9 Eylül 1934 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

9 Eylül 1934 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

Salama —- * — VAKIT Üzüm ve şarap bayramı makaleden devam) 9 EYLUL 1934 Be de büyük bir rağbet gördüğü için üç sene evvel Fransada üzüm istasyonu sadece üç mevkiden i- baretken bugün bunların sayısı elliye çıkmıştır. Tabit olarak bu hareket Fransada üzüm #arfiyatı- nı arttırmıştır. Şimdi ve şarap bayramı ihdas ederek halk arasında üzüm istihlâkini bir kat daha arttırmak istiyorlar. üzüm Şüphe yok ki Fransa ve İtalya- da üzüm sarfiyatını arttırmak için duyulan ihtiyaç bizim memleke - | timiz için daha fazladır. Bir kaç senedenberi Yunanlı komşularımız üzümlerini daha yaş ve taze iken ihraç ederek memleketleri hari - Bizim Garbi Anadolunun en nefis üzümleri yaş ve taze değil, kuru üzümleri cinde sarfediyorlar. bile çürüyüp gidiyor, Bir kaç se- İ ne evelkilosu hariceotuz, otuz beş kuruşa satılan üzümlerimize bugün on, nihayet or beş kuruşa zor müşteri bulunuyor. Türkofisin tetkikatına göte, taze meyva ihracatı hususi bir teş- kilât vo vagon meselesidir. Mem- İeketimizde' taze meyve ihraca - tını tanzim etmek için ber şeyden evvel vâgon meselesini halletmek lâzımdır. ziraat bankaları vasıtasiyle üç sene ev- vel hallettikleri bu meseleyi bizim hâlâ kâğıt üzerinde tetkik ile ik- tifa etmemiz gariptir, Yunanlıların Fakat üzüm sarfiyatının ihra - catına taalluk eden kısmından başka bizde dahi bir dahili sarfi - yat meselesi vardır. Yirmi beş otuz sene evvel üzümcülük ve bağcılık Oo memleketimizde bu güne «nisbetle . daha çokin- İkişaf o halinde (o idi. Anadoluda bir çok köyler ve kasabaların o zaman “etrafını süsliyen bağlar hugün birer bozkırdan başka bir şey değildir. Filoksera hastalığı ile harap olan bağların yerleri hep hoş kalmıştır. Yavaş yavaş Ana- dolu halkı arasmda züm suyundan yapılan pekmez ve saire istihlâki itiyadı da ortadan kalkmıştır. Bu itibarla memle - ketimizde üzüm meselesi, yalnız üzüm sarfiyatmı arttırmak mese - lesinden ibaret değildir. Bir çok yerlerde yok olan eski bağların yeniden yetiştirilmesi, halk ara - sında üzümcülük ve bağcılık san- atinin yeni baştan aşılanması gibi bir mesele de vardır. Mehmet ASIM mm Esnaf bankası tahkikatı Adliyeye intikal etmiş olan Es- naf bankası tahkikatına devam e - dilmektedir. Bu hususta mülkiye müfettişi tevfik Talât Beyden iste- nilen rapor da dün gelmiştir. Esnaf bankası umumi heyeti gene toplanamadı Esnaf bankası umumi O heyeti dün de ekseriyet o olmadığından üzüm ile ü- toplanamamıtır. Umumi heyet ge- çen ay da ayni sebepten toplana - sağrılacaktır. Ayy yy gg yg Afyonlarımızdaki miktarı on beşe çıkacak | Uyuşturucu maddeler inhasarı | | eksperleri Anadoludan dönmüşler ! dir. Eksperler beraberlerinde bin munesi getirmişlerdir. Bu nümu *- ne titüsünde tetkik edilmektedir. Bunların en çok morfin mikta - | rını havi olanları önümüzdeki se ne hususi tarlalarda yetiştirilecek ve bir daha sene de afyon inüstah- | sillerine verilecek ve bü tohumla - İ den on beşe çıkabilmesi (Oimkânı hasıl olacaktır. | — İrandan gelen eksper Haydar İ Ali efendi.de raporunu hazırlamış idaresine efendi içme afyon ve inhisar Haydar Ali İ toplama usullerini soft afyon ye- İ tiştiren 'mıntakalarımızda o müs tahsillerimize göstermiştir. Gele - cek seneden itibaren bu usul ta -! ammüm edecektir. Bu suretle az bir zamanda İran