18 Aralık 1934 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

18 Aralık 1934 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 2

| Halkın Sesiı Nakıl Işlerinde Yurddaşların Can Emniyeti Millet meclisine, deniz nakil va- sıtalarında bulunması lüzimge- len caokurtaran tedbirleri hak- kında verilen bir lâyıha üzerine hulk ile teman ederek şu bkire leri topiadik: Bay Sadi ( Sirkeci Melek kıraatha- neaj ) — Denirz nakıl vasıtalarında can emniyetini temin için Meclise yenl bir İâyiha verilmiştir. Bu İâyihaya göre nakıl vasıtalarında cankurtaran« lar, filâma ve fenerler bulundurma- yanlardan S0 liradan bin liraya kadar para cezimi alınacaktır. Bana Ööyle geliyor ki makil vasıtaları bugünkü talimatname ve mizamnamelere göre de pekâlâ inzbat ve intizam altına alnabilirdi. Eski talimataamelerde de yo'cuların — hayatlarım — koruyacak birçok ahkâm vardı. Yeni Jâyiha Mecl'ste konuşulurken bu talimatna- meleri müsamaha edenler hakkında da ağır ceza hükümleri * Bay Sund (Paşabahçe İakele oad- desi) — Geçenlerde Heybeliada önün- de bir facia oldu. 33 zavallı vatandaş boğuldu. Ben hergün Loğaza giderim.. Deniz nakil vemtalerını tedkik edi- yorum. Hiç birininde gece fener gör- müyorum. Boğaza kadar gitmeye lüzum yok, Gece köprü önünde dola- şan — kayıklarda Fener yoktur. Sonra geçenlerde aklı başında bir kaptanın bana anlattığına bakılırsa, bugün #seyrüsefer eden gemilerin iyi bir tedkik neticesinde yürzde oturusun çörüğe çıkarılmam lâzımdır. Biz bu çürük teknelere binlerce adamın ha- yatını emniyet ediyoruz. Mec'ize verilen lâyihayı bu gibi Fenalıkları ortadan kaldirxeeği — için çok mühim ve faydah bulayorum. Bir an evvel çıkmasını bekliyorum. * Bay Şükrü ( Kadıköy Altıyolağzı 34 ) — Bizim eski deniz seyrüsefer talimatmamelerimiz de Avrupa devlet- lerinin seyrüseler talimatnamelerinden alınmıştır. İçinde yolcuların hayatımı emniyet —altında — tutacak — birçok bükümler vardır. Fakat fena teamül- ler ve ihmaller bu talimatnameleri hükümden düşürmüş'ür. Eğer o tali- matnameler harfi harfine tatbik edil- »e bile deniz omniyeti teessüs eder. Bunun!a beraber ©o talimatnamelerde para cezaları azdı, yeni İlâyiha bin Hraya kadar para cezası yermektedir. Eğer eski deniz seyrüsefer talimatna- mesine riayet edilse idi, geçenlerde Heybeliada önündeki facla olmazdı. Para Alınmıyacak Belediye kaymakamlıklara bir tamim göndererek, lokantalarda açık olarak müşterilere verilen sulardan ayrıca para alınmamasını bildirmiştir. Müşteriye ancak ka« pab şişe su verildiği takdirde para alınacaktır. Xok mu çıkan buana bir tek.. Geze gere yorüldüm — ben; Sukuklarda bu yıl pek pekl »Ra: Yaman Bir Kurşun Hırsızı Mısırçarşısında Damdan Dama Bir Kovalamaca Oyunu Oynandı İki gün evvel tam gece yarısı Mısırçarşısının Üstünde bir kovalamaca oyunu oynanmıştır. Hasan oğlu Ali isminde birisi saat (2,30) sularında Mr abdeshanesi tarafndan dama sırçarşısının — eski çıkmış ve kurşunları sökmeye başlamıştır. söktüğü ilk parti sokiz kiloluk bir karşun parça- sokağı şöyle göz gezdirdikten sonra pat diye aşağıya atmışlır. Bu ağır kütle o sırada ora- dan geçen iki yolcunun tam önlerine düşmüştür. llnl bekçi ve Alı, seyi bulamamışlar nihayet bir oluğun hırsızı görmüşler Fakat hırsız buradan çıkmış ve kubbeden kubbeye atlıyarak kaçmıya başlamıştır. Fakat en sonunda da