15 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

15 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

klemleket Manzarası Jörtyolda Portakal İşleri Dörtyol (Hususi) — Portakallar Istanbulda çok az para ile satı- maktadır. Birkaç gün evvel Dörtyoldaki porlakal tacirleri birliği Ticaret Odasında — toplanarak — Istanbul komisyoncularından — Kılıç — oğlu Kiya, Fani, Hüseyin Avni ve Ibrahim Bilere 6 maddelik bir kâğıt yazılması için and verdiler. Bu andda deniliyor ki: Evve- €e aramızda yapılan mukaveleye bağlılığı çözmek isteyen ve birliğe aykırılık eden bütün komisyoncu» lara Dörtyol Birliği mal gönder- | miyeceğini andetmiştir. Dörtyolda portakalın bin adedi orta olarak 10 liradır. Yol parası ve saire ile istanbula 10 liraya mal olan portakal İstanbulda (11) Hiraya satılıyor. İstanbul komis- yoncdarının birbirini çekememez- lik yapması yüzünden Dörtyol tüc- carları ziyan görmektedir. Bu yıl Dörtyolda o kadar az portakal oldu ki şimdiden ağaç üzeriade portakal kalmamış de- mektir. Bıldır 75-80 milyon çıkan portakala karşı bu yıl ancak 25 - 30 milyon portakal çıkacağı kat'i olarak söylenmektedir. Bu yılki portakalın bildirkine göre çek büyük olması ve bu yıl Çukurovada mahsulâtın iyi olması ve İyi pera etmesi dolâyısile bu ülkede de iyi portakal satışı ol- ması Dörtyol portakallarının alım satım parasını yükseltmeğe yol açmıştır. Eğer portakal komlsyoncuları Istanbulda biribirlerini çekeme- mezlikte ve karşılıklı ziyaretlerini istemekte — boyuna — yürürlerse Dörtyol tüccarlarını pek kötü bir | çıkmaza sokacaklardır. Samsunda Büyük Bir Define Aranıyor Samsun, (Hususl) — Mübadele sureti'e Yunanistana giden Sam- sunlu Rumlardan biri buraya tüc- cardan Fişeloğlu Bekir Sıdkıya bir mektub yazarak gönderdiği kroki ile tarif ettiği yerde bir küp mücevher gömülü olduğunu bildirmiştir. Burası o zaman metropolidhane olan kız örtamektebinin bahçesl- dir. Kroki ile bahçede küpün gömülü olduğu yer tesbit edile- cektir. Bekir Sıdkı Maliye Vekâ- letinden izin istemiştir. Bunun fzerine bir komisyon teşkil edil- miş ve kız ortamektebinin bah- çesinde hafriyata başlanılmıştır. Neticenin müsbet çıkacağı umul- maktadır. Konyada Bir Cinayet Konya (Hususi) — Saraç Faik kunduracı Ali, keresteci Naci ve Şamlı oğlu İrzzet umumhanede biribirlerile kavga etmişlerdir. Bu kavga neticesinde İzzet ölmüştür. Diğer Üç kişi yakalanmış ve zan- naltına — alınmışlardır, tahkikata devam edilmektedir. Adapazarı Evkaf Kaâtibi Adapazarı (Hususi) — Evvel- ce işlen el çektirilen Evkaf kâ- tibi Ahmet Erol hakkinda menl- muhakeme- kararı verilmiş Ahmed Erol vazifesine iade edilmiştir. ! MEMLEKET SÖON POSTA : HABERLERİ Hakâride Hayat Çok Pahalı Petrol, Şeker, Zeytin, Zeytinyağı, Sabun, Konserve Ateş Pahasına Satılıyor, Kış Sebzesi De Bilinmiyor Hakâri, (Husust ) — Bir isuj de Çölemerik olan Hakâri vaktile vilâyet merkezi olarak kullanılmış, bilahare kazaya tahvil edilmiştir. Hakâri büyük Zap suyu kenarında kurulmuştur. Çölemerik birçok | noktal nazardan yaşanması güç l olan bir kasabadır. Burada kışın buğday bile bulunmaz - ve kilosu ancak 20 — kuruşa tedarik edilir. Burada şekerin kilosu yazın 100, kışın da 120 kuruştur. Diğer zaruri ihtiyaçlardan olan makarna 100, petrol 100, sabun 100, zeytin 150, zeytinyağı 200 kuruştur. Konserva 100 kuruşa — satılır. | Burada — sayın 15i geçmeyen bakkallarda bunları bulmak pek müşküldür. Kış sebzesi hiç bulunmaz, domates, patlican, bamya ve saire gibi yaz sebzeleri de burada | henüz iki sene evvel öğrenilmiştir. Burada kışın et bulmak ta çok zordur. Burada yabancıların yatmak için han veya otel de yoktur. | Vaktile Fahri adh bir vali tarafından yaptırılmış yedi memur evinden başka sıbhi ve fenni şeraili ihliva eden oturulabilecek bir ev