20 Mayıs 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

20 Mayıs 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 4

4 Sayfa Pınarbaşında Yeni Yatı Okulaları Yapılıyor Kayseri, (Hususi) — Pınarbaşı Toros dağlarının eteklerine yayık mış 1300 - 1600 rakımında ve 4500 kilometre murabbaı geniş- liğinde bir yaylaya Aziziye adile kurulmuş bir ilçedir. İlçe başkendi olan Pınarbaşı gibi köyleri de yeni kuru'muştur. 70 - B0 sene evvel kuş uçup ker- van geçmiyen bu verimli yayla ancak göçebe halinde gezen av- şar oymaklarının yazlıkları idi. Pınarbaşı kendi — kurulurken gezici avşar oymakları yaylanın cenup taraflarına — yerleştirilmiş, Kafkasyadan gelen çerkeslere yi ne o tarihlerde Uzun yayla adını alan şimaldeki geniş ve sulak sahada yer gösterilmiş sonraları Koçgirl ve Dersimden gelen kürtlerde Binbuğa dağlarının ete- lerinde yer tutmuşlardı. Sivas İlbaylığına bağlı olan Pınarbaşı yakınlığı ve ökonomik bağlılığı göz önüne alınarak 927 senesinde Kayseri ilbaylığına bağ- lanmıştır. Pınarbaşı Kayseriye 105 - kilo- metro uzaklıktadır. 500 evi ve 3000 nüfusu — vardır.. Kendin hemen — kenarında saniyede 400 litre su veren Üç kaynak vardır ki buraya kentliler (Pınar- başı ) derler ve kent yeni adını buradan almıştır. İlçenin iİç kamunla beraber altı kamunu ve 202 köyü vardır. Genel nüfusu 60,000 e yakındır, Halk koyunculuk, atcılık ve çift- çilikle uğraşır. Yurdun tam gö- beğinde, büyük şehirlerden çok uzak olan bu ilçe halkı birer yatı okulaları yapmağa başlamışlardır. Ancak büyük — şarlarımızda eşi görülebilen bu okulalardan birisi, Pazarviran başkendindeki mek- teptir. İkincisi 23 Nisan 935 de 'Kaynar kamun — başkendinde ' yapılmış, üçüncüsü de Sarız kanununun Yalak köyünde yapılmıştır. Viranşehir Kamun başkendile Toklar kamun başkendinde de yeni mektepler yapılmaktadır. Bu afada yatısız olan Şabanlı ve köyyeri okulalarına ekleme yapılarak — yatılı okula şekline konacaktır. Köy kanununa uyarak kendi paralarile yaptıkları bu yüce eserler karşısında köylümüz çok sevinmektedirler. BUTÜN ÜLKEYİ DOLAŞAMAZSINIZ FAKAT ? X Bürün ÜLkeyİ HERCÜN DOLAŞIR SUN SIA Sıvasta Bu Yıl Bir Köy Yatı Mektebi Açılıyor Sivas, (Hususi) — Kırk gü denberi Sıvas ve çevresinin Ba- yındırlık kültür, ekim, sıhhat işleri özerinde konuşmalar yapan meclisi umumi çalışmasına son verdi. Umumi meclisin bu yıl verdiği kararların başında şimcilik 40 talebelik kadrosile tedr.sata baş- lamak lzere bir köy yatı mektebi açılması gelmektedir. Bu mektep san'atlar evinin yamacına düşen kârgir binada kurulacaktır. Mektep ilk tahsil verme için köylerde bulunan kimsesiz fakir köy çocuklarını buraya toplaya- cak ve bu yıl yalnız birinci sınıfı açılacak diğer yıllar sınıflar ço- ğgalacaktır. Ayni zamanda burada yer alacak olan köylü çocuklarına yakındaki san'at evinden de san'at öğrenmeleri görecek ve bu su- retle ileri için san'at kültürünü de ala, ala yürümüş olacaktır. Mektep hususi muhasebenin Idaresi altında bulunacaktır. Ge- lecek yıl mektebe 80 talebe alı- nacaktır. Meclisi umuminin bu yılkl ha- zırladığı varidat ve masraf büt- çesi 457,715 liradır. Bütçe şu şekilde tanzim edilmiştir. 63,625 livra hususi idare, 102,155 lira mafıa, 199,443 lira kültür, 6,922 lira ziraat, 24,580 lira san'at- lar evi, 19,322 lira sıhhat, 7,127 lira vilâyet matbaası, 45,161 lira muhtelif masraflara ayrılmıştır. Bir Cefn_ç A»_rl.