9 Temmuz 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

9 Temmuz 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 11

Temmuz SON POSTA Sıylı “:,; Her bakkı mahfurdur. Yazan: Ziya Şakir OSMANLI SALTANATI GÖÇERKEN (Mütareke devrinin tarihi ) No 78 9/T/85 Türk Tarihine Şerefli Bir Sayfa Ilâve Ediliyor Yeni (Amiral Galtrop) un bu tehdit- kârane notasını, ( İngiliz kıtaatı başkumandanı, ( Ceneral Milen ) tarafından Harbiye Nezaretine “gönderilen diğer acı bir nota takip etmişt. Bu Ceneral cenap- ları da, ( Anadoluda perakende bulunan silâhların bir araya top> lanmadığından ve muayyen - olan depolara — sevkolunmadığından ) gikâyet eylemişli. Her ikl nota vükelâ meclisinde müzakere edil- dikten sonra, bu gibi şikâyetlerin önüne geçilmek için Anadolunun üç eskeri mıntakaya taksim olun- masına ve bu mıntakalara da birer ( müfettiş ) yollanılmasına karar yerilmişti. Fakat bu karar verilirken; gerek damat Ferit Paşa ve gerek padişah Vahdeddin pek fazla bir memnuniyet hissetmişlerdi. Çünkü Anadoluya gitmek İçin ( bir ma- kam ve salâhiyet sahibi ) olmak isteyon (Mustafa Kemal Paşa) ya, arzusuna muvafık bir vazife icat eylemişlerdi. Birinci ve ikincl ordu müfet- tişliklerine şimdilik — ehemmiyet verilmemiş; Erkânıharbiyel Umu- miye vasıtasile ( Mustafa Ke- mal Paşa ) ya derhal ( üçünel ordu — müfettişliği ) teklif edil- miştl Bu teklifi, vatanın ha- lâsı ve selâmeti mamina tasarla. diğı programa uygün bulan Müs- tafa Kemal Paşa, bilâtereddüt kabul etmişti. Fakat vezifasinin hudutlarını biraz daha genişlet- mek İçin, ayrıca bir salâhiyet almak lâzımdı. Mustafa Kemal Paşa, Erkânı Harbiyel Umumi- yede bulunan ve onun vatani ga- yevini bir dereceye kadar letlş- mam etmiş olan zevat ile görüş- tükten #sonrra, (Üçüncü Ordu Müfettişliğinin — salâhiyetine — ait) bir (talimatname) yazdırmıştı. Bu talimatnameyi okuyan Har- biye Nazırı Şakir Paşa, evveli tereddüt içinde kalmiştı. Ve son- va, Mustafa Kemal Paşanın bu vazifeyi kabulden istinkâf edece- ğgini düşünerek — talimatnamanin altına, belli belirsiz. bir surette mührünü basmıştı. İşte o andan itibarendir ki Türk tarihinde yeni bir devre açılmış; cihan tarihine yeni ve pek şerefli bir sayfa ilâve etmeye bazırlanan Mustafa Kemal Paşa; eline geçirdiği kuvvet ve salâhk- yetle, yüksek dimağında tasarla- diği büyük proğramı tatbika başlamıştı. x Bu wrada İstanbulda vatanpor- verler arasında, ilmi osaslara İsti- nât eden bazı mübim hareketler de canlanmıştı. Umumi harp senele- rinde ( Millt Talim ve Terbiye temiyeti ) namı aitmda, göz he kimi Miralay doktor Esat Beyli), terbiyeci Ismall Hakkı Bey, Süley- man paşa zade Sami Bey gibi zatlardan teşekkül etmiş olan bir cemivet vardı. Harp senelerinde milli hare Üzerinde çalışan bu zevat, mütarekenin ilâni üzerine dağılmışlardı. Fakat, mütareke şartnamesinin düşmanlar tarafından acı acı tat- İ Doktor Esat Paşa M İnikine başlanı da Türkler aley- ninde birçok prapışııdılır yapık miya, kitaplar, risaleler, gazeteler çıkarılmiya; her taraf ( İngiliz himayesi ), ( Amerika mandası ) gibi korkunç — şayıalarla — sar- sılmaya başlar başlamaz ( Milit talim — vo terbiye — cemiyetijne mensup bazı zevat, yeni bir vazife karşısında kâldıklarını — anlamış- lardı. Bunlar, Binbirdirekte, evvelce merkez ittihax ettikleri evde birleşmişler; —memleketi — Ihata eden folâketle, ilmt bir surette mücadeleye karar — vermişlerdi. bu kararın derhal tatbikine giri- şilmiş; memleketin ilim adamları, büyük tüccarları davet edilmiş; ( Millt kongre ) namiı altında bir içtima vücude getirilmişti. İçtima, her türlü siyasi — cereyanlardan uzak nutuklarla geçmişti. Bu nu- tukların esası, gunlardan ibaretti: 1 — Paristeki sulh konferan- sını aldatmak için Rum ve Ermeni siyasetçileri tarafından tamamen Kınalıada ( Baştazafı 1 inci yüzde ) evlerine misaflr gelmiş, yemişler, içmişler, eğlenmişler. Misafirler döndükten sonra da eşi çarşıya çıkmış. 