20 Ekim 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

20 Ekim 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

20 Birinci teşrin Fransız a Teşkilâtı Esasiyesinin giştirilmesi Değiştirili Üa Denizli Meb'usu 5 Teşrinievvel 934 gecesi Fran- sız Başvekili bütün vatandaşlarına teşkilâtı esasiyelerinin ana hatla- rından mühim noktaların değiş rilmesinin ne kadar zaruri sebep- lere dayandığın ve bunun ne kadar lüzumlu bir yaşayış mes- elesi olduğunu, radyoda İzah et- tiler. Fransa gibi demokrasi pren- sipleri için bütün acunla çalışmış ve bunun için çok büyük fedakâr- hklar yapmış ve müthiş kan dök- müş olan bir memlekette birkaç neslin düşünce tecrübe mah- sulü olan prensiplerin değiştirik mesi teklifi hakikaten dikkatle ve ehemmiyetle takip edilecek bir hâdisedir. Başvekilin teklifinin Fransız milleti tarafından nasıl telâkki edileceğini çok yakında anlıya- :ığFıı yansız İnkılâbinin coşkun heye- canından doğan Fransız demokrasi rinin bugün, yeni iktısadi ve içtimaf şartlarla ve yeni düşünce sistemlerile biribirine bağlı olan yeni cemiyetler tipine her hususta uygun olmıyacağı gayet tabiildir. Demokra- sinin asıl ruhu olan fikir hürriyeti; müsavat —esasi yurttaşlar arasında prensiplerlal ve millet hâkimi korumak için değişiklikler yapmak İktiza ederdi. Başvekil teklifi ya- parken milletine göyle söylüyor: “Siz Bizam ve iatizamla kar,; iğı ve de- delerimiz tarafından ka: lan haklare la ve hürriyeti elinizde tutmakla onun büsbütün kaldırılmasını, yurtta sulh ve cihanda zulh dış muhrebeyi doğuran ve davet , iç kavgaları seçmekte serbestsiniz,, diyor. Başvekil Başvekâlet makamı- na verilen hak ve salâhiyetlerin kâfi olmadığını ve bugünkü şart- lar içinde hükümetin istediği fa- aliyeti yapamadığını ve İdarenin gençleştirilmesi e“daha kendi dahilt vaziyetlerini alâkalandıran bazı vaziyetlerden bahsetmiştir. Stavlaki rezaleti ile diğer bazı sebeplerden doğan bu hareket tam zamanında yapılmıştır. Bu sakatlık ihiiyar kanunu esasilerin kuvvet müvazenesi fikrinden ileri gelmektedir. Eskiden mutlak bir nas gibi kabul edilen bu fikir, bundan hayil zaman evvel profesör Dügi'nin çok kuvvetli itirazlarile ilim sahasındı rsılmış ve bugün devlet rical fından “iş,, line getirilmiştir. M. Dumerg başladığı bu ha- reketle herhalde bir neticeye vasıl olacaktır. İşte bu tarzı hareketle İnsan — varlığının — derinliklerinden doğan demokrasinin yüksek esas- ları yaşıyabilir. Ben Fransız Başvekilinin nut- kunu Baştanbaşa büyük bir alâka ile okuduktan sonra bizim idare sistemimizin ne kadar sağlam te- meller Üzerine kurulduğunu ve bizim esaslarımızın ne kadar uya- nıklık ve dezin düşünce mahsulü olduğunu görerek Türk milli deha- sının huzurunda bir kere daha eğildim ve gururlandım. eti Milliye — Açık Teşekkür Çocuklarımız Leylâ ve Bülendin dün Perapalas oötelinde kutlulanan merasimine — lütfen iştirakle ifadesi müşkül — bahtiyar'ık'ar rımızın kiymetli hislerile nından iyarlarından diğer birçok —ehibbamızın — saadet temennisini — natık olarak — gön- dermek - lütfunda bulundukları — bir yığın telgraf ve mektup önünde bizi kime, naşıl teşekkür edeceğimizde mütehayyir bırakan çok büyâük bir bahtiyarlık — içim rimızin — hakikaten ut olan bu hâdisesinde bize bu kadar yüksek kiymetli bir alâka gösteren bütün muhterem zatlara kalplerimizin en samimi heyecınlarına müterafik te- gekkürlerimizi bu açık satırlara tevdi ediyoruz. Halit Ziya Uşakizada hatta m Yunus Nadi kaldık. Hayatla- | ftn gördüğünüz genç ve güzol kazlar bucak, tır- | Bak ve dudak güzelliklerini temin için harıl harıl uğraşı- ve moduaya Fakat yalnız tuvaletile uğraşan ve fikir ve müsbet yorlar. Kabul ederiz, kadın güzelliğe