de yoktur. Şimdi bunlar- dan biri Posta ve Telgraf mer- işine yarayacak lokanta, fırım vo | TKarasaz Bataklığı — Kurutuluyor Bir bataklığı kurutmak için kanel açılırken Aksarsy ( Husust ) — 80 bin dö- nüm'ük Karaszz bataklığının kurutma içi bitmek üÜzeredir. Bu bataklığı kurutmak İçin 30 kilometrelik ena ve yardımcı kanal açılmıştır. Bataklık yeri pek münbit bir tarla haline kezi, biri Inhisarlar, biri gümrük idaresi olarak kullanılmakta, di- ğgerleri de 30 liradan elli liraya kadar aylk kira ile kiralar- maktadır. Hakâriyi Vana bağlıyan güzel bir şose vardır. Fakat bu şuse üÜzerindeki bir iki köprü Üzerinden geçilemiyecek kadar harap olduğu için bu yol şimdi metruk bir va- ziyettedir. Buraya haftada iki defa posta gelir, fakat kışım kar fazla | yağdığı zamanlar bu intizam biraz kaybolur. Hakâride doktor yoktur. Cum- huriyet hükümeti burada gayet güzel bir dispanser yaptırmış, bu dispanserde bütün ilâçları tamam ve mükemmel bir eczahane de vücuda getirilmişlir. Fakat dok- tor bulunamadığı için bu mükem- mel müecsseseden istifade edile- memektedir. Hulâsa Hakâri medeni nakil vasıtalarından uzak kaldığı — için umran ve inkişafa kavuşamamıştır. Mamafih pek yakın bir atide bu- rada da canlı imar faaliyeti baş- layacağı umulmaktadır. Buna ait bazı bhazırlıklar göze çarpmaktadır. gelmektedir. Mücadele doktoru Ferruh Niyazl bu kurutma işinde cidden büyük muvaffakıyet göstermiştir. Bu havalide ne kadar sılmalı varsa tedavi altına abamışlardır. Bir iki sene sonra Aksarıyda sıtma kalmıyacaktir. 'Türk Kadınının 'Büyüklerimize Saygısı Adapazarı, (Hususi) — Kadın- | larımız saylav seçmek ve seçilmek hakkını büyük coşkunlukla kutlu- ladılar. Toplantıda Bayan Lümia başkanlılı yaptı, Bayan Üstün, Bayan Mehpare, Bayan Sadiye, Bayan Müzeyyen öz Türkçe ile nutuklar söylediler, tel yazılarile büyüklere teşekkürler edildi. Kırklareli, (Hususi) — Kadın- larınm Tükel yurtdaşlık hakkına kavuşmaları burada büyük sevinç uyandırmış, kadınlar Halkevinde toplanarak bayramlarını kutlula» mışlar, büyük'ere teşekkür tel yazı- ları göndermişlerdir. Düzce, (Husust) — Türk ka- dınına saylav seçmek ve seçilmek hakkı dolayısile kadınlar büyük tezahurat yapmış'ar ve büyükleri- mize saygılarını bildirmişlerdir. MerzifonÇocuk Esirgeme Kurumu Merzifon, (Hususi) — Çocuk esirgeme kurumu 150 çocuğa ço- rap, gömlek, elbise ve ayakkabı vermiştir. Örtamektebe giden yok- sul çocuklara da yerdım edilmek- tedir. Bu kurumun başkanı olan doktor Cemil ile Tahsin çok ça- lışmaktadırlar. Konya Halkevinde Konya, (Hususi) — Halkevi büyük salonunu kış geceleri için ailevi toplantılara tahsis etmiştir. Bu salonda günlük gazete ve mecmualar da bulundurulmakta- dır. Halkevi — örkestirası yeniden faaliyete geçmiş ve garb tekniki üzerinde çalışmiya — başlamıştır. Kış gecelerinde muhtelif konserler verileceklir, Tire İyi Suyış Kavuşuyor Tirede Bekciler Teşkilâtlandırıldı. Çoban Hüseyinin Katilleri Bulundu Teşkilâtlatdırılan Tire bekcileri ve hükümet erkânı Tire ( Hasusi ) — Tirenin en mühim eksiklerinden olan su işi yakında bitmiş olacaktır. Suyun fenni tesisatla şehre akıtılması işi münakasaya konulmuş, 95900 li- raya ihale edilmiştir. Su bir bu- çuk sene sonra kasabaya akmış olacaktır. Halkın özdile karşı büyük bir inhimaki vardır. Herkes kendine Öıtnrkçı bir soyadı aramakta ve bu'maktadır. Muhasebel hususiye memuru sırı Öztürk, Muallim Ismail Hakkı Aydın, Muhtar Ibra- bim Elibol soyadlarını almışlardır. Yeni Jandarma — kumandanı ae A Balıkesir Şehir Kulübü Balıkesir (Hususi) — Belediye tarafından ihzar ed.len şehir ku- lübü yakında açılacak, Balıkesir nsrt bir toplantı yerine daha ka- vuşacaktır. Torgay şubesinde yapılan asrt mezarlığın işleri de tamamlanmış- tır. Burası yakında açılacaktır. Muş