afyonu ile reka- bet edebileceğiz. | 3tabancalı kadı Ada vapurunda bir erkeği! bayıltan hadise ğine göre, Büyük- gün evel nl) Haber verildi. ada vapurunda birkaç bir hadise olmuştur; | Güzel bir genç kızla; “bir genç | bundan bir müddet evel tanışmış » | lar, sevişmişler ve hatta nişarm| İ anmak hususunda mutabık bile kalmışlardır. Bu iki genç bir kaç ay evel beraber gezdikten sonra | bir gün erkek.sevdiği kızı, ihmale İ başlamış, arkasındanda başka | bir kızla münasebet peyda etmiş - tir. | Gençten evlenme vadi alan kız bu haberi duyunca fena halde kız- İ mış, bir akşam adaya gitmekte ©- lan genci takip etmiş, vapura bin - miş, bir köşeye saklanmıştır. Va- pur Haydarpaşa önlerniden geçer- ken kız saklandığı yerden çıkmış, orta katta oturan sevgilisi gencin yanma giderek elindeki el çanta - sından iki tabanca genci tehdit etmiştir. Karşısında iki tabancayı birden gören genç çıkarmış ve İ korkudan bayılmış, ve genç kızın elindeki tabancalar da bu sırada bir komiser efendi tarafından alı- nabilmiştir. Kızın çantası aran * | dığı zaman bir tabanca daha bu - İlunmuştur. Sö ölenin. JErken kapanmak yüzün- den tavuklar aç kalıyormuş Ehli hayvan satanlar ve tavuk- > | çular belediyeye müracaat ederek mamıştı. Toplantı için aza yeniden | erken kapanma yüzünden tavuk - ların ve hayvanların aç ve saat ye- diden sonra köylerden (tavuk ve morfin| beş yüz kadar haşhaş tohumu nü» | tohumlar Yeşilköy islah ens - | | indiki çıkarılmıştır. | rın kullanılmaları mecburi tutula- | caktır. Bu suretle afyonlarımızda | morfin tiiktükindi Şİzde'di bir | vermiştir. | Fiyatlar yükseliyor, ihracât artıyor Fındık fiatları artmakta, ihra- catımiz da gükden günd fâzlalaş- maktadır. Ordudan, 24756lira değeriride 74.880 kilo fındık ihra- cı yapılmıştır. Trabzondan da 35 bin liralık Orduda yapılan satışlara göre; iç fıhdiğin kilosü33 — 33,5, ka - buklü tombul fındığın 15,5 - 16,5, Kabuklü sivri fındiğn ise 13,75 — 14 kürüştur zalike Bursa-.civarında. yeni bir madde bulundu boyacılık ve kullanlan Bursa civarında lâstikçilik sanayiinde karbotniyeti kalşom yani şeker to- zü bülünmuştur. panya beyazı namı da verilmekte- dir ve Türkiyeye İspanyadan yeti” rilmekte idi. Bundan sonra İs - panya beyazi İspanyadan alınmı - yacak ve bürsa civarında bulunan Tahlil neticesinde Türkiyede bulunan bu beyazından dahâ iyi olduğu #rlasılmıştır; —— bu madde kullanılacaktır: maddenin İspanya Şirketi Hayriyenin alacağı yeni vapurlar Şirketi. Hayriye müdürü Yusuf Ziya Beyle şirketin fen (müdürü dün akşam Almanyaya doğru yola çıkmışlardır. Bu seyahate sebep şirketin yeni vapurlar almağa ka- rar vermiş olmazıdır. Alınacak dört vapur yaptırılacak veya çok yeni ola - Yeni vapurlar uzak iske- lelere işliyeceğinden şimdikilerine göre iki misli hızlı gidebilecekler - dir. Alman tezgâhları ile anlaşmak kabil olmadığı takdirde Yusuf Zi- ya Bey İngiltereve seçecektir. yeniden caktır. —iliği 2 Yutulan kerpeten Ömer Yılmaz Bey isminde bi - rinin dişini çekerken © kerpedeni yutturduğu iddiasiyle diş doktoru Koço Ağdiris efendi aleyhine açılan davaya dün devam edilmiş- Dünkü celsede doktorun ça - lışmıya mezuniyeti olup olmadığı hakkında sorulan suale gelen ce - tir. vap okunmuştur. Bu cevaba göre İ doktorun mezuniyeti vardir. Yalnız geçen celsede adli tıp raporunun gelmediği an * laşılmış, Bünün için o muhakeme başka bir güne bırakılmıştır. istenen 12 Eylül bü