520 kuruş sarfederek seb- ze ve saire almış. Üzerinde beş llra varmış. 20 Kurüş çıkişma- miş. Eve para almaya gelmiş. Saat da on sularında imiş. Şelik birdenbire kükremiş: — Benim Iznlm olmadan 80- kağa çıktın? Ve mavzeri çekerek Perihanın tam göbeğine ateş et- miş. Perihan can korkusile arka- sını dönmüş. Bu defa da sırtın- dan bir kurgun sıkmış. Kurşunlar dum, dum olduğu için — SAA RN Billlcistan Depreminde Za-/ Eski İspanya Kralı Pariste rar Görenlere Musolininin Yardımı Roma 8 (A.A.) — Armulusal yar. dım birliğinin türlü hükümetire baş vurması Özerine, Muzolini, Bilücistan depreminden zarar görenlerin yardım sandığına 1000 Sterlin lirası gönder- miştir. DA İSTANBUL Bir_ Dçvir ÂAçılıyo -F | AİLELERE- ve TALEBELERE ILÂN Tatll zamanları devamınca 20 Eylüle 8 Türk lirasile 8 BERLİTZ'te z açılmıştır. Husust derslere bu müddet için mükim tenzilât KAY BŞLANILMIŞTIR 873, Istiklöl caddesi aaamımaaammaı> Konya caddesi du r $ irde müdafasi hukuk cemiyetinin kongresi Türkler aleyhinde yazılan ve yaz- dırılan kitaplara ve salr propagan- da vasıtalarına mukabele etmek. 2 — Anadolunun şark vilâyet- lerinde bir ( Ermenistan ), şimal vilâyetlerinde — bir — ( Pontos ) hükümeti — vücude — getirmek, garbi Anadoluyu da Yunanistana ilhak etmek İsteyenlerin, — bu mıntakalarda Türklerin — akalli- yette bulunduklarına dair —vuku- bulan neşriyatlarını birçok vesaika istinaden reddeylemek. 38 — Türklerin ezeli ve ebedi hakkı olan istiklâli kaybetmemek İçin bir tle mand,; İi-ıyı:lî lııbul:;l._oııık ÇelA 4 — Türkiyeyi ve Türk mik letini tehdit eden felâketlerin Önüne, - siyasetten tamamen uzak kalmak şartile - ilm? kuvvetlerden mürekkep bir sed çekmek. Bu hâlisane maksatlar, derhal kabul edilmiş; ve verilen karar- ların tatbiki İçin de hemen orada bir haylı para toplanıvermişti. (Arkası var) . . Cinayeti çıktıkları yerleri paramparça et- miş ve zavallı kadımın bağırsak- larını yerlere serpmiştir. Kadın biraz yaşadıktan #sonra ölmüştür. Perihanın iki küçük Çocuğu var- dır. Şefik derhal sorguya çekilmiş ve — yavrularını Şunları söylemiştir: — Ben ondan şüphbeleni dum. Çünkü o, bınıl: krp::; komşunun — kendisine baktığını söylüyordu. Bunun için öldürdüm, Müddelumumilik Şefikin rapor- larını tetkik ettirmektedir. Kendisi ve raporlar bir defa da Tıbbıadit müessesesinde totkik edilecektir. Paris 8 ( AA ) — Eski İj kralı Alfomne yanında yaverli ıı;;:;: halde bu sabah Parlse gelmiştir. Polonyada Siyasal Boykot Polonya, 8 (ALA) — Yenl seçim yazasının onaylanması , sal partilerden iklel, ecek saylav seçimini boykot ötmeğe karar ver- mişlerdir. kadar Her lisan ANKARA Abdülhamidin Milyonları - Sahnede l ( Baştarafı 1 inel yüzde ) kasabasındaki evine gelen bir mektup bu miras meselesinin yeni ve mühim bir safhaya girdiğini göstermektedir. Şöyle kir Sayısı kadın erkek yirmi bir- dir. Eski hanedan Türkiyeden dışarı çıkarıldığı zaman - bunların da her biri bir tarafa dağıtıldı. Yalnız son halife zamanında bu işlere burnunu sokan bir Com Kays veya John de Kay isminde bir adam vardı. Bu adam bun- ların eliaden' bir takım vosikalar almıştı. Bu vesikaları da mühim para- ya tahvli ettiği söyleniyordu. Bu Con, bu paralarla Amerikanın Viyinya eyaletinde bir banka kur- muş, adına da Osmanlı impars- torlağu emlâk şirketi adım ver- mişti. Bu adam aleyhine Abdülhamit veresesi kendilerini dolandırdığı ve bu bankayı bu paralarla kur- duğu Iddiasile bu adamın