ristir. muhte- iş yolunda hiç iz bırakmıyan kadın, bulunduğu - cemiyette tufeyli bir mikrop gibidir. Bunlara karşılık «ağ tarafta gör- düğünüz kadınlar da yüzeldir. Fakat bunların hepsi yolunda kahrtamanlık otmişler, şaheserler vücuda © lerdir. Bunlar sıra ile Roza Bönhör, Dö Stasl, Dö Sevinyi, Madam Rolan ve çok yüksek bir artist olan Sara Bernardır. SON TELGRAF HAB —— — "RLERİ Dördüncü Şeker Fabrikası Dün Turhalda Büyük Tezahurat Ve Merasimle Açıldı Turhal, 19 (A. A.) — Mem- lekette dördüncü şeker fabrika- sını açacak olan Başvekil İsmet Paşa Hr. ile refakatlerindeki zevat | ve hoeyetleri hamil olan tren | bütün — Turhal — bhalkı, dikten gelen heyetlerle askeri müfreze, mektepler ve işçiler ta- rafından İstasyonda hararetli te- zahüratla karşılandı. Açış merasimine İstiklâl mar- şile başlandı. Kürsiye ilk gelen Nurl B. (Kütahya) uzun bir nutuk irat ederek Türk vatanında 20 vilâyeti kaplayan geniş bir saha içinde 150 binden fazla çiftçinin Sivas Tokat, Merzifon, Havza ve La- her sene 20 milyon dönümlük tarlasında pancar yetiştirdiğini şeker — fabrikalarının 60-70 bin ton maden kömürü ile 25 bin metre — mik'abı kereste sar- fettiğini ve 2 milyon lirayı mütecaviz Ücret — verdiğini ya- rim — milyon — tonluk fazla bir nakliye ile nakil vasıtalarımıza yardım eltiğini fabrikanın inşasım- da iki milyon gündelik sarfedil- diğini söylemiş ve büyük şefe karşı olan bağlılığı beyan etmiştir. Başvekil İsmet Paşa Hazretleri de Anadolunun - ortasısında yüksek sanayi müesseselerinden — birinin daha açılması münasebetile Nuri Beyin söylediği #sözlere nazarı dikkatl celbederek şeker fabrika- larının kurulmaya — başlandığı zaman — şüphelerle karşılandığını işaret etmiştir. İsmet Paşa Turhal şeker fabrikasının da diğer fab- rikalardan alınan müsbet netice- ler Üzerine kurulduğunu söyleye- rek milli sanayi olmadıkça refah olmiyacağını, iktisadI pro gramı- mızin bir an evvel başarılması lâzımgeldiğini beyan etm'ş ve halkı hep beraber - fabrikayı gezmiye davet eylemiştir. Turhal büyük bir bayram günü yaşamakta ve tezahurat devam etmektedir. M. Meclisi Toplanma Kararından Sonra Bazı Şayialar Çıktı Büyük Millet Meclisinin muta- dından — evvel toplanması bazı şayialara yol açmıştır. Bu şayia- lardan — birisi Millet Meclisinin kendi kendisini feshe karar vere- rek yeni meb'us seçimine geçi- leceği, ayni zamanda Gümrük ve İnhisarlar Vekâletinin ilga edile- ceğidir. Fakat bu şayialar teeyyüt | etmemiştir. İsveç Veliahtı Gitti Adana, 19 (A. A.) — İsveç Veliahti Prens Adolf Güstav Hz. hususi trenle şehrimizden Halebe doğru geçmiştir. Antalya Grupu Birincisl Isparta 20 ( Husust )— Isparta spor Seyhan takımını 0-3 yene- rek — Antalya grupu — birincisi olmuştur. Takım gece Bursaya hareket etmiştir. r__.__—'— İKüçük İtilâf Ve Balka Konseyleri Dün Toplandı Belgrat, 19 (A-A.) — Üç devlet Hariciye Nazırından — mürekkep olan Küçük Itllâf Konsegl bu sa- bah M. Yevtiç'in odasında toplan- mıştır. Akşam üzeri de M. Maksi- mos, M. Titülesko, Tevfik Rüştü Beg ve M. Yevtiç'in — iştirakile Balkan —antantı Konsegi içtima etmiştir. — Fransız Siyasetinde — Değişiklik Olmıyacak Paris, 19 (A.A.) — Eko dö Pari gazetesinin siyasi muharriri M. Pertinaks, çok iyi bir kaynak- tan öğrendiğini söyliyerek Fransız barici siyasetinin değişmiyeceğini yazıyor. Meşhur Bir Alman Mare- şalı Öldü Berlin, 20 (A. A.) — Feld Mareşal Fon Kluck ölmüştür. İSTER İNAN ISTER Reyini şehre akın etmek- gürültülü, en şen gün- tedir. Kasabamız, bugünlardı lerinin birini geçirmektedir. bir mektupta son iyor kit ühim bir faaliyetle geç- şehir baştanbaşa donanmış, halk inti- belediye önünde larımız durürk den hep ayni şeyi Ru kullanmak üzere