Çarşamba akşami (Eski Artistik) sineması Yeni sinema mevsimini LİLI DAMİTA ve HENRİ GARAT tarafından bir süreti fevkalâde temsil edilen ÇALINAN ADAM Bu maddeye15- çarptı | Elektrik Bir memurun ' tedbirsizliği| hayatina mal oldü Evelki gün Topkapıda bir me- murun ölümü ile neticelenen bir | facia olmuştur: | Tapu memürlarından Halit e -| fendi evindeki abdeshaneye giden | elektrik kordonunun içindeki tel | | lerden birinin koptuğunu görmi$, bunu çıkararak tamir etmek iste - | miştir. Zevcesi Fahriye — Kanimı çağırmı$; — Bana yardım et, demişse de Fahriye hanım korktüğunu sürerek çekilmiştir. Bunun üzerine Halit efendi eline 'bir “« ketpeden teli cikarmis; fakat bu -si- ileri alrarş, rada elâktrik cerevanıcarparak kendisini baygın bir. . halde yere sermiştir. Halit efendi biraz son- ra ölmüştür. Zabıta tah yap- maktadır. iktisat “vekili Edirneden geldi İktısat vekili Celâl Bey dün öğ- den İstanbula dönmüştür. Celâl Bey doğruca İş bankasına gitmiş ve akşama kadar meşgul olmuştur. ra dönerken Alpulluya uğramış ve pancar müstahsileriyle kontışmuş” tur, | imz Halketinde Halkevi" dil, tarih; “edebiyat şubesi umumi heyeti bugün saat on beşte bir toplantı yaparak kış- lk çalışma programını. hazırlıya - caktır. Diğer şubeler de yakında umumi toplantılar yaparak prog - vamlarinı tesbit -m-eklerdir. ———— Polis haberleri: m | Burgazda 'den'zden “bir ceset çikarıldı Dün sabah . Burgaz adasında önüne tesadüf eden . denizde bir beş yaşında tahmin edilen cesedin üzerinde köylü elbisesi vardır. Üstünde hüviyetini belli ederek İ bir vesika çıkmamıştır. Yüzü ta- | nınmıyacak bir sekildedir. Zabır İ ta tahkikata baslamıstır. Lizol içen çocuk Balatta Hızır çavuş mahallesin* de yeni caddede oturan “tenekeci Yakonun üç yaşındaki oğlu Sava rün dolapta bulünan lizol şişesini / eline almıs. oynarken birdenbire içmiştir." Sava bavgın bir halde Balat musevi hastahanesine kaldı: | rılmıştır. ! Lâstiğin çenberi fırlayınca.. Şoför Ahmet efendi Galatada Okçu Musa caddesinde - patlıyan otomobilinin lâstiğini (| şişirirken lâstik cenberden fırlamış ve şoför yüzünden ehemmiyetli surette ya- ralanmıştir. Onbeş günlük çocuk Kumkapıda Çobançavuş camii | önüne dün beş günlük bir çocuk | | bakılmıştır. Çocuk polisler ta - leden evel saat on. birde Edirne » | Iktısat Vekili Celâl Bey İş banka- | sının Edirne şubesini açtıktan son- | doktor Medeni Beyin sanatoryomu | ceset görülerek çıkarılmıştır. Kırk ! IKMAL! Falih Rıfkı Bey ikmal başlığı aitm- da Hâkimiyeti Milliye gazetesine ş4 makaleyi yazmıştır: Lise ve orin mektep bakalorya in” thanlarından bu sene pek kötü neti * celer alınmış olduğunu - biliyoruz. İ zaman ne talebeler, ne hocalar kusuru kendi üzerlerine ( almak istemediler. imtihan usullerinin haksız ve yanlış olduğunu ileri sürerek gazetelerde kıyamet kopardılar. Nihayet ikmal imtihanlarına geldi, Onun da neticelerini Çarşamba günkü gazetelerde okuduk. İflâs de - vam etmiştir. Meselâ seksen bir tale İ beli bir sınıftan ancak dokuzu müvaf- fak olabilmiştir. Hemen söyliyelim ki, her sene im- | tihanlarının bu kadar sıkı ve ciddi Ya” pılmasını istemekten başka bir diye * ceğimiz yoktur. Biz statistik büroları" na rakam değil, memlekete liyakatli adam yetiştirmek fikrindeyiz. Statis- tik cetvellerinde © Sİ şahadetnameli göslererek gurürlarmaktan fazla 9 ha- kiki mezunumuz olduğundan emin ol- mağı tercih edâriz. Biz memleketin