18 Ocak 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

18 Ocak 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

i Biga Köylerinde Son Posta Biga ( Hususi ) — Kaza mer- kezine bir saat uzaklıkta, 80 evli Havdan köyü, bütün Biza köylerinden mamur ve suyu bol şirin bir köydür. Bu köyün çok çalışkan halkı, tarlalarından bher türlü mahsul aldıkdarı gibi güzel duvar işlemeyi ve yapı yapmayı dahi - bildikleri — için evleri hep ikişer — katlı — ve yonma taşlan yapılmışlır. Bu köyün bol suları bu kazada biçbir köyde yoktur. Her evin kendine mahsus bir çeşmesi var- dır. Köy sukaklarında mevcud çeşmeler dahi hesaba katılırsa bu köyde çeşmenin sayısı yüzü bu'ur, Bu çeşmelerin suları çok temiz ve durudur. Köyün alt tarafından ge- ;en Söğüd deresi yazın kuru ise de | çeşmelerin ayakları dere hasıl — ettiğinden bununla meyva — bahçelerini sularlar ve şehre yazın sebze getirib satarlar. Bu köyün bilhassa yumurta şek- lindeki beyaz soğanı ve piştiği vakit çok helme döken kuru fa- sulyesi ve mercimeği meşhurdur. Ekmeğini taştan çıkaracak kadar becerikli olan bu köylün yapı ve duvar ustaları, çift ve harman işlerini başardıktan sonra çok vakit başka yerlere gid.b işlerler ve bir haylı para kazamb zengin olarak evlerine dönerler. ügünün şehir yolu, dik bir yokuştur. Köyün olduğu yerde bir bayır eteği olduğu için kar- şıdan görünüşü pek hoştur. Bir bayırın — zirvesine doğru sedler şeklinde yor yer yükselmiş, kireç'a sıvanmış olan beyaz evleri, adeta küçük bir şehri andırmaktadır. Filibe — göçmenlerinden olar bu köyün halkı, oraya yerleşeli kırk seneyi geçmiştir. Büyüğü küçüğü Pomakca bildiği gibi çok güzel Türkce dahi konuşurlar. Ba köyün bir kısım balkı da kireçcidir. Köy civarında kireç yakmağa elverişli taş ocakları pek boldur. Köyün muhtelif yer- lerinde senelerdenberi açılıb işle- mekte olan kireç ocakları Biga havalisinden maada Tekirdağı, Ezine ve sair yerlere dahi kireç yetiştirmektedir. Bu köyde mevcud on kireç ocağından çıkan kireçler, maale- sef Biga klireç satıcıları tarafım- dan kantarı 20 kuruşa alınarak halka 120 kuruşa satılır ve ber- kesin yapı malzemesi olan bu mühim madde üzerinde de ihti- kâr Iapılu. ireç yakan Havdanlılar, çe- hir kireç satıcılarının bu ihtikâ- rını bildikleri için yakında arala- rında bir şirket mukavelesi yapa- caklar ve mühtekirlerin ellerin- den kurtulmıya çalışaçaklardır. Bu köyün Hacıarab, Kocasu, Kavaklı, Hafizinçeşmesi — adım taşıyan çok güzel eğlence yerle- rine ve su başlarına çok zaman şehir halkı çıkıb sefa ederler, Havası suyu pek güzel olduğu için bu köyde seksen ve doksan yaşındaki — ihtiyarlara — tesadüf olunur. Yüz yaşında, dişleri yeni- den bitmiş kadınlar — bir genc gibi iş görmekten hâli kalmaz- lar. Çünkü kuvvetleri yerindedir. Bütün gezcleri halk mekteb- lerinden yeni yazıyı öğrenmiş'er- dir. Bu köyün ehalis', çocuklarını okutmıya — çok meraklıdır. Köy sandıkrarı — zengindir. Yakın- ayrıca bir | SONPOSTA Köy İIhtiyarları Artık Rahat Ede- ceklerine Kanaat Getirdiler Lüleburgâz, (Hususti) — Li- leburgazın batı- sından ©on beş kilometre kadar uzakta, hafifme- yilli Iki sırt ara- sında kurulmuş iki yüzhaneli bir köy vardır. Adı Kırık — köydür. Köyün kuruluşu hakkındaki riva- yetlere göre vak- tile burası küçük bir — çifilikmiş; Rus muharebe- sinden sonra ge- len göçmenlerden bir. kısmı — bu- rada yerleşmiye başlamışlar ve gün geçd.ikce köy büyüyerek ni- hayet bugünkü halini almış.. Köyün tarihi 45-50 yıla kadar ; inmektedir. Yetmiş, seksenlik Ih- tiyarlar köyün doğub büyüyüşünü ve bu müddet içinde geçirdiği