Mi Zaimis Tekrar Yunan Cümhur Reisi Seçildi Atina, 20 (Hususi) — Yunan Cümhur — Reisliğine, hükümetin namzedi olan eski Cümhur Reisi M. Zaimis 197 reyle tekrar seçildi |Şimdi de Arnavutluk Yuna- nistanı İtham Ediyor Tiran, 19 (A.A) — Yunan Şehrin #iyah alaca belediyeye gelerek reylerini kullanmakte, yer yer birçok mahallelerde şenlikler yapılmaktadır. » bir bando çalmaktadır. Mi » bu bando medense, durup de!l çalıyor : mbada rumba rumba, | matbuatının, Arnavutluktaki Yu- nan ekalliyetinin vaziyeti hak- kındaki iddiasına cevap veren « Besa » — gazetesi, Yunan matbuatını eski — adetlerini de- Kiştirmemek — ve — Arnavutluk makamatının pek — cüzi olan Yunan ekalliyetine karşı güya itisafatta bulunduğu hakkın- da tahrikiâmiz haberler vermekle itham etmektedir. M. Karahan Ankara, 19 (A.A.) — Sovyet Rusyanın yeni Ankara sefiri M. Karahan memleketinden Istanbula Pazartesi günü gelecektir. İNANMA! çarşaflı hanımları — faytonlarla Bu meyanda Kalolere vurur zımba , İSTER INAN (STEB İNANMA! Sözün Kısası Münderecatımızın çoklu- gundan dercedilememiş- tir. —. Dünkü Fırtına Denizde Bazı Kazalar Kaydedildi Dün sabahtan itibaren kapalı duran hava, öğleden sonra şid- detli bir poyrazla beraber müthiş bir yağmur sağnağına çevirmiştir. Bir saat kadar süren bu sağnak | şehirde, denizde az çok tahribat yapmıştır. Caddelerde, bilhassa Eminönü ve Karaköy meydanla- rında, basık mahallelerde su biri- kintileri peydah'anmış, her taraf- tan seller gitmiştir. Yağmur ayni hızla dün gece de devam etmiştir. Şehirde bazı semtlerde evlerin alt katlarını su basmıştır. Dünkü fırtınada Burgaz adası iskelesine bağlı bulunan Kara- mürselli Tahir kaptanın Barbaros ismindeki meyva ve saire yüklü motörü balmıştır. — Limanımıza gelmekte olan büyük bir yelkenli gemi de Kilyos civarında karaya oturmuştur. Gerze vapurunun da Karabiga önünde karaya oturduğu bildirilmektedir. N Yıl Ve ! Gün Sonra Mübadele Komisyonu Dün Tarihe Karıştı Muhtelit mübadele komisyonu dün saat 17 de M. Holştat'ın riyasetinde son bir İçtimadan sonra İağvedilmiştir. Bu suretle Lozan muahedesile bitaraf azanın murakabe ve hakemliğine tevdi edilmiş olan ahali mübadelesi ve mallarının tasfiyesine — müteallik işler de halledilmiş olmaktadır. Bitaraf aza bir müddet daha şehrimizde kalacaklar ve komis- yonun mesaisi hakkında bir rapor hazırlıyacaklardır. Bu rapor Mik letler cemiyetile Türk ve Yunan hükümetlerine verilecektir. Muhtelit mübadele komisyonu V1 sene 11 gün vazife gördükten sonra tarihe karışmış oluyor. Çıkan Cesetler Heybeliada önlerindeki deniz faciası — kurbanlarının — cesetleri teker teker meydana çıkmakta- dır. Dün de Kartal, Heybeli ve Büyükada — sahillerinde yeniden 8 ceset daha bulunmuştur. Şim- diye kadar meydana çıkan ce- setlerin adedi bunlarla 22 - ol- muştur. Frobişer Kruvazörü Ingiliz donanmasına mensup tmhiıır mektep gemisi bu sabah saat sekizde İimanımıza gelmiş, top atış suüretile selâm teatl edilmiştir. — İngiliz — bahriyelileri yarın Fener stadında Fenerbahçe ile bir maç yapacaklardır. Altı Kişi Öldü Losanjeles, 19 (A.A.) — Bir taprak kaymsi yüründen 6 kişi ölmüş iki ki- şi kaybo'm ve bir çok kimseler yaralanmışlır.Zarar 150 bin dolardır. Yeni Rekor Bir İtalyan Tayyarecisi Amerikalıları Geride Briaktı Roma, 19 (A.A.) — İtalyan tayya- zecisi” Mariyon Toppani, deniz tayyar releri için dün hareket ettiği Mont: falkoneden Eritrede bulunan Mossa- vaya, mahalli saat ile 10,20 de vare mıştır. Bu sür'atle tayyareci 2900 mil katetmiş ve geçen Kânunusanide altı Amerika deniz tayyaresi tarıfından San Fransiskodan Havay adalarına uçularak iki bin dört yüz on üç mil | üzerinde kırılan rekoru S00 mil farall l kırmıştır.