11 Eylül 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

11 Eylül 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Haliç Dolarken Halk Ne Diyor Haliç dolüyor ve hiç kimse al- dırmıyor. Belediyeye atfedilen hir rivayete göre, Halici temiz- lemek için haliçten — istifade edenler fedakârlık yapmalı imiş. Bu ifadenin doğurduğu intiba ize adır: 'yüp İslambey caddesi 68) İstanbulun altın boynu- zudur. Haliç tarihi ve mübim — rolün- don başka İstanbulu bediileştiren ve güzelleştiren mühim — bir limandır. Fatih gemilerini karadan Halice in- dirmeseydi, Türkler orta devir. tari- bini belki kapayamıyacakllar ve İs- tanbulu alamıyacaklardı. Haliç dola- yor. Dolunca da deniz - yasıtaları İş- lemiyecek. Bundan Haliç Şirketi, sandalcı ve motörcüler zarar göre- cekleri gibl — Halicin — kenarındaki tuğla — harmanları kazançlarını evler de şereflerini kay- bedecekler. Halici tem!ylemek Bele- diyenin borcudur. Fakat insaflı dü- Şünürsek Belediye bugünkü dar büt- çerile bütün temizleme masrafını Üzerine alamaz. ketleri, motör men ve harı sahipleri birer miktar yardım yapmak süretile bu İş başarılabilir. * Bürhan Bey ( Eyüp OCamiikebit eaddesi ) — Belediye Haliçi temizle- mek benim vazifem değildir. demiş. Gazeteler öyle yazdı. Ben belediyenin böyle birgey söyliyeceğini zannetmem. Belediye şehirde münakaleyi temine mecburdur. Halkin istifade — ettiği herşeyi kendisine tamir ettirmek ve yaptırmak İlâzım gelse belediyenin hikmeti cücudu nedir, Yolları, kana- Tizasyonu, parkları belediye yaptırıyor. Fakat icap ederse halktan da para alıyor. Halici belediye temizletöcektir. Eğer parası yetmiyorsa Haliçten Sza- mi derecede lstifada edenlerden yar- dim İsteyebilir. Artık bu dedikodu çok uzadı. Ayıp oluyor. - Lâfi birakıp hemen işe geçmeli. * Ahmet Muhtar Bey ( Defterdar Çömlekçi) — Halici esaslı bir surette temizlemek Vâzımdır. Çünkü bu İlma- nın İstanbula faydası pek büyüktür. Orada gemi tamir havuzları bile var- dır. Y bu temizleme işi elbir. liğile JAyapılmalıdır. * Yalaız — Haliç girketinin — veyahut / belediyenin bu temizleme işini Üzerine almasına im- kân yoktur. Çünkü çok para lâzımdır. Belediyenin, Kapalı çarşıyı bile tamir ettirirken Halici ben — ayıklatmam diyeceğini hiçtahmin etmem. Belediye hiç böyle şey söylemez. Temizleme masrafının mı belediye verir mü- tebaki kasını ğhr bir teklif olma- mak şarille ve münasip bir t te girketlere ve büyük mücasese sabiplarine yükletmelidir. Başka çare yoktur. n Piis di Üskudarda Bir. Yângin” — Üsküdarda Doğancılar cadde- sinde bahriye mütekaidi Behçet Beyin evinden yangın çıkarak AtI evin Üst kat çatısı yandığı halde | söndürülmüştür. r I Son Posta'nın Resimli Hikâyesi: ' Pazar Ola Hasan B. Diyor Hasan Bey — Azizim şu ka- tunlar kaç kuruşa? — Yirmi beş... değirmenler erki | Bir Yaramalzlık Faclası Beygir Çiftesi Yiyen Bir Çocuğun makta iken orada durmakta olan lığından cesaret alan Zeki, daha bunları — okşamıya başlamıştır. arkadaşlarına: Şu İhtilâf Toptancı Ve Perakendeci Esnaf Kimlerdir? 2458 No.lı yeni istihlâk ka- nununa göre istihlâk vergisine tabi olan eşyayı satanların kanu- nun tatbikinde ellerinde bulunan stok mallardan Üç taksitte vergi alınması lâzımdır. Kanun tatbik edilirken toptancıların manası iyi anlaşılmadığı için toptancı — olmı- yan yüzlerce tüceardan da beyan- name alınmış ve 500 kadar tüc- car hakkında da vergi tahakkuk ettirilmiştir. Halbuki — toptancı demek, Avrupadan toptan mal getirip satan demektir. Avrupa- dan mal getirenlerden toptan mal alıp yine toptan satanlar kanunun çerçevesine girmemek- tedir. Tahakkuk — müdürlüğü evvelce — verilen — beyannameler üzerine 500 kadar toptancı olmuı- yan tüccara — vergi — tahakkuk ettirmiş ve bunları da tahsil mü- dürlüğüne vermiştir. Tahsil mü- dürlüğü bunlar hakkında haciz kararları tatbik etlirmişlir. Fakat alâkadarlar Maliye Vekâletine, tahakkuk müdürlüklerine şikâyet ettikleri için beyanname verenle- rin dükkânları ayrı ayrı gezile- rek yeniden toptancı olup olma- dıkları tesbit edilmektedir. Top- | tancı olmıyanların hacizleri kal- dırılacaklır. Tehsil müdürlükleri vaziyetin inkişafına kadar bu gibi tWiccarın haczedilen — mallarının satılmasını tecil etmektedir. Ayasolya Kuütüphanesi Ayasofya — camünin müzeye çevrilmesi kararlaştığı için külüp- haneler umum — müdürlüğü de Ayasofya — camiindeki — Birinci | Mahmut kütüphanesini Süleyma- 'nîyı medresesine nakle karar | vermiştir. rirsen alınım.. — Pek KA senin güzel katırım için “ yereylmi, l H, B. — Pahıli azbim beş kuruşa ve- beygirlerini görerek yanına yaklaşmış ve hayvanların etralında dolaşmıya başlamıştır. Hayvanların uysal- Bürücü Kamberin fazla yaklaşarak Zeki — nihayet başına şiddetle Avüstur yadan |Neler Alabileceğiz ? Avusturya hükümetile yapılan ticari anlaşma Ağustosun 22 sin- den İtibaren mer'iyete geçmiştir. | Bu husustaki Vekiller Heyetinin kararnamesi dün Vilâyete tebliğ edilmiştir. Ticaret — anlaşmasına göre — Avusturyadan iki çeşit emtia ithal edilebilecektir. İtilâf- namenin bir mumaralı listesine dahil olan sun'1 deriler, sun'i ipekten — şapka — Örgüleri, tıpa, tahlisiye kemerleri, — resim ve süzgeç- kâğıdı, tasfiye toprağı, perteysüz, mikrofotoğrafi Aletler, İki numaralı listede şoson lâstik, teneke plâkalar vardır. Bunlar muayyen miktarda ve yalnız altı ay İçin ithal edilebilecektir. 24 Saatin Hâdiseleri 109 Nolı vatmanın idaresin- de Haydarpaşada Baytar mekte- binin karşısından geçmekte olan Tramvay arabası, araba ile geç- mekte olan Hüseyin — isminde birine çarparak yaralamıştır. x4 Çarşıkapıda baskıcı Ebat laminde birl dükkânın Üzerindeki yağmur oluklarınmı — temizlemekte iken yere düşerek elinden yara- Jlanmış ve burnu kırılmıştır. * Feridiyede bakkal Hazare- tin dükkânına müşteri — sıfatile giren Nihat lamlüde ” biri raftan bir şişe rakı çalarak savuşurken yakalanmıştır, minde fiç çocuk taksimde Pana- roma bahçesinde Elektrik ampül- leri çalarlarken cürmümeşhut ha- linde yakalanmışlardır. H. B. — Şu gömleği kaça verirsin? — Dört Hraya Hasan Bey! B. B. — İki llraya olmaz mı? — Gürel hatırın için - vereyiml — Ben istersem hayvanların bacaklı da geçerim, bunu siz de yapabilir misiniz? Demiş, sonra beygirin karnının altına girerek öbür taraftan çıkmış ve bu hareketi birkaç defa tekrarlamıştır. Bu sırada oradan büyük bir kamyon geçmiş, kam- yonun gürültüsünden ürken beygir şahlanarak birkaç defa çifte atmıştır, İşte bu çiftelerden biri, o sırada hayvanın karnının altından geçmekte olan Zekinin oparlör serbestçe girebilecektir. * Maaffer, İsa ve Emin it-. Hayatından Ümit Kesildi Evvelki gün Kasımpaşada bir facıan olmuş, bir çocuk kendi yaramazlığı neticesinde başından ağır surette yaralanmıştır. Facıa şöyle olmuştur: Zeki isminde küçük bit yaramaz, evvelki gün arkadaşlarile Kasımpaşada iskele civarında - oyna- rasından isabet ederek fena halde yarmıştır. Derhal hastahaneye kaldırılan Zekinin hayatından ümit kesilmiştir. Liselerde Yeni Kadroların Bazı Kısımları Anlaşıldı Şehrimizdeki liselerin bütün leyli talebelerinin Haydarpaşada yeni açılan liseye nakli dolayısile, talebesi azalan — liselerin idare kadrosunda birçok — tasarruflar yapılacaktır. Şimdi İleylt kısm olmıyan bu İiselerin bir kısım hademeleri, iaşe, ambar, muha- sebeci vesalir memurları çıkarıla- cak, bu memurlar diğer vazife- lere tayin edilecektir. Bundan başka leyli talebesi kalmıyan liselerde