman rüsumu kaldı» rıldıktan başka, liman muamelâtı da kolaylaştırılmıştır. Bu hususta tahkikat işlerile ür satışlarını alâkadarlar nezdinde İ yaptik. Liman ve kömür alâkası olan bir müessese sahibi diyor ki: — Vapurlara ucuz kömür ver- mek meselesi muhtelif sahalardan | tetkik edilmelidir. Yalnız tahmil | ve tahliye tarifelerini, mavuna üc- retleri, amele ücretlerini indirmek kâfi değildir. Bunlar üzerinde ıslahat yapıl- dığı gibi, liman, fener resimlerini indirmek, kömür alan vapura ko- laylık temin etmek te lâzımdır. Manmafih mesele bununla bitmez, vapura süratle kömür vermek i Takdirkâr!.., 1— Ovooo! nu derhal bana satınız! Eseriniz harikulâde üstat kömürleri Kömür ticaretini ıslah için ne yapmalıdır? mesele hakkında tetkikat yapmağa başladı ilman idaresinde de ıslahata ihti- yaç vardır. Islahat meselesinde, İstanbulum her zaman ortaya sürü len liman işlerinin bir elden ida- resi meselesi hatıra gelmektedir.» Görülüyer ki, vapurlara ucuz kömür vermek için yalnız mücer- ret olarak kömür meselesini hak letmeğe imkân yoktur. Kömür meselesi, liman meselesinin ısla- hına bağlıdır. İstanbul limanında idari ıslahat yapmadan yalnız ba- şına kömür ticaretini ıslah etmek kabil değildir. Alâkadar resmi da- ireler de buna kani olmuşlardır. Ismet paşa Hz. Başvekil Kayseriden Ankaraya döndü Kayseri, 21 (A. A.) — Bugün saat onüçte Halk fırkası salonünda belediye tarafından misafirlerimiz şerefine bir öğle yemeği verilmiş- tir. İsmet paşa Hz. hafif surette rahatsız bulunmalarına binaen ziyafette bulunamamışlar vagonla- rında istirahat buyurmuşlardır. Başvekil paşa Hz. halkın can- dan sevgi tezahürleri arasında refakatlerindeki zevatla saat 15 te Ankaraya hareket buyurmuşlardır. Ankara 21 (A.A.) — Başvekil İsmet paşa Hz. dün gece saat birde refakatlerindeki zevat ile birlikte (Kayseriden (şehrimize avdet etmişlerdir. Ismet paşa Hz. istasyonda ve- killer, mebuslar, Ankara valisi ve bir çok zevat tarafından karşılan» ışlardır. 1, Şedövrl... Sizi tebrik ederim!... Bap — Başüstüne, fakat henüz resme başlamadım!...