9 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

9 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

” lHalkm Sosiı Saka Derdi Ve Halk Bazı semtlerde sukaların yüzün- don sü meselesi bir dert hulin- dedir. Taşkilâtlandırılan &u işleri karşısında sakaların vaziyetini, bakınır, halkıimız nasil - telâkki ediyor: İhsan Bey (Kadirga Ciacimeydanı 34) — Su mesölesi İstanbulun zoli bir derdidir, Terkos yarım asır içinde İstanbulu harabeye çevirdikten sonra tarihe gömüldü. Şimdi belediye bu suyuralaha çalışıyor. Fakat İstanbulun içecek suyu henüz halledilmedi. Be- lediyenin raporları birçok çeşme su- larının içilmiye salih olmadığımı tes- bit etti. Hamldiye gibi birkaç su bun- dan müstesnadır. Bir de damacana- larla, fıçılarla getirilen sular vardır ki fakirlerin barcı değildir. kstanbul su şehri olduğu halde müccanen içecek sıhhi su balamıyor. Hamidiye sularımn başları da gedikli- lerle doludur. Fakir halk buralardan istifade edemiyor, Belediyemiz terkoz gibi bu su meselesini de halletmelidir. * Fatma Safinaz Hanım — (Kadıköy Covizlik Hacıahmetbey sokak 1) — Cümhuriyet Idaresi #eenebi ve yorli imtiyazları lâğvetti. Yerli imtiyâarla- rın orta devirden kalma adları gedik idi. Hamal gediği, bekçi gediği, su gediği saka gediği vesaire gibi sul- tanlar devrinin içimizde — yaratlığı zararlı imtiyazların birçokları yıkıldı. Fakat saka ve bekçi #saltanatı hâlâ devam ediyor. Hele şu sakaların ge- diği ecnebi imtiyazlar kadar zarar- hdır. Bir gazetede Hamlidiye suyu alirken yaralanan bir zavallının ha- berini okudum da mütecssir oldum. Belediye bu gibl çeşmelerden saka- ların ancak geceyarısından sonra le- tifade —edebileceklerini — kararlaştır- malıdır. * Refet Bey ( Beykos Yalıköy ) — İstanbulda içecek su çok pahalıdır. Bazı yerlerde bardağı beş kuruşa bile satılıyor. Belâödiyenin — getirttiği su mütehassısı bir rapor vermişti. İstan- bulun bütün suları tevhit edilecekti. Fakat bu raporun tamamile tatbiki için —milyonlar Iâzımdır. — Belediye bugünkü bütçesile bunu yapamaz daha az masrafla ve dahâ basit usullâ İsltanbulun iİçecek suyunu temin etimd- Ndir. Ovakte kadar da İyi su çeşme- lerinin başından sakaların vte bekçile- rin ayaklarını kesmelidir. Bekçiler buralardan aldıkları suları satıyorlar. Bunların şerrinden fakir halk- pis su içmiye mecbur oluyor. Bekçiler, saka- İar para kazanacak diye fakır balkı susuz bırakınak doğru değildir. Bir Vapurda JA İnfilâk Dün sabah İstinye sahilinde Dok fabrikası önünde — demirli bulunan ( Selim ) vapuru bacasın dan çıkan — kavılcımlar — vapurun güvertesinde buluman büyük bir karpit fıçısının üzerine düşmüş va fiçi,birkaç saniye sonra büyük bir gürültü ile patlamıştır. Fıçı- nın bulunduğu yer parça parça < ae | Yaramazlığın Feci Sonu Bir Çocuk Yanlışlıkla Zehir Şişesini Ağzına Dikti, Derhal Yere Yıkıldı Evvelki gün Balatta çok acıklı küçük bir çocuk içtiği yanlış bir miştir. Hâdise hakkında şu tafsilâtı elde ettik: Balatta Yeni caddede oturan tenekeci Yakonun 3 yaşındaki oğlu Naso evvelki gün evde kimse olmadığı sırada odanın bir köşesinde bulunan do- laptan çıkardığı bir lizol - şişesi başlamıştır. Bir aralık şişenin tapası çıkmış ve ze- bir hâdise olmuş, ilâçtan zehirlen- alarak oynamıya dedir. hirli ilâç yere dökülmiye başlamıştır. Küçük Naso bunu görünce şişeyi ağzına dikerek bu zehirli ilâcı içmiş, biraz sonra da sancılar içinde yere düşüp kıvranmıya başlamıştır. Bir müddet sonra odaya giren ev halkı zavallı çocuğun baygın bir halde yerde yatmakta olduğunu görerek derhal Musevi hastanesine kaldırmışlardır. Nasonun hayatı tehlike- Orta Tahsil Muallimlerin Kadrosu Ay Sonunda Anlaşılacak Orta tedrisat muallimlerinin Eylül maaşları verilmiştir. Fakat henüz kadro tesbit edilmediğin- den bu maaş — bir aylık avans