19 Ocak 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

19 Ocak 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 10

TT Ş ÇA LAT AA Muharrın : A.R. Tefrika No : 3 Zehir Gibi Bir Söz!.. — Hovarda Olan Paralı Olur.. Şimdiye Kadar Kıza İki Baş Soğanla, Bir Yazma Yemeni Mi Getirdin? Evvelki Kısımların Hül ( Deli Veli ismindeki - serteri, bir geco sarhoş bir halde de- koe sevdiği Esmer Gülün evine dayanmış, kol, zabitlerinin bas- hanı ile bir. kapı içine, ağım- mışk. Gecenin karanlığında bir kadın eli, onu kapıdan alarak vin bahçesine çıkarmış, du- vardan kaçmasını söylemişti. Ddi Veli Beyazıda — geldiği zaman bem bu meçhul kadını, hem de sevdiği Famer Gülü düşünüyordu. Döeli Veli, gönülünü çalan Esmer Gülü düşüne düşüne yürüdü ve * Kocabıçaklı ,'nin meyhanesine kendini attı. İçeride esrar dü- manı kat kat bulutlanmıştı. Onu görenler sesleadiler: — Akşamdanberi yolunu göz- lüyorduk. Nerede kaldın? Deli Veli can sıkıntısile homur- dandır — Nerede olacak, cehennemde idim! ) Bu Göfke'l cevab, birkaç saniye süküt ile neticelenmişti. Bu sükütu, yine Deli Veli ihlâl etti. Iki diz üstü oturarak yumruklarını dizle- rine dayad. Leri doğru uzanarak kollarının Üstüne abandı: — Ulan, Zehir “Ali. Ulan Ponçe —Ahmedi.. Benden size vasiyet olsun, gu dünya denilen yere bir daha insan tonunda gelirseniz, sakın züğürt gelmeyin, Benim gibi maskara olur, dokuz kodoşun kapısından kovulursu- nuz, Hele — bir de — baldırı karaya gönül verirseniz yok mu.. Vallâhi, Billâhi işiniz dumandır. Zehir Ali sordu: — Yoksa yine kara kızın ka- prasina mi, gittin?.. — Benim için başka gidecek yer var mı?.. Cami kabu etmez, tekke kabul etmez. Medreseye gitsem, softaların pabucunw çalar diye İçeri almazlar, Hamam ka- pısına gitsem, alır da kaçar diye bohça taş tmazlar, Zehir Ali, Deli Velinin sözünü Vesti: — Hemen bir sürtük bulub yanına yan ge'meli, desene... — Ah, Zehir Ali, aaah.. Eğer öyle olsaydı, bıçağım hakkına; Der., önümde cehennem - kapısı olsa, açar içeri girerdim. Pençe Ahmed de söze karıştı: — Velinin de dediği doğru, Ali.. Onun işi biraz Allaha kak nış. Deli Veli, derin derin göğsünü geçirdi: — Allaha kalsa kolay, hey herif.. Yalvarır, yakarır; be'ki işini uydurursun. Fakat oğlu böyle değil ki.. Kaşınsan, para çıkaracak zannediyor.. Selâm versen, senl borçlu çıkarıyor... Yabanın avadı. bana bu gece ne dese İyi?,. — Senin Karabacak mı?.. — Yok.. anası Tehir Ali, yanlışı düzeltmek istedi : — Anası değil, camm.. o kızı vaktile sokakta bulmuş. — Hay bulmaz olaydı.. lıkla ortaya çıkaramayaydı. — Ne dedi sana?.. — Hovarda olan paralı olur.. Şimdiye kadar kıza iki baş 80- vanla, bir yazma yemeni mi getir- din.. Dedi. Pençe Ahmed, homurdandı: — Karnın hakkı var ya.. Be- Sağ- insan | naf dükkânı kâr için açar Deli Veli gökredi : — Anma, bir Deli Veli de gelir, onu biribirine katar. Zehir Ali, ocakta buram bu- ram tüten, bir kaburga parçasını çevirdi. Eirkaç saniye, Deli Veli- nin öfkesirin geçmesini bekledi. Sonra sesine bir mülâyemiyet vererek lâkırdıya devam etti ; — Deli Veli!.. — Söyle, — Sana para mı Vâzım ?.. — Eh, dedik a işte... Zahar paranın da lâzım olduğu yer olu- yormuş. — Hiç tasa etme. — Neden ?.. — Yarın bir yere balta açı- yoruz, — Nereye? — Çemberlitaşta.., Vezir ha- nının arkasında, koca bir bina yapılıyor. Oraya. — Sahibi zengin mi?., — Ulan, züğürt adam bina yaptırır mı ?.. — O da doğruya, Söz, Deli Velinin ağzında kal- dı. Bu sırada, nasılsa geriye doğru eğllen zehir Ali, iki elini biribi- rine vurarak : — Ulan, Dell Velil.. Bu ne? Diye bağırdı ve sonra elini Deli Velinn arkasına uzatarak, kuşağının arasına sokulmuş