29 Ağustos 1935 Tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

29 Ağustos 1935 tarihli Son Posta Gazetesi Sayfa 9

29 Ağustos SON POSTA te Her hakkı mahfuzdur. Yazan: Ziya Şakir OSMANLISALTANATI GÖÇERKEN (Mütareke devrinin tarihi ) N.ıllî Aydında Yapılan Miting Halk y Ça sında İstenilen neticeyi Vermemişti Mutasarrıf vekili Fuat ch, derin derin düşünüyor; pek Ümit- tİiz görünüyordu. Son söz, onun Olmuştu. Evvelâ, — Izmirin Işgali Protesto — edilecek. Ve sonra, müdafaa! hokuk merkezine gidi- lecek. Orada bir Içtima yapılarak Mukavemet — edilip — edilmemesi Mmeselesi için müzakeroye girk Şilecekti. Miting yapılmıya karar verik- mişti. Tabildir ki bu miting, pek hararetli geçecekti. İlân edilen Saatte toplanılmıştı. Fakat, mek- tebi Sultani talebesinden — bir gençten maada hitabet kürsüsüne kimse çıkmamıştı. Bu genç te, okuduğu mürettep nutku okur okumaz halk birdenbire dağı- Hıştı. Bu halden, Aydının saf ve Waâtanperver halkı, acı bir teesaür içinde kalmışlardı. Pek çok tüc- €ar ve esnaflar, dükkânlarını ka- pamışlardı. Herkes meçhul akıbe- tin ne olacağını düşünüyor ; millet ve memleket endişeleri her çeh- teye derin bir yela ve fütur verİyordu. Selçuk V( Ayasuluğ) da hat Muhafazasına memur olan müf- Tezenin kumandanından düşündü- rücü haberler geliyordu, Bu ha- berlere nazaran Yunan ordusuna yol açan yerli Rum çetelerinin “© civarda faaliyete geçtikleri ve hattâ bu çete faaliyetinin Kuşada- &1 ve Söke taraflarına da sirayet #ttiği anlaşılıyordu. Söke ve havalisinde Rumlar oldukça kalabalık ve toplu bulu- Buyordu. Bu Rumların ötedenberi Şekavet ve ihtilâ! fikirleri taşıdık- ları gerek hükümet ve gerek halkınca biliniyordu. Evvel- €& yapılan sıkı takiplere rağmen, bu çeteci Rumların önüne geçl- lemiyordu. Şimdi Yunan ordusu- ha pişdarlık eden bu şakilerin hareketi, tabit olarak halkta cid- d! bir endişe uyandırıyordu. Bu sırada harbiye nezaretin- den gelen bir emir halk arasında tuyu' bulmuş; kalplerde derhal bir Ümit doğmaştu. İzmir felâketi Uze- tine Şakir paşa harbiye nezare- tinden çekilmiş, yerine vekâleten serkâni harbiyel umumiya - relsi- vat paşa gelmişti. Ve Cevat Paşanın bu makamı İşgal etmesi Tzerine de Iş değişmişti. Cevat Paşa bir taraftan Izmir İşgalinin mahiyeti Ie orada bu- kunan askor kıt'alarınm ne vazi- Yette bulunduğunu tetkik ediyor; taraftan da İzmir haricinde kalan kalelerin kumandanlarına: (Büyük ve küçük hiç bir kıt'a Mevkiini terketmiyecek, Hiç bir teklif karşısında silâhını hiç bir kuvvete teslim eylemiyecek. Icap *derse, fi'len mukavemete geçerek rliğln — şeref ve namusunu uhafaza edecek ve bu suretle Vazifesini ifa eyleyacektir.| Diyordu. N Ne kadar gariptir ki, Harbiye '!lteıl makamını İşgal eden Zat bu emri verirken; Hürriyet Ve İtDaf fırkası Mmerkezinmüni: den de © cıvardaki heyeti ."’kcllyılıro telgraflarla talimat — Yeriliyor: | niz. Her hııııl bir hareket karşı- sında, bükümeti müşkül vaziyete sokacak hâdiselerin önüne ge- çiniz.