müdür, baş- muavin ve muavinlerin makam Bcretlerinde — tenzilât yapılacak, nehari liselerdeki ücretler verile- cektir. Bazı lizelerde — muavin adedi de azaltılacaktır. Bütün bu değişiklikler, yeni kadroda tesbit edilmiştir. Yeni kadroda Üç tane 150 lira makam fcreti olan müdür vardır. Bu müdürler, Gazi Terbiye Enstitüsü, Galatasaray lisesi ve Haydarpaşa lisesidir. Bu mekteplerin müdür- leri, kendi — asli maaşlarından başka bu Ücretleri alacaklardır. Orta — tedrisat — kadrosutun önümüzdeki hafta başında mek- teplere tebliği beklenmektedir. Gümrükte Yeni Vaziyet Yeni gümrük teşkilâtı kamı- nunda esas olacak projelerin tet- kiki tamamlanmış ve lâyiha Şürayı- devlete verilmiştir. Aldığımız malümata rn. şeh- rimiz gümrük teşkilâtında yapıla- cak değişiklikler arasında İstanbul ve Galata mrük idarelerinin tevhidi de tekarrür etmiştir. Bu arada, yalnız bir Manifesto amir- liği ve bir muayene baş memur- luğu teşkilâtı kalacaktır. Gümrük baş müdürlüğü, baş mürakiplik vaziyetine inlikal etmektedir. H. B. — Bu memlekette bir alay cemiyet var, fakat bir tane daha yapmak lâzım! Dost Rusyadaki Askeri Heyetimiz Moskova, 10 (A.LA.) — Fahrettim Paşa Harkoftan hareketinden evvel Tas aın.ı muhabirile görüşerek hey- etin Harkofu ıiyııollıgtu hasıl ettiği fevkalâde intibar kaydetmiş ve de- miştir ki: *— Zevkl İişinde bulan, daima neş'eli bir halk gördük. Şovyot Rus- yada bütün millet çalışiyor. İşini ve vazifesin! bilen millet hiçbir zaman “mağlüp olmıyacaktır. Gerek ordü erkâmi ve gerek ma- halli memurlar ve halk tarafından bize çok samimi bir kabul gösterildi. Samimi minnettarlığımın bildiririz.,, Heyet hareketinde Harkof garnizon kumandanı M. Tugki, mintaka - İcra komiseri rekisi, mevki kumandemı M. Petrof ve saire tarafından uğurlan- mışlardır. Bir müfrere — istasyonda mevki almış bnlunuyordu, Sanayi Heyetinin Tetkikleri Moskova, 10 (A.A.) — Türk sanayi heyeti Stalin otomobil fabrikalarile ve İstirabat parkını ziyaret et- H Nurullah Esat Bey M. tinski, Karahan ve Harlelye komiserliği şark gubesi müdürü M. Zukerman tarafından kabul edilmiştir. Otobüslerden Şikâyet Eyüp ve Bakırköyünde işleyen otobüslerin intizamsızlığından dolayı belediyöye bazı d“yolir olmuştur. Belediye dünden itibarân bütün şehirde İşleyon otobüsleri tekrar mu- ayene ve kontrola başlamıştır. Yeni Tramvay Arabaları Üsküdar - Kadıköy battı İçin Al- manyadan «sipariş — edilen tramvay arabaları şehrimize gelmiştir. Yeni arabalar otomatik bazı tertibatı havi- dir. Arabaların kapıları yandan — açıl- maktadır. Oturacak — yerleri daha geniştir. Yakında bir kımım araba daha gelecektir. İntihabat İşleri Belediye — intihap — encümenleri, defterlerin tetkikini bitirmişler, nok- sanlarını İkmal etmişlerdir. Defterle- rin aslması İçin Ankaradan et beklenmekledir. Kazalarda defterlerin nerelere asılacağı tesbit edilmiş, cetvelleri belediyeye gönderilmiştir. İstanbul Plânına Dalr Belediye — İstanbulun müstakbel klânını yapacak mütehasma mimarı 1935 senesi başına kadar tayin etmiye karar vermiştir. Çünkü mütehassısın İstanbul plânım ancak — Üç senede ikmal edebileceği anlaşılmaktadır. Üç Balıkçı AÂrasında.. Rumelihisarında oturan balıkçı Asım ile arkadaşı — Nevzat bir sandal yüzünden — çıkan kavga neticesinde Salih isminde bir ba- hkçıyı başından ağır surette yara- lamışlardır. Salih hastaneye kak- rılmiş, Asım ile Nevzat yakalana« — tak tahkikata buşlanmıştir ! 6 Sirkeci araba vapuru İske- lesinde Lemi, Patli, Haci Mehmet; Hasan ve Ahmet reis aralarında karpuz kavun alım satımı yüzün« den — çıkan kavga — neticesinde Lemi Efendi haşından yaralan- mıştır. — — Ne Cemiyeti Hasan Bey? H.B. — Güzel hatır için alı$ veriş edenlerle mücadele cemiyeti?