31 Ocak 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

31 Ocak 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Memleket Manzarası Zaframboluda Akviran Köyü Zafranbolu (Hususi) — Akvi- ran köyü kasabaya iki saat me- safedeki Kepez tepesi Üzerine kurulmuştur. Köyün mektebi 1926 yılında yapılmıştır. Gayet güzel ve büyüktür. Köy üç mahallede seksen evden mürekkebdir. Suyu gayet boldur. Peş çeşmesi var- dır. Köyde C.H.F. ocağı vardır. Muhtar ve ihtiyar heyeti köyün imarı sahasında faydalı çalışma- lar yapmaktacırlar. Köy yol ba- kımından çok ilerdedir. Bütün köylere otomobil İşliyecek mü- kemmel yollarla bağlıdır. Köyün yarım saat mesafesin- de 3 tane değirmen vardır. Bu değirmenler — yalnız — Ak:iranın değil, civar. köylerin de öğütme işini görmektedir. Bahçeleri ve bostanları çok güzel olan Akvi- ranlılar sebze ticareti de yap- makta ve kazancları ile mükem- melen geçinmektedirler, Akviran- bların çoğu Iatanbulda ve sair şehirlerde çalışarak para kazan- dıktar sonra köylerine dönmekte- dirler. Bunun için köyde kouuşma dili Istanbul şivesine pek yakıncır. Konyada Bir Yıllı': Hayvan Ve Hay- van Mahsul'eri İhracat Ve İdha âtı Konya (Hususi) — Bir sene içinde Konyadan 396 at, 31 tay, bir eşek, 171 öküz, 125 inek, 52 dana, 34 manda, 19 malak, 14851 koyun, 167 kuzu, 1762 kıl keçi, 1755 tiftik, 129 tavuk, 679885 kilo yapağı, 453765 kilo tiftik, 1630 kilo kıl, 45548 ki'0 barsak, 117 kilo sucuk, pastırma ihrac edilmiştir. mukabii 539 koyon, 12 keçi, 55050 kilo yapağı, 28550 kilo tiftik, 5150 kile barsak, 11150 kilo koyun ve keçi derisi, 4084 kilo da sığır derisi idhal edilmiştir. Konyada Doğum Evi Konya ( Hususi ) — Inşaatı noksan kalan Doğum evinin ta- mamlanması — mütcahhide ihale edilmiştir. Inşaat ilkbaharda bit- miş olacaktır. Belediye ile mez- baha müteahhidleri arasında çıkan Ihtllâf mahkemeye İntikal etmiştir. Gaziantebde Etektrik İşi Gazianteb (Hususi) — Şehri- miz elektrik tesisatının kat'i kabul muamelesi yapılmak Üzere Bayın- dırlık Bakanlığından mütehassıs gelmekle başlanılmıştır. İstenilen hazırlıklara Şirketler komiseri Bay Süley- | man Osman elektrik — kilovat meselelerile de uğraşarak — icab eden. tenzilâtı yapacaktır. Şirketle tesbit edilen fiat, Ingiliz lirası bin kuruş hesabile, yirmi beş kuruştan, İngiliz Urasının artıb inmesi, fiatlar üzerinde de tesir yapmak lâzımge'diğinden, kilovat fiatlarının, İngiliz lirasının sukutu dolâyısile on beş kuruşa kadar indirileceği umulmaktadır. Şehrimiz elektrik saat kiraları flk kânunun birinci gününden itibaren on iki buçuk kuruş olarak tesbit edilmiştir. Halktan Eylül ayındanberi fazla alınan paranın da geriye verilmesi görlişülmek- tedir. Bayramicte Mahfel Bayramic (Hususi) — Burada büyük bir mahfel binası yapı- mıştır. Bina 30 günde bitirilmiştir. SON POSTA TAEERRRE L a Eskişehirde Nüfus Artıyor, Bu Arada Yapı Sayısı Da Yükseliyor Eskişehir, (Hu- susi) — Buranın nufusu — gittikçe tekâsüf etmek- tedir. Bu artış © Eskişehirde bina artışını da temin etmektedir. Son günlerde şehri- mizde inşaat fa- aliyeti çoğalmışe " tır. Elyevm Es- £ kişehirde 3000 dükkân 8000 ev vardır. — Şimdi şebirde yeni nu- merotaj — başla- miş — bulunmak- tadır. 4, Yalnız şehrin yolları ve Bele- di tesisatı bu kalabalığa — ce- vab verecek va- ziyette değildir. Bılhassa Eskişe- hirde helâ sıkıntısı vardır. Şehrin ortalık yerindeki helâlar ihtiyaca kifayet etmemektedir. Belediye yeni ve asri helâlar yaptırılması- nı düşünmektedir. Şehrin İstas- yondan köprü — başına kadar olan caddesi temiz ve iyidir. Yal- nız cadde — Üzerindeki Sarısu Hasköy Kömür Ma- denlerinde Tedkikat Nazili (Hususi) — Nisanda kurulacak olan büyük dokuma fabrikası hazırlığı devam ediyor. Kasabanın şimalindeki Hasköy civarındaki kömür — madeninde