| Deniliyordu. Ve daha garlbi şurasıdır ki, Aydında bulunan lagiliz mümes- sili de, önüne gelene ayni fikri telkin etmakten çekinmiyor; (Vital) ismile beraber Ingiliz yüzbaşı Üniformasını taşıyan bu (molex) adam, damarlarında taşıdığı (Elen) kanının tesiri altında kalmaktan kurtulamıyordu. Ancak, İzmirden ve İzmir ci- varında istilâya uğrayan yerlerden kaçarak Aydın, Manisa ve hava- Mslao gelenler, gördükleri foca- ati en acıklı bir lisan İle anlatı- yorlar; — dinleyenlerde şu fikri svandırıyorlardı: Ölmemek için, öldürmek.. Milli şeref ve namusu müdafaa etmek için her fedakârlığı ihtiyar etmek.. kir yavaş yavaş herkesin dimağında yer ediyordu, Lâkin bu fikrl fiilen harekete getire- bilmek için ortada henüz bir kuvvet beliremiyordu. Evvelce Antalyayı, sonra Kon- yayı ve şu günlerde de Kuşadası ve Köllük Hmanmı işgal eden Italyanlar da bu havaliye doğru ilerliyor, bir İtalyan müfrezesi (Söke) ye giriyordu. ( Arkası var ) Çok Önemli Bir Tedbir | Baştarafı 1 inci yüzdel dığı, memnun olduğu xzamanlar şükranını — sükütle ifade — eder. Memnun olmadığı zaman ses çe karır ve hakkının verilmesini ister, Bu yıl müstahsilin memnunl- yetsizliğine Istanbullu ve Izmirll gazeteler tercliman oldular ve İglmizi celbettiler. Gazeteci ar- kadaşlar da bizim gibi ulusal Eko- nominin yükselmesi Üzerinde fay- dalı olmak isterler ve köylünün #lâkalandığı işlerde müstahsille yan yana yürürler. Sizden şunu İstiyorum: Şahsi kaprisleri bertaraf ederek Türk Ofis reisile birlikte oturup konu- şunuz. Şahsi işleriniz kadar, özüm meselesinin bir memleket mesele- si olduğunu daima hatırlıyarak iki tarafı tatmin edici bir fiyat tesbit ediniz... Türkofis Başkanı Bay Mecdet üzüm ihracatçılarile görüşmeleri- ne devam ediyor, Ihracatçılar şu iki nokta üzerinde duruyorlar: I — Üzüm rekoltesi taşkın olduğu yıllarda hükümet buğdayı koruma kanunu gibi bir “üzümü koruma kanunu » kabul ederek piyasadan mübayaatta bulunma- lıdır. 2 — Yunanistanda olduğu gi- bi özümcülük himaye edilmeli ve Parokiradis adı verilen rekolte fazlası Üzümler hükümetçe mü- bayaa edilerek imha edilmelidir. Türkofis başkanı bu iki mü- talaayı da şiddetle roddetmiştir. Bu yılki rekolte fazlasının yapılan tecim — anlaşmalarile — kolaylıkla tüketileceği, hattâ — rekolte iki misli fazla da olsa yine üzümlerin satılacağı kanaatindedir. Bizde hiçbir mabsulün imhasına lüzüm görülmediğini tacirlere bildirmİş- tir. Üzüm fiyatlar bir iki gün içinde hem müstahsilin hem de tüccarın lehine olarak sabit bir fiyata bağlanacaktır. — Ad. Bil, Bir Kimyâker Kadın Yüzünden Öldürüldü Izmir, 27 (Özel) — Dün gece saat 20 sularında arsıulusal İzmir panayırında, herkesin gezip eğlen- diği bir sırada yürekler acısı bir tinayet oldu. Eşrefpaşa hastanesi kimyakeri Mehmet Tevfik bir adamın bıçak — darbeleri altında can verdi. Aldığım malümat şöy- ledir: — Dün akşam erkenden Inclr- altına giden kimyaker Mehmet Tevfik orada, Iyi tanıdığı kadınlar- dan Bayan Şerifeyi, Arif Isminde birile görmüş ve yanma çağırarak beraberine almıştır. Şerife ile bir etomobile atlayan kimyaker Meh- met Tevfik gece saat 20 de pa- nayıra gezmek iİçin gelmiştir. Mehmet