bir çok maceraları bütün incel'ğile anlatmaktadırlar. Köy görünüş itibarila ruha ferahlık veren güzel bir yerdedir. Fakat yıllarca çarpışma sahası olan Trakyanın birçok yerleri gibi burası da harab ve bakımsız- dır. Mamafih cumhuriyetten sonra köy kamununun tatbiki ile burası da ümidler veren yeni yeni kımılda- nışlar göstermektedir. İşte baza misaller: 1 — Köy elbirliği ile çalışma ruhunu duymuş ve bu yolda bir Kayseri Hocaları Sarıklarını Çıkarıp Şapka Giydi!ler Kayseri, 16 — Müftü Ile ruhazi elbise giymekte olan bocalar vali- nin başkanlığında bir toplantı yapmışlar, bu toplantıda sarık ve cübbelerini hemen çıkarmıya karar vermişlerdir. Bunun üzeri2e vali Nazmi Toker kendilerine birer şapka hediye etmiş, hocalar da sarıklarını çıkarıp şapka giyerek içlimmaa nihayet vermişlerdir. Geredede Temsiller Gerede (Hususi) — Gencler Birliği temsil şubesi faaliyetini arttırmaktadır. 15 gün sonra mun- tazamen temsiller vermiye başlı- yacaktır. da Maarif Bak n ves receği plân — mucibince taştan bir mekteb yaptıracaklar ve ken- dileri usta oldukları İçin bunda zahmet çekmiyeceklerdir. Taşdan, çok sağlam - olan tapınıklarınin yarına bir de minare yapmak emelindedirler. Içlerinde dükkân açıb köyde dakkalık, pe- rukârlık, kahvecilik, terzilik ya- panlar da vardır. Köy korusu, odunlarını temine kâfi olduğu gibi herkesin yetecek kadar biçilecek çayırı da vardır. Meraları oldukca geniş ve keçi yetiştirmiye yarar bir haldedir. E'yevm meralarında bin kadar koyun, iki bin keçi otlamaktadır. Gencler de büyüklerine çok ita- atlidir. Geneleri, — İçkinin, — kumarın yalnız adını işitir'er, Hülâsa: Para kazanmayı bildikleri gibi tutma- sını da bilen bu köyün halkı çok mesud bir ömür geçirmektedir. H. $. Aydüz Kırıkköy mektebi önünde kaymakam ve köylüler çok — bayırlı adımlar - atmıştır. Geçenlerde köyün müşterek malı olan (40-50) dönümlük geniş bir toprak sahasını hep birlikte bir günde sürüb ekivermişlerdir. Bü- tün köy halkmım öküzlerini koşub tarlaya gilmesini ve böyle müşte- rek çalışma yolunda samimi bir hareketini görmek herkesi çok sevindirmişlir. 2 — Yıllardanberi köy sokak- larında, dize kadar çamur içinde bin bir sıkıntı içinde gezib dolaş- mağa katlanırken bu yıl, köyde çok sevinilecek bir kımıldanış daha görülmüştür.. Her mahalle kendi, içinden geçen yolları mükemmel bir şekilde yapmağa başlamış ve önce taraflı hendekler açmışlar, sonra - da urak- lardan araba araba taş getirmis- ler ve bu taş- ları bahk tırti döşeyerek iyice sıkıştırdıktan son ra üzerine kum dökmüşlerdir. ve arlık dize kadar mekten — kurtul- muşlardır. Hatta bu yap- tıkları İşten ötürü kendilerinde çok derin - bir duymuşlardır. Kö yün yaşlı bir dedesi: — Eğer biz daha önce akıl edib de bu işleri yapsaydık, şimdi rahat edecektik, biz yapamadık. Fakat çocuklarımızın yaşadıkları yerleri — cennete çevireceklerine şüphe etmi;orum, çünkü onların kulakları — hergün mekteblerde birçok güzel fikirlerle doldurulu- yor ve kizde onları akşamları diz'mizin dibinde okşarken sevi- nerek dinliyoruz!,, diyor. 