5 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

5 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 3

« ERtün ü Ölüseila' zzi ae aa anea w.- FLürtli e 5 MA E L Ar. .-. ... Hergün Bulgarlara İki Çift Söz Daha Bulgar askerlerinin, — Yunan sınırının içlerinde işledikleri kanlı gürültünün bütün içyüzünü “Son Posta,,da okudunuz. Koyu bir canavarlık örneğine pek benze- yen bu biçimsiz İş, yüreklerimizi, yalnız beş soydaşın parçalanma- sından ötürü değil, Balkan barışı bakımından 'da derinden derine sonsuz bir acı İle sızlattı. Bu kötü iş, Yunan toprağında oldu, bunu yapanlar Bulgarlardır. Bu bakımdan, biz. bu — işten uzağız, Fakat bir değil, iki değil. Artık çok — oldular. Gün geç- miyor ki Bulgaristandaki Türk- lerden bir kaçının satırdan ge- çirildiğini — işitmeyelim. — Balkan yarım adasının Bulgaristan de- nilen köşesindeki Türk azlığınını Bulgar türesine baş kaldırıb kafa tuttuğu duyulmamıştır. Ora- daki soydaşlarımız. bütün buy- rukları yerine getirmek için can baş olmuşlar, çalışıp duruyorlar. Fakat nedense, Bulgar çetecileri onlara — düzgün — soluk — aldır- mıyorlar. Orada — hergün bir Türk — ocağının — söndürüldüğü- nü işittikçe yüreklerimizin yası katmerleşiyor. Heh neyi, akyayı demeli, bilmiyoruz. Şimdi de boş kafalı bir Bu gar profesörü, diline Kırklarelini pelesenk etmiş. Kırk- larelini Bulgaristana vermeli imi- istemelerine ne şiz. Bu politika yobazı budala değil de nedir? Biz Balkavlarda sonsuz bir barış politikasına can vermek için uğraşırken o, kendini bilmez ser- seri, yangına körükle gider gibi, Avurduna şişirmiş, havlayıp duru- yor. —Acıyarak — söyleyelim ki Bulgaristanda böyle beyinsiz kar falar az değil, hemen hergün buna benzer saçma sapan lâkır dılar edip Gduranları işitiyoruz. Bulgar türesi de bu kıt düşünce- ilere ses çıkarmıyor. Bulgar komşu.. Senden ken- dine gelmeni istiyoruz. Bir, iki, Üç.... Fakat her katlanışın bir sonu vardır. Bunu unutma! Bir Dilsiz Bir Bıcak Darbesila Yengesini Öldürdü Taşköprü, (Hususl) — Kasa- mıza bağlı ( Küçüksu ) köyünde Çorumlu oğlu Mehmet isminde birinin kardeş çocuğu dokuz va- şında dilsiz Cemal ile Mehmedin kızı arasında bir parça et yüzün- den bir kavğa çıkmıştır. Mehme- din kızı bir aralık korkarak kaç- mış, bunun üzerine dilsiz. Cemal kızarak elindekl bıçağı kızın an- nesine saplımıştır. Cemalin yen- gesir olan bu zavallı kadın aldığı yaranın tesirile ölmüş, Cemal yakalanmıştır. — X Mülkiye M>ktebinin Adı Cümhurre.si Atatürk Mülkiye mektebine “ Siyasal bilgiler oku- lası,, adını vermiştir. Kazanç Vergisi Ankara, 4 — Gayrisafi iradı S00 liradan aşağı olan ticaretha- nelerde beba ve kardeşlerinin yanında çalışanlar kazanç vergi- sine tâbi o0 caklardır. — Üz m Alımı İzmir, 4 (A.A) — İnhisarlar daresi b ezdan Üüzüm almaya başlamış'ır. Alınan - Üzüm 512 Çuvaldı. 