tedkikat yapmak, fabrikanın ih- tiyacına uygun şukilde madende almacak tertibatı tesbit etmek için iki — maden — mütehassısı gelmiştir. Maden ocağı Müdürü Çiçuri ile birlikte madenleri ge- zeceklerdir. Tire Fırka Kongresi Tire (Hususi) — — Cümuriyet Halk Fırkası kaza kongresi top- lanmış, memleketin dilekleri söy- lenmiş ve temini yoluna gidilmiş, ve idare heyetinin senelik raporu okunmuştur. Aynı zamanda Atatürke, bi- yüklerimize tazimat te'leri çekik miştir. Yeni seçimde: Sabık fırka reisi Hikmet Zühdü Başkanlığa, Mehmed Gülcü yazganlığa, diş hekimi Kâzım hesab İşlerine, avu- kat Ziver, Belediye Başkanı Ali, sabık Belediye Başkanı Hüsnü, Sandık oğ'u Refik Baylar azalık- lara seçilmişlerdir. Taşköprüde Kar Sporu Taşköprü (Hususi) — Bu sene kış biraz fazla olduğu için odun Hiatları yükselmiştir. 50 kuruşa | alnan bir araba odun çimdi bir liradır. Maamafih bu sene burada kar sporu başlamıştır. Kasabanın küçüğünden büyü- ğgüne kadar herkes kızaklı spor yapmaktadır. Kızak sporu yap- mayan bir kişiye rastgelinemerz. Kadınlar bile geceleri sokaklar- dan elayak çekildikten — sonra sokağa dökülmekte va kızak sporu yapmaktadırlar. Eskişehirde 50 Yıllık Bir Memur Öldü Eskişehir (Hususi) — 50 se- nedenberi Eskişehirde Tapu da- iresinde çalışan tapu memuru Bay Hasan vefat etmiş, merasimle ömülmüşür. Bu ölüm muhitte güyük teessür uyandırmışlır. Adana Ticaret mektebi temsil kolu üyeleri Adana, ( Hususi ) — Ticaret mektebinde Müdür bay Nallin çalışması neticesl olarak temsil ve izci kolları teşkil edilmişti. Her iki kol da kendilerinden beklenilen muvaffakiyeti göstermişlerdir. Temsil kolu en son temsilinde “Gömdüğüm o cihan,, ile “Vergi hırsızı,, adlı komediyi oynamış ve çok alkışlanmıştır. —— —ra ——— aa köprüsü <caddeye nisbetle çok dardır. Bu köprünün de caddenin güzelliğine ve genişliğine göre tâdil edilmesi lâzımdır. Istasyonda akarbaşıma — ka- dar olan yol çok fenadır. Bu yol iki senedenberi yapılmamıştır. Bilhassa lise ve mekteb talebele- ri buyoldan müş Adana Ticaret Mektebinin Temsil Kolu küütia geçebir DiLe D mektedirler. Bu yol — üzerindeki Akarbası köprüsü de daima teh- likeli vaziyettedir. Çünkü ikide bir- de tahtaları kop- maktadır. Eskişehirde e- lektrik derdi de zikre değer vazi- yettedir. Belediye ve hususi muha- sebe idaresi ta- rafından — idare sdhen — fabrika elektriği pek ba- halı — satmakta buna rağmen de sokaklarda — ve caddelerde hak- kile aydınlık ya- pılmamaktadır. Ancak Belediyenin bu sene içinde bu sayılan ihtiyaçları kar- şılıyacağı umulmakta ve Belediye de bu sahada bazı hareketler görülmektedir. Söylendiğine göre Eskişehirin bu sene Belediye ba- kımından birçok eksikleri tamam- lanacaktır. Beypazarında Kadın Kıyafetleri — Beypazarı (Hususi) — Belediye kadın kıyafetlerinin değişmesi ve şalvar ve peştemalın kalkması için Nisana kadar mühlet vermişti. Fakat kadınlarımız. bu mühletin bitmesini beklemeden medeni kıya- feti kullanmıya başlamışlardır. Ülkü Biçki ve Dikiş Yurdu bu hare- kette önayak olmuştur. Yurd Beypazarı kadınlarına yeni ve medeni kadın kıyafeti temini hususunda pek faydalı yardımlar yapmaktadır. Halıcılığımız Almanlar Halılarımıza Fransız İpeği Karıştırıl- mamasını İstiyorlar Izmir (Hususi) — Berlin Türk Ticaret odasında oda başkanı Bay Mümtaxz Fazlının başkanlı- ğında Alman idhalâtcı tacirlerinin iştirakile yapılan bir toplantıda halılarımızın sürümünü temin için bazı görüşmeler yapılmıştır. Alman tacirleri Isparta halıcı- lırı;ıııı bir — “birlik,, — etrafında toplanmalarını alkışlamışlar — ve Türk balılarna Fransız — lpeği karıştırılmamasını temenni etmiş- lerdir. Almanya hükümetinin halıla- rımıza vazettiği gümrük — resmin- den tenzilât yapılmasına teşebbüs edilmiştir. Bu takdirde halı ihra- catımızın