27 Nisan 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

27 Nisan 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 13

Rıza Seyfi eli Aslan- SON POSTA Tefrika No, H: # Deli Aslanın Ataları TürkmenBeyleriydi O zaman bir düşman müfre- zesini yarıp öteye geçtikleri, uzaklardaki bir Macar palangası- na yaptıkları baskından yaralı, bereli, fakat — tutsak, duyumluk alayını kanlı kılıçlarının tersile sürerek döndükleri vakit kahra- manlığın bütün gerekleri yerine getirilmiş sayıyor, artık — ötesini düşünmüyordu. Deli Aslanın serhad kavgala- rında geçirdiği son beş altı sene görünüşte kısa bir zamandı; an- cak yüz yıllara sığamıyacak faci- alarla dolu Idi. Bu faclalar deli- kanlırın beyninde git gide yep- yeni görüşler, düşünceler uyanı dırmıştı. ( Subuskanın ) en iyi wvo- yundan ve o zamana göre çok bilgi- l bir babanın tahsil ve terbiye- sile yetişmiş olan delikanlı yak nızca- yiğitlik dileğile gönöllü ola- rak deli bölüğüne girmiş ise de düşüncesi arkadaşlarından gok yüksekti. Karıştığı ilk akınlarda Macar köylerine karşı çok sert davranan bizim tatar süvarilerile âdeta k- hç kılıca gelmişti. O zaman onun kafasına göre Sırplarda ka- dınların esir edilmesi - bile yiğit- llğe uysmazdı. Ancak bu İnce kızlara yakışır duygülar - yavaş yavaş kanlı cenk meydanlarının dumanı içinde paslanıyordu. Hele karşısındaki düşmanın Türk ka- dınlarına, çocuklarına karşı nasıl kahbece, nasıl acımaz davrandı- ğamı göre göre düşünceleri değiş- meğe başladı. Bununla beraber Deli Aslan düşmanın yaptığı bö- kılınçtan gazlama, baştan başa geçirme İşlerine karşı bile düş- man kadın ve çocuklarını karşı- hk olarak öldürmeğe eli varacak kadar kalbini sertleştirememişti. Deli Aslanın ataları- Anadolu 'Türkmen beylerindendi. Büyük babası bütün oymağı erkeklerile Kanuni Süleyman devrinde Macar ve Alman cenklerini yapan büyük ordularımızdan — birinde bulunu- yordu. ( Subuska ) kalesile yakın- larının alınmasında görülen büyük yararlıklarına — karşi, kendisine aşiretinin — büyük bir takımile gelip oturmak Üzere Subuska kalesi Sipahi ağalığı verilmişti. Deli Aslanın dedesinin Subuskada yerleşmesindenberi yetmiş — yıl kadar bir zaman geçmişti; fakat Anadolu — Türkmen yiğitlerinin mertliği, kadına ve kızana — kargı saygı acıma düygüsü binlerce senenin bıraktığı birikmiş temelli bir miras olarak Deli Aslanın benliğinde hâlâ yaşıyordu. Şu ka- dar var ki: Bu boğuşma yılları sonunda her Macara, her Almana her Hırvata karşı n.hayetsiz bir öfke duymağa başladığını anlıyor, bu düşmanların kahpece işleri karşısında çok acı Öc almaktan kendisini pek güç tutabiliyordu. Onun en ziyade gücüne giden, onu âdeta delice kızdıran ş$€Y, Türk kadınlarının, Nemselilerin aylıklı yaya askeri ile ve kaba Hırvat — tüfekçileri — ve mağrur Macar şövalyeleri elinde göre: ceği hakaret idi. Böyle faciaları daha düşünürken kanına, yüre- ğine alevler saçılıyor, alnı, yanak- ları tutuşmağa, gbılırınln içini kanlı bir bulut sarmağa başla- yordu, V o zaman: — Ah ne olur, bari kahbe Viyana Muhasaralarında büyük rol oy- nıyan Alman prenslerinden Ştarhemberg herifler onları da kesseler; Genç kadınları da yüzlerine hiç bak- madan, — ellerini hiç sürmeden çocuklar ve ihtiyarlarla beraber parçalasalardı! Diye kuduruyorlardı. Işte şimdi de böye yürek paralayıcı bir korkunun çirkin ve iğrenç yüzü, karşısında diş- lerini göstererek — sırıtmıyor. mu idi? O, bunu pek iyi biliyor, görüyordu.. — Halbuki: Şurada, karşısında bir — çocuk - sevinci, saflığı İle yüzüne gülen, pehlivan boyunu imreterek gözetleyen bu genç sipahi Murat bu acıları ak- hna bile getiremiyordul.. Savaşa, can vermiye alışmış bir ulusnn bu taze dalı, cengin, kavganın yalnız şairane yüzünü gürebiliyor- du... Onun