7 Mart 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

7 Mart 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

Bigada Jşsizlik Biga (Hususi) — Kasabamız körfez bir yerdir. Buraya, aylar geçer de yabancı bir kimse uğra- maz. Oteller bom boştur. Hele kışın, Bandırma ve Gönen kazi- larına yol olmadığı Için koşu ol duğu halde gelen giden yoktur. İşsizlikden olacak ki, eline yüz lira gibi ufak bir sermaye geçire- bilen kimseler de dükkân açmış, esnaf olmuştur. İki bin hanelik şehirde hemen hemen adım haşına bakkal dükkür: vardır. Bunlar, akşama kadar beklerler, lâkin yarım lira yevmiyeyi zer doğru turlar. Yabancı uğrağı bir şehir olmadığı için bütün alışverişler yerli halka inhisar etmektedir. Hergün biribirinin yüzüne bakan şehir halkı, yabancı bir sima görmeye adeta hasret kalmıştır. Bu işsizlik yüzünden de pa- rasızlık hissedilmektedir. Yevmi- yeler çok düşkündür. İşsizlikten kahvehaneler taklım tıklımdır. Yaz günleri bel, çar pa gibi işler çikarsa da karın doyuracak (derece değildir. Kahvelere devam edenlerin çay paralarını, evde hasır dokumak suretile kadınları temin etmek- tedir. Bu halin evlenmelere de tesiri | vardır. Bazı hafta bir iki düğün olur. Bazan aylar geçer de kimse | evlenmez. Çünkü İşini önüne kat- mış, ekmeğini çıkarmıya, masra fıpı yenmeğe başlamış bir deli- kanlıyı herkes parmakla göster mektedir. Böyle olduğu halde hiçbir genç taşraya gidip para kazan- mak sevdasında değildir. Biga gençleri Bigadan ayrılmak iste- memektedirler. ahlâk üzerine de te- siri fazladır. Önun için kahveha- neler birer dedikodu kaynağıdır. Cen sikıntısımdan ne yiye bilemiyenler, kumara al sinema kapılarını beki Bunların içinde okuma yazma bilenleri de memleket kütüpane- sine uğrayıp kitap, mecmua, zete okumıya rağbet etmekte, aralarında bir gençiik teşekkülü yapmaktadırlar. Bazıları babadan kalan böş on parça tarlayı bir iki dükkân satıp satıp yemektedir. Bu yüşden tarla ve İlkin fiatları da çok düşmüştür. En verimli dönümü beş liradır. Çarşilçindeki dükkânlar Hi üç yüz liraya ahnıp satılmaktadır. Hele kiralık evler bomboştur. Dört odalı bir ev, ayda beş Irâya kiracı bulamamaktadır. H. Aydüz BÜTÜN ÜLKEYİ tarlanın 77/7 DOLAŞAMAZSINIZ FAKAT ANZ8on Posta ii , BAKİ BİR İLÂN | BÜTÜN ÜLKEYİ HER GÜN DOLAŞIR | i sız sokak yoktur. Geredede Yeniden iki Yatılı Mektep Yapılıyor Gerede (Hu- sus) — Beş bin küsur nüfusu olan kasabamı- zın belediye va- ridatı 14 bin lira raddesindedir. Kasaba — deniz yüzünden 1320 metre yükseklik- te kurulmuş ol- duğu için havası gayet güzeldir. Kasabanın Bo- luya bağlı yor ları mun » dır. Kasaba dahilinde kaldırım Yeni plân ya- pılmış ve tasdika İktiran etmiştir. Sular birar kireçli ise de boldur hayat oldukça ucuzdur koyun etinin kilosu 20 keçi sığır eti 15 yağ 75 ekmek 6 kuruştur. Kışı fazla (olduğundan O sebze Zafranboludan gelmektedir. Ka- sabada haftanın Cumartesi gün- leri civar möülhakatın da iştiraki ile oldukça kalabalık pazar ku- rulur. Kasaba cıvarında her sene teşrinevvel ayında onbeşer gün fasıla ile iki defa panayır kuru- lur (Gerede nahiyesi) adile anı- lan bu panayırda eşya ve erzak üzerinde 100,000 Yirayi kın alış veriş olur. Bölediyesin mühim ihtiyaçla rından bugün düşünülen işlerden birincisi çarşı içinde bulunan de- bağhaneyi kasaba haricine çıkar- davar sığır | İ köylerde