oyalı bir kadın yemenisi çıkardı. Havaya doğru kaldırarak salladı. Deli Veli ile Pençe A hmed, hayret içinde kalmışlardı. Fakat Deli Veli, kendini çarçabuk top- ladı, kaşlarını çattı. Çabuk bir el bareketile itır yağı kokan o oyalı kadın yemenisini Zehir Alinin Alinin elinden kaptı. Geniş avuç- larının içinde sakladı. — Vay dubaracı vay.. demek buraya dost yanından geldin de bizden sakladık ha.. — Hemde — dostun — hâssı olacak, galiba.. yazmaya baksana.. burcu burcu kokyor. — Deli Veli, bu sözlerin altın- da eziliyor, cevab verib verme- mekte tereddüd ediyordu... Avu- cunu açtı. Yemeniyi, ocakta yanan ateş'in hafif alevine tutarak baktı. İnce pemberzar tülbent Üüzerine gayet zarif oya işlenmiş, bu Kan- dilli yazması, onun kalbinde garib bir his uyandırdı. Zifri karanlık- lar arasında halâzkârlık eden o meçhul kadinı hatırladı. Yemeniyi koynuna soktuktan sonra, yumru- ğunu dizine dayadı. Önüne baka, baka: — Yoldaşlari. Bunu ne siz sorun, ne de ben söyleyim. Diye homurdandı... Fakat Ze- hir Ali i e Pençe Ahmed, o kadar ısrar ottiler ki, n hayet Deli Veli, vakayı olduğu gibi — anlatmıya mecbur kaldı. Bu mecburiyet, Deli Veliyi epice mütecesir etmişti. Çünkü, vakayı o'duğu gibi hikâye etmekle her ne şekilde olursa olsun, kaç- tığın.. hem de bir kadının hima- yesile kaçtığımı ifşa — eylemişti. Lâkin, v kadından bahsetmek, enua kim olduğunu öğrenebi'mek çarelerini arkadaşlarile — düşün- mek te bir ihtiyac baline gelmişti. ÇArkabı var ) bözidatü SON POSTA Kadın Çeneleri — Bizim Bayan, bir. mevzu buldu mu saatlerce — konuşur, durur. — Ya benimkil benimki mov- zu bulmadan da saatlerce söyler, dururl.. Dünya İktısad Haberleri Acunda Fındık Azaldı Türk ofise Almanyadan bildi- rildiğine göre dün- ya fındık istoku çok azalmıştır. Noel ve yılbaşı yortularından ötürü Avrupa pazar- İarında bulunan malların çoğu satılmıştır. Büyük fındık firmala- rından biri tarafından yapılan bir Istatist'ğe bakılırsa dünya fındık istoku (17,000) ton olırık kal- leketlere dağılışı şöyledir: Türkiye 3,000 ton Ispanya 10,000 ,, Italya 2,000 ,, Kafkasya 2,000 , Tümü 17,000 Bu istok miktarının nekadar doğru olduğunu kestirmek zordur. Şukadar ki Türkiye dışında kalan memleketler bugün diledikleri gi- bi tındıklarını dışarı pazarlara gönderemiyorlar. Birçok memle- ketlerdeki döviz ve ökonomi duru- mu bunun başlıca sebebidir. Einde en çok fındık olan İspan- yanın en büyük alıcı Almanya ile şimdilik bir kıliring anlaşması yoktur. * Nevyorktan yazılıyor: Meşhur T bir gaz topluluğuna Ş3T Söteğ b:g'lıı :îıkell!omı 768,000,000 bu yıl için dağıt- tıkları kâr 168 milyon dolardır. Bu miktar bizim paramızla 200.000.000 Türk lirası eder. Geçen yıl bu kazanc daha azdı ve 128 milyon dolara var- yordu. Şu hesabca bu yıl elde edilen ve dağtılan kazanc fazlası 39 milyon dolar yani 50 milyon Türk lirası kadar bir şeydir. Bütün masraflar, amortisman- lar, vergiler çıktıktan sonra bu paranın ortaklara dağılan para olduğu düşünülürse dünya öko- nomik bubranına rağmen yine milyonlar kazamlmakta — olduğu kolayca meydana çıkar. * Yunanistandan alınan haber- lere göre, zeytin günlerde — yağan yağmurlar çok İyl tesir yapmış- tır. —Zeytinlikler bu — yağışlar« dan istifade etmişlerdir. Yapılan oranlamalara göre bu yıl alına- cak zeytin mahsulü 100 milyon okkayı(Yuanan ölçüsü) geçecektir. Geçen yılın rekoltesi bu miktar- dan az idi. Kadınlarımızın Âlâkala Çok Canlıdır ( Baştaralı 1 inci yüzde , günlükla kullanmışlardır. Bu se- beble bugün sandık başları dün- kü kadar — kalabalık değildir. Yurddaşların, bilhassa kadınların siyasi haklarımı, yüksek bir borcu başarırcasına bir