7; bu ayın nihayetine kadar dev: 4 edecektir. Resimli Makale Bir a'ı sözü vardır: “ Belâ.. geliyorum, cemez. Geli. verir. ,, anız. Dalgalı Tayyare bugün en ehemmiyetli nakil olmuştur. Fakat hava Faclaları eksik zlmuyor. Bu mede- niyet kuşile havâ tabakaları arasında kilometreler aşar- denizler geçersiniz, fakat varacağınız zaman töre bir hava dalgası tayyareyi altüst vasıtası tam hedefe h,.-., akla gelmeyecek aksiliklerin de umulmadık bir sıra- da yolunuza dikileceğini bilmeli ve bunları yenebilecek derecede kuvvetli olmalısınız. Bilinen düşmanı yenmek kolaydır. Amıl maharet bilin - miyen düşmanı yenmektir. SON TELGRAF HABERLERİ Meclis quün Tarihi Kararını Veriyor Dün Fırka Grubunda Herkesi Sevin- direcek Kararlar Verildi Ankara, 4 — Türk kadınının Saylav seçme ve seçilmesi için Teşkilâtı Esasiye yasasında deği- şiklik yapılması için Meclise 200 imzalı takrir verilmiştir. Bu takrire göre yasada onuncu maddenin : * 23 yaşını — bitiren — kadin, erkek her Türk meb'us seçmek hakkmı haizdir.,, şeklinde, 11 inci maddenin de: * 30 yaşını bitiren kadın erkek her Türk — meb'us — seçilebilir ,, şeklinde değiştirilecektir. Saylav Sayısı Ankara, 4 — Nüfusumuz art- h& için mecliste 317 üye yerine 350 - 360 üye bulunması lâzım gelmektedir. Fırkanın ilân edeceği say- lav — namzetleri — arasını yir- miye yakın kadın namzet buluna- cağı anlaşılmaktadır. Meclis yeni- leme kararı verdikten sonra ay sonuna kadar yin« çalışacaktır. Fırkenin Kararları Ankarı, 4 (A. A.) — Cum- huriye halk fırkası grubu Bay Afvon İşi Türk - *“ugoslav Murah- hasları Konuşuyorlar Belgrat, 4 (A.LA) — Türk-Yu- goslav afyon mukavelesinin tadi- lini müzakereyo memur Türk heyeti bu sabah buraya gelmiştir. leden -sonra ilk toplanlı yapılmış, çalışma programı hazır- lanmıştır. — Tramvay Şirketinin Geri Vereceği Para Ankara, 4 — Tramvay Şirke- tinin inde etmesi icap eden para yüzünden Şürayı Devlette açılan davaya Nafia Bakanlığı cevap vermişti. — Şirketir. bu — cevaba çevap — vermesi için 10 günlük mühlet kalmıştır. ğ Bütün bildird etti, satışlar çok istekli gitti. Fakat, soruyoruz. Bu paradan köylünün cebine ne aa aa İSTER İNAN güzeteler yazdılar. Biz de okuyucularımıza Bu yıl dişamı Gikelerle alış verişimiz. iyi oldu. Öteki yıllara bakarsak bu yıl dişardan içetiye giren para daha çoktur ve birkaç milyon lirayı aşkındır. tütün, buğday, findık, Üzüm ve incir bu yıl çok para Cemil Uybadının toplandı: 1 — Kadınların meb'us seç- meleri ve meb'us seçilmeleri, seçenlerin yaşlarının 18 den yu- karı bir hadde çıkarılması için teşkilâtı esasiye kanununda de- gişiklik yapılmas! hakkında fırka divanının - teklifini İsmet İnönü lzah etti. Fırka gurubu esas ve usul yönlerinden Mmeseleyi uzun uzun tetkik ettikten sonra Teşkilâtı Kinullarında . gekbi aat d7 anunlarını şikliklerin yıpılııııuıı müttefikan karar verilmiştir. 