20 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

20 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

Mekteplerde Talebe Çokluğu.. Maarif Vekületi, talebenin mu- allimden daha fazla — istifade edebilmesi ve iyi çalışabilmesi için lise ve orta mekteplerde snıflardaki — talebe — sayımının elliyi aşmamasına karar verdi. Fakat İstanbulda talebe teha- cümü karşısında mektep azlığı dolayısile bu karar tatbik edi- lemiyormuş, bugün, movoudu #ekseni aşan sınıflar bile varmış. Bu haber, bakınız fikirlerini aldığımız kimselere neler ilham ediyort Hüsnü OCymal Bey ( Çarşamba enddesi) — Ben lise tahsilimi bitireli 12 « oldu. Ben lizede son sınıfta iken sayımız çok azdı. Onbeş kişi kadardık. Hocularımızın anlattıkların- dan çok iyi istifade ederdik. Fakat Ük sinfların talebe — sayısi - pek çoktu. —Aklımda — kaldığına — göre altıncı sınıfta 70 kişi kadar vardı. Çocukların bir. kısmı, hele arka sıralarda oturanlar, hoca kürsüde ders anlatırken hep dalga geçerlermiş. Kimisi uyku uyur, bazısı roman okur, bazıları da dama öoyunu - oynarlarmış. Sınıfta talebe sayım fazla olduğu takdirde bir tek hoca bunlarla başa çıkamaz. Neticede mühim bir kısmı sınıfta kalır ve haylar olur. Bana kalırsa sınıflarda talebe sayısı kırki geçmemelidir. * Hilei B. (Hukuk fakültesinda ) — Azizim, biz lisede ik:n bulunduğum #ın fta sayımız altmıştan fazle idi. Hocalarımız bizimle fazla meşgul olamazlardı. Çünkü fazla idik. Koca bir senede bir defa bile derse kalk- mıyanlar — olurdu.. Bunun — neticesi olarak ÜÖğrenme derecemiz noksan kalırdı. Eğer talebi iyi yetişmesi İsteniliyor: be cudu 35 ile 40 arasında — olmalıdır. Aksi takdirde mekteplerden bekleten fayda elde edilemez. * Hayri Recep B. (Beykoz Yalköy)— Benim mektep işle: aklım Fakat bu seneki -bakalorya İmtiham» Tarının cesinde talebelerin yarı yarıya sınıfta kaldıklarını gördükten #onra bu işte mühim aksaklıklar ol duğunu anladım. Bugün lse sıralarında okuyan gençlerin ileride bu vatana tam manasile faydalı olmalarını isti- yorsak onların çok şeyler öğrenmöle- rini temin etmeliyiz. Maarif Vekâleti bu maksada gidecek yolları bulmak Iktidarına sahiptir. Yeter ki yılmadan uğraşılsın. İki Hırsızlık Tarlabaşında Mehmet Ali adlı bir sabıkalı Mürtat adlı birinin dolma kalemini çalarak savuşur- ken tutulmutşur. * Sabıkalı Agop köprüde Boğaziçi iskelesinde kostaneci Temel efendinin bir çuval kesta- nesini çalarak kaçarken — yaka- lanmıştır. li — - BT — Alfedersin amma Hasan Kafasını Parçalamış ! Sarhoş Bir Adam, Hiç Sebep Yokken Arkadaşına Kıydı Evvelki akşam Unkapanında garip ve garip | uğradığını anlamamış, ayağa kalkmak İstemiş, fakat olduğu kadar da acıklı bir hâdise olmuş, bir kah- veci uykuda olan bir arkadaşını ağır surette yara- lamıştır. Hâdise şöyle geçmiştir: Unkapanında Tekirdağı iskelesinde Mahmut adlı bir kahveci ve bunun Haşim adlı, ayrı gitmeyen bir arkadaşı vardiır. Haşim bir müddet kahvede oturduktan sonra kah- venin Üstündeki diğer arkadaşlarının odaya çıkarak yatmıştır. Haşim biraz sonra uykuya dalmış, fakat arası çok geçmeden başına yediği bir darbenin acısile uyanmıştır. Haşim leri faltaşı gibi açılmış ve elinde büyük bir maşa tutan arkadaşı kahveci Mahmudu Çikolata İhracat Yapılması İçin Çareler Aranıyor Son zamanlarda büyük bir in- kişaf çağına giren çikolatacılığı- mızın, müsait mahreçler temini suretile daha iyi bir vaziyete