29 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

29 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 6

(Gieet Kieai)) İngiltere İle İtalya Karşı Karşıya Doğru olarak denilebilir ki bülğn dünyanın gözü Avrupaya çevrilmiştir. Orada, dünyanın büyük kuvvetlerin- den İkisi karşı karşıya gelmiş, haki- katte doğu Afrikasının bir köşesi için nerede ise gırtlak gırtlağa gelecekler. Bu kuvvetleri tarife lüzum yok: Biri İngiltere, öteki İtalya. İtalya butopraklar. eline geçirmek latiyor. İngiltere ise buna ongel olmak- tadır. Onun çıkardığı bu zorlukları gören İtalye, nihayet sabrı tükenerek Mıgkıııyoıı Cenevre ile, Cenevresiz, yahut Ce- nevreye rağmen Habeşistanı macağız! Bunun manası şadur ki yolumuzun üzerine eğer İngiltere uluslar kurumu: nu dikecek o.ursa onu dinlemiyeceğiz. Eğer bizzat — İngilterenin — kendisi dikilirse onu da dinlemiyeceğiz ve ona da silâh çekeceğiz. Gerek - İtalyanın lisanı, gerek ona cevap veren İngiliz basınının muka- beleleri, vaziyetin gittikçe vahimleşe- ceğini gösteriyor. Söylenen sözlerin blöf alduklarını bir an kabul etmiyecek olursak, gidişâtın hakikaten fena olduğul kabul etmemiz lâzım geliyor. Kana- atime göre her iki taraf da blöf Kerea Çünkü — İngilte: yansa İle olan anlaşmasında uysal davrandığını görerek onu yola get'- receğini zannetti. Halbuki İtaiya, Habeş meselesini halletmek içindir ki Fransa ile anlaştığım ve üç aşağı, beş yukarıya — bakmadığını #öylüyor. Söylüyor amma — Habeşi utmak için koca İngiliz anıııılorlu[ıınuıı kudretini ve var- hığını matetmek icap edecektir ki İtalya için buna imkân olmadığını peşinen kabul etmek lâzımgeliyor. İtalyanın en ziyade güvendiği hava- cılığının — küvuüetini ihmal etmemek lâzımdır. — Hattâ M. — Musolini'nin söylediklerini — aymı hakikat — bile« vek — İtalyanın — elinde, kl mevcudiyetini bilmediği müthiş silâh- ların — bulunduğunu da - bir faraziye olmaktan çıkarıp bir hakikat adde- diyorum, Fakat bütün bunlara rağ- men tarafeyn kuvvetlerinin kâfi bir muvazenet — halinde — olmadıklarına imzn ediyorum ve diyorum ki: İtelya, Habeş meselesinde behemehal İngil- tero İle anlaşacaktır. Ona rağmen bir. müstemleke harbine girmesi çok derin netlceler doğurabilir. Bu, şgüphe götürmez bi Süreyya B Çerez Kıblll.ı;;:. : İtalyanın En İyi llâç cit —vükelâsından, — Altes maruf, Mısırlı Müstala F zıl Paşa, hayatının son zamı da nikris illetine müptelâ olmuştu. Ayakları, elleri — gişiyor, boğum yerleri ağrıyor, kalkıp — oturmiya bile kadir olamıyordu. Ö zamanın ileri gelen hekimleri, Paşayı sıra ile tedüviye çalıştıkları halde, yapılan tedbirlerden hiç bir fayda görülmemişti. Nihayet, bir gün, Paşa, Mektebi Tıbbiye Naezıri dektor Marko Paşa- yıda getirtti. Marko Paşa, hastayı İyice muayene etti, teşhisini koydur — Nikris ! Muttafa Fazıl Paşa sordu: — Ha nasıl geçer ? 