Tevfik, Şerife ile ge- zerken, panayırın tenhaca bir yerinde — Arifle — karşılaşmıştır. Arif bir söz bile söylemeden kim- yakerin Üzerine hücum etmiş ve hıçağile Üç yerinden ağır surette yaralamıştır. Yaralı, panayır halkının hâ- diseden haberdar olmasına vakit bırakılmadan hastaneye kaldırıl- mışsa da orada can vermiştir. Katil Arif Adliyeye ifadesinde : “— Şerife Üç yıldanberi dos- tumdu. Onu kimyaker ayarrttığı için kendisini öldürdüm.,, demiştir. A, B. Istanbulun her zaman en kibar halkının sineması Daulma EN GÜZEL FİLMLERİ GÖSTEREN SİNEMASI İSMİNİ KAZANAN ve BU ŞÖHRETİNİ MUHAFAZA İÇİN BU SENE DE HİÇBİR FEDAKÂRLIRTAN KAÇINMAYAN MELE sineması, bu akşam 9da yeni sinema mevsimine başlıyor. İlk programda Fransızca sözlü aşk, heyecan ve zevkli bir film KAÇAK SEVDALILAR Oyuyanları ROBERT MONTGOMERY - MADGĞE EVANS TENİS Ayrıca: Dünya İYONU VİLDEN tarafından tenia nasıl oynanır filmi ile Paramount dünya haberleri. ni K pastanesi büu tanm Melek sinemasına gelen sayın balka — birer Aysberg takdim edeceklir. 3 kağ Ordu Terfi Listesi Dün Çıktı Terfi Edenlerin İsimlert Ankara, 28 (A.A) — Cumur başkanlığının yüksek tasdiklerine iktiran eden ordu listesi şudur: Korgeneral Kâzım Orbay ge- nerallığa, Tüm general Ömer halis kor- generallığa. Tüm general Sabit korgenerallığa. Tüm general Mus- tafa Galip korgenerallığa. Tüm general Mümtaz korgenerallığa. Tug general baytar Sadettin tümgenerallığa, tug general Dr. Ibrahim Mazlum tüm generallığa, albay Yusuf Ziya tug generallığa, albay Mehmet Nuri tug genera- lğa, albay Cemil Tahir tug gene- rallığa, albay Muharrem Mazlum tug Şenerallığa, albay Ishak Av- ni tug generallığa, albay M. Ke- mal tug generallığa, albay ha- rita Abdurrahmen tug — gene- rallığa, albay — eczacı — Sabri tug generallığa, albay baytar Kâmil tug Generalığa, albay Dr. Ahmet Suphli tug Generallığa, albay Dr. Ralf tug Generallığa, albay baytar M. Nurettin tug Generallığa, albay A. Ferhat tug Generallığa, albay M. Tevfik tug Generallığa, albay Osman Nuri tug Generallığa, albay M. Nusrat tüg Generallığa, albay A. Tevfik tug Generallığa, albay M. Rasim tug Generallığa, albay Şükrli tug Generallığa. Kurmay yarbaylıktan albay- lığa: M. Süreyya Selânik, Ali Besim Sarayköy, Kurmay binbaşılıktan yar- baylığa: Osman Valdelatik, Mustafa Edirne, Ali Riza Osmancık, Ali Remzi Bursa, Mustafa Sofular, M. Zeki İIstanbul, M. Mümtaz Şam, Enver — İstanbul, Hakkı Hezar Drama, A. Nurettin Istan- bul, M. Nurl Beşiktaş, M. Fasih Mersin, Davut Zeki Diyarıbekir, A. Muhtar Bingazi, H. Hüsnü Harput, Mükerrem Istanbul, A. Niyazi Manastır, Yakup Ergene, Hayrettin Gemlik, Vedat Dürda- riye, A. Şevki Diyarıbekir, H. Ekrem Üsküdar, H. Tahsin Kap- tanpaşa, H, Hüsnü Bakırköy, H. Hayri Ortaköy, A, Cevat latan- bul, M. Şevki Dedeağaç, A. Ne- şet Edirne, Behçet Bitlis, Selâ- hattin Vodina, M. Kâzım Preşova, Raşit Üsküp, Mitat Tiran, M. Hamdi Erzincan, Ibrahim Hereke, M. Seyfettin Istanbul, Mustafa Kaşımpaşa, M. Tevfik Edirne, L Hakkı Süleymaniye, Necati Istanbul, Hakkı İstanbul, M. Mu- zaffer