2 — Unlardan alınmakta olan verginin nüfusu az olan kasaba- lardan kaldırılması hakkındaki hükümet — teklifi - memnuniyetle tasvib olundu. Malüm olduğu üzere — Buğday Koruma Ka- nunu gereği olarak alınan un vergisi müstahsil k:îl:ıh kendi . "i için kara irmeninindi Wn dıı:ılın alınmamak ııık: sadını güder. başkanlığında Roma Sefirimizin İtimataamesi Roma, 4 (A. A.) — Türkiye- nin yeni Roma büyük elçisi Hü- seyin Ragıb bugün Kirinal sara- yında kıral tarafından kabul edi- lerek itimatnamesini vermiştir. Ata Türk Soyadı Ankara, 4 — Kocaeli Saylavı İbrahim Süreyya Reisicümhuru- muza verilen ÂAtatürk soyadının başkası tarafınden kullanılmaması için Meclise bir kanun teklif edecektir. Çocuk Esirgeme Kurumu Ankara, 4 (A. A.)—Ata Türk Himayel Etfal cemiyetini “Çocuk esizgeme kurumu,, olarak adlan- dırmış - ve kullanmaya başlamıştır. — İSTER girdi? Hesaplar Pamuk, halk daha epeyce devşirilmediği sorgünau karşılığını henüz alamayacağız. Ancak bu yılın fazla kuzancından köylüye düşen hisge, —mutavasa'tların cebine girenden daha az ise bu iyi satıştan köylü hiç kazanamadı demektir. Dışarıya yapları satışlar ne kadar çok, ve içeriye giren para ne kadar aşkın olursa olsun, zebginliğinin —artması için, emekçisi olan köylünün cebine çok pata girmesi gerektir. Ufak kasabalarda bulunanların bir. kısmı — müstahsil — olduğu halde kasabalı sayılarak bu ver- giye tâbi kaldığından bu tadil teklifi İle tatbikatta büyük iyilik olacağı görülmüştür. 3 — Inhisarlar idaresinin sat- tığı tuzların tütün ve ispirtolu maddeler gibi her yerde ayni fiatla satılması ve Ziraat banka- sının eses — bünyesinin — İslâhı, siloların çoğaltılması, Ziraat Ban- kasına borçlu olan çiftçilerin te- diye vadelerinin uzatılması için hükümetin — düşündüğü — tedbir- lerin yeni intihap beyanname- sinde — millete —ilân edileceği hakkında İsmet Inönü'nün verdiği malümat fırka grubu tarafından alkışlarla karşılanmıştır. 4 — Büyük Millet meclisinin yenilenmesi teklifi 5 lik Kânun Çarşamba günü Yuca Meclise arzulunacağından — İnönü — Fırka Grapunu haberdar etmiştir. Bü- yük Millet Meclisi yenileme ka- rarından sonra faaliyetine devam edecektir. Adapazarında Hapishanede Bir Kişi Öl- dürüldü, 3 Yaralı Var Adapazar, (Husvs) — Haplı- hanede kumar oynarken arala- rında kavga çıkan 15 seneye mahküm cembaz Mehmetle, ölüm cezasına mahküm ve evrakı Millet Meclisinde olan, Zekeriya, bıcakla” birbirlerini yaralamışlar, Mehmet ölmüş, Zekeriya ümitsiz. olarak hastahanaye kaldırılmış, Kavgayı ayırmak istiyen 15 senelik ceza- hlardan Muharrem ve Fevzi ya- rala mışlardır. Müddei umumilik- çe İşe el kondu. Kubilây İhtifali İzmir, 5 (Hususi) — Bu ayın cemiyet yeni adını | 23 ünde milüi kahraman Kubilây için büyük bir ihtifal yapılacaktır. İNANMA! için bu bu mahenllerin — asıl İSTER İNAN İSTER İNANMA! İ ——— — —_.