istekle kullan- mallarını görmek çok zevkli ve kıvançlı oluyor. Kadınların seçim işinde gösterdikleri derin istek, sandık başlarında göğüs kabar- tan milli tezahürata vesile ver- mektedir. Hemen — her sandık başında çalgılar milli marşlar çalıyor, halk kürsülerinde halk hatibleri tarafından saylav seçimi İşinin yüksekliği hakkında hitabe- ler söyleniyor. Yarın Istanbulda ikinci müntehib seçiminin #on günüdür. Alâkadarların tahminle- rine göre, yarın akşama kadar Istanbuldaki rey hakkı sahibleri yüzde 98 nisbetinde reylerini kullanmış olucaklardır ki bu nisbet intihabat tarihlerinde en yüksek dereceyi göstermektedir. Istanbul mülhakatından olan na- hiye ve köylerde seçim pazartesi akşamı bitiri'ecektir. Istanbul Vali ve Belediye Reisi Bay Muhiddin, Halk Fırkası Vilâ« yet İdare Heyeti Reisi Ştay Dr. Cemal dün sandıkların bulun- dukları yerleri gezmişlerdir. Yurdun Diğer Köşelerinde Saylav Soeçimi Balıkesir, 18 (Hususi) — Şehe rimizde ikinci müntehib ıeçiml ( Beştarafı 1 inci yüzde ) Hattâ —Amerikada bir Ermeni komiszoncu, — Yunan incirlerini satmak için Türk — incirlerinin kırdu olduğunu bir gazeteya para vererek İlân etmişti. Son zamanlarda ve bilhassa bu sene Türk İacirleri tekrar Amer:ka piyasalarında kıymetlendi. Izmirin ihracat tecirlerine gelen haberle- re mazaran, bu sene Amerika piyasalarında en fazla aranılan incir ( Türk incirleri ) olmuştur. Bu değer buluşun başlıca se- bebi, bu sene Amerikaya gönde- rilen — incirlerin — ambalâjlarına gös'teri len ihtimam ve verilen hu- susiyettir. Nevyorkta büyük bir mücasese incirlerimize —« Türkiş Natural Lokum » etiketiri İlâve ederek şekerleme yerine sürüm temin etti. Hattâ Amerika Cüm- hur Reisi Bay Ruzveltin Noel çayında bile İzmir incirleri kuk lanıldı. Hcirlerimiz'n daha geniş mik- | * yasta satışına engel olan en belli * başlı sebeb, ihracat tacirlerinin fiyat tekliflerinde düzenli hareket Seçımıfı Ikinci Gunu lzm r İncirleri hararetle yapılmaktadır. 4 Maraş, 18 (A.A.) — İkinei müntehib sayısı, elli dördü kad olmak Bzere 402 dir. Cümhuriy! H.F. namzetlerini ilân etmiştir. — Seçim ayın 27sinda başlıyacaktır. | | Sinob, 18 (ALA.) — Vilâyeti | her tarafında bugün büyük harar — retle — başlıyan — ikinci ııU tehib seçimi ikinci Kânunun yl' misinde bitecektir. Karaköse, 18 (A.A.) — Ikindi İ müntehib seçimine bugün vali ve | belediye — reisinin riyasetindekl teftiş heyeti huzurunda başlamr mıştır. Halkın seçim işlerine gös | terdiği alâka büyüktür. Aydın, 18, (A.A.) — Nazilli — ve Karacasu kazaları ikincl mün — tahib seçimleri bitmiş ve fırkâ | namzetleri ittifakla seçilmiştir. Iğdir, 19 (Hususi) — Kadırr — larımı Halkevinde bir -toplanti — yaparak, kendilerine verilen siyas — sal haktan ötürü derin ve sonsuz saygılarını yüce önder Atatürke sundular. Ayrıca Başbakan ile fırka genel kâtibine saygılarını bildirdiler. Fırka Kongresi Aydın, 18 (A.A.) — Vilâyet fırka kongresi bugün Aydın say* lavı Bay Adnanın başkanlığı ak tında toplanarak Reisicumur Atar — türk'e ve fırkamız büyüklerine tel yazılarile saygılarını sunduk* tan sonra çalışmasına başlamıştır. — yana ——— — etme)ışlındlr. Blı tüccarın yaptı* ğı teklif, bir başkası tarafından yüzde on ve daha ucuza yapılarak aynı günde Türk İnciri Amerikâ piyasasında iki fiata satılıyor. Bu çapraşık ve zararlı vaziye- tin önüne geçmek İçim alâkadar makamların harekete — geçmesi — beklenmektedir. T — Gatetenin esas gasısile bir sütanan iki satırı bir (santim) sayılır. 2 Sayfasına göre bir santi- min ilân fiatı yunlardırı 3—,Bir “şantimde — vasati (8) kelime vardır. 4—İnce ve kalın yazılar tutacakları yere — göre sanlimle ölçülür,