ıa- daşını Öldürdü Kencisi De Ölenin Attığı Kurşunla Yaralandı Tire, (Hususi) — Yigenli kö- yünde Cabılar oğlu Hüseyin ile Musa oğlu Himmet biribirlerile kavga etmiş'erdir. Eski bir kin yüzünden çıkan bu kavga sonunda cinayet olmuş, Hüseyin tabanca ile Himmeti 8 yerinden yaralıya- rak öldürmüş, köndisi de Himmet terafından atıan kurşunla yara- lanmıştır. Himmet gömülmüş, katil Hüseyin de yaralı olduğu için hastaneye ka!dırılmıştır. Bir Deveci Bir Kadını Sekiz Ye- rinden Yaraladı Tire, (Hususi) — Mustafa adlı bir deveci kendisine metreslik eden uygunsuz takımından Mak- bülenin kendisini reddetmesine muğber olmüş, Yeşil Ali adlı arkadaşı ile sabaha karşı saat 4 buçukta evine giderek Makbu- leyli 8 yerinden yaralamıştır. Kara Ali ve Mülâyim pehlivanla hakem heyeti Adapazarında Büyük Gü- reş Müsîbakalag Yapıldı Adapazarı (Husust) — Avcılar birliği tarafından tertip edilen büyük pehlivan güreşleri çok alâkalı olmuş, seyirellerin sayısı 6 bin kişiyi geçmişlir. Ayak gü- reşinde Ormanköylü Ilyas ile Solaklardan Osman birinci ge- mişler ve son güreş te berabere kalmışlardır. Yenişehir Köylerinde Kızılay Yenişehir ( Hususi )— Fethiye ve Toprak ocak köylerinde Kı- zılay Kurumları yapılmış, açılma şen'iklerinde bütün kasaba halkı hazır bulunmuşlardır. Salihli Malmüdürlüğü Soma ( Hususi ) — Vilâyet Tahsil Müfettişi Bay Ismail Hakkı Salihli Malmüdürlüğüne — tayin edilmiştir. Küçük ortada Izmitli Uyas ile Mürefteli Şerif birinci gelmişler ve berabere kalmışlardır. Büyük ortada Gönenli Hamdi Orman- köylü Kâzımı yenmiştir. Başa, Türkiye yağlı güreş şampiyonu Kara Ali ile Mülayim. pehlivan güreşmişler, iki buçuk saat güreş- ttiken sonra berabere kalmışlardır. izmitte Orman Fon Heyeti Izmit ( Husus! ) — Burada 40 mühendisten müteşekkil bir orman fen heyeti vardır. Bu heyet Izmit- ten başlayarak biütün ormanların plânlarını yapacak, yeni orman yasası Kamutaydan çıkınca da işletme faaliyetine geçilecektir. Yeni —yasaya devlet kendi ırıyı.ılınıı m işlete- cektir. Sıvasın görünüşü İzmirde Turing Klubün Gezintileri Başladı İzmir, 19 (A. A.) — Turing klubün üçüncü gezintisi Ödemiş e yapıldı. 750 kişi vardı. Büyük bir kısmı Bozdağ ve Gölcük yaylala- rını, bir kısmı da Ödemiş ve Çevresini, Örnek köylerini gezdi- ler. Gezinti çok parlak ve eğlen- celi oldu. Gezgincilere Torbalı, Tire ve Bayındır istasyonlarında halk belediyeler çiçek ve ayran sundular. Turistlerden bir gurup önümüzdeki kış kayakçılık sporu- nun yapılacağı 1850 yüksekliğin- deki Çavdar yaylasına çıkarak yeni açılan yolun şenliğini yaptı. Yeşiltire, Şaşal, Bergama ve Kozak, Bursa, Çanakkale gezin- tileri de gelecek haftalar proğr ramına girmiştir. Yenişehirde Bir Hükümet Konağı Ve Çocuk Bahçesi Yapılıyor Yenişehir ( Hususi )— Erkinlik savaşı sıralarında yanan hükümet konağının — yeniden — yapılması kararlaştırılmış, temel atma şen- liği yapılmıştır. Kasabanın tam ortasında bulunan ve Ulu camiin fönüne rastlayan mezarlık ta ço- cuk bahçesi haline getirilmekte- dir. Belediye evlerdeki kafeslerin kaldırılmasını karar altına almış, kadınların çarşaf giyip peçe kul- lanmalarını da yasak etmiştir. Bigada Bina Kıymetleri Biga, (Hususi) — Burada bina kıvmetleri gittikçe düşmektedir. Vaktile üç bin Hiraya yapılmış evler dokuz yüz liraya kadar sa- tılmaktadır. Tarla kıymetleri daha düşkündür. Dünümü eskiden yirmi beş Lraya alınmıp satlan yerleri, beş liraya alin yoktur. Armutluda Muhtar Seçimi Yenilendi Armutlu, (Hususi) — Armut- luda muhtar seçimi işi - birçok münakaşa'ara