iki büyük derdi ol duğunu biliriz. Bu dertlerden biri 0 » kumadan şahadetname almak, ikincisi İ sahiidetnameden sonra kitabi kapa » maktır. O kadar ki, damgalı şahadet- namerini aramızda heye delâlet ettiği İ pek haklı olarak sorulabilir. | Bu iki dert kolaylıkla ortadan kal | kabilir. Okuyan ve bilenlerle sahadet- name vermekle bir, liyakati mütema » İ düyen izntikan taltında bulundurmakla İ ilde bir genç iltimas ile. mühendislik İ sahadetnamesi; alabilir. Fakat şahadet İ namenin yol yaptığı, görülmemiştir. Bundan başka het günkü fen terakki- lerini takip etmiyen mühendisin. elin- deki şahadetnamede bir müddet son - ra bütün kıymetini kaybetmiş olabilir. Bir yol mühendisi kendisine vazife ve* İ rildiği vakit en son usullerle yolü Yar İ pan mütehassıs demektir. Sovyetler beş senelik plâna başla- dıktan bir müddet sonra; statistik cet- velleriride rekor kazanmak hevesinde olanların bizzat davayi ne kadar al» salmış alduğunu görmüşlerdir. Bugür Rusyadi işitilen tek ses şudur: Kali- te, sira Fakat bilmiyen mektep (mezunu, işlemiyen traktör gibi değildir. O, ö » lünceye kadar şahadetnamesini tax - dik etmiş olan devletten hak istiyen, haykırıp bağıran bir mazlümdur. İse yaramıyan traktör bir köşeye atılabi » lir. Bir şahadetnamenin İşe yarama - İ dığı ne kendisine hattâ ne de başka - İ larma kabul ettirilemez. İdarede ilti - mas ve inhisar vardır. Kimsesizler 80“ kağa atılmaktadır. * İmtibanlardan alınan fena netice- lerden en az mesul olanların talebe- ler olduğunu da söylemek lâzım gelir. Hesap bilmiyen genç, lisenin son s#ımi- fırin kadar nasıl, gelebildi? Coğrafiye İ bilmiyen delikanlı; Üniversitenin. son sınıfına kadar nasıl çıkabi Eğer bu genç, mahvolup giden-en güzel çağ! - İ meni hesabmi sormağa kalkışirsa; ma - zur görülmelidir. Ne terbiye siştemi « ni 6 koymuştur, ne imtihan islahatını o Yapmıştır. Ne de hocasını © tayin etmiştir. Şahadetnameden evvel ve şahadet: nameden' sonra liyakat, mektepte ve mektepten sonra mütemadi imtihan serbest iş bunu yapıyor. Devlet te bu- nu yapacaktır. Devlet, serbest işe ken- dini kabul ettirmiyecek olanların ima- ret ocağı olmıyacaktır. Davanın şahadetnameye kadar 0 lan kışmı Maarif vekâletinin, saba - dötnameden sonraki kismi ber ferdin kendi mesuliyeti altındadır. gem TAKSİM serme # BELEDİYE BAHÇESİ Bugün saat 17 de, gece saat 22'de gayet zengin A Nm na MON AP hayvan getirenlerin hayvanları el- lerinde kaldıklarından şikâyet et- Varyete Programı Gayet orijinal ve muhtetem filmi İİ rafından alınarak (o Darülâtezeye | ile açıyor... diz kalırtınız, derdim. Ve ilâve eder - | dim: Ciddi konuşma kaidelerine riş - çi yet etmediğimi lütfen gösterir misi » niz?.. Amma Sözü uzatmıyacağım Yaşar Nabi Bey bazı yerlerde sözün Tümüş, altın olduğunu anla- #aş. Memnun oldum. s. 1 i mişlerdir. Belediye, satiş yap * mâmak şartiyle bunların dükkân - larımi gayri muayyen saate kadar açık bulundurmalarına karar ver- miştir, l DIKKAT: Fiatlerdeki büyük ten zilâttan istifade etmek istiyenlerin sinema gişelerine müracaatleri lâzımdır... 12420) gönderilmiştir. 5 ZN Sehrimizdeki Lehli talebe Bir hafta evel Romanya yolü ile Lehistandan şehrimize on do - | kuz Lehli talebe gelmişti. Tale» aarenrenaemmmsemna. (2 İON emaresi er. Hafta arasında © belediyeye gelerek Krakovi belediye reisinin İstanbul belediyesine gönderdiği hatırayı vereceklerdir. beler memleketimizi gezmektedir.