January 2, 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

January 2, 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Me El ği De e e 4 Sayfa yi , Memleket Manzarası Diyarıbekir Mümune . Tastanesi Diyarıbekir, (Hususi) — Nü- mune hastesinde ötedenberi pet- rol lâmbaları yakılmakta idi. Bu noksânlığı © gören “ sertabib ve göz Mütehâssısı doktor Bürha- ne'tin hastanede mevcud rontken molöründen İstifade ederek mun- tazam bir elektrik tesisatı yap- tırmış, hastanenin her tarafını geceleri gündüz gibi parlatmıya başlamıştır. Dahiliye mütehass'ir ina doktor Neşati tayin edilmiş, gelmiş vazifesine baş amıştır. Has- | taneden bugün beş yüz basta vardır.Hastalara iyi bakılmaktadır. Ameliyatlar operator Bay Lhami tarafından yepılmakta olub ken- disine asistan Bay Osman yardım etmektedir. Burada trahom hastalığı ar dır. Hastanede göz mütehassısı vardır. Ameliyatları yaplan göz hastaları kör olmaktan kurtuk makta ve mütehasss Sertabib Bürhaneddine dua etmektedirler. Burun, kulak ve boğaz mütehas- sısı Kemal hastalarına ihtümamla bakmaktadır. Hastane muvazenei umumiye- den idare ecildiği için meccani- dir. Maamafih tek yataklı ücretli odalar da vardır. £ Hastanenin eczanesi son sistem alâtlerle mü- cehhez lâboratuvar ve ameliyat odası çok muntazam ve temizdir. Hastanede tazyikli su (gayet boldur. Demir borularla (o şebre gelen temiz Hamrevat suyu has tanenin her tarafında şarıl şarıl akmaktadır. Hastanede yangın tehlikesine (okarşı da kuvvetli tertibat alınmıştır. 120 yataklı olan bu bastanenin beş yüze çıkarılacağı söylenmektedir. Karamanda * Bayındırlık İşleri Çok Yolunda Gidiyor Karaman (Hususi) — Burada güzel bir pazar yeri, bir hal yap- tırılmış ve su yolları düze'tilmiş- tir. Şehrin elektrikle ışıklandırık ması işi de önümüzdeki ay içinde bitecektir. Kaymakam Bay Faik Belediye Reisliği vazifesini de üzerinde bu- lundurduğu İçin memleketin esen- lik işleri çok yolunda gitmektedir. Geçen sene açılan Ortamek- tebin kadrosu bu sene tamam'an- mıştır. Mekteb feyizli mesaisine devam etmektedir. 2277 DOLAŞAMAZSINIZ FAKAT SAZSon Posta Mali DAKİ BİRİLÂN Bürün ülkeyi HER GUN DOLAŞIR KEP SON POSTA HABERLERİ Zara 1935 Yılına Çalışma İsteği Zara, (He susi) — Zara bir yıldır bayındırlık işlerinde £ tökel bir varlık, can- lık gösteriyor. Bir zamanlar “Koçkiri,, adiyle amlan bu illerde binbir kara, kö- tü düşünüşler çarpışmışlır. Fa- kat (o bitiminde Cumhuriyet hep- sine boyun eğ- dirmiş, tümünü yok etmiştir. Bu- gün o kendisini idare edenlerin güçlü elleri altın- da Zaramız Cumhuriyetin ön plan- da bir bucağı olmuştur. Bir yıl önce kazanın başına gönderilen bugünkü kaymakam Nami Ünal ilk geldiği gündeki bızım zerre kadar eksiltmeden taşımaktadır. Kaymakamın her slandaki çalışkanlığı verimli neti- celerini göz önüne koydu, kısa bie vzdn sehir evenki. bakım dan çok değişti. Şehir bu saye- de halkın çok işine yarayan bü- yük su kanalını, Atatürk parkını, Atatürk büstünü, bemen hemen yeniden yapılan yedi köprüyü ve yolları kazanmıştır? Belediyenin günel özenle bakılmış, kaza senelik meclisinin çizdiği program içinde yürenerek şehir bıfzıssıhhası başarı'mıştır. işlerinde Zara okutucuları Kaymakamla beraber Köy kanununun aynen tatbi- kine pek ziyade ehemmiyet veren kaymakam köy ihtiyar beyetleri- nin üyesi olan köy okulları oku- ducularını her zaman tenvir etmiş ve bunların köy ihtiyar meclisle- rine (o devamlarını sıkı kontrolu altına almıştır. Geçen ay sonunda merkez cümburiyet okulunda bir okudu- cuar kongresi yapılmış ve oku- ducularımıza çalışma diretifleri verilmiştir. Diğer yönden talebe- lerde ısı alâka görmüştür. 