'Tok sözlü bir «dam olan Marko Paşa cevap vedlr — Bunua bir. tek — ilâcı Günde bir lira ile geçinmeli ve bu bir İlrayı da alnınızın teri ile ka- zanmalısınız L — O vakit bir şöyiniz kalmaz. Tıflı Üç Çocuğun İşlediği Bir Cinayet! Izmir, 28 — Menemende Ge- diz kenarında uyuyan 13 yaşında Hüseyin adlı bir çocuk 15 yaşın- da 3 arkadaşının tecavüzü-e uğ- ramış, bunlar tecavüzlerini bitir- dikten sonra Hüseyini iple boğup derize — atmış'ardır. — Mütecaviz çocuklar yakalanmışlardır. Bulgar- Yunan Dostluk Cemiyeti Sofya, 28 (Özel) — Burada bir Bulgar - Yunan dostluk cemiyeti kurulması için yarın "Slav Beseda,, adındaki konferans salonunda bü- yük bir toplantı yapılacaktır. Ye- ni cemiyete şimdiden 100 kişi l vardırı #za olmak İstemiştir. sSON POSTA SON DAKİKA - TELGRAF, TELEFON, TELSİZ HABERLERİ Bir Avrupa Harbinin Önüne Geçmek için Uğraşılıyor Habeşistan, Iİalya Saldıracak Olursa Derhal Harp ilân Edecektir Paris, 28 (Öıol) — Gazeteler tekrar İtalya - Habeş anlaşmaz- lığı etrafında uzun — mekaleler yazmaktadırlar. Burada mevcut kanaat, Paris, Roma ve Londra- nın, Cenevre konseyi açılıncaya kadar, bütün gayretleri anlaşmaz- lığı tahdit etmek olacaktır. Ga- zeteler, her şeyden önce bir Avrupa harbinin önüne geçmek lâzimgeldiğini yazmaktadırlar. Fransa Tehdit Taraftarı Değli Echo de Paris, şunları yaz- maktadır: Londra, belki de zecri tedbir- ler tehdidi karşısında Musolininin duracağını sanmaktadır. Bu zan, Duçenin ahlâkını ve Italya hak- kındaki büyük emellerini bilme- mek demektir. Bu hayal devam edecek olursa, onarılması (tamiri) kabil olmıyacak diplomasi hata- ları irtikâp edilebilir. Fransa hükümeti, bu mesele- de, böyle bir tebdit usulünün ba- rışa fayda vereceğini sanmamak- tadır. Cenevredeki diplomatların bütün gayreti, ifrata meydan ver- miyecek bir usul bulmağa ve durumu son derece faclalı gös- termemeğe matuf olmalıdır. italya Saldıracak Olursa Londra, 28 (A.A.) — Daily Telee graph — gazetesinin Adisaba — aytarı, imperatorun, Habeşlstana karşı yapıle ması mühtemel olan İlk hareketleri bazit bir inzibat tedbiri gibi göstermiye matuf olan manevraları 'boııııiyı karar verdiğini bildirmekte ve şunu ilâve etmektedir; * İtalyanlar, derece derece ve çüz1 kuvvetlerle dikları taks dirde — Ha bunları, — budut dışına B Fakat — yayet İtalya, — geni, #aldıracak olursa, imparator diplomatik İlgileri derhal kesecek ve harbi ilân edecektir.,, Habeşistana ithalât Durdu aba, 28 (A. A.) — Ban- lerile yabancı döviz satışı inbisarına sahip olan Habeş bankasının yabanıcı döviz satmak- tan imtinaı Üzerine tecimenler, bonolarını ödemek ve mallarını gümrükten çıkarmak imkânsızlığı karşısında — kalmışlardır. — Ithalât durmuştur. Fransa'da Endişe Paris, 28 (A.A.) — Bakanlar kurulu, B. Laval'ı edı faaliyet ve harekâtında serbest bırakmıştır. Eğe lar, İngilizler gibi uluslar sosye- tesi paktını muhafaza etmek ar- zusunu gösterecek olursa bazı endişelerde — bulunmak yerinde olur. Hele Duçe'nin son diyevin- den sonra. Musolini Manaevralarda Bolzano, 28 (A.A.) — Muso- Hni, buğün yanında Fransız ve İagilir — sücl heyetleri — şefleri General Meyrand ve General Haining ile her iki ülkeye men- sup gazeteciler bulunduğu halde manevraları teltişe devam etmiştir. 