ge- tirilmesi imânları araştırılmaktadır. Çikolata ve bisküvi imalinde iptidai madde olarak kullamıl- makta olan süt tozunun yeni ku- rulan iki fabrika tarafından da- hilde imal edilmiyo paşlanılması maliyet fiatlarının ucuzlamasını intaç etmiştir. Bu itibarla çikolata ihracatının artması kolaylaşacaktır. Bu arada, harice yapılan sevkiyat işlerinde - karşılaşılan - güçlüklerin ortadan kaldırılması da mevzu- bahstir. Hayvan Borsasında Aldığımız : malümata — göre, hayvan borsasının genişletilmesi ve yeni tesisat ilâvesile daha mükemmel bir hale konulması tekarrür etmiştir. Her şeyden evvel mevcut nl- zamname mucibince lüzumluü olan tesisatın ilâvesi icap etmektedir. En mühim olarak, Borsa yanında gıhbi ve geniş ahırlar yaptırılması, dış vilâyetlerden getirilen hay- vanların mezbahaya sevkedilinceye kadar bu ahırlarda alıkonulmadarı tekarrür etmiştir. Maliyede Yeni İşler İstanbul Maliye tahsil müdür-f leri, tahsil müfettişlerinin vazife- lerin gösteren yeni bir talimatna- me yapmışlardır. Bu - talimatna: meye göre müfettişlerin kanunda tesbit edilen bütün vazifeleri birer sual ha'inde her ay kendilerinden sorulacak ve cevapları alınacaktır. Posta'nın Resimli Hikâyesi: A N UA Bey merak ettim bu resim mne resmidir? içtikleri su bile Evvelki akşam bulunduğu karşısında göz- ( görünce neye | tedir. Yeni Gîmuş Paralar Baskı İşi Bugün Veya Yarın Başlıyacak Yeni gümüş para hazırlıkları ikmal edilmiştir. Bugün ve yahut yarın (100) kuruşlukların basılma- sına başlanacaktır. Gümüş para- lar basıldikça mal sandıklarına gönderilecek ve tedricen kâğıt paralarla değiştirilecektir. (50) kuruşluklar da aynizaman- da basılacağı için bunlar da yüz kuruşluklarla beraber piyasaya çıkarılacaklardır. Tek liralık kâğat paralarmız ( 14 ) milyondur. Şim- dilik. banlağ gümüş paralamı tarı (14) milyonu bulmyacağ kâgıt yüz kuruşluklar piyasadan ancak tedricen kaldırılacaklardır, için 24 Saatin Hâdiseleri : Şakir kaptanın Tayyar ismin- deki motörü Haydarpaşadan gel- mekte iken Kavak iskelesi önünde iki kaya arasında kalarak su al- miya başlamış, tayfalar karaya çıkarılmıştır. Motörün kurtarılması için çalışılmaktadır. * Haliç şirketinin 16 numa- rahı vapuru Hasköy iskelesi önün- de “ Allahkerim ,, moltörüne çar- parak arka kısmını parçalamıştır. * Cibalide ekmekçi Satılmış, bir para meselesinden çıkan kav- ğa neticesinde kurabiyeci Cevdeti sandalye ile başımdan yarala- mıştır. 4 Beşiktaş odun iskelesinde aşçı çırağı Hasan, bir kavga ne- Pazar Ola Has kan içinde yere yuvarlanmıştır. Gürültüyü duyarak uyanan odadakiler Mahmudu yakalamışlar ve polise teslim etmişlerdir. Bapı çok tehlikeli surette yarılmış olan Haşim derhal hasta- neye kaldırılmıştır. Ne için Haşimi yaraladığını soran memurlara Mahmut şöyle demiştir: ““ — Haşim benim üzerime hücum etti, ben de kendimi kurtarmak için elimdeki maşa ile vurdum.,, Halbuki polis, Haşlım uykuda iken vurulduğunu tesbit etmiştir. Ayni zamanda olduğu da anlaşılmıştır. Tahkikata devam edilmek- Esnaf Cemiyetlerinde He-| sap Araşlırmaları Yapılıyor Mahmudun sarhoş Eski Hesaplar Esnaf cemiyetleri murakıpliği, müşterek büroya dahil olmıyan on kadar esvaf cemiyetinin hesap- larını tarama suretile gözden ge- çirmiye başlamıştır.. Mürakabe teşkilâtı kurulduk- tanberi yani dört sene zarfında bu cemiyetlerin faaliyetlerine mü- teallık clan bu besaplar iyiden iyiye gözden — geçirilmektedir. Şimdiyekadar, Tahmil Tahliye, Kasaplar ve Celepler cemi rinin muameleleri tetkik edilmiştir. Bundan sonra da, Meranğozlar, Ayakkabıcılar, Arabacılar ve ha- mallar cemiyetlerinin —| rı yoklanacaktır. Bunlara ait kati hesapların Kânunuevvel başlan- gıcına kadar yetiştirilmesine ça- lışılacaktır. Rihtim . Şirketi - Yılbaşında Bize Geçiyer Rıhtim şirketinin hükümetçe satın alınması yolundaki temasla- rın müsbet neticeye bağlandığı malümdur. Aldığımız malümata göre, şir- ketin umumi heyeti satın alınma kararının tebliği için Teşrinisaninin 4üncü günü Ffevkalâde olarak toplanacaktır. Bu toplantı, Fransız tiyatrosu salonuda yapılacaktır. Alâkadarların verdikleri malümata göre; rıhtım işleri Kânunusaninin ilk gününden itibaren liman ida- resine geçmiş olacaktır. ticesinde Rahmi efendi adlı birini bıçakla kolundan yaralamıştı. ? ÖREŞE A AA UU T ? D riğa TANYA İ Gümrüklerde Yeni Değişiklikler Gümrüklerde muamelâtın sür'atlü görülmesini temin için bir komisyon tarafından — tetkikat yapıldığını ve bazı kararlar verildiğini yazmıştık. Öğrendiğimize göre, tesbit edileş esaslar dahilinde bütün gümrük idaree lerinde değişiklikler yapılmış ve tate bik edilmeye başlanılmıştır. Bu aradş müamelelerin — pratikleştirilmesi içiğ bürolar ihdas olunmuştur. Beyanname takibi için memurlarla temasta bulus man — komisyoncular bundan — sonra yalnız evrakı vermekle kalacaklar, yeni ihdas edilen bürolar evrak tamamlan- dıiktan sonra komisyoncuya — verile« Bayram Hazırlıkları Cümhuriyet bayramı — şenliklerinin çok heyecanlı bir. şekilde yapılması için şehrimizde muhtelif teşekkü'ler tarafındı irişilen hazırlıklar bitirile mek Ürzeredir. Bayram genliklerine bütün halk tabakalarının geniş mik» yasta İştiraki temin edilecektir. Bu hususta esnaf cemiyetleri de faaliyette bulunmaktadır. Üzüm Va lacir İzmir, 18 — Bu ayın üçünden »ee kizinci günü akşamına kadar Borsada dokuz buçuktak yirmi üç kuruşa kaş dar on üç bin dört yüz altı çuval üzüm ve beş kuruştan aliti kuruşa kadar dokuz bin yüdi yüz otuz yedi çuval İncir satılmıştır. Dikkatsizlik Yüzünden Sirkeci rıhtımında Yelkenci vapüe rundan kömür boşaltmakta — olan amele Forahın parmakları arkadaşı Mustafanın dikkatsizliği yüzünden vinç arasında kalarak kesilmiştir. Tramvaydan Düştü Rabla leminde bir kız Tophanede 131 numaralı tramvaydan — düşerelk yaralanmıştır. Camilerde Tamlirat Evkaf idaresi Alemdar cadde- sindeki Zeynepsultan camimin ta mirine karar vermiş, dünden - İti- baren de İşe başlamıştır. Yol Üze- rinde bulunan ve seyyahların gö- züne çok çarpan bu tarihi ma- bedin içi ve dışı çok itinalı bir surette tamir edilecektir. Yeni, Ölçüler Etrafında Mevcut — ölçüler nizamnamesinin bazı — değişikliklere uğratılacağını haber vermiştik. Marmara —mıntakası Glçüler ve ayar başmüfettişliği deniz ticaret müdürlüğÜüne müracaat ederel yeni yapılacak nizamnamede d, ölçülerinin de gösterileceğin! bildirmi ve bu hususta bir rapor istemlştir. Deniz ticaret müdürlüğü fen hey eti de tetkikat yaparak göz önündi tutulması lürumlu olan deniz ölçüle: rini tesbit etmiş ve - bir rapor hazır Tamıştır. Bu rapor ölçüler başmüfettiş liği vasıtasile İktisat Vekâletine gön. derilecek yeni nizanınamenin hazın Janmtsında gözönüne alınacaktır. an B. Diyor Ki: n B. Diyor Ki: | İstanbulda yapılan tramvay inşa- atını tasvir etmek Üzere yaptığım muhayyel bir resim |..