60 fakir mektebli giydirilmiştir. Kazada, Kırmızı Ay, çocukları koruma, ökonomi ve biriktirme, ve tayyare kurumları vardır. Ge- çen yılarda o denlu çalışma gös- termiyen bu kurumlarda bu yıl kaymakamın yakından himaye ve Ve Umudlle Giriyo müzaharetini gör- müşler, aralarına kıymetli eleman- lar, üyeler almış- lardır. Kasabada i soysal hayat özenç değer bir gidiş- le ilerlemektecir. Kadınlarımız bü yük bir vazife aşkile çalışmak- tadırlar. Bugün belediye meclisin- de üç kadın üye- miz vardır, Bun- dan başka Kırmızı ay, ökonomi ve biriktirme kurum- larında da w-şitan bayanlarımızdır. Tüzün Türk kadınma saylav seçme ve seçilme hakkının veril- mesi budunun her yerine olduğu gibi Zara bayanlarına da kivanç- lar Letii, Ökonomi ve biriktirme yedi günü içinde toplanan Zara bayanları bundan ötürü düğün yaptılar. Ilk defa olarak Zarada açık bir alanda “Cümbhuriyet ala- nında,, bir kadının söylevini din- ledik, oOve bir daha inandıkki, Ugazda o kağnısındaki (o mermiyi yavrusundan üstün tutan Türk bayam bu alanda da yükünü ba- şaracaktır. Onu bütün Zaralılar uzun uzun alkışladılar. 1934 yılının çalışmasını mu- vaffakiyelle başaran Zara 1935 yılına daha güçlü, daha (fazla çalışma isteği Ove daha büyük ümid ile giriyor. Osmanelinde Belediye Reisi Mühim İşler Başardı Osmaneli ( Hususi) — Yeni Belediye Reisimiz Bay Ahmed kasabanın ibtiyaclarını karşılamak hususunda (Ooçok çalışmaktadır. Sakarya nehri üzerine 200 lira sarfile bir sal yaptırmış, bu suretle nehirde münakaleyi temin etmiş- tr. Kasabada nümerotaj Kızılcaahamamda Yatı Mektebi ik işini | eksiksiz başarmıştır. Pancar eki- | mini temin için 1500 dönüm toprağı sulayacak tes'sat yaptır- adır. Yaza ka elektrik tesisatı da ikmal edilecektir. Weisin Eski Belediye Röisi Kaş ( Hususi) — Meis adası Belediye Reisi iken halkın kem disini İstememesi Üzerine maka- mından ayrılarak Italyaya giden Alakeridi İtalyada otomobil teş- kilâtının başına getirilmiştir. Demre Köyünde Bir Kaza Kaş ( Hususi) — Demre kö- yönden Mehmed kızı Zeyneb sokakta geçerken önünde üzeri açık bulunan kuyuya düşmüş, etraftan yetişilib okurtarı'ımcaya kadar ölmüştür. İnegölde Bir Cinayet Inegöl (Hususi) — Rüşdiye köyünden 35 yaşında İzzet, bir kadın meselesinden Şervan oğlu Ekrem tarafından öldürülmüştür. Bu cinayette Nafiz ve Tevfik di iki kişinin teşviki olduğu lenmekte, tahkikat yapılmak- tadır. Akşehirden Ankaraya Giden Heyet Akşeh'r ( Hususi ) — Akşehir Bankasının o Adapazarı Fankası ile olan aksiyon meselelerini halletmek üzere bir heyet An keraya gitmiştir. Kızılcahamam ( Hususi ) — Kasabamizdaki ilk Yatı mektebi mu- ait için çok faydalı olmaktadır. Mektebin çevirgeni Bay Savacı tale- benin tahsil ve terbiyesinden başka bedeni inkişafı ile de alâkadar olmaktadır, Mektebde çocu'ların yiyeceklerine bihassa itina edik mekte, köy çocuklarının şehir terbiyesi ile yetiştirilmesi esasına dik- kat olunmaktadır. Trakyada Göçmenlere Buğday Ve Kereste Dağitilıyor Tekirdağ ( Hususi) — Trak- ya dağlarnda kar dizboyunu geçtiği halde hergün bu ülkeye birçok göçmenlerin geldiğini gö- rüyoruz. Göçmenlere başta Trak- ya genel mülettişi olduğu halde hükümet teşkilâtı ve ildaşlarımız tarafında gösterilen yardım ve alâka çok yerinde ve çok gönül açıcıdır. Haz'rân ayı başından bugüne kadar yedi ay içinde (18.400 ) göçmen yerleştirilmiş:ir. Bu göçmenlerin (13.500) 6 Tekirdağına, (3200) ü Çanakka- leye, (1300) ü Kırklareline ve (514) ü de Edirneye