meyvalı meyvasız ağaç SON POSTA Gerede Ramazan dede mesiresi ve kaymakam Bay İbrahim Sayın tenvir | mak, kasabayı elektrikle etmektir. Kasabanın mesiresi olan Ramazandede çamlığındaki Mar- mara havuzu etrafında başlanan parkı itmam etmek parkla bera ber kasabanın münasip mahalle- rine ve yollarına ağaç diktirmek | işi devam etmektedir. Diğer imar işleri p ogram dairesinde takip edilmektedir. Tecrübeli kayma" kamımız Bay İbrahim Sayın ile | Belediye Reisi ihsan Yalçın baş- başa verip çalışmaktadırlar. Ka- zamızda köy kâtipleri teşkilâtı yapılmış, şubattan itibaren işe başlamıştır. Köylerin dört senelik programı yapı:makta, müsait olan ve bağ yetiştirmek için tedbirler alınmaktadır. sıhbi teşkilât mev- euttur belediye sıhhat memurun- dan başka merkez ve seyyar iki Karsta Kar Ve Yağmur Kars (Hususi) — Şehre de- vamlı sürette kar yağmaktadır. Şimdiye kadar yağan karın yük- sekliği 70 santimdir. Karın ağır lığından İsmetpaşa mektebi ile birkaç evin saçakları yıkılmıştır. Kırılçakçak, Çole, Zaruşat kasa ve mahiyelerine sürekli yağmur yağmaktadır. Şimdiye kadar bu mevsimlerde Kars ve bavalisine yağmur yağdığı görülmemiştir. Tekirdağında Müsamere Tekirdağ (Hususi) — Yılmaz spor kulübü gencleri belediye sa- lonunda parlak bir omlsamere vermişler, Namık Kemalin $ per- delik (Akif Bey) piyesini teraşil etmişlerdir. Müsamerede Premid ve spor hareketleride yapılmış, Hasta adam adlı bir şiir okun muştur, gençler çok muvaffak olmuşlardır. Uşakın İhtiyaçları Uşak (Hususi) — Uşakta ta mamlanması leabeden bir kaç eksik vardır. Bazı mahalleler ve sokaklar karanlıktır. Ziya kuv- vetlain artırılması bu karanlığın önüne geçecektir. Suların ekserisi kireçlidir. Yazın birçok çeşmeler de kurumaktadır. Kürt ve Sokra- gan suları getirildiği tekdirde bu i işin halli mümkün olacaktır. ardinda Kıdan Zammı Klan. Kua'linlr Mardin, ” (Hunisi) — Şehrimiz sa limlerinden (Bayan Zekiye, y Şahi», Bay Müntür, Bay Bahri, Vay Vehbi birer derece kıdem İ zammı almışlardır. sihbiye memuru be'ediye kabilesi vardır Hükümet Hekimliğine Bay Memduh Türk- ay, fakirleri mec- canen muayene ve tedaviye, hal- kın sıhhatını ko- ruyacak tedbirler almıya başla” mışlır. Kazamızın nüfusu her se- ne artmaktadır. Hayvan hastalığı: nın dalma önline geçen çalışkan koza baytarı Bay Halit Ergin kendisini memlekete çok sevdirmiştir. Halkın yüzde onbeşi okur yazardır. Kesaba hariç olmak özere evvelce otuz iki köyde mektep vardı. İdarei Hususiye bütçesinin darlığı ve hassaten bazı köy mekteplerinin yatıya kalbediimek düşlincesi ile bugün yirmi üç köyde mektep vardır. İ mevcutları oldukça dolgundur. Köylerin biribirine yakınlığı dola- yısile tahs'i çağındaki çocuklar civar mekteplere devam etmek- tedir. Bu sene Mengen ve Yeni- çağa nahiyelerinde tam teşkilâtlı üç yatı mektebi yapılması için şimdiden icap eden tedbirler alınmıştır. Yatı mekteplerinin da- ha verimli olacağını umuyoruz, Kasabada Gençler Birliği ve spor | sahası vardır, bir de Halkevi İ açılmıştır. Kayseride Atatürk Heykeli Kayseride Atatürk heykelinin açılış merasimi Kayaari ( Hususf) — Belediye tarafından Cumuriyet meydanına koydurulan Atatürkün heykeli büyük sevinç tezahüratile açılmıştır. Heykele mensucat, iplik, ktrik, tayyare fabrikalurile, İş, Ziraat, Iktısad ve Osmanlı bankaları, askeri ve mülki makamlar tarafından