yakayı ele vermiştir, dün Müddeiumumilik Aliyi Birlaci sulh ceza mahkemesine vermiş ve hakkında tevkif kararı almıştır. Gece yarısı gökten düşen bu ağır nesne yolcuları hayrete düşürmüş va bağırmağa başlamışlar, der- polisler gelerek — Mısırçarşısının damına çıkmışlar birçok aramalara rağmen kim- altında İki Talebe Dişçi Mektebinden Mu- vakkat Tard Cezası Aldı Dişçi mektebi — ikinci — sınıf talebelerinden Sabri ile ayni sınıf talebelerinden Hayim İsmin- de bir talebe arasında bundan bir müddet evvel kavga olmuş, ve biribirini döğmüşlerdir. Mekteb idaresi — yapi tahkikatta - bu kavga arasında bazı mekteb meseleleri de münakaşa edildiğini tesbit etmiştir. Mekteb ınzıbat meclisi Sabriyi on ay müddetle, Hayımı da dört ay — müddetle mektebden muvakkaten tardet- miştir. Bu Sabri, geçenlerde bir gazetede çıkan bir mektub yü- zünden mahkemeye verilmişti. Üsküdarda Çift Hat — Üsküdar- Kadıköy Tıramvay şirketi, bütün battın çift olarak inşasını kararlaştırmış ve meclisi idare bu kararı tasdık - etmiştir. Şirket, yakınde bhatların çift ola- rak inşasına başlayacaktır. 24 Saatin Hüâdiseleri Vatman Bay Fehminin Idare- sindaki tramvay arabası'Sirkecide şofür Zekinin otomobiline çarpa- rak hasara uğratmıştır. x Galatadan geçmekte olan şoför B. Alinin idaresindeki 2442 numaralı otomobil ansızın önüne çıkan bir cocuîı çarpmamak için manevra yaparken Bay Cevadın dükkânına çarpmış 150 lira kıy- metindeki büyük camı kırmıştır. * B. Ahmedin idaresideki yük arabası Sultanahmedde Gündoğ- du mağazasına çarparak camları kırmıştır. * B. Mustefa adlı biri Eminö- nünde Bayan Eftimya adlı birinin cebinden parasını çalarken cür- mümeşhud halinde yakalanmıştır. Hasan Beyin Ramazan Yürüyelim birasz yaya Bak dökülmüş kadın erkek; Kim var kim yoksa ortaya, Tramvay Ücretleri l Değişmiyor Tramvay Tarife Komisyonunun sön toplantısında eski fiatlarda hiçbir. değişiklik — yapılmadığını yazmıştık. — Tramvay Şirketinin, fiatların arttırılması isteğine rağ- men komisyon ekseriyetle ibka kararı vermiştir. Bu karar dün Nafıa Bakanlı- ğına - bildirilmiştir. Tramvay Şir- keti de bir yandan, fialların art- tırılması yolunda öne sürdüğü iddialar hakkında bir rapor ha- zırlıyarak Bakanlığa göndermiştir. Komisyon kararı, Nafıa Bakanlı- ğinin tasdikından — sonra kat'l şeklini alacaktır. Diğer taraftan, Üsküdar ve Kadıköy su Şirketlerinin tarifele- rini tetkik edecek Üç aylık ko- misyonun da ay başmda toplan- ması kararlaştırılmıştır. Bu şirkete lerin tarifelerinde tenzilât yapıl- ması imkânları araştırılmaktadır. Nüfus Sayımı Gelecek - yıl yapılacak nüfus sayımı — için, dünden itibaren humarataja başlanmıştır. Numara- taj, fen heyeti tarafından evvelce hazırlanan krokilere göre yapıl- maktadır. Numarataj dört ay içinde bitirilmiş olacaktır. Zekât Ve Fitrenizi Tayyare Cemiyetine Veriniz! Fitre ve zekâtımızı tayyareye ve- receğiz, unutmiyalın ve Başkasına da vermiyelim... Fitre ve zekâtı 'Tayyere Cemiyeti toplayacak ve Hilâliehmer ve Hima- yeletfal Cemiyetleri ile paylaşacaktır. Afyonculuk Yevi Fabrikanın Hazır- lıkları Bitmek Üzere.. Uyuşturucu maddeler inhisarı idaresinin Ankarada — kuracağı afyon fabrikasına ald - hazırlıklar bir haylı ilerlemiştir. Şehrimizdeki kapanmış afyon fabrikalarından — istifade edilip edi'miyeceğini — kestirmek Bzere yapılan tetkikat daha