9 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

9 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Milletler Cemiyetinde daimi âzalıkların kaldırılması düşünülüyor — 2 nci sayı 17 inci Yıl * Sayı: 5989 tada — Yazı AY Telefonu: 24379 Çin hükümeti, Cemiyetine Milletler tekrar intihabını istiyor —Z nci sayrfada — PAZAR, 9 EYLÜL 8 uncu ay) 1934 İdare Telefonu: Beşinci Balkan Konferansı e şarap bayramı Fransada bağcılar birliği bü- yük bir üzüm ve şarap bayarmı için hazırlık yapıyorlar. Fransız gazetelerinin verdikleri malüma - ta göre, bu bayram birinci teşri- nin yedisinde olacaktır. O gün Parisin en büyük sokakları, cadde- leri, mağazaları donatılacaktır. Fransada üzüm yetiştirilen muh - telif mıntakalar ahalisini temsil eden kıyafetlerde giyinmiş bir a - lay arabalarla şehirin her tarafı- nı dolaşacak, nihayet bu alay Pa- ris civarında üzüm kürü yapılan başılca mevkilere uğrayacak, bu- ralarda üç yüz bin kilo üzüm pa- Yasız olarak dağıtılacaktır. ! Fransızlar, hükümetin yardımı ile hazırladıkları bu bayramın alelâde propaganda tezahüratı şeklinde görünmemesi, üzüm ve şarap bayramının hakikaten ori - jinal bir milli hareket mahiyetini alması için çalışıyorlar. Bununla beraber bu üzüm ve şarap bayra- mın hedefi malümdur: Fransız üzümlerinin memlekette istihlâ- kini arttırmak suretiyle buhran i çinde olan bağcıların iktısadi zor- luklarını azaltmak... Üzüm bayramları tertibi ile üzüm sarfiyatını arttırmak usulü» nü iptida İtalyanlar tecrübe etti * ler. Italyan başvekili Musolini bir emirname ile bütün İtalyan *ehirler o ve kasabalar (o beledi- Yelerine senede bir gün üzüm yramr yapmağı mecburi kıldı. mecburi bayram usulünün tat- iki neticesinde İtalyada üzüm İstihlâki bazı yerlerde bir misli, zı yerlerde ise üç dört misli art- tı, Bunu gören Fransızlar, ayni Usulü başka şekilde olarak kendi memleketlerinde tatbik etmeği düşünüyorlar. Esasen üzüm suyu" mun bir çok hastalıklara karşı as | deta ilâç tesirini haiz olması itiba- Tiyle Fransada son seneler zarfın- da muhtelif bağ mmtakalarında halkın üzüm kürü yapabilmesi İçin su mevkileri gibi üzüm mev- Kileri ihdas edilmeğe başlanmış - tr. Bu üzüm mevkileri az zaman Mehmet ASIM Devamı 4 fine ssyıfanın 7 İnci sübnunda) Bamzetleri Bu yıl toplana- mıyacak mı? Türk heyeti reisi Hasan Beyin “sözleri Trabzon Mebusu Hasan Bey.. Bu yıl şehrimizde toplanmasına karar (o verilen iki konferanstan Balkan konferansı üzernide şimdi- ye kadar yazılanlardan tamamen başka ve yepyeni malümat elde et- tik. Şirhdiye kadar muhtelif Bal- kan şehirlerinde dört defa'toplan- mış olan Balkan konferansından beşincisinin hangi (memlekette toplanacağı daha dördüncü kon- feransın bittiği sırada kararlaş - | mıştı. Bu karara göre, beşinci konferans Belgratta toplanacakir. Halbuki sonradan konferansın İs- tanbulda toplanmasına karar ve - rildi. So (Devami 10 ncu sayıfanm 1 inef sütunünün Telefon şirketinde ; Bunlar ne biçim hesap! 20 bin liralık bir masraf ikiyüz bin lira gösterilmiş | B Bir vapur Beşyüz elli insanla | birlikte yanıyor Nevyork, 8 (A.A.) — 310 yol- cu ve 240 kişilik © mürettebaliyle Lahâvane'dan gelmekte olan A » merika bandıralı (11520 tonluk , Morroca Stleyöbi vapurunda New ! jersey'daki Asbury park açıkla» rında yangın çıkmıştır. Vapurlar muavenete koşmuşlardır. Yangı- nım yıldırımdan çıktığı (o bildiril | mektedir. Koridorlara . girmek (Devamı 9 une seyrfanm 3 Üncü sütununda) İzmirin - KUrluluşu İzmir, 72 yıl evvel | bügün kurtulmuştu İzmir, 8 (A,A.) — Güzel İzmi- rin