çok zarif çelenkler konulmuştur. Açılma resminden sonra bir geçld resmi yapılmıştır. Keşanda Bir Adam İki Kurdu Terbiye Etti Keşan (Hususi) — Barsakçı Hüsnü adlı bir meraklı, yavru halinde ( yakaladığı iki kurdu evinde büyütmüştür. Bu kurtlar şimdi terbiyeli birer köpek halin dedir ve Bay Hüsnünün küçük çocukları ile birlikte oyuzmakterir' di; Gemlikte Wezbaha Ücreti Gemlik (Hususi) — Belediye mezbabada koyundan 45, keçiden oğlaktan 10, dan 200, de- bahçede | Konyada Grip Yüzünden Mektep- lerle Beraber Kahve Ve Hamamlar Da Kapandı Konya (Hususi) — Grip sak gını devam etmektedir. Vilâyet | hıfzıssıhha meclisi Konya ve liğında mekteplerin, okütüpbane, kabve ve hamamların 5 Marta kadar kapatılmasına karar vermiş,'karar derhal tatbik edilmiştir. Halka hitaben de gripten korunma çs- relerini bildiren bir beyanname ya — götürü | hayvanlardan yarım ücret alına caktir. Ne Yaman Hınç Muallim Naciye sağlığında da, öldükten sonra da “ mürtecir derlerdi. Öztürkceye gönül verileli beri o adamın değeri anlaşılmiYys başlandı. Çünkü türkçeyi yaban€' deyimlerden kurtarmayı düşüne”” lerden biri de odur. Hele “v6 nin türkcede yeri olmadığını Of” dan başka söyliyen yoktur. Hal böyle iken edebiyat dedikodulü”” arasında bu adamı yine kötü renler görülüyor. Ben bu mün#” sebetle şu fıkrayı hatırladım: Ünlü tarihiçilerden © Peç Ibrahim, bir gün başdefterdi” Mustafa Paşanın konağına gidef' Orada, dalkavukluğa gelmiş ol8f bir sürü adam daha varmif Mustafa Paşa herkese gülbeşekei dağıttırır, Peçeviye vermez. zaman, gitzaman, Mustafa Paşam” kafası kesilir, biraktığı malı$ı mülkün hazine hesabına zaptolu”" ması işine de Peçevi memur edilif Bakin, tarihçi bu münasebeti kendi kitabında ne yazıyor: “K” nakta otuz kırk kavanoz şekef leme buldum, deftere geçir Yalnız iki kavanoz gülbeşek' «bu bizim kırık gönlümüze * olarak tanrı tarafından verilmişti” diye kendime alıkoydum. On Y danberi bu kavanozları 1? rım. Gülbeşekeri dirhem dirhe yerim. Her yeyişte de tunrj şükrederim. Bin yıl örarüm ol#fi aldığım şu öcün şükrünü ödey” meml,, Zavalı muallim Nacinin # Namık Kemal kadar, Abdi Hâmitte gramer yanlışları pull masını, hele Recai oğlu EkrePl hırpalamasını hâlâ affetmiy var. Acaba bu hınç da, Peçevi” teker teker kullandıği Gül kerler kadar tat veriyor m8” Hiç ummam. Çünkü Naciye tak” lavlar, onu anlamaya lüzum “ meyip salt kulak dolgunluğ” kalem sallayanlardır. Böyle yi rin İse ne tadı olur, ne tuzul” M. T, Te Gemlik Hilaliahmer Toplani” Gemlik (ilunusi) — Hali mer teşekkülünün yılık terli tısı yapılmış, yeni üyeliklere Tedi yan Azize Nuri, oOCemil yo” Sami Turhan, Halil Güler, gi yin Avni, Osman Nuri ON Şükrü Ohrili, dişçi Sait Ti Si paran seçilmişlerdir. Ohrili Hilâlinhmer için kira alt bir bina hediye etmiştir. yg lâliahmer 70 mektep ço” kış künlerinde sıcak çor recektir. Mazilide Dilenciler Çoğal, Nazilli, (Hususi) — Bur? ga lenciler fazla görülmiye vir mıştır. Bunlar büyük #* eledi” dilencilerle yapılan mücs“* ydi kaçan adaımlardır. Pazar KUT ol ğügünler bacağı sırtın” çi” omuzunda, kör, sağır, Pİ oi” Falı dilenciler sokakları KAP iyi tadır, Nazilli belediyesini”, eyes” lencilerle mücadeleye umu'maktadır. Nazilli köy Muall Toplantısı e mi İnsusi) — al e, dol mektebin ar tedrisat “yi toplantı yapmışlar, yari" sinda faydalı ve * vermişlerdir. imlerini"