iskân edil mişlerdir. Trakya gelen göç“ menlerin mevsim rile hemen müstahsil vaziyetine geçmeler'ne İ imkân yoktur. Bunun için bunla rm yiyecekleri temin edilmiştir. Onbeş gündenberi buğday dağıt- ma işle uğraşılmaktadır. Yemeklik buğdaylardan bik yüklere 120 şer, küçüklere 60 ar kilo, tobumluklardan nüfus başına 50, ve ayrıca her ev için 50 kilo verilmektedir. Önümüzdeki Hazi- ran ayına kadar Şarköye 200, Saraya 300, Çorluya 700, Hayre- boluya 500, Tekirdağna 600, Geliboluya 200, Keşana 500, Lüleburgaza 400, Alpulluya 200 kile yemelik buğday verilecektir. Bugüne kadar Tekirdağ mıntıka- sındaki göçmenlere 662,450 klo tohumluk, 50,000 kilo yemeklik ve Çanakkaledeki göçemenlere de 50,000 kilo tohumluk ve 50,000 kilo da yemelik buğday dağıtık IM ci kinun 2 Konuşma Yeni Yıla Girerken Nurullah Ataç Her yıl umutlar getrerek gelir, kendisinden sonra girecek yılın umutlarını bırakarak gider. Şöyle ki başı da tatlı, sonuda tatlıdır. Ortası ile uyuşmanın yolu bulu- nur, çünkü her ay, her gün, ber saat bir şeyin sonu ve başka bi- rinin başlangıcıdır. Kişi umutlan- manın bir yolunu ne yapar yapar bulur. Ölümü Kile, hiç değişmez ve iyiler için gönenç dolu bir acunun kapısı saymamış mıdır?.. O acun kötüler için acılar yeri imişş ancak Okim kendini kötü bilir? oOKendini kötü bilenler olsa bile Oonlar içinde umut kapısı yine açıkbr, tanıdığımız tanrılarm bepsi de aciyıcı ve bağışlayıcı değil midir? Yılbaşı diye, gün başı saat başı diye umutlar kuralım; boş bile çıksa yine kazanırız, hiç ok mazsa ummuş olmanın angıdi (batıra) kalır. Yeni yıla giriyoruz. Okurlar ma peler dileyim? Günlerinin 8* vine içinde geçmesini benden ön- ce kendileri başta olmak üzere, çok kişiler dilemiştir. Ben de bu yılın onlara güzel ötküler (şiirler), romanlar, içi yeni ve sağlam oy (fikir) dolu bitüler (makaleler) getirmesini dileyim. Geçen yılı düşününce bu dileğin boş çıkım yacağını umabiliriz; Çünkü 1934 yılı bize çok değilse de birkaç yazı, bitiğ (getirmişti: mer Bedreddin «Yayla kız»nı, Sa- bahaddia OÂAli «Dağlar ve Rüzgâr» ı çıkardı, Öteki ozanları mıza da çönklerde, gazetelerde bize duygu dolu ötküler verdiler. Bunların en güzeli, bence, Mus tafa Seyid'in «Savaş» gazetesinde bas'lan «Sutüvew. idir. Yakub Kadri'nin «Ankara» sı, Hüseyin Rahmi'nin O« Utanmaz adam»ı, Halid Ziya Uşşaki zade- nin «Hepsinden acı» sı, Mahmud Yesari'nin « Sevda ihtikârı » gibi güçlü, güzel, veya eğlenceli ro- manlar da okuduk. 1934 yılımı en iyi işlerinden biri de bizde batı dillerinden çevirme bitiğleri çoğaltmak oldu. Peyami Safa Ham'un'un « Aç- lik» ını, Nüzhet H. Sinanoğlu Saint - Exupâry'nin « Gece uçuşu » nu, Nasuhi Esad Malrauynun «lasanlığın hali» ni dilimize çevirdiler. Baş Haydar Rıfat her yılki gibi çalıştı; kendi bitiğler çevirmekle kalma- yıp bir de « Dün ve yarın » diye bir koleksiyon kurdu, bize birkaç büyük bitiğia türkçesini okuttu. Hepsini saymıyacağım, yer yok... Böyle biten bir yılın yerine gelen yıldan umut beslenmez wi? Hiç günler biter m? Hepsi de biribirinin ürgüdü (weyvesi) değil midir? Uma'ım ve dileklerimiz arasında güzel bitiğler dilemeği de vnutmiyalım. mıştır. Bu yardımlardan başka göçmenlerin pek fakir bulunanlar rına pamuklu, çorap, çamaşır ve ayakkabı (dağılmasına karar verilmiştir. Trakyadaki göçmenlerin barm- dırılması için bunlara kereste de dağıtılması düşünülmüştür. Icab eden keresteyi almak üzere Trak- ya iskân müşayiri bay Halüsi Mersine gitmiştir. Bay Hulüsi Mersinde 4090 ! metre mikabı kereste alacak v4 bu hafta içinde Edirseye döne cektir.