şeklinde — ödenmiştir. Lise ve ortamektep kadrolarının Teşrini- evvele kadar ancak ikmal edile- ceği anlaşılmaktadır. Aldığımız malümata göre, bu sene Haydarpaşada ( 2 ) bin tale- belik büyük bir lise ve muallim mektebi açılması dolayısile, Istan- bul muallimleri arasında epeyce değişiklik olacaktır. Birçok mu- allimler Haydarpaşa lisesini iste- mektedirler. Tebeddülât, şehir dahilinde, bir mektepten ötekine nakil suretile olacaktır. Vilâyetler arasında nakil yoktur. — Ancak mecburi olan sıhhi ahval dolayısile birkaç muallim İstanbula getirile- ceklerdir. Idari ve inzibatt sebep- lerden dolayı da birkaç muallim arasında nakiller yapılacaktır. Bırakılan Çocuk Kumkapıda Çobançavuş camiüi önünde terkedilen 15 günlük bir erkek çocuğu bulunarak Darülâ- cezeye gönderilmiştir. 24 Saatin Hâdiseleri Beyoğlunda Avrupa oteli sa- hibi Madam Haykanoş köprüde tramvaydan atlamak İsterken dü- şerek ağır sürette yaralanmıştır. 3p Şişhanede pompa İle oto- mobil lâstiği şişirmekte olan şolör Ahmet Efendinin başına yerinden fırlayan İlâstiğin çenberi çarpmış, yaralamıştır. x Lâüâlelide Lâleli apartımanın- da oturan Sungur Hanım isminde bir kadıma ait bir köpek aynı katta oturan İsmail Hakkı Beyin 3 yaşındaki oğlu Bülenti bacağın- dan ısırmıştır. Çocuk tedavi altına, köpek te kuduz hastahanesinde müşahede altına alınmıştır. “olmuş ise de ©o sırada güverle- de kimso bulunmadığı için insan- ca rzayiat yoktur. Yolsuzluk Tahkikatı Bitiyor Belediye temizlik işleri müdür- lüğünde, bir yolsuzluktan dolayı Üç memurun vazifesine nihayet verildiğini evvelce yazmıştık. Bu husustaki tahkikat inkişaf etmek- tedir. Yakında adliyeye intikal edecektir. Öğrendiğimize göre temizlik işleri müdürü Ramiz Bey de teka- ütlüğünü istemiş ve bu talebi ka- bul edilmiştir. Belediye, temizlik işleri müdürlüğüne yeniden kim- seyi tayin etmemiştir. Bu varife mevcut kalem ve bir muavinle idare olunacaktır. Esasen temizlik işleri - kaymakamlıklara taksim edildiğinden, merkezdeki müdür- lük yalnız tavassut vasıtasını gö- rüyordu. Belediye bu suretle bir müdürlük tasarruf etmektedir. Aldığımız malümata göre be- lediyede daha bazı memuriyetler ve müdürlükler tasarruf maksa- dile mahfuz tutulacaktır. Bu yer- lerde münha! vuku bulduğu za- man kimse tayin edilmiyecektir. Evvelce de belediye mektupçu- luğu tasarruf edilmiş ve bu vazi- fe yazı işleri kalemine — veril- mişti. Esnaf Bankası Umumit Heyet Dün De Toplantı Yapamadı Esnaf Bankakasının umuml! heyeti dün, ikinci defa olarak fevkalâde toplantıya davet edik miş olduğa halde ekseriyet olma- dığı için yine toplanılamamıştır. Iki defa geri kalan heyeti umumiye toplantısı yeniden iki hafta sonraya bırakılmıştır. Öğ- “rendiğimize göre, bankanın faa- liyetine devam edip etmemesini tayin hususunda heyeti umumi- yece bir karar verilmesi icap etmektedir. Bu itibarla ekseriyet olsun olmasın, bu sefer bankanın vaziyeti bir neticeye bağlana- caktır. ae ee e e I Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: - ea Gümüş Paralar İngiltereden Daha On Beş Ton Gümüş Alınıyor Darphane ve Damga matbaası müdürlügü son ve kat'i karar verilmek üÜzere mlüsabakayı kaza- nan Gümüş para kalıplarını tekrar Maliye Vekâletine göndermişti. Henüz kalıplar inde edilmemiştir. Bununlaberaber Darphane dünden itibaren yeni gümüş paraların çiçeklerini Sebike halinde dökme- ye başlamıştır. Döküm ocakları iki gündenberi boyuna gümüş eritiyor ve (830) üzerinden ayar- larını yaptırıyor. Maliye Vekâleti yeni paraların biran evvel basıl- masına büyük bir ehemmiyet vermektedir. Modeller iade edillir edilmez hemen kalıplar hazırla- nacak ve paraların basılmasına başlanacaktır. Yeni gümüş paralar için (104) ton gümüşe ihtiyaç vardır. diye kadar ancak (30) ton gümüş toplanmıştır. Maliye vekâleti