aley- hine bir çok davalar açmış, fakat hiç birini kazanamamışlardır. Şimdi, Fransada bulunan Ab- dülkadire gelen mektupta, Ame- rikadaki bu bankanın birdenbire Hlâsını ilân edip kapılarını kapa- dığı ve bankanın sahibi Con Kays n ortadan yok olduğu bildiril- mektedir. Uzun zaman Amerika hükümeti bu adam hakkındaki itihamları nazarıdikkate almamış ve hakkında takibat yapmamıştı. Onun bu Iflâsı, eski şikâyetlerin haklı olduğunu — gösterdiği için Abdülhamit veresesine yeni ümit- ler gelmiştir. Abdülkadire gönde- rilen mektupda bu Ümitlerin ye- rinde olacağını müjdelenmektedir. Abdülhamit veresesinin avukat- larından biri de oski — Fransız Cümhur reisi Millerand'dır Cohn de Kay, Sultan Reşat zamanında hususi bir yatla bura- dan ayrılmış ve evvelâ Yunanis- tana, sonra Bisira uğramış ve Abdülhamidin oğul, kız ve torum- larından aldığı mücevherleri ora- larda satmıştı. ( De Telegraph - Amsterdam ) SEKSİÜLİN Bu kelimeyi iyi belleyiniz! onu Küllanmak sâyesinde uzviyetinizde - MÜHİM değişmeler. baş gösterecek tir İ CT M OD istekle -çarpan bir kâlp Hasılı Bu gün sızde bulunmayan her şeyi.... SEKSÜLİN de bulacaksınız! BEŞİR “K'ğ':â“. î:“;u’î CEVAT ECZANESİ SİRKECİ İstanbul ikincı Wlâs memur- luğundan; Müfis İsrail Çiçyaşivili iflâa masasına gelen Refail Elueşvili- nin İstediği 3301 lira 90 kuruşun altıncı sıraya kayıt ve kabulüne ve bu suretle sıra defterinin düzeltilme- #ine İflâs idaresince karar - verilmiş ve sira defteri düzeltilmiş olduğu diğer alacaklılarca bilinmek Üzere Nlân olunur. (12918) Dr. A. KUTİEL Karaköy Topgular caddesi No. 83 Rokfeller sanı Öldü 90 Yaşında İdi Sakevod, ö (ALA.) — Dünya« zengin adamı olan D. bugün 90 — yaşında nin. en Rokfeller ölmüştür. Hindistanda Sel ; Bombay Çarşısı Sular Altında Bombay, 8 ( AA ) — Fena hava- lar bütün —Hindistan'daki ekinlere zarar vermiştir. Bazı binnlar hasara uğramış, bir tren yoldan çıkmıştır. Çu!( şiddeti! yağmurzlardan dolayı Bombay - çarşısı" sular — altında kal. mıştı. —— Seller Çini'de Tehdit Ediyor Hankov, 8 (AA) — Yangtse nehrinin suları korkunç bir yüksek- Nge çıkdığından, —orta Çin, sular alında kalmak tehlikesi içindedir. Göçenlerde Y0 bin İşçi Wunci'de yenl bir bent yapmışlardı. Bu bendin yılılması, Vuşang ve Hankov için bir felâket olacaktır. Nehrin kaynağına doğru —olan arazi gimdiden sular altında kalmış, ekinler mahvolmuş ve ahali acıklı bir durumda kalmıştır. Açlıktan — korkan merkex - illeri Nankin'den yorduan istemişlerdir. Almanyada Denizcilerin Gösterişi Kassel, 8 (ALA) — Hücum kıtaları ve “harp denizciliği ile hava sporları,, birliği müfrezeleri hazir olduğu balde, kiffoser birliğine mensup 250000 eskl harpçı, donatılmış sokaklarda bir ge- çit alayı yapmışlardır. — ipn Toplantılar, Davetler Horp Malülleri Ve Şehit Ye- timlerinin İkramiyeleri 1 — Beşiktaş Askerlik Şu- besindeni Beşçiktaş askerlik şubonin- de mukayyet bulunan harp malüllerile şehit silelerine 935 senesi tütün ikra- miyeleri aşağıdaki — tarıda — dağıtılar gaktır. A — Evvelâ — askerlik — şubesine “müracant edilerek numara alınacak ve bu numara İle Boşiktağ kuza kayma- kazılığında — dağıtma — komisyonuna müracaat edilecektir. B — Mürterat zamanları $ teme muz 985 ten itibaren haftanın cuma ve pazartesi ve perşembe günleri saat 9 dao İ2 ye kadardır. Y — Yevziat 5 Temmuz 938 den B/1 el teşrin 995 tarihine kadar dört ay devam edecektir.. Bu zamandan sonra vukubulacak müracaatlar kabul edilmeyecek ve erhabı istihkakın ik- ramiyesi kanun mucibince iade edile- * cektir, £ — Aleoaklıların 9 fotoğraf, senedi reami maaş cüzdanı nüfus kâğıdı bun- lar yokaa Ayrıca ne gibi vesika varsa bu vesika Üe müracsat etmeleri şaritır.