sebep oluyordu. Seçim iki defa yapıldığı halde bu münakaşaların ardı arkası kesilmemişli. Bursa Vali muavini bay Ediple Gemlik kaymakamı bay Gani buraya gelmişler ve muhtar seçimini yenilemişlerdir. Yeni muhtar bay Saim olmuştur. Tirede Bir Bekçi Bir Deveciyi Yaraladı Tire, ( Hususl ) — Mahmutlar köyü bekçisi Mustafa, ekilmiş tarlalara devesini sokan eski Uba köyünden deveci Küçük Ali ile kavga etmiş ve sonuçta (neticede) mavzerle Ailyi yaralamıştır. Yaralı hastaneye kaldırılmış, bekçi hak- kında takibata başlanmıştır. Mayi$ ZU Ekim İştleri Bu Yıl Tütüncünün Yüzü Güldü Samsun, (Hususi) — Uzun yık lardanberi dünya harmanlarında çok istekle aranan ve Samsunun da en göze çarpan bir kazanç kaynağını teşkil eden Samsun tütünü son zamanlara kadar mem- lekete hatırı sayılır bir kazanç temin edemiyordu. Bu durgunlu:- ğun birçok sebepleri vardı. Bu yıl tütünün para etmesinin başlıca sebebi mevsimin kurak git* mesi ve bu yüzden mahsulün yüke sek randıman vermesi ve aynı zat manda yeni kanuna göre yapı'an denklerde her türlü hile ve fesadın önüne geçilmiş olmasıdır. Yenl yıl Ürümünden en önce tütün mübayaasına başlayan Gerl Tabako ve Di Amerikan şirkat- leridir. Dizi dengi olarak tütün satın almayı Gdet edinen bu şirketler hiç bir ıskarta ve görmez ayırd etmeksizin yeni sene mabs sulünün kilosunu bir liradan satıd almıya başlamışlar iİse de bi şirketler arasında başlayan ve- kabet ve partl doldurmak müca* delesi piyasayı yükseltmiş — ve bilâhara da diğer alıcıların pastal olarak mübayaaya — başlamalari bu piyasayı tütüncünün yüzünü ldürecek bir hadde çıkarmıştır. on vaziyete göre dizi dengi olarak — tütünün kilosu yüz elli, pastal olarak 250 kuruşa kadar yükselmiştir. Bugüne kadar bu şartlar altında yapılan mübayea iki yüz elli bin kiloyu bulmuştur. Bu alış verişte tütün inhisar idaresi Iyi bir nâzım olmuştur. İhtiyar bir tütüncü diyor ki: “Ben tam 35 senedir. tütüns * cülük yapıyorum. Bu inhisarlaf binasının taşını bu havluya bed yığdım. O zamanki çorbacılarla dâ iyi geçinirdim. Fakat ne yalat söyleyeyim, güneş altında çoluk çocuğum ile meydana getirdiğimi tütünden hiç te hayır görmedim: O zaman ıskarta derler, görmn derler, çıkma derler elimizde! tütünü dörde böler Üçünü parasız alırlardı. Buna ekledikleri cezayi da hesaba katacak olursak elt mize ya hiç para geçmez veyahul geçse bile o paradan hayır gör” mezdik. Fakat bugün bu çati altında bulunan idareye - sattım . Bu idarenin eksperi ayağımâ geldi. Tütünün değerini - biçtk Şimdi bu odadan ( vezneden ) alacağım para benim ve çocukla” rımın bir senelik nafakasına v* bir yıl içinde göreceğim yeni İş" lere yeter ve artar bile, Tütün piyasasına hâkim bif vaziyette olan inhiser Idaresi dü” ima köylünün faydalanması yo” lunu takip etmekte ve bula: suda balık avlamak istiyenler? aman vermemektedir. Bu yıl tütünün şimdiye kadaf görülmemiş bir fiatla satın ıll"'.: ması ve bu alım satımin da arası kesilmemesi yeni sene içi? tütüncüleri büyük bir fanliyet? sevketmektedir. Tütüncülüğü —san'at — ediniP iyi tütün yetiştirmekle tanın olan birçok — tülüncüler ” betsizlik ve tütünün para etme” mesi yüzünden tütüncülüğü terket” mişler ve bir kenara çekil, di. Şimdi bunların hepsi faaliyet” geçtikleri gibi elinde 3-5 kur' olanlar da tütün yetiştirmek be' sine kapılmışlardır. Bu mün e| betle hazırlanan fidelikler Öf müzdeki — yıl tütün — dikimitiki tasavvurun fevkinde bir hadi! çıkacağlı göstermektedir. "