Erzurum, Tahsin Kastamonu, Ali Riza İstanbul, Fazıl Manastır, Kâmil Perşembe, A, Ragıp Er- zincan, Neşet Kırklareli, Neriman Fvzi Davutpaşa, Hulüsi Istanbul, Remzi Ayazma. Kor Yüzbaşılıktan Binbaşı- lığa: Hüseyin Yanya, M. Nuri Arap- kir, M. Neşet Bağdat, Saim Ka- sımpaşa, Tevfik Bayburt. Piyade Yarbaylıktan Albay- lığa: Rifat Bayazıt, H. Vasıf Erzin- cen, Abdullah Naci Sivas, Piyade binbaşılıktan — yar- baylığa: A. Necati Kayseri, Faik Er« zurum, H. Vehbi Manastır, Hakkı Galata, Hakkı Amasya, Şakir | Şam, Lütfi Kasımpaşa, M. Be- şir Kafkasya, Şevki Işkodra, Mu- hiddin Küçük Ayasofya, Tevfik Kozan, Fuad Eyüp, Musa Işkod- ra, M. Şevket Diyarıbekir M, Nuri Istanbul, A. Vehbi Bitlis, Hüsamettin Beşiktaş, Ali Osman Trabzon, A. Turhan Malatya. | İzzettin Afyon, O. Nuri Samsua, M. Neşet Erzincan, Ali Riza Hare put, M. Zeki Süleymaniye, Ö, Lütfi Girit, M. Refik Van, Elmalı, A. Necati Kapuağıı, Mihri Diyarıbekir, M. Rifat zincan, Ali Hıfzi Kesriye, Hüsnü Erzurum, Hüsnü Van, Ri- za Sivas, Sait Osman Kerkik, Ahmet Turan Erzincan, Mahmut Kozanlı, Halil Sultanahmet, Mums- tafa Rüstem Edirne. Piyade yüzbaşılıktan bin- başılığa: Şevki Erzincan, Kadri Istanbul, Muzaffer Erzurum, Abdurrahman Istanbul, Irfan Lüleburgaz, I. Halil Harput, lemalil Ünye, Kadri Edirne, Halil Eyüp, Yaşar Süt- lüce, Sabri Trabzon, Cemal İş« tanbul, Muhbiddin Şehzadebaşı, . Etem macuncu, A, Cevat İzmir, Musa Kâzım Bandırma, M. Mev- lut Erzincan, Ihsan Edirne, Mu- zaffer kurüçeşme, Salih Beşiktaş, Asım Çengelköy, Neşet Sılacık, Tahir Işkodra, Yahya Hayati Şam, Ibrahim Şam, O, Nuri ls- tanbul, M. Salih Diyarıbekir, L Hakkı Bağdat, Sezai Kabasakal, M. Cemal Bitlis, Murat Ortaköy, Aziz- Istanbul, Hasip Istanbul, Kâzım Fındıklı, E. Vehbi Eski Zağra, Selâhittin Harput, Ihsan Üsküp, Nadir Selânik, M. Mihri Doğancılar, M. Fahri İstanbl, Mehmet Diyarıbekir, Ahmet Hu- lösi Küçük Mustafapaşa, Hüsnü Erzurum, Abdülkudus, Diyarıbakir, Raif Hurşit Harput, Hayri Cu- maibalâ, O, Nuri Erzincan, Sedat Kadıköy, L Celâleddin Urla, Ahmet Silistre, M. Hilmi Istan- bul, M. Fahri Diyarıbekir, M. Tevfik Bayburt, Naci Trablus, M. Rıifki — Trablus, Bayrem Van, M. Mazhar Edirne, gnıll Afyon, Abdarrahman Şüleyi «« niye, Saffet Izmir, M. Zeki Ka - köy, A. Kemal Otakçılar, | e- mal Ethem Pirlepe, Nuri Kom« kapı, Idrls Gence, Ö, Faruk İs« tanbul, Hilmi Tatarpazarcık, Vai mık Konya, A, Celâi Ahlât, A, Şefik Diyarıbekir, M. Hamdi Eski zağra, Abdurrahman — İstanbul, L Hakkı Tokat, Hüseyin Samsun, M. Şükrü Trablus, Ali Riza Erzine can, M. Celâlettla Edirne, Kemal Atina, Rifat Fatih, A. Zeki Beşike taş, M. Şükrü Misis. Piyade Teğmenlikten Yüze başılığa: Recep Bilecik, Necati Is'an« bul, Cevdet Metaş, L Hakkı Yoz« gat, Mustafa Bolu, Ibrahim Sölâ« nik, O. Lütfü Ayaş, M. Suphi Üsküdar, Halil Urfa, Ethem Ulue borlu, M. Muhterem Afyon, Os- man Selânik, M. Necati İstanbul, Hayri Diyarıbekir, Mustafa Balıke esir, Ali Diyarıbekir, Recep Gü- rün, Nurettin Süleymaniye, Celâl Bursa, Adnan Paşahahçe, | na- il, Çarşamba, Namık İstonbul| baylar. anühal adidi