3 — Köyde geçen yıl güzel bir mekteb yapılmıştır. Mekteb tam devreli - beş sın:flı - iki yüze vakın talebesi vardır. Çocuklar uyazık ve zekidir. Muallimlerin heyecanını arttıran cana yakın, sevimli şen Kırıkköy çocukları!, Hergün biraz daha yaşama yola- rını öğrenmekte ve kazandıklarını evlerinde de yaymıya çalışmakta- dırlar!. Akşehirde Miniminilerin HilâliahmereYardımı Akşehir ( Husust ) — Her yıl olduğu gibi bu yıl da Akşehirin mini mini yavruları Türkelinin en büyük yardım müessesesi Hilâli- ahmere para toplamak işini Üzerlerine almışlar, bayram günleri Akşehirlilerin yakalarını güzel Hilâliahmer çiçekleri ile süslemişler ve ellerindeki kumbaraları yorulmadan dolaşarak doldurmaya muvaf- fak olmuşlardı. Kendi Kendine Gelen Âv Havza (Hususi) — Kır köpek- leri kovalaya kovalaya şehre bir karaca — yavrusu ge irmişlerdir, Karaca köpeklerin elinden kur- tulmak için yüksek bir duvarı aşarak Hâkim Bay A. Diricanın bahçesine atlamış, köpekler bah- çeye giremdikleri için dönüb gitmişlerdir. Karaca bahçede kalmıştır. Fıstıklı Köyünde Yeni Wekteh Armudlu, (Hususi) — Buraya bir saat uzaklıkta bulunan Fıstıklı köyünde güzel bir mekteb yap- tırılmaktadır. 80 — talebesi olan bu mektebin eski binası pek ha- rab olduğu için köyün yambaşın- daki çamlığın içine yenisi kurul- maktadır. Yeni mektebin bir oda- sında köye mahsus küçük bir Antalyada Yakalanan Hırsız Kadın Antalya (FHusvsi) — Alış veriş pmak için dükkânlara gidip K:ııu'ık apmayı iliyad edinmiş olan Na&n adlı bir kadın bir dükkâadan — çaldığı iskarpinleri çarşafının alına saklarken cürmü- meşhud haline yakalanmıştır. İzmir Halkevi Hoyeti İzmir ( Hususi ) — Halkevi idare heyetine Kültür müdürü Bay Hikmet, muallim Bay Esad, muallim Bay Mithat, kız lisesi müdürü Bay Haydar, erkek lisesi müdürü Bay Hilmi, felsefeci Bay Rahmi, doktor Bay Kâmran, baro reisi Bay Mustafa Münr, erkek muallım mektebi müdürü Bay Refet seçilmiştir. Izmirda İnek Veremi İle Mücadele Izmir, (Husasi) — Bu yıl inek- lere musallat olan verem hastalığı ile mücadeleye karar verilmiştir, eczane ile bir kütübhane de bu- | Bütün ineklere Tüberkülin tatbik lunacaktır. edilecektir. çamur içinde gez- | haz | Türel könm Şarabcılık Dünyada 4 Şarab Ticareti Birleşik Amerikada Washingtondan bi dirildiğ göre, Birlik Alkol Kontrol id (F. A. C. A.) şarab ve içki k tenjanlarının iki ay daha tatb edilmemesine karar - veril | Bu yeni müddet 1 Son ; 1935 ten 28 Şubat 1935 e kad | dır. Bu müddet zarfında Birl idaresinin — ruhsatnamesini tcarethaneler — idhadla devi edeceklerdir. Alman malümata göre 19 yılıam İlk 7 ayında Bir eşk A rikaya idhal edilen ecnebi şal larının mikdarı 2.720.0.0 gal (takriben 100.00) hektoli bulmuşjur. * Yugoslavyanın Şarab ith Bu sene Orta Avrupada ü az olduğundan — Yügos avyi şarab ihracatının artacağı umuf | maktadır. Şarabın kalitesi eyidir. Ihracat yapılması muht mel olan ülkeler Çekoslovakyâl Avusturya, İsviçre ve Alman; dır. Yugoslavya Kral'ığı Bağcı ve meyvacılar orta birl gi şaraf £ ihracatını — arttırmak — için Fl tedbirler âlınmasını tekl .f etmiştift Birliğin Ziraat Nezaretine verdi bir muhtırada, 1930 — yınd 170.600 hektoltre şarab Ü sac edildiği halde 1933 de racatın 30.100 hektolitreye dü tüğü bildirilmektedir. Muhtrad denildiğine göre ihracıtı arttı mak için, her şeyden önce, ihri edilecek şarablar için daha | bir demiryolu nakliye tar fesi | biki icab eder. Çekoslovakyür — Isviçre ve Almanyaya ihrac edil şarabların ehven transit taril tatbik etmesi için Avusturya İ kümeti nezdinde teşebbüste b nulmalıdır. | * Dış Pazarlarda Yunan Ş #” | Atinadan alınan son haberli göre Fransada Yu an şarab gatışlarının — azalmakla — olduğ? analaşılmaktadır. Çekoslovakyada da yaband rekabetinin tesirile şarab satı; eksi'mekte olduğundan — bura)yf | yapılan ibracat ta asgariye miştir. Avusturya ve Polonyf pazarları da Yunan şarab tamamile kapanmış b.r va: almıştır, Son dokuz ay zarfında pazarlara yapılan ihracat 25.40 tondur. Bir yıl önce bu mikd 53.242 tondu. BÜTÜN ÜLKEYİ K HERGÜN (,9/ 4 y UU DOLAŞAMAZSINİZ FAKAT ! SA a WHon Pos?7 Bürtün ürkeyi HER GUN DOL