kurtuluş gününün on ikinci yıl dönümü yarın kutlunacaktır. Bu bayram, İzmirin şimdiye: kadar görmediği pek büyük tezahürata vesile olacaktır: Halkevi tarafın- dan tertip olunan program bitiril- miştir. Birçok vilâyetlerden heyet- ler gelmektedir. : Şimendiferler, otobüsler, kamyonlar ve bütün na- | kil vasıtalar iki üç gündür İzmire | Telefon şirketinin hesap ve mu- amelelerine ait tetkikler | devam ediyor. Tetkik esnasında; vstla- nan garabetler ve ekâ$iklikler bo - yuna artmaktadır. Esaslara ait evrakın ortadan kaldırıldığı veya komisyona gösterilmek isterme - diği kanaati vardır. Devami O-uncu sayıların | f inci. sütununda! Mişl gelenleri taşımakla meğguldürler. Küçük ve büyük oteller, : misafir kabul eden her yer civar vilâyet - lerden ve kazalardan O gelenlerle dolmuştur. İzmir daha şimdiden bayraklarla donanmıştır. Halk bü- yük Gazinin yarattığı bu büyük günü minnetle kutlulmaya hazır - lanmaktadır. aridir... 24370 Sayısı 5 Kuruş Soran sorana! Vakıtınsonbahar gezin tisi nerede olacak ? Programını yarın neşredeceğimiz gezintiye kupon biriktirmemiş . olanlar da iştirek edebilirler Gesinti günümüzde Vakit a eu lar görecekleri gölüne Telefon işliyor. Soran sorana: — Allo! “Vakit”* mi efendim? — Evet efendim.. — Kuzum beyim, *'Vakit” in ge- zintisi nereye yapılacak? Pek me » rak ediyoruz da efendim!., — Okuyucularımız için, bunun bir sürpriz olmasını istiyoruz efen- dim.. Na yazık ki: arzunuzu yeri- ne geliremiyeceğiz.. Hemen her telefonda, karşınız - | daki ses israr ediyor: — Hay hay efendim. Gene bir sürpriz olsun bu... Amma, bende - niz ağzı pek bir adamım... o Tevdi buyuracağınız sırrın katiyyen ifşa edilmiyaceğinden ömin olabilirsi - İ niz. > — Çök güzel, beyefendi, fakat düşününüz ki, bütün okuyucuları « miz da ayni istekte bulunuyorlar.. (Devamı; 11 “nel sayfanm 1 önel sütununda Iktısat Vekili Celâl Beyin Marmarada seyahati ii Meğer fener bekçisinin ne bitmez dertleri varmış Bekçi sözlerini bitirince Celâl Beyin yüzü ne baktım | Anladım ki ilk düşünceleri tamâmile değişmişti.. —8— Feher adasında bekçilik: eden ; adam bir ihtiyardı. Kendisi alt - mış beş yaşlarında vardı. Yanın- da bir de karısı bulunuyor,: Son- ra bir kaç tavşan göze çarpıyor. canlı hiç bir mahlük yok. Adanın tabii limanlarından birine gelip burada kotrayı de - mirledikten sonra fenerciye ses - lendik. 'Feneici geldi: Yanımız - da liman reisini görünce tanıdı ve bize hürmet gösterdi. — Buyurun adaya çıkalım. Dedi. Adaya çıktık: Fenerci bize kahve pişirdi, getirdi. Sönra karşımıza oturdu. en pm şchir sokaklarında hep bir arada dolaştırı İmışlardır. Yukarıdaki resim bu toplu gezinti esnasında alınmıştır. Namzetler soldan sağa wra ile Belçika, Fransa, Danimarka. İtalya, Finlandiya, İngiltere, Lehistan, İspafiya, Hollanda, Rusya, Sibirya, Norveç. Almanya, Macaristan ve Romanya Celâl. Beyin ada fenercileri hakkındaki düşüncelerini söyle « dim: Fenerciler, şehirlerin kala- balık, dedikodulu hayatından u - | zakolduğu için, Celâl Bey bunları Bunlardan «başka ada üzerinde | dünyanın en mesut adamları farz ediyordu, ; Hakikat ise hiç te böyle eğil- miş, . Çünkü bizim karşımıza ge- lip otürân fenerci baba ilk hoş beşten sonra ağzını açtı, gözünü yudmu, ne kadar dertleri varsa bizim önümüze dökmeğe başladı! Meğer bu zavallı ihtiyarm ne de — Devamı 9 uncu sayfanın 4 Üncü sütununda Yarınki sayımız ” Sayıla lee o formasını y-“nki sayımızla beraber vereceğiz. Bu #ayımizdâ Yeni ölçüler, yeni tesisat (8 inci sayılamızda)* vi İl : İl İ İ il * 4 | | | "