2000 Hastabakıcı Roma, 29 (Özel) — Papa, İki bin Italyan hastabakıcısını kabul ettiği srada, Habeş - Italya me- selesinin harpten başka yollarla halledilmesi dileğinde bulunmuştur. Maske Fabrikası Ankara, 28 — Gaz maskesi fabrikasının inşaatı bitmek üzere- dir. Fabrika Cümhuriyet Bayra- mında açılacak, senede 300 bin maske yapılacaktır. Fransa, Uluslar Sosyetesi Konseyine Laval, Heryo Ve Pol Bonkur'u Gönderiyor Paris, 28 (A.A) — Bakanlar meclisi, reisicumurun başkanlığında toplanmıştır. Laval, arkadaşlarına dış durum ve hele üçler konferansınin çalış- ması hakkında bilge vermiştir. Laval, uluâlar sosyetesinin önümürzdeki toplantısına İştirak edecek Fransız heyeti Üyelerinin atanmasını arka- daşlarının tasvibine arzetmiştir. Asıl üye şu zevattır: Laval, Heryo ve Pol Bonkur. Londra, 28 (A.A) — Eden, pazartesi günü Cenevre'ye gitmek üzere Londradan ayrılacaktır. Pariste durup durmıyacağı bellideğildir. Bulgarlar, Hudutta Asker Tahşid Etmediklerini Söyliyorlar - Sofya, 28 (A.A) — Bulgar ajansı bildiriyor: Yunan matbuatı, Trakyada Bulgar hududunda Türk kıtaatının tahşid edildiğini ve Bulgaristan tarafından da mukabil tedbirler alın- dığını bildirmektedir. Hudut bölgesinde hiç bir Bulgar kıtası tahşit edilmediği ve hiç bir harekette bulunulmadığı için bu baberlerin Bulgaristana ait las- minin, tamamen ve tahrikâmiz bir surette uydurulmuş olduğunu bil- lı'__ıy:_-:ı:n". Gd Sovyetlerin Ame- rika'ya Cevabı Moskova, 28 (A.A. ajansı bildiriyor: B. estinski, ’jnıkovıdı toplanan — yedinci Enternasyonal Komlnist kongre- sinin çalışması münasebetile Sov« yetler Birliğinin Amerikanın iç İşlerine müdahale etmemek yüke- nin! (taahhüdünü) güya bozmak istemesine karşı Bullit tarafından verilen notaya dün cevap ver- miştir. B. Krestinski bu notada diyor ki: Sovyetler Birliği hükümetinin Enternasyonal — Komlinist — hak- kında hiçbir yüken kabul etme- diğinin ve edemiyeceğinin Btııv' şik Amerika derletleri hükümeti İçin yeni bir şey olmadığı aşikâr- dir, Buna binaen, Protestonuzu kabul etmemek mecburiyetindeyim. — Muhakeme Devam Ediyor Ankara 28 — Eski Posta ve Tolgraf ve Telefon Genel Direk- törü Fahrl ile arkadaşlarının du- ruşmalarına devam edilmiş, fakat Fahri ile Sabri mahkemede bu- lunmadıklarından kendilerine temyiz — kararının bildirilmesi, ne — diyeceklerinin sorulması için —| Iatanbul asliye — birinci ceza mahkemesine İstinabe yazı- masına karar verilmiş, duruşma 16 eylüle bırakılmıştır. Hapishane Kaçkını Ankara, 28 — Karaköse ha« pishanesinden kaçan ve yaya olarak 37 günde Ankaraya gelen 3 seneye mahküm hbırsız Ali oğlu Cemal burada yakalanmış, Müd- deiumumiliğe verilmiştir. Kazanç Vergisi Ankara, 28 — Finans Bakan- lığı asgari kazanç vergisine bağlı mükelleflere buhran vergisi zam- medilmesini, maden, voli ve dak yanlarını kiraya verenlerden ae- garl kazanç vergisinin 934 yılı — Tas Yunan Cumüriyet- çileri İş Başında Atina, 28 (Özel) — Cumurk yet lehinde Parlamentoda söz söyleyen Ahali partisi saylavları- nın toşebbüsü üzerine rejim için yapılacak genoyun geriye bıra- kılması için hazırlanan bir takrire (105) saylav imza eylmiştir. Baş- bakan kaplıcalardan dönünce bu takrir kendisine verilecektir. Yunanistanda Garip Ya- lanlar Uydurulmuş Atina, 29 (Özel) — Üzüm müs- tahsillerinin gürültülü nümayişleri bitmiştir. Kanlı hâdiseler komlnist- lerin teşvikile zuhur etmiştir. İç Bakanının evine kündak konuk: duğu ve karisının - kaçırıldığı şaylalarının hiç aslı yoktur. Yat Döndü Atina, 28 — Istanbuldan bu- raya gelmiş olan İpar yatı İstane bula müteveccihen yola çıkmıştır. Bakanlar Şarka Gidiyorlar Üçüncü genel enspektörlük toşkilât kadrosu '*hazırlanmaktadır. Enspektör Tahsin Uzer Eylül or» talarında — bölgesinde — inceleme gerisine çıkacaktır. Tarım Baknı ile Ziraat bankası enel direktörü de — bugünlerde 'oğu illerine gideceklerdir. Kük tür ve Sağlık Bakanlarının da eylül içinde Doğu gezisine çıka- eakları umulmaktadır. Ceviz Kadar Sarıkamış Ve Civarına Dolu Yağdı Sarıkamış, 28 — Sarıkamış ve civarına ceviz büyüklüğünde dolu yağmış, bu yağıştan Pozat Ali, Sofuhamamı, Yolgeçmez, Asboya köylerinin ekinleri zarar görmüş- tür. Ekinler tamamen mahvol- göre alınmasını ilgililere bildirmiştir. w 29 <— ıl I Ankaradanî Gayrımübadil Bonoları Ağustos Finans Bakanlığınca Esaslı Tedbirler Alınacak Ankara, 28 (Özel) — Cayrı mübadiller bonoları hakkında ha- zırlandığı bildirilen rapor henüz Finans bakanlığına gelmemiştir. Yalnız gayrımübadil bonolarının mevcut tedbirlerle tutunamıyaca- ği anlaşılırsa Finans bakanlığı daha esaslı ve cezri tedbirler alk mayı düşünecektir. Gayrımübadil bonolarına devlet muamelelerinde daha imtiyazlı bir şekil vermek, bilhassa Ziraat bankasındaki em- lâki toptan ve sür'atle müzayede- ye çıkartmak mevzuubahstir, Fındık Rekoltesi 8 Milyon Lira Ankara, 28 (Özel) — Türk- ofisinin tahminlerine göre bu yıl fiındık rekoltemiz 8 milyon lirayı dolduracaktır. Kabuklu — fındık piyasası Misirin — talebi. Üzerine yükselmiştir. Iç — fındıklarımızın geçen yıla göre daha dolgun fiatle de satılacağı umulmaktadır. Bulgaristan'da Komü: nistlerle Çarpışma Sofya, 28 (Özel) — Filibe'ye bağlı Boykovo köyü ormanında gizlenen bir kaç Komünist ile köylüler arasında bir çarpışma olmuş ve İzci kıyafetinde olan komünisiler, çanta, palto ve salre gibi eşya bıraktıktan sonra kaç- mışlardır. Bunlardan bazılarının geçen Filibe hapisanesinden ke çanlar olduğu anlaşılmıştır. Arnavutlukta Âsiler Takip Edilyor Belgrat 28 (Özel — Tirandan gelen hıînılıre göre, İsyan müşeve viki iddiaslle Arnavutluğun en iyl doktorlarından Dr. Haydar Zara« da tevkif edilmiştir. Doktor masüm olduğunu iddia ederek açlık grevi yapmaktadır. Dağlara gizlenmiş olarak kalan âsilerin takibatına devam edil mektedir. Tünel Şirketi 10 Binlerce Lira Vergi Ödeyecek Tünel Şirketi şimdiye kadar her nasılsa bina vergisi verme- miştir. Şirketin — mukavelesinde bina vergisinden muaf olduğuna dair sarahat olmadığından Tünel dehlizleri ile arabalarına, bütün binalarına ve tesisatına 67 bin lira irat tahmin edilmiş, bu irad Üzerinden 931 senesinden başlayarak sosyeteden vergi tah- - siline karar verilmiştir. 931 den bu yıl sonuna kadar alınacak vergi on binlerce lira tutmaktadır. bekeeeenese saeseneLeeLArERERA LA A ELAERAAEELEELERELESELANAN Nöbetçi Eczaneler Bu akşamki nübetçi eczaneler şunlardır: Eminönü — ( Mehmet Küzım ), Küçükpazar (H. Hulüsi ), Alemdar ( Esat ), Beyazıt ( Belkıs ), Şehza- debaşı ( Hamdi), Şehremini ( Na- zım ), Samatya ( Erofilas ), Fener ( Vitali), Aksaray ( Kibem Per- tev), Karagümrük ( Suat ), Bakır- köy ( Merkez ), Bayoğlu ( Parih ve Limoneiyan ), — Şişli ( Dimitri ), Calata V( Aseri İttihat ), — Beşiktaş (Nail h Hasköy ( Halk ), Kasım- paş ( Merkez ), Kadıköy ( Alâod- din ve Rifat), Büyükada ( Şinasi ), Heybeli ( Tanaş), Üaküdar ( Se- lümiye ), Beykoz ( Beykoz ), Ana- doluhisarı ( Anadoluhisarı ), Paşa- bahçe ( Paşabahçe ), Rumelihisar? ( Rumelihisarı ). Sarıyer ( Asaf )£