Mer- kez bankası vasıtasile İngiltereden (10) ton gümtş daha satın almaya karar vermiş ve dün de sipariş verilmiştir. Ayrıca gümüş Mecidiye fiyatları da (34) ten (38) & çıkarıl- mıştır. Büyük Sergi Hazırlığı Büyük sanayi sergisi, Teşrini- evvelin 29 unda Ankarada hazır- lanan yeni sergi binasında açı- lacaktır. Sergiye iştirak — için bilhassa şehrimizden çok fazla bir alâka gösterilmektedir. Serginin müteharrik duvarli ve istenilen genişlikte ayarlana- bilen paviyonlarından mühim bir kısmı şimdiden kiralanmıştır. Bü- tün sanayicilerimizin geniş mik- yasta iştirake karar verdikleri sanayi — sergisinin aî;lıq resmi bizzat Başvekil Ismet Paşa tara- fından yapılacaktır. Tabancayı Çekemedi Fatihte — Atpazarında Ömer isminde biri bir çocuk mesele- sinden Aarası açık olan İbrahim isminde birine tabanca ile ateş etmek Üzere iken bir polis efendi tarafından yakalanmıştır. l Günün Tarihi Telefon Şirketinin Yanlış Hesapları Telefon şirketinin hesapları üze rinde yapılan tetkikat gün geçtikçi mühim neticelere varmaktadır. Mua melât üzaerindeki son araştırmalar, şir ket, hesaplarının birçok bakımlardat kabartılmış olduğunu göstermiştir. Bı arada 20 bin Diralık bir kısım tesisa mastafının 200 bin lira olarak gösteril diği anlaşılmıştır. Bazı masraflarda yapılan — ilâveler yüzde (iki yüzl bulmaktadır. Diğer taraftan esasa — müteallih birçok evrakın da ortada bulunmadığ görülmüştür. Diğer taraftan Şark demiryolları kumpanyam, — ücretlerde — yapılacalı tenzilât miktarı Üzerine bir hafto zarfında cevap vereceğini alâkadarlar bildirmişlir. Saat Paraları Belediye, elektrik, havagazı ve Terkos saatlerinin maliyet vo satış Ratlerine ait hazırladığı İisteyi Nafia Veküâletine — göndörmiştir. — Elektrili #saat kiralarının evvelce 12,5 kuruşt indirildiğini yazmıştık. Nafla Vekâleti, diğer saatlerde de tonzilât için, tetkik kat yapacaktır. Vıpıır Almak İçin Şirketihayriye müdürü Yusuf Ziya ve Fen müdürü İzzettin Beyler, yenle den vapur almak için tetkikatta bus Tanmak Gzere Almanyaya gitmişlerdir. İktısat Vekili İktisat Vekili Celâl Bey dün Edir neden şehrimize dönmüştür. — - Maden İstihsalâtımız Memleketimizde Krom — istilsal ve İhracatı son senelerde hbaylı art- mıştır. Dünya umumi iatihaslâtı 930da $47,800 ton iken 932 de 240 bin tond düşmüştür. Buna mukabil Türkiyenin Krom istihsalâtı 929 da 16200 tod iken, 930 da 28300 ton, 981 de 29500, 932de 55200ton olmuştur..Geçen send ise istihsal miktarı daha mühim nlee bette artâarak yeniden 89 bin tont yarmıştır. . Bir Ceset Bulundu Dün sabah Burgaz Adasızt önleride denizde bir erkek cesedi — bulunmuştur. — Cesedin Üzerindeki elbiseden bir köylü olduğu anlaşılmakta ise de ceset uzun zamandanberi denizde kal- dığı içim etleri dökülmüş ve ta- mamıyacak bir hale gelmiştir. Polis tahkikata başlamıştır. Polonya Sayyalrı Yelkenli kayıklarla Raoman- yadan limanımıza gelen Polanyalı 19 genç seyyah, hafta içinde Vall ve Belediye Reisi Muhittin Beyl ziyaret ederek “ Krakovi ,, bele- diyesinin bir hatıra ve mektubunt vereceklerdir. Tavukçuların Bir Müracaatı Tavuk ve salr kümes hayvanlart satanlar Belediye Daimi encümeniat| müraecsat ederek kendilerinin akşa: ları erken kapanma kaydından affedils melerini istemişlerdir. Tavukçular, ge* celeri hayvanlara yem ve su verilmesi lâzım geldiğini, köylerden hayvanlarıd geceleri getirildiğini söylömişlerdir. Bu esnafa, gece yarımına kadaf açık bulunmak Üzera müsaade edil* miştir. Ancak saat 9 dan sonra satifi yapamıyacaklardır. Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: Hasan Bey — Vatandaşlar: Semalarımızı çelik kanallarla örtülmüş görmek istiyorsak, arasıra kesemizin ağzını birkaç senede kahraman ordumuza, ılzl.ff' tayyare aian Tayyare cemiyeti için açmağı bir vatan borcu bilelim. Ü