—_J] Sözün Kiısasi Tabit Görülecek İşler... A E * Gazeteler arasıra harb teh- likesinden bahsederler, barıt ko- kuyor, derler. Gösterdikleri kıvık cim en çok uzak Şarkdadır. Bazan da yakına gelirler, gözleri Alman Fransız sınırında, Yugoslavya ile komşularındadır. Fakat ben kıvıl- cımı daha beride görüyorum, şimdi kül altındadır. Fakat daima taze, daima canlıdır. Günün birinde iki yönünü tuatuşturacaktır, gözü- nüzü Bulgaristandan hiç ayır- mayınız! ,, Bir dost toplantısında, bir dost söyliyordu. Bulgar - Yunan sınırın- da çıkan son hâdiseyi yeni duy- muştu, merak ediyordu, teessür içindeydi, merakına ve teessürüne kendisini dinliyenlerin hepsini de ortak ediyordu. * Bulgaristanın karşısında hükü- metimizin ne düşündüğünü, uzak ve yakın tedbirlerin'n ne oldu- ğunu, görünen parçalarını bir kenara bırakırsanız, İçyüzünden hiç bir kısmını bilmiyorum, fakat gelip geçen işlere bakarak içim- den doğan sarsılmaz bir inanışla İnanıyorum: en doğru, en yerin- de kararları, en biçimli zamanda aldığından ve alacağından şüphe etmemek gerektir. Bu noktada mutlak surette müstarih olabiliriz. Endişeye lüzum yoktur, her türlü tehlikeye karşı koyacak vaziyet- deyiz. * Halkın duyduğu teessüre ge- lince, ben bunu yerinde bulmıyo- rum, karşımızda öyle bir millet var ki, hepsi diye dilim varmaz, bir kısmı, hatta küçük bir. kısmı annesinden doğar doğmuz düş- manlık 'an ninnilerle büyür, ilk mektebe gider gitmerz düş- manlığın yerinde olduğunu anla- tan kıraat kitabile karşılaşır. Ha- yata atıldığı gün genel toplantı- larda düşmanlığın sönmiyeceğir 1 söyliyen nutukları dinler, her sa: bah açtığı gazetesinde Sınırların ğgişmesi gereğinden bahseden aleleri okur. Yine bir kısmı, küçük bir kıe- mı diyeceğim, böyle doğan, böyle büyüyen bir milletin arasıra çe kardığı hâdiselerden teessür duy- mak manasızdır, tabii görmeliyiz! Demin de söyedm, tehlike yoktur, endişe duymak ise mana- sızdır, fakat her hâdiseyi sabırla karşılamanın İüzumuna — gelince, o, büsbütün başka bir meseledir. Ruhsatnamesiz Silâh Taşınmıyacak Ankara 4 — Ruhsatnamesi olmıyanların silâh taşıyamıyacak- ları, her ne suretle olursa olsun siâhların bir elden bir ele geçişi- nin ruhsatnameye tabi olması için hazırlanan lâyiha Dahiliye encü- meninde kabul edilmiştir. Trahom Hastalığı Eyüp, Şişi ve Edirnekapıdakl ba- a Ükmekteblerde talebe — arssında trahom hastalığına tesadüf edilmiş, hasta çocuklar derhal tedavi altına alınmışla Ali Cenani Bey Vefat Etti Sabık Gazlantep Meb'usu ve - Ti- çaret Vekili Ali Censni Bey bugün snat <cörtte vefat etmiştir. Cenazesi bugün — öğle vekti — Teşvikiyedeki hanesinden — kaldırılarak — Teşvikiye camiinde namazı kılındıktan sonra Yahya Efendideki aile tamına defne lilecekt'r. kabrim- Terkibi; 200 diş hekimi tarafından huzırlanan : MiNE DIŞ MACUNUNU emniyetle kullanabilirsiniz. Umumi deposu: Cağaloğlu No, 33 "Kelefon : 2OZ64