aklında ancak yıkık bir siperi daha zorlu bir düşmana bir gülle, kurşun yağmuruna karşı tüç dört kahramanla koruyabilmek vardı; Ülküsü, Deli Aslanın yaptığı gibi üç dört Almanı kale bede- ninden hendeğe fırlatmaktı... Gö- zünün Önünde yalnız kişneyen, köpüren Macar atları, başların üÜzerinde parlıyan kılıçlar, topuzlar ve tolgaların üzerinde kırılan gar- gılar dolaşıyordu... Deli Aslan bütün acı düşün- celeri ile beraber genç sipahi Muradın taşkınlığını, sevincini kır- madı; kısaca: — Doğrusun, benim genç kur- dum, doğrusun! daba, düşünüle- cek birşey yokl!.. Dedi ve onun omuzunu ağır elile okşıyarak ayrıldı. 2 Tatlı Yurt.... * Deli Aslan ,, adile tanıdığı- mız kahraman Subuska kalesinde ve yakın kalelerde değil, hatta Budin gibi bir beylerbeylik çeh- rinde bile yüzüne karşı " deli ,, diye çağıracak kabadayılar belki ikiyi geçemezdi. Delikanlı bütün oralarda “ Aslan bey ,, di. Ve bu « bey ,« sözü onun kahramanlığı- na ve bükülmez bileğine karşı bir dalkavukluk değil, yukarıda de- diğimiz g.bi bir türkmen beyi ve sipahi beyi oğlu olduğu içia baba, ana mirası - idi. Aslan - beyin ta çocııkluğundauberi yaptığı — bir takım şaşılacak işler ona her memlekette ki ismi * deli ,, adını kazandırmıştı O zamanların ve tarihimizin bu “ Deli ,, lâkabında çok kerre en yüksek ve orijinal kahramanların mümeyiz sıfatı bulabicirsiniz. ( Arkası var ) İngilterc ve | Kupası ( Baştarafı 8 inci yüzde ) sayısını solaçık Bizley yapmıştır. de devam eden İngiltere lik maçlarından ufak bir bilânço.. İngilterede lik maçları hari- oyunlar da kral kupası namile yapılan maçlardır. Kupa maçlarının ehemmiyeti en küçük takımlardan başlıyarak nihayete doğru gittikçe büyü- mesidir. Ingilterede lik maçları vesile- sile 88 takımın karşılaşması her çumartesi öğleden sonra muhtelif sahalarda olur. Kupa maçları da tanzim edilen figatüre göre oy- nanır. Her ayın ilk haftası kupa maçları İçin ayrılmıştır.. Kupa maçlarında — berabere — kalındığı zaman hafta —arası — çarşamba günleri! bu oyunlar — oynanılır. Lik ve kupa maçlarının her han- gi bir sebeple tehir edildiği pek enderdir. Aylardanberi oynanan lik maçları artık son günlerini yaşıyor. Kupa maçının finalıda İşte bir futbol borsası halin- | cinde yapılan ve bütün İngiltere- | nin büyük bir alâka ile beklediği | ADAPAZARI TÜRK TiCARET BANKASI Merkezi: Tamamı Ankara ödenmiş sermayesi: :2,:!()()'(’(’(’Wüümı Türkiyenin her yerinde şube ve muhabirleri vardır. Her nevi Banka muamelâtı yapar. Tatanbul Şubesi: Telefon 22042 Galata Şubesi: Telefon 43201 bugün Vembeley - stadyomunda birinci likte dördüncü olan Şe- fild Vanzdey İle likte. yedinci olan Vest Bramviç Albion ara- sında yapılacaktır. Bu maçın gali- bi İngiltere kıralına oyundan sonra takdim edilir takıma kupa, oyum culara da altın. — madalyalar verilir |.. İskoçya Kupası Iskoçyada Profesyonel futbol kupa maçı Hampdon Park stad- yoamunda — yapılmıştır. — İlskoçya Kkinde en başta giden Ramgors takımı aynı likte dördüncü olan Hamilton takımını iki bir mağlüp BEKDST Çocuk Haftası-Kumbara Haftası ederek kupa şampiyonu olmuştur. Bu maçta 87.740 seyirci bu- lunmuştur. Admira - Kopanhak Danimarkada paskalya yortu- ları münasebetile üç maç yapacak olan Viyananın Admira takımı Kopenhak muhtelitini 0- 8 yen- miştir. Viyana Turnuvaları Viyana turnuvası İçin çarpışan Rapit Çeklerin Sparta takımını 1-2 mağlüp etmiştir. Aym tur- nuvada — Avusturya takımı da Çeklerin Sparta takımını 2- 4 yenmiştir. İ Siz de yavrunuza İŞ BANKASİNDAN bir KUMBARA alınız. Gelecek sene bu hafta çocuğunuzun da birikmiş birçok parası olacaktır. Zaliyeti umumiye, iştahsızlık ve kuvvetsizlik halâtında büyük faide ve tesiri görülen FOSFATLI ŞARK MALT HÜLAÂSASI Her eczanede satılır.