Sıhhat Müdürlüğü Muş (Hususi) — Vilâyet sıh- hat müdürlüğüne Maraş Sıbhat müdürü Bay Şevket tayin edile mişlir, Bay Halid, burada inzibat işlerini mükemmel bir surette yoluna koymuş, fuhuşla ciddi surette mü- cadeleya başlamış, bekci teşkilâhı yapmış, bütün bekcellere bir örnek elbise giydirmiştirr. Çoban Hasan Hüseyni öldüren meçhul katiller de Bay Halid tarafından meydana çıkarılmış, bunların Kemerdere köyünden Hasan oğlu Hüseyin ile Said oğlu Hüseyin oldukları ve Hasan Hüseyni bir pamuk tarlar sına koyun sokmak — yüzünden öldürdükleri anlaşılmış, ikisi de yıkılıımx!. Adliyeye verilmişlerdir. Pozantıda Yatılı Mekteb Poranti (Hususi) — Şimendifer hattı Üzerinde olan mahiyemizin yedi köyü vardır, Bunlardan Alpo, Bilemedik ve Şihli köylerinde (- çer sınıflı birer, nahiye merke- zindede beş sınıflı bir mekteb vardır. Nahiye merkezindeki mek- teb yatılıdır, Köylüler bu yatılı kısımda okutulmakta köylerinden çiğ ola- rak gelirdikleri erzak burada pi- şirilerek kendilerine tabldot ha- linde yedirilmektedir. Bir'nei kânın 15 —— —— I Ş n Tenkid ata Bir Polis Romanı Nurullah Ataç Polis romamı, Özü itibarlle, öteki roman tarzlarından ayrılır. Bir psikogia, yahut tarih, yahut âdet tasviri romanında hemen hemen hiç denecek kadar küçük bir ehemmiyeti olan «mevzu» po- lis romanında her şeydir. Herhangi bir roman tarzının hududunu çizmek, meselâ eyl bir psikologia romanının — nasıl olması icab ettiğini anlatmak kabil değildir; münekkid ancak mişaller göstererek, şu veya bu romanı tahlil ederek bir takım umum! kaideler çıkarmıya çalışa- bilir.. Halbuki polis romanının bududunu — çizmek, nasıl oluar- sa eyi sayılacağını anlatmak kabil — değildir.. Fakat — ber- hangi bir polis romanını tahlile kalkışamayız; çünkü onun asıl çekiciliği hikâyesindedir, onu an- latacak olursak romana lüzum kal maz. Münekkidin bir polis roma- nının hikâyesini anlatması çirkin bir rekabet, hattâ bir intihal olur. Earl Derr Biggers'ten tercü- me edilen «Bu perdenin arkasınnda» romanını bunun için — hülasaya kalkmıyacağım. Yalniz şunu söy- liyeyim: polis romanlarını sever« seniz onu okuyun, pişman olmaz- sınız. Ben bir satırını kaçırma- dun. Çinli polis hafiyesi Şan'ın aradığı katilin kim olduğunu oka- dar merak etmiştim. Kim olduğunu öğrenince doğ- rusu öfkelendim, çünkü onu bik- meme biç — bir Jüzum yoktu. Fakat bu başka bir mesele. Po-; lis romanlarının mahiyeti mese-i lesl. Bence romanın bir suçu var: ur. Cuğul Bu yüzden muharrir, vak'ayı çok karıştırıyor, blrçok? yerlerde merakımızı tatmin etme- den bırakıyor. Polis romanlarında muharrir birçok kimseleri şüpheli gösterir; sonra onların bize şüphe veren hüareketlerinin esas dava ile alâkası olmadığını — birer birer | ispat eder. «Bu perdenin arkasın- dasvyı bitirdikten sonra, yarı ;ok dan şüphelendiğim şah:sların ma« sumluğundan emin olamadım. Bence bu fazla uzatı'mış ole maktan geliyor; zaten polis ros manlarının en İyileri kısa — olan: larıdır. Bu tarzın usta işleri Edgar Poe'nun ve Conan — Doyle'üs « bikâyeleri » olduğunu —unutmr” m. Kitabın bir kabahati daha var: tatsız bir. ifade ile tercüme edilmiş. Türkçe değil, Türkçeyl andıran bir dil. Mamafih anlaşı- hyor. Akşehirliler Afyona Bağlan- . mak İstiyorlar Akşehir ( Husust )— Konyanıs | en mühim kazalarından biri olan Akşehir adi teşkilât itibarile birde Ağır Ceza Mahkeme-ins maliktir.Ancak burada hapishane yoktur. Bu yüzden bazı müşkâ!ita tesadüf edilmektedir. Akşehirde hükümet dalireleri güzel bir hi kümet konağı içinde toplanrmıf değillerdir. Konya ile Akşehif arasındaki şose pek harap — bif haldedir. Akşehirliler kasaba'arı* nin imarı — çarelerini Kocsayâ değil, Afyona — bağlı — olm:ktâ bulmaktadırlar. Eunun içi İçişler Bakanlığına ve Başlalal” lığa müracaat etmişlerdir.