fazlalaşacağı kuvvetle ümid edilmektedir. — * Osmanlı Bankası Ve Konya Konya (Hususi) — Osmanlı Bankası Konya şubesini kapamış- tır. Bunun sebebi halkın ve tüc- carların en ziyade milli bankala- rımıza rağbet etmeleridir. — Görelede Bir Çocuk Yere Düştü Ve Öldü Görele ( Husosi ) — Çavuşlu köyünden mekteb talebesi Salih köy haricinde gezinirken ayağı takılarak düşmüş, ve boğazı yenl kesilmiş bir mısır sapına rastla- mıştır. Bu sap zavallı çocuğun giırtlağına saplanmış ve o anda ölümüne sebeb ölmüştür. v Görelede Mekteb Kooperatifi Görele (Hususl) — Merkez mektebi muallimleri bir - talebe istihlâk kooperatifi kurmayı ka- rarlaştırmışlardır. Kooperatifin temin edeceği kârın yüzde on beşi ile fakir çocukların ders levazımı temin edilecektir. Koo- peratif talebe tarafından idare olunacaktır. Görelede Bir Müsamere Görele, (Hususi) — Spor ku- Iübünün ve birkaç zamandanberi kasabamızda bulunan cambazane- nin iştirakile fakir çoçuklar men-« faatine bir müsamere verilmiş, kulüb binası hınahınç dolmuştur. Müsamerede yetim çocuklar he- sabına bir miktar hasılat elde edilmiştir. Ikinci kânun 31 Tarihi Fıkra SK Elçisinin Koltuğu ! Avrupa'da — hayli Tn almıf profesörlerden biri frenk gazete* lerinden bir.inde eski Osmanlır Leh münasebetlerini — dile dolar yarak direk direk yazı çiziktk riyor. Osmanlılarla Lehlilerin uzun yıllar dostlaşıb düşmanlaştıkların! hepimiz - biliriz. Polonyalılar, üÇ yandan öldürücü bir çember içine alınmak Üzere olduklarını — sezes — mediler, Osmanlı imperatorluğur — na düşman yaşamak yolunu tut- tular. Türk gsezişi daha doğru idi, Lehlilerin boyunduruk altına düşmesinden Türklüğe de zarar geleceğini anlıyorlardı. Bu yüzden Lehistanın üç devlet tarafından paylaşılmasına göz yumulmadı,Le- histanı lehlerden fazla korumak yoluna gidildi. Bu erce davranış- ta Lehleri Türklere candan 1ısın« dırdı. Bugünkü karşılıklı sevginin temeli budur. Gelgelelim ki Bay profesör, bu işi anlatırken masala sapıyor. Onun yazdığına göre Lehistanın paylaşılması Topkapı sarayında derin ve sönmez bir Üzüntü ya- ratmış. Hünkârlar, bir türlü Le- bistanı unudamamış, Bundan ötürü de sarayın elçiler salonunda bu« lunan ve Lehistan elçisine mah- sus olan koltuk uzun yıllar kal- dırılmamış. Hünkârlar, — elçileri toptan kabul ettikleri gün o boş koltuğa selâm verirlermiş. Işte bu masaldır. Çünkü Top-« kapı sarayında elçi salonu yoktur. Hünkarlar, — elçileri — yanlarında oturtmazlardı. Hele onların toptan kabul edildikleri, dört beş yüz yıl içinde, bir kez bile görülme: miştir. Sonra, parçalanıb komşu- ları tarafından paylaşılmış olan Lehistan için böyle sürekli yas tutacak hünkâr, o ocaktan yeti« şemezdi. Zira Osman oğulları, babalarını bile kolayca unutan kişilerdi! Tarih, hele buçağda masal ola- rak dinlenemiyor: İster o büyük ve engin ibret dersini ninelerin- den ninni gibi dinleyerek öğrenen muharrirler, ister böyle ünlü pro- fesörler kaleminden çıksın!.. M. T Geliboluda Göçmen- lere Yardım Gelibolu ( Hususi ) — Hüküs met göçmenlere yardımını geniş- letmektedir. Bütün büyük mağa* zalar göçmenlere dağıtılacak buğ day ve zahirelerle doldurulmuştu! Göçmenler kendilerine ihtiyaçtan çok fazla yardım edildiğinde minnetle bahsetmekte ve artık yardımdan istiğna göstermekte* dirler. Kereste tevziatı başla* mıştır. Hafikte İçme Suyu Hafik (Hususi) — Şehre akı* tılması kararlaştırılan su membü”* ında hazırlıklara başlanılmıştır. — Borular getirilmiştir, ilkbahardâ faaliyete başlanacak ve yaza kü* — dar su getirilmiş olacaktır. Tireboluda Domuz Mücadelesİ Tirebolu — (Hususi) — Zirgat mücadöle —memurları — köylerd? Ekim işlerini dikkatle takib *F mektedirler. Köylüler fındık ığıçlınnd'u kozalakları imha etmiye başti — mışlardır. Domuzların imhası içli sürek aviarına da başlanmışlır.