bitmemiştir. Bu fabrikaları dolaşan fen heyeti Eyüpteki fabrikada — tetkiklerini tamamlamış, Kuzguncuktaki fab- rikayı gezmiye başlamıştır. İnhisar idaresi Ankara fabrikasına büyük bir ehemmiyet vermektedir. Bunun için, Belgraddaki afyon heyetimiz Yugoslavların — Hrastmik afyon fabrikasında da bu bakımdan tet- kikler yapmaktadırlar. Fabrikanın baharda inşa edilmiye başlanması umulmaktadır. Diğer taraftan Inhisar idaresi temiz afyon çıkaran müstahsillere ikramiye verecektir. Gözleri Yanmış Sütlüce'de gaz ocaklarında çalışan Mehmed usta iş başında lâğım patlamasile elleri ve göz- leri yanmıştır. X Akba vapuru kaptanı Bay Mustafa Salıpazarında sür'atle gel- mekte olan bir tramvaydan kaç- mak isterken bir çukura düşerek varalanmıştır. Cebinden Düşürmüş Karagümrükte oturan bakkal B. Sami Çarşıkapıda bir iramvaya atlamak isterken cebindeki ta- bancayı — düşürmüştür. — Orada nokta bekleyen polis memuru tabancayı müsadere etmiş ve Bay Samiyi yakalamıştır. Şeker Kaçakçılığı Tahkikatı.. Bulgaristandan — memleketimize — kaçak — şeker Tdhal eden — şebeke hakkında muhafaza teşkilâtınca tahse kikata devam edilmektedi man suçlular gümrük istihbı liğinde #sorguya çekilmişlerdir. muvacehe'erde bir. kısmı — hâdiseyi olduğu gibi itiraf etimişlerdir. Ü Haklarındaki — tahkikat — evraki — hazırlanmaktadır. — Suçlular, — yarım İhtısas mahkemesine verileceklerdir. Eski Almanya İmparatoru- nun Yatı Limanımızda Sabık Almanya imperatoru Kayset Vilhelmin hususi yat', harbiumumiden sonra İngilizler tarafından müsadere — edilmişti. Bu yat dünyada mevecud hususi yatların en Tüks ve müzeyyen olanıdır. Bu yat bilahare Norveç hüs kümeti tarafından İngilizlerden satın — alınmıştır. Şimdi bu tarihi yat zengin seyyahlara tahsis edilmiştir. Yat, içine — de (300) seyyah bulunduğu halde, | Şubatın ilk haftasında İimanımıza — gelecektir. İ Köy Mekteblerinde ! Köy ilkmekteblerinde mahalli vas — ziyete göre, ziraat tedrisatı bu sene« den itibarem baş'amıştr. Her mıntas | kada köylünün en fazla uğraştiği — ziraat mahsulleri üzerinde talebeye | nazari ve ameli dersler verilmektedir. Şebi Yelda Dün Gece Bu Yılın En Uzun Gecesi İdi Dün gece bu yılın “şebi yelda,, sının iİlk gecesi, yani en uzun geceydi. Dün gece, bu yıl içinde diğer gecelerden en urun olarak, 14 saat 39 dakika sürmüştür. “ Şebi yelda,, eski şiirlerde sevdazedelere nisbet edilmiştir. Hâttâ bir şair şöyle demiştir: Şebi yeldayi müneccimle muvakkit — ne bilir? Mübtelayi gama sor kim geceler —| kaç aatf — İki Maarif Müfettişi İstanbal İlk tedrisat müfettişlerin- den bayan Kıymet ve bay Ziya, görülön Jlüzüum üzerine İlkmekteh — muallimliklerine verilmişlerdir. Bayan Kıymet Beyoğlunda bir mektebe, bay — Ziya da Ya'ova köy'erinden — birine — muallim tayin edilmiştir. Saylav Seçimi İntihab teftiş heyeti dün gece geç vakte kadar çalışarak - intihaba iştirak edecek — v:tandeşların sayısımı tesbit —etmiştir. Saylıv — seçiminde, — İstanbuldan lim erkek kaç vatan- daşın rey atccağı bugün ilân ediler — cektir. Defterlerin Cumartesi günü mahalle'erde askıya konması ümid J| edilmektedir. ğ Pazar Ola Hasan B. Diyor Ki: Davalumu vurdüm tak tak, Gökyüzünde ay topürlük; Hava güzel bir yaz gibi, Soğuk yoktur gelmiş sıcak, Mânileri: Ay geçiyor. büyram yukın, Dinleymiz bana bakın. Bayramlıklar yerli olsun Yabancıdan alma sakın!